Aanmonsteren op grotevaart schip

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ulgi,

Ben bang dat je ernaast zit.Heb mezelf nog in aug. 2002 op het Nederlandse monsterformulier afgemonsterd dus die formulieren moesten toen nog steeds ingevuld worden.

Als je bij Theo H. zijn bericht gaat kijken van 30/9 12.38 p.m. en je drukt op HIER kom je op een leuke site terecht en als je daar in de zijkant op Hoofdstuk 4: Monstering en med. keuring v.d. bemanning klikt kun je zien dat er nog steeds gemonsterd etc. moet worden.

Dat je al 10 jaar lang alleen maar een crewlijst naar de rederij stuurt en dat dat dan alles is gaat er bij mij eerlijk gezegt niet in,althans niet onder Ned. en N.A. vlag.

Groeten,K.Brouwer.

Ulgi

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Ulgi »

Hallo K. Brouwer,

U heeft mij wel weer aan het werk gezet (geintje)! De tijd gaat snel maar toch niet zo snel. Het is sinds februari 2002 niet meer nodig monsterformulieren in te vullen en op te sturen naar IVW (voorheen SI). Ook de oude monsterrollen zijn toen vervallen. Wel dient er wel te allen tijde een 'lijst' aan boord te zijn van de bemanning van het desbetreffende schip en moet de scheepsbeheerder te allen tijde weten welke personen er aan boord van een bepaald schip zijn. Als bijlage (hoop ik...) de regeling monsterrol.

Groeten, Jan.
monsteren.pdf
Regeling monsterrol
(54.12 KiB) 113 keer gedownload
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ulgi,

Heb hem net uitgeprint,gun me even de tijd om hem door te lezen/erop te reageren :o .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Heren Kombuizers e.a.,
Allemaal bedankt voor jullie eerlijke en goed bedoelde adviezen. Ik denk, dat ik daarmee wel aardig uit de voeten kan. :-D (even voor de taal-puriteinen: voorgaande is een oud-hollands gezegde). Jullie hebben aan deze gepensioneerde ex-machinist (met MULOtje-B) niet alleen een stukje wetskennis meegegeven, maar daarbij ook nog enige nederlandse taalkennis. Daar is deze oud medewerker uit de vetloods (die het nog heeft gebracht tot ingenieur werktuigbouw/energietechniek) heel blij mee. Dank zij dit forum kom je nog eens ergens (een gezegde). Ik kan nu weer verder gaan met mijn volgende hoofdstuk van het boek "Goeree over de rooie".
Iedereen bedankt en groeten van,
Gerard Nijmeijer uit de beroemde plaats Hellevoetsluis, waar eens de vloten van Piet Heyn en Michiel de Ruyter lagen.

PS: Als iemand nog verder wil gaan met dit topic, ik houd niemand tegen, want ik begrijp, dat K. Brouwer nog in de boeken moest duiken (weer een gezegde) voor zijn volgende antwoord. :mrgreen:
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door K.Brouwer »

Zo,net m'n neus weer uit de boeken getrokken :lol: , en nu blijkt dat Ulgi volkomen gelijk heeft wat betreft de veranderingen in het monsteren die per februari 2002 ingegaan zijn.

Wat ik er uit begrijp is dat er nu wat meer verantwoording wordt gelegt bij de scheepsbeheerder (reder/manager/eigenaar) i.p.v. dat die ouwe overal de klos voor was.

Begrijp nu ook waarom toendertijd van kantoor uit steeds om de copieën van de papieren van de mensen die net aangemonsterd waren gevraagd werd (vaarbewijs/gezondheid etc.) die hadden ze nu nodig om aan hun (nieuwe) verplichtingen te voldoen en "wij" wisten nog van niets......zie dat "nieuwe"
monsterformulier nu ook voor het eerst,heeft inderdaad veel weg van een crewlist!

Gelukkig ben ik dankzij de bijlagen nu weer wat beter op de hoogte en wacht ik maar af wat de volgende "verrassing" voor mij zal zijn :shock: .

