verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hans, Bob, Theo, @all,
Je recepten van de Speckdicken overgenomen in mijn receptenboekje en zal het eens uitproberen. Bedankt.
Volgens het commentaar van Bob moet het wel een heel erge lekkernij zijn als de mensen in de rij staan alsof ze het gratis krijgen.Die Speckendicken zijn zeer zeker stevige kost: Spek, vet, eieren, suiker, boter en noem maar op. Calorierijk!
Het rijmpje van iene miene grutten komt mij ook bekend voor, maar wat het betekende weet ik niet.
Grutten die ken ik niet, wij kregen BRINTA. Alle zes kinderen en een heel bord vol voor het naar school gaan. Dat was makkelijk te maken. Het loopt nog mijn oren uit.
Vanmiddag rijstepap in de oven gezet en die ga ik morgenochtend er uit halen. Zal mij benieuwen. Het vriest hier lekker en de oven behoudt zijn temperatuur.
All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Dita,

De lengte van de rij wachtende is niet een maatstaf hoe lekker of het is. In Bretagne (kan ook Normandie zijn) staan op de markten een aantal kramen waar flensjes gebakken worden. Het gebeurt op drie hete platen. Op plaat 1 wordt een lepel beslag gedaan, op plaat 2 wordt het flensje dat daar ligt omgedraaid en van plat 3 wordt het gare flensje afgenomen. Dan begint het proces weer van voren af aan met dien verstande dat nu op de vrije plaat 3 een klodder beslag gedaan wordt, wat de eerste was wordt nu omgedraaid en de gare flens van plaat 2 wordt afgenomen. Het zijn dunne flensjes want ze zijn snel gaar. Natuurlijk ook geprobeerd maar wij, mijn vrouw en ik, vonden er weinig aan. Flauw, smakeloos en taai. De fransen nemen er dan vaak een gegrild worstje bij. Dat leek ons niet zo, dus maar over geslagen.
Is er niet een kombuizenaar in die streek die hierover een deskundig commentaar kan geven?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@ warme broodjes liefhebbers,

Vandaag enige kringels gebakken volgens een origineel Fins recept.
Deeg: 25 gr verse gist (of 6 gr droge gist), 3 dl water, ½ el zout, 1 el suiker, 2 el boter, 3 dl gerstemeel, 5 dl tarwemeel.
Koken: water, zout ½ tl / per liter water, suiker 1 tl / per liter water

Deegje maken van de hierboven genoemde ingrediënten en in 12 stukken verdelen. Deze stukjes uitrollen tot een lengte van ca. 10 cm en hiervan een rondje maken door de einden aan elkaar te bevestigen. De kringels op een plaat leggen, afdekken en laten rijzen voor een half uur. Intussen water aan de kook brengen met het zout en de suiker. In dit water worden de kringels een 3 minuten gekookt. Uit laten lekken. En dan alles om een stok (bezemsteel) doen en in een oven van 220 graden gaar (bruin en knapperig) laten worden.
De kringels zijn het lekkerst als ze knapperig bruin zijn en zeer smakelijk ofschoon het een product is bereidt uit water en meel. Ik denk dat de smaak te danken is aan de gerstemeel.
Ze worden gegeten aan de koffietafel met een een beetje boter er op.

Eet ze!
Martin
Bijlagen
in de oven aan een bezemsteel
in de oven aan een bezemsteel
PB020002.JPG (116.08 KiB) 4890 keer bekeken
kiken in zoutwater
kiken in zoutwater
kringel zoutwater.JPG (25.64 KiB) 4890 keer bekeken
gaar en knapperig
gaar en knapperig
kringels klaar.JPG (32.19 KiB) 4890 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

3 november 2007 : Hupkes Dag
Vandaag is het 3 november, Sint Hubertusdag !

Voor diegene die niet uit Brabant komen, volgt hier een uitleg :

Op 3 november is het Sint-Hubertusdag, hij was een patroonheilige voor de jacht, en op die dag worden hûbkes gegeten. Dit zijn gewijde broodjes die beschermen tegen hondsdolheid. Iedere misganger nam vroeger een stuk brood mee voor zichzelf, de huisgenoten en de dieren.
Men behoorde eerst een Hubertusbroodje droog op te eten alvorens iets anders mocht worden gegeten.

Over Sint Hubertus gaat de legende, dat hij als gepassioneerd jager op een Goede Vrijdag een reusachtig hert achtervolgd zou hebben. Het hert keerde zich tegen de avond naar hem om met een lichtend kruis tussen het gewei. Een stem beval hem naar Lambertus, bisschop van Maastricht, te gaan en zich onder diens leiding te stellen om het geloof te verkondigen. Na de dood van zijn vrouw trok Hubertus zich terug in de wouden van de Ardennen. Vandaar ging hij op pelgrimstocht naar Rome. Daar werd hij, na de moord op Lambertus, tegen zijn wil door paus Sergius tot opvolger van Lambertus benoemd, als bisschop van Maastricht.

In het jaar 722 bracht Hubertus de bisschopszetel van Maastricht over naar Luik. Hij kwam in Tervuren na een koortsaanval in 727 om het leven. Hubertus werd op 3 november 743 heilig verklaard. Zijn stoffelijk overschot werd in 825 overgebracht naar een abdij in de Ardennen, tegenwoordig Saint-Hubert geheten.

