Grote meren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Grote meren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Goeree hadden we in Cleveland, Ohio "Private Eyes" ingehuurd om te voorkomen dat de Chinezen daar de wal opgingen, want zoals Mart al zei, iedere Chinees die pleite was kostte de rederij A Fistful Of Dollars. :)
Die gasten waren van het type: Shoot First, Ask Questions Later. :)
De eerste stuurman, die van Indonesische komaf was wilde samen met zijn vrouw even gaan shoppen in Cleveland.
Maar onze ingehuurde gangwaywacht versperde hun meteen de weg.
No Bloody Fucking Chinese ashore! :roll:
Toen moest ik even bijspringen aan de gangway en lullen als Brugman om die klojo duidelijk te maken dat het de eerste stuurman was met de Nederlandse nationaliteit. :oops:
All the best
Jos

debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo, hier een paar foto's gemaakt op het ss Ampenan op de great lakes.
De eertse is gemaakt na een hazeslaapje, tussen twee sluizen door, let er svp even op hoe handig de platenspeler was opgehangen.
De tweede is in een sluis, met paul Freeman/matroos en een kabelgast wiens naam ik niet meer weet.
De derde is van een lakes liner, zoals je die daar wel eens tegen kwam.
Ik denk dat ik nog meer foto's van de Ampenan en de lakes heb, maar moet eerst even zoeken.
grt debby
Bijlagen
scan0047 (Small).jpg
scan0047 (Small).jpg (79.59 KiB) 5767 keer bekeken
scan0049 (Small).jpg
scan0049 (Small).jpg (30.56 KiB) 5767 keer bekeken
scan0050 (Small).jpg
scan0050 (Small).jpg (25.03 KiB) 5767 keer bekeken
S.Verheij

Re: Grote meren

Bericht door S.Verheij »

Afbeelding

Hallo Debby

Ken je deze nog,
kwam ik tegen.
Groeten Sjaak.
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo sjaak, dat is alweer lang geleden, die reis op de ampenan, die foto ken ik ik heb er twee keer op gevaren, beide een lange reis, maar het waren wel de mooiste, niet alleen wat de reis betreft ook de bemanning; op deze reis waren dat; erik de noorman, willem van dijk als timmerman,pierre bos als kabelgast, Paul freeman arie huizer, beide op de foto loui vermaire en jij,
wat hebben we gelachen een goede verstandhouding was er.
ik zal een dezer dagen weer eens wat foto's plaatsen van de ampenan, maar daar ik nog steeds werk, zal het in de weekeinde moeten gebeuren.
leuk om weer eens van je te horen, en ik hoop nog meer van je te horen grt debby
S.Verheij

Re: Grote meren

Bericht door S.Verheij »

Hallo Debby
Ja het is al weer en aardig tijdje geleden dat we op de Ampenan zaten, dat was in 1968.
Het was een mooi reisje,en hebben we een hoop lol beleefd dat weet ik nog wel.
De meeste gasten ken ik me nog wel herinneren van de dek en machine dienst.
Het was ook een bijzonder schip en de reis op de meren en het verre oosten was wel prima.
Stakingen in de sluizes, De meren, Cebu ,Penang enz.
Het pick up je wat ik van je gekocht had in de winkel,het bestek,Lou in zijn blote kont op de bak.
Ja dat waren nog eens tijden op echte schepen.
Nou ik zie je foto"s wel te gemoed.

Groeten Sjaak.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Grote meren

Bericht door rspeur »

Ik ben wat aan het spitten door diverse topics en tot mijn grtote vreugde is er nu ook een voor de Grote Meren. Klasse Cor voor het initiatief, ik heb inmiddels de twee links die tot nu toe worden genoemd bij mijn favourieten gezet, van de week eens rustig bekijken. Ik heb in 1969 de meren gedaan met de Camerounkust, op blz. 76 van de SMN topic heb ik er wat over geschreven. Hieronder een deel van dat verhaal.

Het was een relatief korte reis (mei – september 1969), maar wel een hele mooie.
Vliegen naar Genua. Door naar Livorno; lekkere kroeg gevonden met dito vrouwelijk schoon.
Oversteek naar New York, einde charter in Baltimore. Ik ben in New York kennelijk alleen maar naar de bioscoop geweest, van Baltimore heb ik een luciferboekje van een kroeg in het album geplakt, maar ik kan me er niets meer van herinneren. Kennelijk geen indruk gemaakt.

We kregen een nieuwe charter. Zakken meel laden op de “Great Lakes”. Het ging om voedselhulp. Op de zakken met grote letters “This is a gift from the people of the United States of America”, twee in elkaar grijpende handjes op de zakken. “Shake Hands Stuff” dus.
Eerst naar Montreal om het schip voor de grote meren aan te passen. Stuk van de mast af, nieuwe geleiders voor de touwtjes, campingpleetjes aan boord. De eigen voorzieningen mochten niet meer worden gebruikt, kennelijk waren ze er na jáááren achter gekomen dat de meren fors waren vervuild. Enfin, dan heb je natuurlijk toch nog hufters die het verdommen om die campinggevallen te gebruiken en dus gewoon op de eigen plee zijn blijven kakken, het was niet te filmen hoe de boel eruit zag toen we alles weer mochten gaan gebruiken.
De route na Montreal: Duluth, Chicago, Milwaukee, Detroit, Hamilton, Toronto, Montreal.
Daarna: Port au Prince, Santo Domingo, Bridgetown (Barbados), Port of Spain, La Guaira, Puerto Cabello. Einde charter.

Vanaf Montreal, je zit dan al op de St. Lawrence River, door de sluizen van de St. Lawrence Seaway naar “helemaal achterin” is een belevenis. Het Panamakanaal is mooi, de sluizen prachtig, maar in mijn beleving sloeg de merentrip alles. Je gaat sowieso al 200 m omhoog (en weer omlaag natuurlijk…), je vaart door het prachtige “10.000 eilanden gebied” waar de variatie aan bouwsels apart is want zo zie je op een mooi eilandje een half afgebouwde villa staan die de crach van ’29 niet heeft overleefd, en vervolgens vaar je langs een eilandje met een kasteeltje erop dat wel volledig is afgebouwd.
In volgens mij Milwaukee zagen we nog wat vooroorlogs. Even de wal op, even een kroegje in, blijkt die nog TWEE INGANGEN te hebben: één voor mannen dus, de andere voor vrouwen. Jawel, in 1969. Verder niet echt gestapt, meer rondgekeken. In Chigago wel wat meer gedaan. The Peddlers gezien/gehoord, pizza gegeten in Pizzeria Uno (bestaat nog steeds) met een stel dat Hollandse roots had. Ze spraken geen woord Nederlands meer, de enige band met de oude wereld was de naam. Deboer. De Red Garter (die tent met veel banjo en tuba, in San Francisco zat hij ook) bestond toen nog, ook een bezoekje aan gebracht en er zo’n nep Maurice Chevalier hoed gescoord. Die is een paar jaar later gesmolten tijdens een brandje in de kroeg die ik een jaar heb gerund.
Onze hofmeester was Arie Wijker. Een echte Egmonder (“derper”). Ik kon nog wel eens een geintje met hem maken; ik kom uit Heiloo, als kind kwam ik veel in Egmond, ik had met Egmonders op school gezeten, ik sprak (en spreek nog steeds) behoorlijk Derps. Enfin, blijkt er een aantal Egmondse emigranten in Hamilton te wonen. Die kwamen dus even een borreltje bij Arie halen. Luide gesprekken in het Derps, iedereen die langs de hut liep – of zelfs op een ander dek – stond met zijn oren te klapperen, het was niet te verstaan. Behalve voor mij dus.

Tot zover de Camerounkust, de reis ging verder naar de Cariben. Zie ook blz. 76 SMN dus, en een paar bladzijden eerder het verhaal over de koedoekop die ik van het schip meenam bij de verkoop.
Ik voeg wat plaatjes bij, meer op http://www.flickr.com/photos/rspeur/set ... 063306646/

René
Bijlagen
camerounkust ingekorte mast great lakes.jpg
camerounkust ingekorte mast great lakes.jpg (148.95 KiB) 5436 keer bekeken
camerounkust st. lambert lock, met bakker Huib de Lange.jpg
camerounkust st. lambert lock, met bakker Huib de Lange.jpg (143.54 KiB) 5436 keer bekeken
camerounkust tenthousand islands.jpg
camerounkust tenthousand islands.jpg (141.47 KiB) 5436 keer bekeken
camerounkust typisch grote merenschip.jpg
camerounkust typisch grote merenschip.jpg (84.41 KiB) 5436 keer bekeken
camerounkust welland section.jpg
camerounkust welland section.jpg (112.21 KiB) 5436 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Grote meren

Bericht door Cor Leliard »

Hallo RSPEUR,
hartelijk bedankt voor de foto's.Vooral die foto waar iemand aan de wal wordt gezet met een bootmansstoeltje.Klasse.
Gebeurd dat nu nog,iemansd met zo'n stoeltje aan de wal zetten.
Groeten uit een zonnig Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hi Cor,
Ik kom niet zo vaak die kant uit maar de lakers die ik hier zie hebben meestal een hele lange ladder vrij stijl vlak voor het stuurhuis zitten aan een takeltje hoog aan de opbouw en laten dat meloochumpie dan even op de kaai zakken en huppetah!! Ik denk zo maar dat de "echte lakertjes" dat nog best met zo'n zwaaiend bootsmanstoeltje doen, lekker makkelijk. Tegenswoordig zullen er best een hele partij safety-knakkers er zich flink tegenaan bemoeien als er eens eentje in het water pleurt!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Herman.Ponsen

Re: Grote meren

Bericht door Herman.Ponsen »

Goede morgen allemaal,
Leuk dat er een onderwerp is over de lake´s. Ik zal proberen een foto te plaatsen hoe er in de eind jaren 50 en begin jaren 60 bij de Oranje lijn werd gesprongen bij de sluisen of in havens (tjes) die foto heb ik even geleend van Arjan Klein die de side beheerd Oranje lijn. Ik heb namelijk een paar jaar op de grote meren gevaren bij de Oranje Lijn En aangezien mijn lot was dat ik altijd de jongste was 16,17 ,18 jaar en dat je als jong broekje uit verkoren was tot springer want je kon toch niet die ouwe zak van 35 of 45 jaar buiten boord laten bungelen .Maar ok het was best leuk om het te doen in de zomer korte broek tshirt dat was blitsen in somer en one man show en af en toe kreeg je een politie man op een harly zo gek dat die op zijn trike je naar de volgen sluis reed in het welland kanaal .En niks stoeltje daar hielden ze niet van want anders zit je maar niets te doen hangen moestje aan een geitamp met acht knopen er in dan had je wat houvast. Maar als het de maanden sept,oct en nov ,er waren dan was het geen pretje meer stervens koud veel wind sneeuw dan hing je toch maar mooi met je palingfuik en spijkerbroek aan twee truien dikke jas aan die tamp te slingeren zonder handschoenen en kijk niet naar onder dat was alleen maar ijsklontjes en als de wind je nog weg blies van de wal dan was het geen pikheet blijf maar even hangen wij proberen het nog eens 15graden onder zero gevoels matig 25 graden bij regen en sneeuw bevroren je handen aan het touw vast Dit was een kleine beleving op de meren.

Groet uit het zonnige UBACH OVER WORMS

Herman
springen121.gif
springen121.gif (154.33 KiB) 4529 keer bekeken
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo, na lang puzzelen , hoe het nou moet, hier weer een paar foto's gemaakt aan boord van de ampenan en ik denk in 1968, op de grote meren grt debby op de eerste foto ; louie vermaire sjaak verhey paul Freeman voorman de hilster matroos og la lau en lankhorst en hoe de anderen heten weet ik zo niet meer. de tweede ; louie vermaire arie huizer paul freeman en sjaak Verhey
Bijlagen
scan0030 (Small).jpg
scan0030 (Small).jpg (47.93 KiB) 4473 keer bekeken
scan0051 (Small).jpg
scan0051 (Small).jpg (45.14 KiB) 4473 keer bekeken


Plaats reactie