Groeten,K.Brouwer.
Ulgi

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Ulgi »

Hallo K. Brouwer,

Ik wist dat ik gelijk moest hebben om de doodeenvoudige reden dat ik het al jaren zo doe (ben beslist geen betweter!). Alleen was 10 jaar wat overdreven achteraf maar dat moest dus 8 jaar zijn. Het was alleen even zoeken op internet waar het een en ander stond.
Vind het zelf wel makkelijk zo. Even een crewlist naar kantoor bij vertrek en klaar ben je. Dat hele monsteren bij de waterschout etc. was natuurlijk ook nog van uit de zeiltijd.

Met een vriendelijke groet, Jan.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Hallo Kombuizers en speciaal Theo Horsten,

Ik kom nog even terug op commentaar van Theo Horsten van een paar dagen geleden in dit topic. Daarin schreef Theo het onderstaande:
(citaat)
"Ik heb tientallen thrillers vertaald en daar heb ik heel wat van geleerd. Ik heb er twee geschreven die nog nooit zijn uitgegeven en waar zelfs nog nooit iemand ook maar een letter van heeft gelezen. De reden is heel eenvoudig: ik vond ze geen van beide goed genoeg voor publicatie. Maar van beide is het gegeven wél goed en daarom ga ik deze winter doen wat ik al heel lang van plan ben - al minstens tien jaar - en dat is die twee thrillers in elkaar schuiven en er één van maken. Dat is niet al te veel werk al moet ik nog wel wat research doen - een boek of tien, twaalf over het onderwerp lezen - maar daarna moet ik het toch in een maand of zes kunnen schrijven. Het zou dan volgend jaar om deze tijd klaar kunnen zijn voor de uitgever - als die na twee "martieme romans" brood ziet in een "maritieme thriller". Zo niet, ga ik weer nadenken om het in eigen beheer te doen en kom ik mogelijk ook weer bij Kirjaboek terecht."

Een thriller schrijven (met bijv. zeevaartachtergrond) lijkt me juist zo leuk omdat je een heel groot publiek kunt bereiken. En als het een bestseller wordt, gaat het boek over de hele wereld. Daar zijn voorbeelden genoeg van. Mijn verhaal over de ondergang van de Jacob Verolme is opgenomen in het boek "Bakboord uit" (foto's en verhalenboek) van Willem Moojen uit Beverwijk (NH). Willem Moojen zul je ongetwijfeld kennen, evenals andere schrijvers van zeevaartboeken, zoals Dick Gorter, Arne Zuidhoek, etc. Vele boeken zijn fotoboeken met weinig tekst. Het zijn vaak hele mooie boeken en ik heb er meerderen van in mijn bezit. Ik heb contact gehad met enkele van deze schrijvers en met Moojen heb ik nog steeds contact. Dick Gorter zat bij mij vroeger op de Lagere school in Bakkum. Het nadeel van deze boeken is, dat er maar een zeer beperkte markt voor is. En die markt wordt alleen maar kleiner, door verandering van de vloot en andere externe oorzaken.

Daarom kom ik terug op jouw suggestie om zelf (Theo H. dus) ook een thriller te schrijven. Je hebt twee verhalen op de plank liggen, die je wilt samenvoegen tot een verhaal. Als ik jou was zou ik dat absoluut doen. Verhalen over de goeie ouwe tijd met veel scheepsfoto's zijn er al genoeg. Ik denk, dat een goeie thriller met een zeevaartachtergrond door het grote publiek best interessant en leuk wordt gevonden. Denk maar aan de bekende schrijver Jan de Hartog. Ik heb zijn verhalen verslonden (Stella!!).
Theo, we wachten erop!
groeten,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja ja, Gerard, dat is allemaal snel gezegd, maar niet zo snel gedaan. Een vertaling kan ik tot op een week nauwkeurig plannen, maar hoe lang het schrijven van een boek duurt valt onmogelijk te zeggen. Als ik alles meereken, dan heeft het schrijven van De Prijs me 15 jaar gekost. Dat wil zeggen: vanaf het maken van de eerste aantekeningen , het maken van de “outline” – namen van personen en hun leeftijden, de relatie van die personen en hun plaats in het verhaal, het vastleggen van de locaties waar het verhaal zich afspeelt en alles wat daar verder bij komt kijken – totdat het uiteindelijk klaar en naar mijn zin was. Het schrijven zelf nam vijf jaar in beslag waarvan ongeveer drie jaar alleen maar aan research.In die termijnen moet je je wel denken, hoor, als je kwaliteit wilt leveren en dat moet immers?