Hubertus zou een mirakeldoener zijn geweest. Het meest bekende wonder is de genezing van een door hondsdolheid aangetaste man. In de Zuidelijke Nederlanden, vooral in Vlaanderen, is Hubertus een volksheilige.
Op Sint Hubertusdag (3 november) worden o.a. te Oorschot, Saint-Hubert en Tervuren de jachthonden gezegend. In Brabant, Limburg en Vlaanderen werd en wordt op 3 november het zgn. Hubertusbrood of Hubkesbrood gewijd, dat door mensen nuchter wordt gegeten en waarvan ook de huisdieren wat krijgen. Zo’n ‘hubke’ is een klein vierkant broodje, dat beschermt tegen hondsdolheid.

Dus geheel volgens traditie krijgen wij ook een hupke :
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Het zijn gewone broodjes maar het deeg wordt 's morgens gezegend door de pastoor.
Heb er weer 6 besteld voor morgen vroeg.
groeten uit het Bredaose
Cor
Bijlagen
hupke
hupke
hupke.jpg (28.42 KiB) 6203 keer bekeken
hond en hupke
hond en hupke
hond krijgt een hupke.jpg (25.6 KiB) 6202 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door jdbvos »

Dus dáár komt het vandaan....dat hert met het lichtend kruis (tussen het gewei, dan)
Maar hoe komt dat dan zo bekend in Duitsland ? Denk hierbij aan Jägermeister, En ook de rest van de wereld zie je in jachtkringen dat "logo". Toch niet door een akkefietje in Brabant, toch ?
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verse broodjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Jan, dat zie je ook verkeerd. Dat akkefietje in Brabant kwam pas veel later.
Huibert was een beetje van God los, maar toen kwam hij ergens in de bossen van de Ardennen - want daar komt hij vandaan - een hert tegen met een lichtend kruis tussen de horens en toen hoorde hij een stem die zei: "Huib, als je je niet als de sodemieterij bekeert, ga je naar de hel!" Nou ja en toen deed hij dat maar, hè? Dat is wereldwijd bekend geworden.

Afbeelding

Vroeger probeerde men hondsdolheid te genezen door het uitbranden van de beetwond. Als ze daar nou maar vlug genoeg bij waren, dan lukte dat soms. Dan werd het virus door de hitte gedood en genas de patiënt. Dat uitbranden deden ze met een roodgloeiend gestookte spijker. Hubertus schijnt dat kunstje als een van de eersten te hebben geflikt, maar die gebruikte geen spijker maar een sleutel. Zodoende werd er gesproken van het genezen van hondsdolheid met de Hubertussleutel. Dat was de sleutel van de Sint Pieter in Rome die hij bij zijn bisschopswijding van de paus had gekregen en die had een speciale vorm. Die spijkers die ze altijd klaar hadden liggen om iemand die door een dolle hond was gebeten te helpen, waren in diezelfde vorm gesmeed. In het Universiteitsmuseum in Leiden zijn dergelijke sleutels nog te zien.

Maar, het is een mooie traditie met de jagers en die broodjes. Er zit nog veel meer aan vast dat veel te ver van Martin's verse broodjes voert. Hubertus wordt namelijk nergens in de oude geschriften als beschermheilige van de jagers genoemd. Hij werd, lang geleden, verward met een ander die dat hert met een lichtend kruis had gezien, maar dat was 700 jaar voor Hubertus. Voert hier veel te ver. Het is een heel mooie traditie en daar gaat het maar om.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@ Hubertus fans.

Ik bekeek die hupke foto en dat zag er werkelijk zeer smakelijk uit en wel zo dat ik het wel eens wil bakken in eigen oven, de eerste Finse Hubertus broodjes dan.
Het broodje zag er erg wit uit, vraag: wat voor meel?. En er is waarschijnlijk ook een ei gebruikt en melk zoaan de kleur van de korst te zien. Heb je een recept?
Het wijden van de hupkes zal ik hier maar achterwege laten. Dat begrijpen de Lutheranen hier toch niet en zo ook de jagers. Van beide zijn er hier erg veel. Ik dacht een 90 % van de bevolking.
Maar ongewijdt zullen ze er ook wel invallen, dacht ik.
Groeten
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

Hoe kan dat met dat lichtend kruis? Er waren toen toch nog geen batterijen? Maar we dwalen af. Het gaat over broodjes en dergelijke. Ik had al eens gevraagd hoe het kwam dat in Nederland geen lekker stokbrood gebakken wordt. Daar kwam antwoord op. Precies dezelfde vraag over de z.g. harde broodjes uit Duitsland. Zelf spreken ze van frische Brötchen. En dan er een paar plakjes goede, let wel goede Fleischwurst er op. Trouwens een Kaiserbrötchen is ook niet gek.
Ik mocht als we bij mijn schoonzuster in Duitsland logeerden, altijd 's ochtends de "frische Brötchen" halen. De bakker had ook een eigen soort broodjes. De beste man heette Kraai. Dus voor ons waren het "Kräenbrötchen". Je begrijpt wel, op zeker ogenblik vroeg ik om "Kräenbrötchen". De vraagtekens stonden boven de hoofden van het winkelpersoneel. Ze konden er niet eens om lachen!

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Heb zojuist een gepensioneerde bakker an de lijn gehad en hij zou het recept morgenavond voor me meebrengen.Hij had eerst al een recept gegeven maar dat was schijnbaar niet het juiste.Je hebt er zoals ze in bakkers termen zeggen een " fijn deegje "voor nodig.
Dus vrijdag heb je het recept.
Mijn bakker had vanmorgen om 11.00 uur al zijn broodjes al verkocht (2500).
Er hing een foto in de zaak waarin je zag dat de geestelijke het deeg zegende.
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie