De Kim

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.

Belangstelling voor dit boek?

Ja
25
69%
Misschien...
4
11%
Nee
7
19%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Finse eerste keren
”De eerste keer, dat---- ik op de houten planken in de sauna zat”,
”De eerste keer, dat---- ik de skies onder gebonden had”,
en zo zijn er nog veel meer Finse eerste keren die ik hier op dit open forum niet zal (wil) vermelden, maar wil beginnen met de sauna.
De eerste keer in de sauna was voor mij in de jaren -60 bij mijn toekomstige schoonfamilie. Wij zaten allen gebroederlijk naast elkaar op de houten banken met een bundel twijgen van berkentakjes. Mijn toekomstige zwager gooide met regelmaat water op de stenen van de kachel en als dan de stoom over je en “door” je heen ging, tenminste dat gevoel had ik, moest je jezelf bewerken met die berkenbladerentwijg om nog schoner te worden. De kachel werd intussen regelmatig met houten blokken gevoerd om de temperatuur, die toch al 100 of meer graden had, in conditie te houden. Aan een haak boven de kachel hing een stalen schaaltje met worstjes te braden. In de sauna was het dus heet en het koude water van de baai van Hamina slechts een steigerlengte ver af. Op het moment dat de hitte niet meer te harden was vloog het hele stel naar buiten richting water om daar een duik te nemen. Voor mij zat er niets anders op om er achter aan te rennen, want je wil je toch niet laten kennen. Tegen alle verwachtingen in voelde het zeewater, ondanks de 15 graden, warm aan. Deze procedure werd enige malen herhaald. Daarna een potje bier met de boven de kachel gaar gestoomde worst versierd met wat mosterd.
Nu bijna 50 jaar later weet ik niet veel beter, ben er dus aangewend geraakt. De sauna is ´szomers practisch elke dag in gebruik en ´swinters twee maal, op woensdag en zaterdag. Alleen wat de winter betreft dat zie ik wat het te water aangaat niet zo erg zitten. Eenmaal, zeggen en schrijven precies een keer heb ik de moed gehad om met kerstavond, nadat met een bootshaak een wak tussen de schotsen gemaakt was, een duik te nemen. Maar dit deed ik voor de statistieken, want uiteraard heeft “iedereen” temidden van de schotsen gezwommen. Althans zo beweerd men.

Vervolgens nog het skieën. Voordat ik in Finland terecht kwam had ik natuurlijk nog nooit een ski gezien laat staan ooit eens op die latten gestaan. Maar op een zekere kerst kreeg ik van mijn vrouw eigen lange latten. Gevolg vlijtig oefenen, met letterlijk veel vallen en opstaan. Achteraf wel goed daar ik later als havenloods zijnde beroepsmatig moest skieën om aan boord te komen. Zoals bekend is de zee hier bevroren van December tot April en het zee-ijs heeft in een normale winter een een dikte van 60 cm. Te veel voor de paardekrachten van de loodstender van Hamina Port, in ieder geval in de jaren -70. Dus om aan boord te komen en de schepen te begeleiden naar de ligplaats in de haven moest er noodgedwongen gebruik worden gemaakt van de skies. Van het station eerst over de besneeuwde vlakke weg naar het strand dan via een onregelmatige harde ijsvoet (zoom van landvast ijs vastgevroren aan het strand) en daarna nog eens een twee kilometer over zee op tamelijk effen ijs bedekt met een sneeuwlaag van enige tientallen centimeters. Aanboord gekomen bond de zeeloods mijn skies onder en verdween achter de einder.

Dat waren dan bijna alle “eerste keren”. De overige zijn vergeten en vergeven.
Een goede wacht met een scherpe kim.
Martin/Hamina
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: De Kim

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mijn enige ervaring met ''ter sauna gaan''al eens verteld in ''ingezonden verhalen'', zie ''Amstelborg'',helaas daarna nooit meer aangeboden,was zèèr interresant, vooral het ongestraft afransellen met het twijgenbosje van de rug van mijn chiefie. :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Het vordert! Om redenen die mij niet helemaal duidelijk zijn, is er enige vertraging ontstaan, maar gisteren heb ik dan toch eindelijk omslag en tekst ter beoordeling voorgelegd gekregen en onmiddellijk goedgekeurd. Nu gaat het naar de drukker waarna de verschijning spoedig volgt. Na 33 jaar een tweede stapelloop!
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Theo,

Gefeliciteerd kerel met je nieuwe boek. De kaft is klaar en publiek gemaakt. Ziet er netjes uit, die deining precies zoals het is. Keep rolling, zal ik maar zeggen.
Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Ik weet nog van niks maar volgens de Nieuwsbrief van NAUTIEK is het boek verschenen.

Dat is een keurige prijs, € 12,90
Daar had ik het in eigen beheer niet voor kunnen doen.
Overigens heb ik Nautiek er wel op gewezen dat het hier geen nieuw boek betreft, maar een heruitgave van mijn boek van 1977, omgezet naar de nieuwe spelling, hier en daar nog wat gecorrigeerd en voorzien van een nieuw omslag, maar verder ongewijzigd.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kim

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat is goed nieuws Theo! :)
Zal het boek meteen bestellen.
Maar uit de tekst van Nautiek maakte ik op dat een overleden kapitein naspeuringen aan het verrichten is. :P
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, daar zat ik ook raar tegenaan te kijken,Jos. Als hij gewoon de flaptekst volgt - zie hierboven - zit hij goed.
Maar ja, wie daar op let... :roll:
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Theo,
Je boek stond vandaag op de lijst bij Sidonius in Alkmaar.
Heb het besteld.
Zal mij benieuwen wanneer het in de bus valt, daar nu de Finse posterijen eens aan het staken zijn. Zo is het altijd wat.
Hoop dat je er veel van mag verkopen.
Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kim

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Overview 29 Oct 10 - 14:18
Shop name: www.nautiek.nl Purchase price: € 12,90
Order number: 14129 Total Ex.Tax: € 12,90
Shipping method: TNT Post - Postal Service Shipping: € 4,95
Payment: Paid
Shipping status: Not shipped
Total: € 17,85


Not yet shipped. :|
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kim

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het bij Nautiek bestelde boek is zojuist hier in Warffum afgeleverd. :)
All the best
Jos


Plaats reactie