Grote meren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Grote meren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Zo ver ik me kan herrinerren deden we er dagen over om alle sluizen te pikken in de zeventiger jaren.Na bij laden in Montrial van graan voor rusland geladen in Duluth 60.000 ton volle bak bleek bij vertrek klaarmaken het roer vastgevroren te zijn, dus Nr One met bootsman stoeltje en brander van de kont laten zakken om de zaak op te warmen, was al laat in het ijsvrije seisoen :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Allejesus Mart, " Met een brander onder de kont" :roll: nou mot je het toch niet gekker maaak'n :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mart schreef:bleek bij vertrek klaarmaken het roer vastgevroren te zijn, dus Nr One met bootsman stoeltje en brander van de kont laten zakken om de zaak op te warmen
Als het roer vastgevroren zit, maakt men dat gewoonlijk los met behulp van een keteltje kokend water.
Het roer vastgevroren en een vliegende olifant op de zaling. Ja ja.
Misschien had je het met dat allemansend kunnen losmaken. Dat hing daar toch buitenboord. :lol:

Op het potje van mijn tante moesten we vertrekken van Munksund. Dat ligt in de Bothnische Golf, bij Pitea, op goed 65° Noord.
Het vroor dertig graden en we hadden er een week gelegen. Nu hadden we daar een onverwarmd stuurhuis en toen de loods aan boord kwam en we eindelijk uit dat ellendige oord zouden vertrekken, bleek het kompas bevroren te zijn. Dat hebben we toen uit het huis gehaald en een uurtje in de kombuis gezet. Nadat de vloeistof weer vloeibaar was geworden, hebben we het kompas weer in de ringen gehangen en zijn gaan varen. Het was geen vast ijs, maar een dikke, vlokkerige massa, anders zou het dekglas vast en zeker gebarsten zijn. Neef Jaap kennende, zal hij later in Rotterdam bij Observator waarschijnlijk een hoop stennis hebben gemaakt. :-D
S.Verheij

Re: Grote meren

Bericht door S.Verheij »

Hallo Debby.

Wij deden er zo lang over om door de sluizen te komen, om dat de sluiswachters aan het staken waren en we een tijd in Montreal moesten wachten
tot ze weer aan het werk gingen. En moesten we voor de sluizen elke keer afmeren tot we aan de beurt waren om verder te gaan.
Maar we zaten wel met mooi weer op de meren.

Gr.Sjaak
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo sjaak, leuk om te lezen dat je dat nog allemaal weet, ik kan me er niet veel van herinneren, maar wel dat het een mooie reis was,en dat ik in totaal twee keer met de ampenan op de lakes ben geweest, beide keren een byzondere belevenis, ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden en zal ze dan plaatsen;groet,debby
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Grote meren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Theo. de chinees ging echt naar beneden met een torch en klaarde de ingang van de roerkoning ,en niet met een keteltje werm water :roll: Het zal wel geweest zijn vòòr de bulkcarier op zijn merk geladen werd, dat herrinner ik mij niet meer :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bleek het kompas bevroren te zijn.
Ja ja........die Horsten...ik had een neeffie die moest Oom zeggen tegen de Ouwe Spoorbrug in Deventer :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Herman.Ponsen

Re: Grote meren

Bericht door Herman.Ponsen »

`Goedeavond allemaal

Wat ik nog een beetje uit die grijze bol zoweet deed je van Montreal naar Toronto door zeven lock´s en duizendeilandemeer ongeveer 16 uur afhankelijk van loods en omstandigheden want je had weleens van die loodsen die dachten dat het een yellow cab was endie klompjes van de Oranje lijn waren toch geen grote bakken maar goed . Het welland kanaal heeft 8 lock´s dat was ongeveer 8 uur dan was je op lake Erie opgaand In 1959 waren wij met de Prinses Irene afgaande op lake erie had er iemand de sluisdeur beschadigd en er lagen wel een stuk of 30 schepen voor anker te wachten en er lag ook een noorse broeder van ons een Fjell Liner die had wacht nummer 3 die lieten zich toen nog om kopen voor een paar kratten Hamstel bier toen deden ze ook alwat met steekpennegen .Maar dat we daar lagen hebben goed besteed wij zijn toen voor 025 dollar cent de us dollar stond toe 3,80 pp naar de Niagarafalls geweest ik vond het geweldig dat ik dat mocht meemaken. Zo de buurman roopt dat het bier koud staat ja die heeft zo´n in loop kast die wil die afentoe weleens een rondleiding geven kanje niet afslaan toch.

Groet uit het drogen zuiden

Herman
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Ondanks dat het topic al lang niet meer zo in gebruik is, hoop ik dat er bij menigeen weer belangstelling en verhalen loskomen over een toch wel zeer apart onderdeel van het varen. nl de canadese meren.
Ben er zelf twee keer geweest en vond het een zeer aparte belevenis, met al die sluizen, eilanden bruggen enz.
Ook de ampenan komt in dit topic voor.
verder staan er ook veel foto's op
Veel leesplezier.
grt debby
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er staat hier op mijn buro al vele jaren een klein zilveren modelletje van de " Edmund Fitzgerald" dat was voornamelijk om mezelf er regelmatig aan te herinneren dat " schepen vergaan en dan de mensen meenemen in de diepte"...........heeeeel vaak vergaan ze door de stomme streken van de mensen welke of MET het schip zijn betrokken of OP het schip zijn.

Als je " Edmund Fitzgerald" in Google stopt dan komt er een hoop " weer boven water" over het varen op " DE Grote Meren" en hoe gevaarlijk dat kan zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Edmund_Fitzgerald
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie