Amazone, Brazilie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Kombuizers,
In verband met het schrijven van een verhaal wil ik iets weten over de Amazone rivier in Brazilie. Mijn vraag is of en hoe er hedentendage houttransport over de Amazone plaats vindt. Vanaf waar is de Amazone bevaarbaar voor koopvaardijschepen die de Atlantic oversteken en betreft het dan vervoer van hele boomstammen of gezaagd hout? Ik herinner mij persoonlijk van heel vroeger, dat er in de houthaven van Amsterdam (bij de wijk Spaarndammerbuurt) complete boomstammen binnenkwamen met een enorme omvang. In de Zaandamse houthaven heb ik alleen gezaagd hout gezien. Dat werd voor een groot deel bij William Pont verwerkt. Wie zou mij iets op weg kunnen helpen?
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Moeilijke vraag Gerard, want het Amazone-bassin is nogal groot, met vele rivieren, ik zal eens kijken of ik hier wat over kan vinden.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Dick,
Allereerst mijn dank voor je belangstelling. Mijn gedachten gaan naar al die grote dikke oerwoudbomen. Die moeten toch ergens mee getransporteerd worden. Vroeger zag ik die dingen aankomen in Amsterdam. Wat ik zelf doe is heel veel zoeken op Google Earth. Dan kan ik wel zien, dat er zeeschepen in ieder geval komen tot in Manaus. Maar of zeeschepen nog verder de rivier opgaan heb ik niet kunnen achterhalen. Mogelijk komen kleinere coasters nog verder. Er is veel te zien op Google Earth. Maar ik kan lang niet alles achterhalen, vandaar, dat ik steun zoek. Trouwens een schitterende uitvinding, Google Earth. Of hoe noem je zoiets: Computerapplicatie???
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
PS: heb jouw site ook bekeken. Ziet er heel mooi uit, maar moet hem nog verder bekijken.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Brazuca »

Gerard, de Amazone kan in de regentijd redelijke grote zeeschepen aan.
Voor zover ik zelf gezien heb, worden er wel boomstammen via de rivier vervoerd, maar niet over heel grote afstanden.
Of ze gaan naar een zagerij, of worden daarna per barge vervoerd naar een haven.
De meeste (illegale) houtkap vindt op dit moment plaats in de deelstaat Pará.
Op het google-kaartje op deze site kun je zien waar in de Amazone gekapt wordt, of gewoon in de fik gestoken.
Afbeelding

Ik denk dat één van de redenen dat het hout niet over lange afstanden getransporteerd wordt, omdat het voornamelijk hardhout is wat zijn kwaliteit moet behouden, (dus geen hout waar houtpulp van gemaakt wordt). Een andere reden is dat veel stukken van de rivier moeilijk bevaarbaar zijn, met veel zandbanken, ondieptes en andere obstakels.

Afbeelding
Ik zoek nog wat verder of ik meer kan vinden.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

In de jaren tachtig vele malen gezaagd hout in pakketten of los uit het amazone gebied verscheept met het MV BrantPoint. De man die dit transport regelde was een hollander die van uit Belem het hout eerst ging zoeken en kopen bij verschillende zagerijen op de kleinere rivieren.Als hij dan een lading gereed had charterde hij ons om het te laden.Het schip kon 3300 ton laden, hoeveel standaard of cubieke meters dat waren weet ik niet meer.Het was altijd hardhout en bestemd voor Freetown Texas of Yarmouth Nova Scotia, en soms de hele eilanden cirkel in de caribiën,overal een beetje lossen,dus pracht reisjes.
Begonnen meestal vanaf Belem en kwamen geladen uit in de kleine haven Santana nabij Amapa,alwaar we dieselolie bunkerden voor de oversteek.Oot de meubel fabriek in Freetown bezocht ,daar werd het hout gedroogd bewerkt,en geloof me er werd geen stukje weggegooid alles werd met zwaluwstaarten bijna onzichtbaar aan mekaar gelijmd, en zelfs houtnerf patronen er ingedrukt,werden veel raam kozijnen etcetera gemaakt aldaar.
De hollander ging eerst met met een aluminium boot ,een met zo'n grote ventilater de rivieren op, maar is eens een nacht op een zandbank blijven steken met het gemis van enige klinknagels in de romp... ook zag hij lichtende oogies van jacarees te dicht bij, dus is daar van genezen, en ging voortaan met het iets langzamer transport zoals ik op de foto's.Sommige zagerijen hadden hun eigen cantine/kerk,maar dat was dan ook alles. Ik zette weleens mijn tv op de kaai en vertoonde dan een vidiofilm voor de jeugd.Clint Eastwood in ''The Good,the Bad and the Ugly'' trok alteid een flink publiek :wink:
Brant point 004.jpg
Brant point 004.jpg (36.46 KiB) 5199 keer bekeken
Bijlagen
Foto 0117-1.jpg
Foto 0117-1.jpg (355.19 KiB) 5199 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

De laatste foto was niet de bedoeling ..is van vorige maand...maar die krijg je er voor niks bij :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Nog wat prentjes...om het sfeertje te proeven
Brant point 011.jpg
Brant point 011.jpg (23.22 KiB) 5190 keer bekeken
Brant point 022.jpg
Brant point 022.jpg (28.63 KiB) 5190 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Mart,
Bedankt voor je info en prachtige foto's. Je hebt me weer een heel stuk verder op weg geholpen. Waar het om gaat, is dat ik met een manuscript bezig ben, dat gaat over een smokkelverhaal dat zich deels afspeelt op de Amazone. Ik ben nog zeer in het begin. Mijn tweede manuscript ligt nu bij diverse uitgevers en heet "Het Buenos Aires Complot". Ik ben nu bezig hier een uitgever voor te zoeken. Dit wordt nu mijn derde verhaal, waar ik nog geen titel voor heb. Mijn eerste verhaal gaat over 10 jaar memoires van een zeevaartwerktuigkundige. En zo ploetert deze pensionado lekker voort. Mooi werk schrijven, maar je hebt veel informatie nodig. Bedankt voor je mooie foto's.
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door jacko »

Hallo Gerard

Hoe heet je eerste boek ??

groeten
Hans Keetlaer (Jacko) ex KHL
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie