Sportvissen en visserslatijn

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jaap v D

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jaap v D »

Ruud ik heb nog een paar reisjes bij IJsland gevist ,daar vingen we ze die waren niet om te tillen zo groot .
Waren trouwens ook niet te eten ,,maar wij zijn verwend natuurlijk :mrgreen: Die uit de Oostzee vond ik trouwens ook niet zo smakelijk .

grts Jaap

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Bob R.I.P. »

Al een flink tijdje geleden ik denk omstreeks 1990 heb ik een vakantiereisje naar de Oostzee gemaakt met het zeilschip "Zuiderzee". Tijdens een windstilte gingen we vissen. Al snel hadden we een stuk of 7 kabeljauwen aan boord gehaald. Toen verbood de schipper nog verder te vissen want dit was ruim voldoende voor een maaltje voor iedereen. De schipper was een bioloog. Hij is helaas op het IJsselmeer verdronken.
's Avonds werden de vissen op de barbeque gelegd en ik vond het nog lekker ook, ondanks het feit dat ik vis niet lust. Ze hebben me te lang boven water gelegen. Vandaar dat ik die echte verse vis wel lust. Ook bijv. makreel van de barbeque, wel 's nachts gevangen in de Middellandse zee en geroosterd op Sardinie. Wat me weer brengt bij een braadpan vol met verse sardientjes. Dat is ook lekker. Joegoslavie op een omgebouwde stenenvisser. Trouwens volgens de Sardijnen is vis het allerlekkerste als het geroosterd wordt. Of paling roosteren, vele malen lekkerder dan roken. Je moet wel de hele buurt uitnodigen want het stinkt behoorlijk.

mvg
Bob
.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hebben ze de afgelopen weken nog een beetje gebeten? :)
Ik denk er namelijk ook aan om een klein hengeltje aan te schaffen, want we hebben hier hele smalle slootjes.
En dikke vette wormen zat in mien toentje. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Brazuca »

De lekkerste vis die ik ooit aan boord gegeten heb, was heilbot, die we in Reykjavik aan boord kregen.
die vissen waren zo groot als een flinke keukentafel. (tussen de 50 en 70 kilo)
daar moest je ook een goede kok voor hebben, anders werden ze tranig.

Afbeelding
Jaap v D

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jaap v D »

Dick ik vind ze lekkerder tussen de 5 en 7 kilo :mrgreen: De grootste die ik heb helpen vangen was 225 kilo :-D

grts Jaap
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door dita »

@ visliefhebbers,

Klopt, heilbot is lekker, maar toch wint de walvis het, hoewel strikt gezien de laatste geen vis is.
Walvisvlees hadden we als lading van New Foundland naar de Far Oer en daar de reis ervoor een voorgebakken patat frites reis was van St. John (New Brunswick) naar Grimsby kregen we dus practisch elke dag dat voorgeschoven.
"Je eet wat je vaart" is het motto van de reefer.
groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Brazuca »

Martin, ik heb ooit walvisvlees gegeten (op Ijsland), maar ik kan me de smaak ervan niet meer herinneren. (dus het zal wel niet echt lekker geweest zijn, of niet goed klaargemaakt)

Wat ik me nog wel herinner waren de uitstekende eland-biefstukken in Zweden/Finland, maar dan gaan we off-topic.

Tijdens mijn tijd in Zweden ben ik diverse keren uitgenodigd voor een Zweeds buffet (smörgåsbord), daar kwam je alle soorten vis uit de Noord- en Oostzee en Atlantic tegen. Ik weet alle namen niet meer te herinneren van de vissen en de diverse manieren van bereiden, maar het water loopt me nog steeds in de mond als ik er terug aan denk.
met grote ronde schijven Knäckebröd.
AfbeeldingAfbeelding
Bud

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Bud »

Ken je deze al;echt grappig ! ,you tube;giant 600 pound Goliath breaks rod! versies van 4.39 en 8.00 min. Heel mooi! Veel kijkplezier....Ger. Als je besluit te kijken,de eerste versie is zonder [storende]muziek,die is er later bijgezet [dom!]
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Van 26 t/m 28 April met de Tender vanuit Lauwersoog wezen vissen op kabeljauw.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wachtend tot we op een ander wrak komen.
Afbeelding
Hengels klaar.
Afbeelding
En vangen.


Vr Gr Gerrit H Hagels.

Ik weet niet wat ik heb fout gedaan , maar doe het net als andere keren, maar het uploden gaat nu niet goed.
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Ik zal het nu anders proberen.


Afbeelding

Fileren en schoonmaken tijdens het varen.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn kleinzoon op de brug , en het schip bekijken , toen hij me kwam ophalen.

Vr Gr Gerrit H Hagels.

Nu weet ik het helemaal niet meer .

Ps. Ik heb het even goed gezet Gerrit, zo staat het er weer beter op :!:
Groetjes Ruud


Plaats reactie