Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart Frits

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.7 is ook een vaste acteur in het Havenspel : een Baggermolen,met aanhang.Ook in de Rijnhaven,aangezien die op een diepte van ruim 8 meter moest blijven.Ik hoor nog dat klagende geknerp van zo'n molen.Hallo,Breda.Die Maashaven van Van Uden,kwam die wel eens in de havens op de Zuid-oever? Daar ben ik nou mee bezig -en zo ja,dan verwerken we haar in de Maas-of Waalhaven?
Bijlagen
ROTTERDAM-7-Baggermolen.jpg
ROTTERDAM-7-Baggermolen.jpg (571.65 KiB) 14222 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Frits,
De Maashaven van van Uden in de Waalhaven,zou wel leuk zijn
gr uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.8 Hier de eerste van een belangrijke groep deelnemers in het Rotterdamse havengebeuren :de coasters. Een pentekening van de MADJOE die de Rijnhaven verlaat; ze heeft net een lading Scandinavisch hout gelost en koerst nu naar de Maashaven om graan te laden.Madjoe-1952 voor J.Bakker,Veendam-brt 499.
Cor uit Breda:wat zou die Maashaven voor lading hebben gebracht,toen?
Bijlagen
ROTTERDAM-8-Madjoe.JPG
ROTTERDAM-8-Madjoe.JPG (487.57 KiB) 14209 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Frits,
Gewoon general cargo.
gr Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Brazuca »

Frits, ik vind het een geweldige serie !

Van mij mag je zo nog wel een paar jaar zo verder gaan.

Mocht je Rotterdam af hebben, dan graag ook wat vanuit Zeeland, de Vlissingse boulevard (met zeevaartschool), Michieltje, en natuurlijk het loodshaventje met de loodstenders. Het wisselen van de loodsen voor de boulevard.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door jdbvos »

In de Maashaven, op pier 6, was toch een kolenbedrijf ? Of was dat de Waalhaven ???
Vlgs mij losten we daar wel eens met Beck-schepen...
Maar verder was daar idd echt van-alles-wat
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik kan hiermee nog jaren vooruit
Hallo Frits, nou naar mijn bescheiden mening maak jij hele mooie "krabbels" en zeker voor "An Old Fart" :lol: :lol:
Ooit heb ik nog een poossie de kost voor het eten in de Waalhaven verdiend, of liever "aan de Waalhaven" en heb nog steeds de best herinneringen aan " die Rotterdammers" :lol:

Die " knerpende baggermolen" wekt uiteraard vele herinneringen op uit de " baggersektie in m'n grijze cellen" waar ik jullie nu niet mee zal vervelen............MAAR de " Nieuw Amsterdam"..aah wel..DAT was een schip Meneer Sonneberg en ECHT schip!!
Toen ze bij de RDM in dok lag voor haar " Nieuwe Ketels" in ik meen 1967 was ik thuis van een reissie en wilde aan boord gaan kijken, buurvriend en Swtk. collega van " De Lijn" D.S. gaf me geen "schijn van kans" dat ze me van de TD bij de Lijn aan boord zouden laten ( ik meen dat hij er op had gevaren maar ben niet zeker meer) hoe dan ook hij vertelde me precies " hoe en wat" betreffende de RDM etc. etc. en maakte de opmerking van " Als je de poort binnenrijd alsof de werf van jezelf is en je roept " Technische Dienst Holland America Lijn" met je kop uit je auto raampie, dan geef ik je alle kans dat ze de boom omhoog doen en dan doe je " zus en zo" ( hij vertelde me waar te perkeren enz. enz.)

Dus ik nam de gok en reed van Olst in Overijssel naar de RDM met m'n Rooie Mini ( waarvan ik al jaaaaaren niet begrijp hoe ik er OOIT in paste :lol: ) en zorgde dat ik bij de poort aankwam tegelijkertijd met de drukte in de ochtend rond 8 uur........

En " Net zukke wark mien jong" :lol: .........Technische Dienst Holland America Lijn met een bravour "alsof het mijn boot was" werkte als een scheermes..........
Ik heb een hele dag op die boot rondgescharreld, met een "nep map onder m'n arm" en " verdween als de weerlicht als er ergens een partij kerels bij kwamen...........

Foto's nemen was toen een gelazer met "dikke toestellen en flitslampies" :lol: dus dat deed ik niet vanzelf, maar de plaatjes in m'n kop, ondanks dat ze vager worden, zijn er nog steeds.

Voor een " hele dag" was ze "mijn boot" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.9 De coaster WAALBORG loopt de Rijnhaven binnen met een lading hout,rond 1960.Op de achtergrond de Cap Vilano en de Minna.Pentekening. Waalborg:b.j.1956 voor Wagenborg-brt.499.
Zeeuwse dick/brazil : geef es een e-mail adresje,dan stuur ik wat Zeeuwsw schilderijtjes.
Harry: er zit ergens een hrinnerings-kink;de ketels zijn vervangen in Dok-8 van Wilton-Fijenoord,vanaf 16 aug.1967.En toch heb je gelijk als het was op 8april1967 ,want toen werd de eerste lekke ketel gerepareerd bij de RDM! Maar toch,een mooi verhaal.Spreekt me wel aan: ik heb zelf als Wtk gevaren bij van Nievelt,dus ik weet ook over Yarrow-ketels!
Bijlagen
ROTTERDAM-9-Waalborg.JPG
ROTTERDAM-9-Waalborg.JPG (437.79 KiB) 4104 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nog wat coasters in Rotterdam,toen.Nr.10 : de ANTILLA-1957 door Coops,Hoogezand voor Bonninga,Groningen-Brt.499. Graan laden uit de Griek Nissos Ithaka;allebei flink kont-lastig en veel stof. Een dagelijks beeld,ook in de Rijnhaven.
Bijlagen
ROTTERDAM-10-Antilla.JPG
ROTTERDAM-10-Antilla.JPG (493.16 KiB) 4103 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Vooruit:nog één coaster: de CONSTANCE ,1968 door Hylkema,Hoogezand,voor Wynne&Barends,Brt.499. Hout lossen in de Rijnhaven.Pentekening
Bijlagen
ROTTERDAM-11-Constance.jpg
ROTTERDAM-11-Constance.jpg (661.42 KiB) 4103 keer bekeken


Plaats reactie