Sportvissen en visserslatijn

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Ruud,

Als een vis geen zin heeft in eten , zijn het net mensen, dus eten ze niet.
Maar kijk eens op onze website http://www.hchetnoorden.nl en dan onder de
Kampioenen en clubblad Oktober , dan zie je meer , een hele mooie website. :idea:

Gr Gerrit H Hagels. :-D

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door jdbvos »

Gerrit, die J hesseling die in de lijst voorkomt (1991), was dat Jurjen Hesseling van de "My fair lady" en het boek "Een zeemansdroom die werkelijkheid werd" ?
Op bldz 36 heeft hij het in dat boek nog over m'n vader. Ze kenden elkaar redelijk goed, ook nog van vóór de oorlog....

Nooit geweten dat Jurjen zo'n fervente visser was !
Oost, west...ook best
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Gerrit,
Je staat er in de "ranglijsten" goed bij :!:

In de jaren eind "50 begin "60, had mijn moeder een Maaskruiser,
en die lag in de Drecht in Loosdrecht,waar wij via de boer[Rempe]naar toe konden via een weiland, dat was een zeer rustig watertje, wat van de Loosdrechtse Plassen naar de 's-Gravelandse Vaart liep.
Ja en als je dan je hele vakantie op dat bootje doormaakt,dan ga je vissen,de vele voorns, die gevangen werden,gingen 's-avonds de koekepan in, en dat was best lekker, zo met huid en haar om maar te zeggen, vooral de kleinere, waren lekker bij een potje bier.
Nu herinner ik mij dat er, in die jaren, een grote plaat ijzer,ik schat zo'n meter bij een meter, middenin de Drecht, werd gelegd met veel moeite,want er zat zeelt, wist men te vertellen, ik weet niet of dit verhaaltje, waar was, maar op een gegeven moment, is er inderdaad een enorme flinke knaap gevangen,ik denk gauw zo'n 2-3 kg,in ieder geval was het een joekel,
vergeleken bij al die voorns, en brasems, die gevangen werden, nee geen één ging terug het water in, alles ging door onze monden.
Die zeelt vond ik trouwens niet zo lekker, maar ja vroeger, werd alles, in dezelfde koekepan gebakken, waar alleen de vis ging, dus niks stoven of zo, want dat duurde te lang op 't petroleumstel, en buiten boord, bakken!
Gelukkig was er ook een klein sloepje bij, zodat ik niet de hele dag hoefde te vissen,
een beetje roeien naar de plassen was toen ook best spannend.
Ja toen was geluk nog heel gewoon :lol:
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Vissen in Sneek. In de Koopmansgracht mooi weer maar een slechte visdag.
Vr Gr Gerrit H Hagels.
Bijlagen
08_007[1].jpg
08_007[1].jpg (523.73 KiB) 4640 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kuria Muria eilanden.....daar ben ik heel wat keren langsgevaren, nooit geweten dat het HIER zo'n mooi visstekkie is. :)
All the best
Jos
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Ja Jos, dat benne in ieder geval vissies, in die video. :!: :wink:

Vrijdags vis op het menu, vaak waren dat de schollen[diepvries], die toch wel, de nodige mijlen hadden gezwommen,en al een tijd zaten te wachten om verorbert te worden,net als de Zondagse kip, die hadden er ook minimaal 100.000 vlieguren er op zitten,evenals de achterbouten,vaak van Poolse origine, en die hadden ook minimaal 40 Grand Nationals gelopen,dus was een vers visje altijd erg welkom.
Er waren natuurlijk de nodige vissermannetjes die aangehouden werden, in ruil voor wat drank/cigaretten, en had je vaak 2-3 manden verse vis a/b, met van alles erin.
Ja wie herinnert zich niet het vissen op Torsk in de Oostzee,gewoon met een flinke blinker,
aan een lijn van zo'n 100-150 mtr, er waren zelfs kapiteins die op de zeekaarten een stip hadden gezet,als de vangst goed was geweest,in dat vaak het geval,en als wij weer die kant uitgingen, ging de motor op stop, em iedereen aan dek, ik heb ze met ladingen tegelijk aan boord zien komen,en daarna wederom veel werk om die dingen te bereiden, zelfs in marinades met een hoop olijfolie/paprika/tomaat/ui/knoflook, want dat vonden de Spaanse/Portugese matrozen erg lekker.
Maar het lekkerst waren ze toch gestoofd als een Bacalhao, wat ook op diverse manieren klaar gemaakt kan worden.
In Pembroke-Milford Haven zaten wij op de Zandhaai,waar een hoop lijnen verloren gingen,
vanwege de stroom, en de bodem erg moeilijk om schoon te maken, met dat schuurpapier huidje, maar wel erg lekker van smaak, mits natuurlijk goed klaar gemaakt, en dat kon je aan mij wel toevertrouwen, hoezo eigen roem stinkt! :lol:
In de Midd. Zee, was het vissen vaak een ramp, want daar zijn heel wat lijnen verloren gegaan, vanwege de rots achtige bodem, vooral op de N-Afrikaanse kust, waar het wachten,heel normaal was om binnen te mogen,vaak tot enkele dagen en dus veel vrije tijd was om te vissen.
Ooit een Rascasse gevangen, en dat bleek een kolere lijer te zijn,wist ik veel, gelukkig was er een stuurman a/b die vertelde, dat die pinnen,op z'n rug giftig waren, dus, voorzichtig dat beest uit z'n lijden geholpen,was wel een lekker visje, en is een absolute "must" in de Bouillabaisse[Franse Vissoep].
Verder natuurlijk, overal waar je ff de tijd had om een hengel of lijn uit kon gooien,
met vaak de meest vreemde vissen aan dek.
Ja daar zal vandaag de dag wel weinig tijd voor zijn,maar vroeger was geluk héél gewoon. :-D
Bijlagen
RASCASSE.jpg
RASCASSE.jpg (51.27 KiB) 4574 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ruud schreef:Torsk in de Oostzee,gewoon met een flinke blinker, aan een lijn van zo'n 100-150 mtr, er waren zelfs kapiteins die op de zeekaarten een stip hadden gezet,als de vangst goed was geweest ... Ja daar zal vandaag de dag wel weinig tijd voor zijn, maar vroeger was geluk héél gewoon.
Zo was dat, Ruud. Als je wist waar je moest zijn, dan was een halfuur genoeg om zoveel torsk te vangen, dat kreeg je niet aangevreten. Maar zo lang hoefden die lijnen niet te zijn, hoor. Het mooiste en beste vissen was op zo'n 20 meter, tegen de stenen aan, daar zat de torsk. Mijn favoriete plekken waren tegen de prikken van Ölands Sodra Grund aan, dus waar de ondiepte begon en in diezelfde omgeving, dicht onder Utklippan. Dat was altijd prijs en als ze niet onmiddellijk beten, kon je wel weer weggaan, maar dat gebeurde zelden.

Maar, voorwaarde was wel dat je een kok had die wist hoe hij ze klaar moest maken, want anders waren ze niet te vreten. Dan werd het een droge, taaie hap. Ik weet niet meer welk schip het was, maar ik had een zeer matige kok die de vis telkens weer verziekte. Toen ben ik zelfs zover gegaan dat ik me in Holland een boekje met visrecepten heb gekocht en dat ik 's nachts, na mijn wacht aan het experimenteren was. Toen dat goed lukte, kon ik hem vertellen hoe ik de torsk klaargemaakt wilde hebben. :-D Ach ja, in tijd van nood schilt men aardappelen met de bijl, nietwaar?
Maar inderdaad: ik denk niet dat je het tegenwoordig nog kunt maken om dicht langs de prikken van Ölands Sodra Grund te lopen en daar een halfuurtje of een uurtje te gaan liggen vissen. Big Brother houdt je op de AIS in de gaten...
Those were the days, but those days are gone forever, I'm afraid.

Afbeelding

Zo groot was wel leuk, maar dat was echt niet de lekkerste torsk. Er zat natuurlijk wel een mooie lever in, want die waren ook heerlijk.
Jaap v D

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jaap v D »

Is torsk de Deense naam voor Kabeljauw Theo ??

grts Jaap
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In elk geval Zweeds, Jaap. Maar ik dacht ook wel Deens en Noors, al weet ik dat niet helemaal zeker.
Overigens is de torsk uit de Oostzee anders dan de kabeljauw elders. Vandaar dat je ze ook een beetje anders klaar moet maken, anders worden ze droog. Misschien komt het door het brakke water van de Oostzee, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar maar naar gis.
Een torsk vecht niet aan de lijn; ze laten zich zonder meer omhoog halen en zijn alleen maar zwaar, dus echt "sportvissen" is het niet.
Zo'n grote als die man op de foto daar heeft, heb ik nooit gevangen, maar half zo groot wel en dat was ook al fors, vond ik. Maar nogmaals: een normaal formaat smaakte beter dan die enorme kanjers. Dat vond ik, althans. Misschien kan Chef Ruud daar nog iets over zeggen.
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Jaap,
Da's inderdaad de Scandinavische naam[Torsk] voor Kabeljauw, maar zo groot als Theo, liet zien, heb ik nog nooit aan boord gehad, een mooi maatje was die van zo'n 30-40cm, en die werden veel gevangen :!: Dat wij lange lijnen hadden, kwam omdat we overal die blinkers erin gooiden, en die waren ook vrij dik, want met een dun lijntje een tonijn, proberen binnen te halen, dan was het lijntje gauw gebroken, en vissie weg, en in de jaren '60 waren die lijnen ook best aan de prijs, evenals de blinkers,van zo'n 15-20 cm :!:


Ps. Zie net dat Theo mij al voor was met het antwoord op Jaap zijn vraag, inderdaad wel anders garen als de bekende kabeljauw :!:


Plaats reactie