Aanmonsteren op grotevaart schip

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Ulgi

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Ulgi »

Het is tegenwoordig heel simpel. De monsterrol bestaat niet meer. Bij vertrek uit een haven moet de kapitein een crewlist opsturen naar de reder (of manager). Verder uiteraard even het monsterboekje aftekenen. Het idee erachter is dat op ieder moment een controleur bij de reder kan aankloppen en vragen naar de crewlijsten. Zo kan hij zien of de bemanning voldoet aan het safe manning certificate.
De SI bestaat niet meer. Dit heet nu IVW-devisie scheepvaart. IVW staat voor inspectie verkeer en waterstaat. Een deel daarvan zit in Rotterdam en de rest in Den Haag. Lees verder op www.ivw.nl

Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Hallo Ulgi en Kombuizers,

Blijft voor mij nog de vraag openstaan waar ik de Inspecteur Generaal (waar de wet het over heeft) in het systeem van aanmonsteren moet plaatsen. Is dat een hoge functionaris bij IVW, die een aantal ambtenaren (inspecteurs) onder zich heeft?

vr.groeten,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"grotevaart schip", "grotevaartschip" of "grote-vaartschip" - Alle drie zijn goed te lezen. Het zou mij persoonlijk worst wezen
Oh, maar te lzeen is het al guaw hoor, zlonag de eretse en de ltaaste lteter van een wrood nu maar op de jituse palats saatn, dat is wenteshppchaelijk bweezn. Je lseet nmaleijk geen lteters maar bkejikt het hlee worod. Ites adnres is dat het wel meot kpolpen. Daraom is aeleln "grote-vaartschip" de jituse seplilng. "Grotevaart" bseatat neit; dat zjin tewe wrodoen: "grote" en "vaart". Maar "zeeschip" wrdot aan ekalar gsehcerven en dus wrodt "grote" en "vaart" door een srtepeje vrebnoden om aan te gveen dat dit zeeschip een grote-vaartschip is. :roll:

Stelling: 97,8% van de mensen die goede spelling niet belangrijk vinden, is daar zelf niet zo goed in. :-D

Verder is het op forums goede gewoonte om nooit aanmerkingen te maken op iemands spel- of taalfouten. Ik zal dat dan ook nooit doen. Dat wordt echter anders als het een topic is over schrijven, over taal en taalgebruik. Wie een manuscript vol met taal- en spelfouten bij een uitgever inlevert, had zich de moeite kunnen besparen en je moet wel een verdomd goed verhaal hebben geschreven, wil een tijdschrift de moeite nemen om jouw vele fouten eruit te halen of kromme zinnen te verbeteren.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door dita »

Theo & all,

Goed te lezen , inderdaad. Zelf ik heb moeite met de t en dt maw uitgangen in de derde persoon in de onvoltooid tegenwoordige tijd. Die problemen zullen wel velen van ons hebbe. Zodoende heb ik eens een klein en mooi boekje aangeschaft: "Het juiste teken" van J. van Delden. En dat boekje is nog een steeds een goede leidraad bij probleemgevallen.
Het heeft 27 erg beknopte hoofdstukken. Ik zal het eerste hoofdstuk, (onvoltooid tegenwoordige tijd) scannen en bijvoegen. Hoor dan wel van of er interesse in is en of ik er mee moet doorgaan. Indien dat zo is dan maar op een nieuw topic voor de duidelijkheid. Tevens hou je alles bij elkaar.
groeten en lees ze
Martin
Bijlagen
juiste teken 1.JPG
juiste teken 1.JPG (1.19 MiB) 7143 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Hallo kombuizers,
We gaan nu wel erg ver van het topic af. Het ging over de procedure "aanmonsteren" en niet over Nederlandse taalles. Da's goed voor brugpiepers. Er was nog steeds een vraag over aanmonsteren.
Groeten,
Gerard
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door dita »

Gerard,
Dat is nou juist het leuke van een boek schrijven. Je weet waar het begint maar je weet nooit van te voren hoe het afloopt.
Dat is met een goede topic ook. Je begint bij voor mijn part de zaling en je stopt bij het vullen van de watertankjes in een reddingsboot.
Maar zoals ik al zei misschien stof voor een nieuw topic.
salute y pesetas
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Hallo Martin (Dita),
Afdrijven vind ik ook wel leuk, alleen mijn vraag over die Inspecteur Generaal is nog niet beantwoord. En daar ging het mij even om.
Heb je wel eens een schipbreuk meegemaakt en ben je wel eens echt afgedreven in een sloep op de oceaan? Oei, wat maak ik los???!!!
groeten,
Gerard.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

En de beantwoording van die vraag is toch zo simpel. Je gaat even naar de site van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en bekijkt daar de organisatie. Dan vind je dat deze dame hieronder de Inspecteur-Generaal van Verkeer en Waterstaat is. Zij is de hoogste baas en ze heeft alleen de minister van Verkeer en Waterstaat nog boven zich.

Afbeelding Mevrouw mr. J. (Jenny) Thunnissen.

Nou zal zij zich zelden met de monstering bemoeien, want zoals je op onderstaand organogram kan zien, heeft ze nog een paar kleinigheden meer aan haar hoofd, maar zij wordt wel bedoeld in al die wetsartikelen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door K.Brouwer »

Hallo GerardN,

Het volgende uit m'n blote koppie daar ik sinds eind 2002 niet meer vaar en er eventueel op details weer wat veranderd kan zijn.

Het monsteren door de kapitein ging alsvolgt:

Er werd een monsterrol opgemaakt en daarna werd de bemanning aangemonsterd.

Het monsterformulier bestaat uit een origineel (wit) en twee gekleurde copieën waarvan de laatste opgestuurd wordt naar de rederij (die het naar de S.I. stuurt) of rechtstreeks naar de S.I. sturen.

Op het monsterformulier wordt het monsterrolnr. ingevuld,naam- roepletters v/h schip, naam persoon,hoedanigheid, arbeidscontract aanwezig ja/nee, gezondheidsverklaringen in orde en vaarbevoegdheidsbewijs ok. Dit wordt dan met datum ondertekent door schepeling en kapitein.De laatste copie wordt nu opgestuurt.

Dus stel dat het schip nieuw is en voor het eerst gaat varen met totaal 12 man dan wordt de monsterrol
met 12 monsterformulieren opgestuurd naar rederij of rechtstreeks naar S.I. De kapitein monstert dus ook aan (vroeger niet!).

Na een jaar moet er een nieuwe monsterrol opgemaakt worden,dus monster je alles af (2e copie),maak een nieuwe monsterrol op en stuurt die hele handel weer op.

Als er intussen iemand afgelost wordt monster je de man af d.m.v. het 2e copie in te vullen en op te sturen en voor de nieuwe man een nieuw monsterformulier in te vullen en op te sturen.

Mocht je nog iets willen weten hoor ik het wel.

Groeten,K.Brouwer.
Ulgi

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Ulgi »

Voor schepen onder Nederlandse vlag is een crewlijst naar de rederij voldoende. Die monsterformulieren bestaan niet meer voor Nederlandse schepen. Heb ze voor het laatst gezien op schepen onder Antilliaanse vlag. Maar dat is al zo'n 10 jaar geleden dat ik daar op heb gezeten dus of ze daar nog gebruikt worden weet ik niet.


Plaats reactie