Thrillers is een genre apart. Om een goeie thriller te schrijven, moet je eerst veel thrillers lezen, goede zowel als slechte, om de verschillen te kunnen onderkennen. Je moet leren hoe die in elkaar steken, hoe anderen dat doen, wat het kunstje is. Hoe de spanning wordt gecreëerd en vooral ook hoe de spanning wordt gedoseerd. Hoe je vaart in het verhaal kunt brengen en vooral ook hoe je je lezer zo moet “pakken” dat hij door wil lezen. Het verhaal mag fantastisch zijn, maar het moet te allen tijde geloofwaardig blijven. Het zou zo gebeurd kunnen zijn, dat is belangrijk.

Ik heb dus twee thrillers die nog nooit iemand heeft gezien. De ene ligt intussen al een jaar of dertig op de stoffige plank. Dat geeft niet; het verhaal is niet gedateerd, niet verouderd, dat kan vandaag nog onverkort zo gebeuren. Alleen: ik vind het niet goed genoeg. Het zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat ik vrij kritisch ben. Op anderen, maar eerst en vooral op mezelf. Pas als ik zelf voor de volle honderd procent tevreden ben, pas als ik er zelf van overtuigd ben dat het goed is wat ik heb geschreven, dan wil ik het aan anderen voorleggen. Dat kan een proeflezer zijn die ik zelf uitkies – ik heb er drie die ik dat toevertrouw – en pas daarna aan een uitgever.

Die thriller die intussen dertig jaar ligt, is goed, maar niet goed genoeg. Die is voor 90 procent goed en ik ben pas tevreden bij honderd procent. Of de uitgevers, de lezers en de critici het daarna ook goed vinden, is een tweede, maar als ik zelf niet voor honderd procent overtuigd ben van de kwaliteit, mag ik niet verlangen dat anderen dat wel zijn. Dat is de enig juiste instelling, Gerard, kritisch voor jezelf zijn. Keihard voor jezelf zijn. Niet hopen dat anderen het wel goed zullen vinden.

De tweede thriller die ik heb geschreven, is nog altijd niet af, terwijl ik daar toch ook alweer een jaar of twintig mee bezig ben. Nou ja, mee bezig is te veel gezegd. De stukken liggen al twintig jaar en zo om de paar jaar bekijk ik het weer eens . Die thrillers is inmiddels achterhaald door de tijd, maar dat geeft niet. Sterker nog: dat is alleen maar een voordeel omdat ik hem nu alsnog aan de veranderde omstandigheden kan aanpassen. Die wil ik combineren met die andere die al dertig jaar ligt. Dat kan. Beide gegevens zijn goed. Wat ook belangrijk is: mensen die het eindresultaat zullen lezen en van wanten weten, zullen denken: verrek, die gozer weet van wanten! En de stukken waarvan die mensen die van wanten weten dan denken: dat wist ik niet, geeft hun dan geen reden om te denken, die gozer lult uit zijn nek, want het zou zo gebeurd kunnen zijn, dat weten zij ook, juist omdat zij van wanten weten. Het klinkt allemaal misschien wat kryptisch, maar ls je goed leest, begrijp je vast wel wat ik bedoel.

