Blauwpijpers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door KJHvanBeek »

Hier een plaatje van de Polydorus waar ik als R/O in 1969 op heb gevaren.
Bijlagen
polydorus1952pgureg8.jpg
polydorus1952pgureg8.jpg (21.4 KiB) 13549 keer bekeken

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat ik me van de Blauw Pijpers herinner is dat ze helemaal achterin de haven van Amsterdam lagen. In de buurt van de Rietlanden. Het was een eigenzinnige maatschappij. Mij is verteld dat ze niet verzekerd waren bij Lloyd. De premie van de verzekering werd in een eigen potje gestort. Zo hadden ze zelf de winst van de rente, als er geen ongelukken gebeurden.
Ik heb 1 keer contact gehad met een blauwpijper. Het schip vroeg of er een Nederlandse schip een telegram voor PCH kon overnemen, want ze stoomden Aden binnen. De blauwpijper kon geen verbinding met PCH krijgen omdat haar zender te zwak was. Ik was haar terwille en nam het telegram over. Overschakelen naar de kortegolf. Ik hoorde PCH en zij hoorden mij ook direct. Het telegram was er snel uit. Ik schakelde weer terug naar de MG en riep de blauwpijper op. Zo snel was ze nu ook weer niet binnen. Stom verbaasd was de telegrafist toen hij hoorde dat zijn telegram al op PCH lag. Ik meen dat ze een KG zender had van 125 watt. Zo'n geval met lood afgeschermde bekabeling. Ik zelf had 500 watt. Vandaar de snelle verbinding. Het scheen dat bij de blauwpijpers de radiohut niet het nieuwste van het nieuwste was.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Joop Kieviet (RIP)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Nog een aardige blue funnel scheepje

Afbeelding

Gr. Joop
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton Pekel »

Toevoeging op info van Joop Kieviet, je was me net voor, zet het toch maar op het forum

m/s POLYDORUS (3) imo nr: 5281520 naamsein: PGUR (1961-1973)
Bouwjaar: 1952
Werf: Vickers Armstrong Ltd., Newcastle on Tyne (126)
Brt: 7.785, nrt: 4.259, dwt: 9.320 lxbxhxd: 148,48(141,10) x 19,00 x 10,75 x 8,66
Voortstuwing: 2 tew, 7 cil, dieselmotor B&W, A Mk III, (750 x 1.500), 6.970 rpk, 16 mijl
Machinebouwer: J.G. Kinkaid & Co. Ltd., Greenock..
Historie:
Aanvang als CADMUS.
27 november 1951 te water, 9 april 1952 overgedragen.
09.04.1952-05.09.1960 ALCINOUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
05.09.1960-09.01.1961 ALCINOUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
09.01.1961-07.11.1973 POLYDORUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
07.11.1973-00.00.1973 POLYDORUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
00.00.1973-00.12.1975 POLYDORUS, China Mutual Steam Navigation Company Ltd., Liverpool.
00.12.1975-00.04.1976 POLYDORUS, Elder Dempster Line Ltd., Liverpool.(charter)
00.04.1976-00.11.1976 JOHARA, S.H. Atlas & Co. Ltd., Jeddah.(Ocean Steam Ship Companany Ltd.)
00.11.1976-00.06.1977 POLYDORUS, Elder Dempster Line Ltd., Liverpool.
00.06.1977-21.04.1978 MATINA, Hesperus Navigation Corporation S.A., Panama.
(Zenith Management Corporation, Piraeus)
21 april 1978 Aangekomen te Karachi, om te worden gesloopt.
5 juli 1978 Aanvang sloop.

Informatie van STEGRO met dank hiervoor
Bijlagen
Polydorus(3)1952-e.jpg
Polydorus(3)1952-e.jpg (111.52 KiB) 13455 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton Pekel »

s/s POLYPHEMUS (3) imo nr: 301361 naamsein: PGUQ (1946-1960)
Bouwjaar: 1945
Werf: Permanente Metalls Corporation, Richmond, Cal. (702)
Brt: 7.674, nrt: 4.562, dwt: 10.718 lxbxhxd: 138,76(133,83) x 18,95 x 10,51 x 8,72
Vrachtschip, Victory VC2-S-AP2
Stoomturbine met dubbele reductie op een schroefas, 6.000 apk, 16 mijl
Machinebouwer: Westinghouse Electric & Manufacturing Company, Pittsburgh,Pa.
Historie:
28 april 1945 te water, 30 juli 1945 overgedragen.
00.06.1945-00.09.1946 MACMURRAY VICTORY, U.S. War Shipping Administration, San Francisco.
09.1946 Aangekocht door de Nederlandsche Regering en overgedragen aan de N.S.M.O.
00.09.1946-29.06.1960 POLYPHEMUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
29.06.1960-00.03.1969 TANTALUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
Maart 1969 Opgelegd in de River Fal.
00.00.1969-24.12.1969 PELOPS, Mecenas Compania Naviera S.A., Piraeus.
24 december 1969 Aangekomen te Kaohsiung-Taiwan om te worden gesloopt bij,
Nan Fong Steel Enterprise Company Ltd.
10 januari 1970 aanvang sloop.

Informatie van STEGRO met dank hiervoor
Bijlagen
Polyphemus(3) 1945.jpg
Polyphemus(3) 1945.jpg (83.37 KiB) 13452 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bob schreef:Mij is verteld dat ze niet verzekerd waren bij Lloyd. De premie van de verzekering werd in een eigen potje gestort. Zo hadden ze zelf de winst van de rente, als er geen ongelukken gebeurden.
Dat was inderdaad het geval. Er werd nergens onnodig risico genomen en overal waar dat kon werd ver uit de wal gevaren. Volgens een leraar in Delfzijl - ik weet werkelijk niet meer wie - die daar had gevaren, werden de koerslijnen op kantoor in de kaart gezet of toch in elk geval door kantoor voorgeschreven. Daar mocht alleen om zeer goede redenen vanaf geweken worden, maar in geen geval om een stukje af te snijden of om de passagiers iets leuks te laten zien.

"Alfred and Philip Holt conceived the founding of The Ocean Steam Ship Company in the garden of their father's Liverpool home. They saw this as the greatest adventure of their lives and because the Odyssey was for them the finest adventure story ever written they gave Homeric names to all their ships. They were courageous technical innovators: they had the vision to embrace the whole Far East in their quest despite the initial lure of China: they demanded the highest standards of personal responsibility to match their own self-reliance and to underpin their refusal to escape through insurance the consequences of their errors and misfortunes: and they loved and inspired with their own sense of humanity the brotherhood of their creation.
We may all be grateful for this inheritance and proud to have adapted and enlarged it in a fashion that our predecessors would have understood and approved. And in recognition of our indebtedness we preserve the signature which they adopted as the embodiment of that spirit of selfless and anonymous service which has always animated and still binds together our whole company".
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door KJHvanBeek »

De blauwpijpers hadden Marconi zenders (Oceanspan).
Jos Komen (R.I.P)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier een (aangepast) stukje kombuispraat uit 2004 over een ex-ouwe van de blauwpijpers. :)


Vroeger bepaalde die ouwe om 12 uur dat de zon door de meridiaan moest.
"Laat de zon Culmineren" hoorde je toen op de brug als het 12.00 uur was.
En dan stonden alle stuurlui en leerlingen die een zelf een sextant hadden allemaal op een rijtje de zon te volgen.
Altijd spannend. "Rijzend" sprak degene met de meeste strepen.
"Noon" hoorde je dan als die eerste dacht dat het hoogste punt bereikt was.
Ik kan me voorstellen dat een wtk "toevallig"" even in de buurt was om te kijken of de druk van de hydraulische stuurmachine effe te checken dan het lied "High Noon" even begon te neuriën.
Do not forsake me oh, my darling..
Maar ik heb het nog meegemaakt dat we op de bloody Atlantic WARE tijd voeren.
En nog wel op een Liberiaans schip, de bekende Carchester.
Die ouwe kwam van de Blue Funnel lines en zat op directieniveau hele belangrijke zaken te regelen.
Opeens de zak, omdat de Nederlandse Blue Funnel werd opgeheven.
Dus maar als ouwe op een Liberiaanse bulkfiets.
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.
Ik moest er dus dagelijks voor zorgen dat om 12.00 uur precies de zon door de meridiaan zou gaan.
Dus tijdens de 0-4 wacht weten hoeveel minuten de klok voor of achteruit zou moeten gaan.
12 minuten, 33 minuten...
Rekening houden met de speed en de weersverwachting.
En ik kreeg iedere dag op mijn sodemieter, want het klopte natuurlijk nooit precies.
Deze ouwe werd "Sterling Moss of the Ocean" genoemd.
Met een lege bulkfiets in de winter vanaf Manchester, dus Liverpool om de noord, boven Noord Ierland grootcirkelen naar Baltimore.
De "Carchester" ging altijd leeg naar de overkant en je zag het voorschip tijdens de dagen dat je niet op je poten kon staan vanwege de storm op de kop, heen en weer bewegen.
Ik dacht dan aan metaalmoeheid, op een goed moment moet het toch een keer barsten inplaats van buigen, maar het is gelukkig steeds goed gegaan.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door KJHvanBeek »

Het was wel een fijne club om bij te varen.
Ik heb het er toen erg naar mijn zin gehad.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door Bob R.I.P. »

Die Marconizenders waren dat niet die zenders met al die gekleurde knoppen? Bij afstemmen altijd terug naar test anders tripte het zootje?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie