De Kim

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.

Belangstelling voor dit boek?

Ja
25
69%
Misschien...
4
11%
Nee
7
19%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat had ik ook al gelezen, Dick, en een link naar Martin gestuurd, naar een stuk in De Telegraaf.
Mooi even wachten. Straks is het: drie e-boeken kopen met gratis reader. :-D
Dat voorziet De Telegraaf althans.

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Theo en Dick,
Bedankt voor de informatie. Ben hier in de winkel geweest en daar werd mij verteld dat het ´t beste is om te wachten tot september. Dan zouden de nieuwe exemplaren uitkomen en er ook meer eenheid in de diverse modellen zijn van de verschillende makers.
Toch leuk dat jullie mij dat bericht in de telegraaf toestuurden.
Een e-reader lijkt mij namelijk gemakkelijk vooral voor degenen die niet in Nederland wonen en toch een Nederlands talig boek willen lezen. Je kan ze via het net bestellen en downloaden. Ook kan je uitgaves van je favoriete schrijvers makkelijk meenemen op bijv vakanties.
Ik wacht dus nog maar eventjes af.
Wens iedereen een prettige midzomer toe. (Finland ligt in ieder geval vandaag compleet plat.)
All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De e-readers ondervinden hevige concurrentie van de iPads omdat je daar nog veel meer mee kunt doen dan alleen maar een boek lezen. Het enige voordeel van een e-reader is dat je er dankzij de e-ink ook in het volle zonlicht op kunt lezen en dat kan bij een iPad dus niet. Zelf zie ik meer in een iPad, maar ook daar kun je beter nog even mee wachten.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door Brazuca »

@Martin, Theo,
Ja midzomernacht dat roept goede herinneringen op aan Scandinavië, ik heb er ooit één meegemaakt in Köping aan het Mälaren meer. Jammer dat de zomer er zo kort is, anders was ik er misschien ook wel blijven hangen....

Wat de e-reader betreft, ik koop nu vrijwel alleen Engelstalige pockets (+/- R$20,00 per stuk), in de betere boekenwinkels hier. Een E-reader of anderszins elektronische versies voor het lezen van Nederlandstalige boeken zou misschien wel een oplossing kunnen zijn voor het gemakkelijker verkrijgen en lezen van Nederlandstalige boeken.

Een vraagje over de e-readers, kunnen die ook plaatjes laten zien, welke in het boek staan ? Ik moet wel bekennen, dat ik me nog niet verdiept heb in de techniek van de e-readers, het onderwerp staat momenteel nog op een lage prioriteit.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, die laten ook de afbeeldingen in de boeken zien. Je kunt zelfs aantekeningen maken, geschreven dus, met een stylus. Als je de verschillende e-readers die nu op de markt zijn, wilt vergelijken, is DIT een geschikte plek.

Het mooiste is natuurlijk als de reader ook een Wi-Fi mogelijk heeft zodat je boeken rechtstreeks kunt downloaden. Die mogelijkheid hebben ze niet allemaal. Maar de ontwikkeling is nog maar net begonnen. De mogelijkheden worden uitgebreid terwijl de prijzen dalen. Nog even geduld.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Dick en Theo ea,
In het vorige antwoord wenste ik jullie een prettige midsommar toe. Dit moet voor Dick daar in het wonderschone Brazil natuurlijk een prettige Midwinter zijn. Mijn excuses.
Ja inderdaad we wachten nog even af op de verdere ontwikkeling van de e readers.
Maar voor de aardigheid een plaatje van de sauna op mijn strandje op 24 juni 2010.
Verder een helder zicht en een strakke kim.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door Brazuca »

Martin,

Sauna, met reddingboei, voor het geval dat...
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Dick,
Die reddingsboei hangt er niet voor noppes.
Afgelopen etmaal 10 personen verdronken in dit land.
De combinatie van koud water met een slok wodka levert dit.
Maar volgens de politie was het een redelijk rustige midzomer zei het nieuws.
Groeten maar weer.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dita schreef:Afgelopen etmaal 10 personen verdronken in dit land.
De combinatie van koud water met een slok wodka.
's Zomers verdrinken ze met een slok op en 's winters vriezen ze dood met een slok op.
Zo is het altijd wat.
Maar ik neem aan dat jij - ook 's winters - vanuit de sauna zo in het koude water springt, Martin?
Dat hoort immers zo?
Ik heb een gruwelijke hekel aan een sauna en als ik een weekend ergens in Finland lag, op een plaats waar je regelmatig kwam, vreesde ik telkens weer het moment dat deze of gene op zaterdagmorgen zei: "Kom vanavond bij ons in de sauna."
Dat was een eer en een teken van grote gastvrijheid en weigeren was niet netjes en dus ging ik dan maar...
Nou ja, met een hapje en een drankje erbij viel het dan wel weer mee, maar nee... voor mij hoeft het écht niet.

Met de Markborg voer ik vast op Skutskär. De douaneambtenaar daar was een al wat oudere man waar ik goed mee overweg kon. Dat moest ook wel want dan zou hij me nooit van smokkel verdenken. Wist hij veel...
Maar die nodigde me ook een keer uit voor de sauna, zo'n hele luxe waar je moest betalen, met allemaal marmer en hokjes met leren banken waar je kon rusten en dames met spierballen die je een massage gaven. Daar heb ik het óók niet op negrepen en al die verhalen dat dat toch zo lekker is om door een een blonde meid met grote tieten en sterke handen gemasseerd te worden, daar geloof ik niks van. Ik lig als een plank op zo'n tafel en dan helpt masseren al helemaal niet. Maar ja, ik dus vanwege de beleefdheid en met het oog op de handel mee naar de sauna in Gefle. Maar die man van over de zestig sprong dus ook zo vanuit de hete sauna in het ijskoude bad. Hij stierf niet ter plekke aan een hartstilstand en dus sprong ik ook maar. Dat water was zo koud dat het net leek of het heet was, zo koud.
Goed, ook ik overleefde het, maar om nou te zeggen: o, o, wat heerlijk was dat? Nee ... :shock:
Voor Fin of Zweed ben ik dus ongeschikt, dat blijkt.

De eerste keer dat ik in een sauna kwam, herinner ik me nog terdege. Dat was in Uusikaupunki. Daar waren we met het potje van mijn tante op de stenen gelopen en door de reddingboot van boord gehaald. De dag na onze redding werd ons door onze redders een sauna aangeboden. Ik herinner me dat nog heel goed, die openbare sauna van Uusikaupunki, een oud houten gebouw. Niets vermoedend ging ik daar op die houten banken zitten en toen gooide een dikke dame met een leren voorschoot een plens water op hete stenen en toen werd me dat daar toch heet, niet te geloven. Wat later sloegen dames met leren voorschoten ons met takken op onze flikker en tot besluit ging de achterdeur open en werden we de sneeuw ingejaagd! Daar moest je dan in gaan liggen rollebollen, werd ons duidelijk gemaakt. Een mens zou bijna hebben gewenst dat ze je niet hadden gered, maar rustig op de stenen hadden laten zitten, dat was waarschijnlijk een zachtere dood geweest.
Maar goed, je was zeventien jaar en sterk van lijf en leden en zo maakte je nog eens wat mee, nietwaar? Iets om zestig jaar later te vertellen, zeg maar.
Toch denk ik dat ik mijn duidelijke weerzin tegen sauna aan dat jeugdtrauma heb overgehouden.
Tja, als je dat met een hond doet - eerst heet stoken, vervolgens met takken op zijn flikker slaan en ten slotte via de achterdeur de sneeuw in trappen - dan krijg je last met de politie, maar bij nietsvermoedende jonge zeelieden mag dat allemaal, ongestraft.
De sauna... Wat een uitvinding. :roll:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door Brazuca »

Aangezien het Koraal bootje de "Coral Maeandra" jarenlang op en neer voer tussen Köping en Ventspils, als ware het een veerpont, was de vaste bemanning ook aardig bevriend met de 'locale' bevolking en wel aan beide zijden van de Oostzee, alhoewel de vriendschap aan Zweedse kant toch wel wat verder ging dan het kameraadschap van de Russen en de Letten.

In Köping leende de schipchandler regelmatig een auto aan ons uit om door het Zweedse land te kunnen toeren, en ook de agent, of liever gezegd het gehele agentschap, inclusief secretaresses..., regelden regelmatig uitstapjes en soms werden we ook uitgenodigd voor het gezamenlijk nemen van een sauna.
Een van die keren werd ik ook uitgenodigd, en gingen we met diverse leden van de hoge en lage druk van de Maeandra op stap richting het kantoor van het agentschap, waar onder in het gebouw een sauna met alle bijbehorende faciliteiten te vinden was.

Eenmaal daar aangekomen, werden diverse alcoholische versnaperingen, die we zelf van boord hadden meegebracht, en een uitgebreid Smörgåsbord (buffet) geserveerd. Nu weet ik niet meer of we de sauna voor de drank en spijzen hadden genomen of erna, maar eenmaal in de kleedruimtes aangekomen, kregen wij de hoge druk in adamskostuum te zien, wat een aantal van de jongere gasten behoorlijk in verlegenheid bracht, want het zien van een oudere naakte man van zo'n 120 kilo is geen fraai gezicht, en werd er onderling nogal wat gegniffeld. Zeker ook omdat ons vooraf participatie van het vrouwelijk kantoorpersoneel was toegezegd, wat niet het geval bleek te zijn.
Daar op het kantoor van de scheepsagent, konden we niet naar buiten de sneeuw in rennen, maar moesten we ons afkoelen onder koud-water douches.
Van het buffet herinner ik me nog de grote ronde schijven Knäckebrot, en de vele vormen van haring, die daar in Zweden geserveerd werden; haring in't zuur, haring in't groen, haring in gelei, gerookte haring enz. enz.

Zo zie je maar weer, een foto van Martin's sauna met reddingboei, roept oude herinneringen op.
De kim blijft altijd even ver...


Plaats reactie