verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Cor,

Dat is geen kleine business, 2500 gewijde broodjes verkopen in enige uren tijd. Ze moeten dan ook wel bijzonder gezond zijn, daar je twee vliegen in een klap slaat. De geestelijke kant als ook de fysische zijde krijgt de juiste voeding.
Hier zijn erg veel jagers, eervorige week is de jacht op elanden geopend. Er mogen er dit seizoen iets meer als 100.000 afgelegd worden. Pastoors zijn er heel wat minder, misschien zes in het gehele land. Maar ja zoveel hebben we er ook niet nodig daar de jachtleden allemaal Luthers zijn. Maar stel je eens voor 1 gezegend broodje per eland maakt heel wat troggen meel. Ik zal het geval eens voorleggen aan de local dominee. Misschien ziet hij er wat in om volgend jaar ook zo´n wijdingsactie te ondernemen.

Ik wacht tot vrijdag op je recept en doe je bakker daar in Breda de groeten uit Hamina. Bij voorbaat dank.

All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Ik dacht dat hij het deeg zou zegenen,Maar de geestelijke zegent de broodjes als ze gebakken zijn.Moet anders te vroeg opstaan denk ik.

gr uit Breda Cor
Bijlagen
Dit artikel stond vanmorhgen in de krant
Dit artikel stond vanmorhgen in de krant
hupkes.jpg (145.5 KiB) 6149 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Goeden avond Cor,
Dat was een mooi artikel in die krant. Nu ben ik wat wijzer geworden van de tradities in het Brabantse.
En die moeten hoog gehouden worden. De pastoor heeft wel een full time job op de derde november. En natuurlijk moet hij al die bakkerijen bezocht hebben voor negen uur als de winkeldeur open gaat.
In de hubkes zitten ook krenten en rozijnen las ik. Dus een stevige krentenbol is het uiteindelijk.
Groeten maar weer
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Hier het recept voor de hupkes.
1. 500 gram witte bloem 2. 50 gram gist 3. 10 gram zout 4 10 gram basterd suiker
5. ongeveer 65%= 300ml a 350 ml melk afhankelijk van de stijfheid,het deeg moet soepel aanvoeel.geen koude melk maar zo'n beetje kamer temperatuur.
6. 50 gram reuzel (daar zit geen water in ) of boter of margarine(daar zit wel water in)
7. een eitje voor de kleur maar is niet noodzakelijk
200 gram krenten en 300 gram rozijnen ,voor gewassen en niet te nat.
Deeg maken met 1 t/m 7,op bank laten liggen en overdekken
de vruchten na ongevever 20 minuten door het deeg mengen.
Daarna rusten van 30 tot 45 minuten en bolletjes maken van 30 gram.
Goed laten rijzen.afbakken 250 graden in 10 a 15 minuten
o.s denk om de deeg temperatuur 26 graden.
Succes Martin en ik hoor nog wel of het te eten was.
groeten uit een miezerig Breda
Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Cor en natuurlijk de gepensioneerde Bredase bakker ,

Bedankt voor het hupkes recept. Ga het van de week eens uitproberen.
Lijkt me in ieder geval niet zo moeilijk. Alleen er moet nog een kruis op gefabriceerd worden.
Wordt die er ingesneden met een mes of wordt er een los kruis opgelegd met wat water?

Dat was het dan
Groeten uit ZO Finland
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,

Die wordt er volgens de bakker ingeknipt.
lijkt me veel werk
gr Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Cor,
Ja knippen natuurlijk. Dat was ik , na 40 jaar Finland, bijna vergeten. Hier snijden ze de broden of wat ook wel gedaan word is prikken. Kleine gaatjes met een soort stempel met je eigen initianalen.
Bij ons thuis in ´t Gooi toendertijd werden de broden ook geknipt en wel precies voordat ze de oven ingeschoten werden.
En als ze gaar waren werden ze gewassen met een kwast water. Vervolgens naar buiten op de binnenplaats om af te koelen. Je moest dan wel eventjes goed in de gaten houden dat de vogels (mussen) er niet aan zaten.
Ik ga knippen.
Groeten en bedankt voor de info.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verse broodjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

werden de broden ook geknipt
Ik meen me te herinneren dat :

Grijs, Tarwe en TARVO ( in een blauw zakkie) werdeb geknipt, maar " WiT" was bol en ja dan die lik water met een natte zachte kwast/borstel, gingen ze zo mooi van glimmen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Harry,
Kan me Tarvo nog herinneren net na de oorlog,dat kan je toen kopen bij de Cooperatie in Breda
Inderdaag in een mooi blauw zakkie.Waarom was het melkbrood toen veel lekkerde dan nu??????
gr uit het Bredase
Cor
Il parle Il a parle
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verse broodjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Even een wel heel grote zijsprong van de verse broodjes, maar een nieuw topic openen is, vooral gezien het onderwerp, ook weer zowat. Martin schreef hierboven...
Pastoors zijn er heel wat minder, misschien zes in het gehele land. Maar ja zoveel hebben we er ook niet nodig daar de jachtleden allemaal Luthers zijn.
Op een foto van het stadhuis van Hamina viel me zojuist op de achtergrond de typische koepel van een orthodoxe kerk op. In de tijd dat ik daar regelmatig kwam, zou me dat nooit zijn opgevallen en nog veel minder hebben geïnteresseerd, maar nu, wonend in een land dat voor 97 procent orthodox is en waar die kerk almachtig is op alle terreinen, zag ik dat opeens. Een snelle googel leert me dat - afgerond - 80% van de Finnen Luthers is en 1 procent orthodox. Is dat door de Russische invloed alleen in het oosten van Finland, Martin en is die kerk in Hamina iets bijzonders, of is dat ook elders in Finland verspreid?
Zomaar een geïnteresseerde vraag.


Plaats reactie