Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Mart,

Die schoorsteen toch!

Afbeelding

Maar veel mooier dan die dingen die je tegenwoordig ziet. Als ik zie wat er voorbij komt op weg naar Antwerpen... (Ik sta regelmatig in Hansweert zowel naar Terneuzen als naar de sluizen met de kijker voor mijn ogen).
De onderkant gaat soms nog wel, maar wat daar bovenuit steekt is niet om aan te zien. Soms gemakkelijk kun je zien wat er allemaal rookt en puft.

Op de foto zie je de baas aan het klussen. Hij maakte buitenlampjes voor de verkoop. En op de foto staat nog maar een klein stukkie schoorsteen.

Overigens, het was een prachtige opslag voor pijpen en lang materiaal.

Gr

Jan

KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Stanvac

Bericht door KJHvanBeek »

Hallo Jan,

In de Oost heb ik verscheidene keren Stanvac tankertjes bezocht.
Later heb ik bij de Norness gevaren met twee oud Stanvac mannen t.w.
Meyer Kerkhoof (stuurman) en Cees de Booy (electricien).

Misschien heb je ze gekend.

Groeten

Karel J.H. van Beek
ex R/O
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stanvac

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
bij Nedgulf Tankers heb ik ook met ex-Stanvaccers gevaren. :)
Kapitein Vellinga, Scheffel en Sluiter.
Stuurman Boer.
Hwtk Gijssen, die had ook in de oost op kleine tankertjes rondgescharreld, maar of dit Stanvac geweest is weet ik niet meer.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Stanvac Malacca en Stanvac Butuan

Bericht door Vaerderij »

Stanvac Malacca 14-31.jpg
Stanvac Malacca 14-31.jpg (277.3 KiB) 8216 keer bekeken
Stanvac Butuan Sleper 24-31.jpg
Stanvac Butuan Sleper 24-31.jpg (300.11 KiB) 8216 keer bekeken
De Stanvac Butuan is gebouwd in Hong Kong.
Bovenstaande foto 's zijn afkomstig van sparks Fred van Wageningen (Fred was 7 november j.l. ook aanwezig bij de Kumpulan aan boord van de Witte Zwaan in Groningen).

Fred voer van 13 maart tot 30 oktober 1958 op de Tankhaven III van Van Uden het water dun tussen Sungai Gerong aan de Musi en Wuathan aan de Siak rivier.
Voor hem was tijdelijk geen emplooi bij de K.P.M., vanwege het grote aantal opgelegde schepen, in de periode dat de K.P.M. niet meer op en in
Indonesie mocht varen en er gezocht werd naar nieuwe vaargebieden voor de werkloze KPM-vloot.
Anne
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door gerardk »

Ahoi tankermensen,

In mijn bescheiden had ik nog een paar overzichten van de vloot, geen foto's.

Groet
GerardK
Bijlagen
Stanvac vloot 1954.jpg
Stanvac vloot 1954.jpg (169.17 KiB) 8190 keer bekeken
l
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door gerardk »

Hier nog het deel van v.Uden in 1954

GerardK
Bijlagen
VanUden 1954.jpg
VanUden 1954.jpg (46.83 KiB) 8189 keer bekeken
l
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Bedankt voor de reacties.

De Malacca werd gebouwd voor rekening van Ludwig als cementtanker en werd door Stanvac vanaf de werf in Japan reeds aangekocht. Ik vermoed dat dat werd ingegeven door de behoefte aan transport van ruwe olie uit Buatan.

Ik heb er niet op gevaren maar wel iets overgehoord. Het oplopende tankdek vond de bemanning niet leuk, want er kwam nogal eens een golfje tegen de opbouw. De fietsenmakers waren helemaal ontevreden wegens de drie GM hulpmotoren. Het waren tweetact snellopers. En toen hadden we nog geen gehoorbescherming!!!! Bovendien stong er altijd een stil wegens roofbouw om de andere twee draaiend te houden.

De Buatan werd in Osaka gebouwd bij Osaka Shipbuilding. Twee motoren Mercedes van 400 rpk elk. Het schip werd vaak gebruikt om een paar lichters ,500 ton en ook in Japan gebouwd, te slepen, o.a. naar Buatan. Voor de reis van Japan naar Sungei Gerong werd het voordek dichtgemaakt: ze konden dus niet van het ankerspil gebruik maken maar zo werd het dekhuis goed beschermd tegen overkomende zeeen. Om in het ankeren te voorzien lag de ketting opgeslagen in de zijden van het schip om in noodgevallen te voorzien. Op de reis vanuit Japan werd ongeveer halfweg water en brandstof overgenomen uit de lichters die gesleept werden.

Beide bovenstaande verhalen van andere mannen van Stanvac indertijd gehoord.

Ik kan me de genoemde namen niet herinneren. Komt misschien ook omdat ik eigendlijk maar op drie T1-ers gevaren heb en de Ogan en de Selo. Hoewel het wel bijna een dienstverband van vijf jaar was incluisief het verlof.

Voorzover

Jan
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo allemaal,

Na enig zoekwerk toch nog een dia gevonden van een echt "kalibootje".


Afbeelding[/URL]

Deze 2500 tonners van Caltex voeren op de Siak rivier op en neer tussen Pakanbaru en de monding van de rivier.

Groeten

Jan
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

De Ogan en de Selo

De lelijke eendjes van Stanvac vormden de Stanvac Ogan en de Stanvac Selo. Ze waren evenals de andere zeven in de USA gebouwd voor de US Navy. Stanvac zette ze voornamelijk in voor de vaart tussen Sungei Gerong en Singapore. In Singapore had Mobiloil een eigen steiger in Tandjong Rhu, niet te ver van het vliegveld. Dat was gemakkelijk want ze zorgden voor de aanvoer van “Avgas” en “Mogas”, de kant en klare brandstoffen voor de luchtvaart en de auto’s.
Deze scheepjes van ongeveer 1300 ton waren van het type T1-M-A2. Amerikanen die op de raffinaderij werkten hebben me verteld dat ze gebouwd waren voor met name het bevoorraden van onderzeeboten op volle zee. Dat kan ik me ook wel voorstellen want het achterschip liep naar boven schuin naar binnen waardoor het slingeren minder invloed had op de langszij liggende boten. Bovendien waren ze rondom voorzien van een flinke halve stalen pijp met een diameter van zeker acht duim als berghout. Menige steiger zal zich het aanleggen van deze scheepjes herinneren!
Aanvankelijk waren hun namen Wakulla en Rodessa. Voor ze naar de Stanvac gingen hadden ze dienst gedaan op de Pacific. Dat getuigt wel van hun zeewaardigheid. Laat er dan maar een Superior 4-tact hoofdmotor van ruim 700 apk met acht cilinders in hebben gestaan. En laat de gemiddelde snelheid nog geen tien knopen zijn geweest.
De accommodatie was redelijk. Per slot van rekening was er toen de schepen in de vaart kwamen rekening gehouden met een geschutsbemanning voor de bewapening van een drie duims kanon, twee veertig millimeter kanonnen en drie twintig millimeter mitrailleurs. Daarom was er ook voldoende opslagruimte want ergens hadden ze ook de ammunitie moeten opslaan.
Afbeelding


We hadden zelfs de luxe geen gebruik te hoeven makken van de messroom. Die stond altijd leeg op een zeer grote koelkast voor het bier na. Gegeten werd op het achterdek. Daar was een tent aangebracht met zeildoek langs de railing. Je zat er droog en vaak lekker koel in de wind.
In de hutten was alles staal. De deuren en de kooien, de bureaux en de kasten. De wanden tussen de hutten waren een kwart duim dik. Dat was gemakkelijk na te gaan als je iets wou ophangen want je voorgangers hadden hier en daarvoor een gaatje geboord. Je zag dan ook hier en daar stukje overgeschilderd plakband wanneer de huidige bewoner van de hut meende dat het gaatje overbodig was geworden.
In de vetloods stonden ook nog drie Cummins hulpmotoren, waarvan twee naast een generator een ladingpomp aandreven. Zelfs was er nog een stoomketeltje ingebouwd. Het was echt een volledige technische installatie.

Afbeelding
krantenboer
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:32

Re: Stanvac

Bericht door krantenboer »

Op de beringzee vaart er ook nog 1 van de us navy als crabboat fv Wizard.
deze doet mee in de serie deadliestcatch van discovery 8)


Plaats reactie