Het zijn niet zomaar thrillers, niet zomaar spannende verhaaltjes. Er zit het een en ander achter wat te controleren valt en dus moet ik ook voor een thriller research doen. Het moet klóppen. Het moet historisch juist zijn. En daar moet ik boeken voor lezen. Ongeveer anderhalve meter, als je ze naast elkaar zet.
Vandaar dat het voor mij onmogelijk is om te zeggen dat ik een boek in een bepaalde tijd kan schrijven. Ik dénk dat ik komend voorjaar klaar kan zijn, maar daar zitten dan wel al die jaren achter dat dat spul al op de plank ligt. Of het daarna ook verkoopt, of ik het grote publiek kan bereiken waar jij over spreekt, Gerard, is zeer de vraag. Dat moet je maar afwachten. Hoofdzaak is dat ik er zélf van overtuigd ben dat het goed is wat ik heb geschreven. Dan pas durf ik het aan het publiek te tonen. Dan pas durf ik er – eventueel via een reguliere uitgever – geld voor te vragen. Overigens heb ik de hoop dat je met schrijven echt geld kunt verdienen lang geleden al opgegeven. Daar doe ik het ook niet voor. Maar als het uitgegeven wordt, als mensen moeten betalen om het te lezen, dan moet ik wel kwaliteit leveren.
Als je alleen maar schrijft omdat je het leuk vindt, dan is daar niets op tegen, maar als het bagger is wat je schrijft, dan mag je anderen niet laten betalen om erachter tekomen dat je bagger hebt geschreven. Dan moet je het gratis op het internet ter beschikking stellen en kan een ieder zich daar een oordeel over vormen.

Zoals gewoonlijk ben ik weer veel te lang van stof, maar het is nu eenmaal een onderwerp dat me interesseert. Misschien staat er in het voorgaande iets waar je je voordeel mee kunt doen en dat is dan mooi meegenomen. Waar ik wel op blijf hameren is: wees kritisch en blijf kritisch voor jezelf. Leg de lat hoog.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door Harry G. Hogeboom »

als het bagger is wat je schrijft
Nou mot je TOCH uit gaan Kijkuh Horsten............baggeren is een eerzaam en technisch hoogstaand beroep van eerbare personen. Ik vindt dit een beledigende opmerking. :roll: waar je veel "rechtgeaarde baggeraars" mee op hun hart trapt.

D'r is "Niks mis met bagger".........er zijn vele boeken over geschreven, waaronder het fraai getitelde " The Art of a Nation" en OOK " Het Slijk der Aarde"..........allemaal " Bagger"..........ik heb er zelf " Jaren de kost mee verdiend" en het ligt me " Na aan m'n hart" :lol:
Ik wil dus maar zeggen..........die schrijvers , DIE schrijven wel eens wat, maar " je mot uitkijkuh" met zoiets.....DAT kan Heeeel gevoelig liggen.........SOMS :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Bericht door gerardN »

Hallo Kombuizers,
Mijn (debuut)boek “Het Buenos Aires complot” is opnieuw uitgebracht/verschenen, of hoe noem je zo’n operatie, per 1 november 2010. Op de eerste uitgave kwam van diverse kanten enige kritiek, omdat er hier en daar wat tekstuele/redactionele foutjes inzaten. Ik heb wederom mijn boek zeer serieus onder de loupe genomen en tot mijn verbazing schrok ik van sommige fouten. Ik heb mij de meest positieve, maar ook negatieve kritiek ter harte genomen. Thans is er nu een uitgave ontstaan, die wat mij betreft ruimschoots door de beugel kan. Helaas kan ik weinig doen voor degenen, die reeds een eerder exemplaar hebben gekocht van het boek. Voor diegenen bied ik mijn excuus aan. Het is een feit, zoals Theo Horsten al opperde, dat er veel “baggger” op de markt zal komen op deze wijze van uitgeven. Maar het leuke is, dat het de beginnende schrijver wel een kans geeft om iets tegen lage kostprijs te produceren, hetgeen je bijna nooit zal lukken bij een reguliere uitgever. Dan ben je jaren aan ’t leuren met een manuscript. Hopenlijk valt mijn boek niet onder de benaming bagger. Harry, het spijt me voor dit woord!! Het feit, dat het in negen maanden is geschreven is geen enkele indicatie voor toepassing van het woord bagger. Onze grote schrijver Baantjer heeft ook 70 boeken geschreven (plus de rest) in ca. 35 jaar tijd. De goede schrijvers zullen op natuurlijke wijze boven komen drijven. Misschien ik ook nog als gepensioneerd machinist.
Mijn volgende boek met de titel “Goeree over de rooie” vordert gestaag en zal hopenlijk voorjaar 2011 op de markt komen.
Ik wens iedereen veel leesplezier en prettige feestdagen.
Gerard Nijmeijer. Hellevoetsluis.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.


Plaats reactie