Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Nee dat was dus Akkerman niet die had namelijk geen baard en Akkie woonde in Hilversum.

De Carchester had ook dat probleem met opstarten en we hebben ons rot gezocht wat dat zou kunnen wezen, het toeval wil dat als ze wilden opstarten en ik trok aan de hevels op de motor dan starte die dus wel op, Pieter verteld maar geloofde mij niet.

Toen ging de hwtk Steen ook maar eens op onderzoek uit, samen met mij en na lang zoeken vonden wij een tandwielhevel die om vet schreeuwde, deze netjes schoon en gangbaar gemaakt en het probleem was verholpen.Zo sprokkelde ik de ene na de andere credit bij elkaar.

Ik heb ook nog een inval reisje gemaakt op 1 van de Costers van Amsterdam naar Antwerpen tijdens die trip heb ik de radio vd 2e stuurman gemaakt en de draaibank in de mach kamer.

De toenmalige hwtk heeft er alles aan gedaan om mij op die Coster te houden, maar Dammers wilde perse dat ik naar de Cargil ging en zo gebeurde het dus ook.

Gevlogen naar Triest en verder met een huurauto naar Rijeka prachtige trip met de auto langs de kust gehad.


Gr Jaap

Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
vaarde tussen Ierland en Engeland richting Liverpool, ik stond op het achterdek te kijken naar de kust van Ierland en opeens vaarde wij richting de kust van Ierland , ik dacht das gek en keek naar het schroefwater en jawel we gingen richting de kust das ni goed dacht ik
Als ik dit zo lees heb jij persoonlijk de Carchester van de ondergang gered.
Maar gelukkig stond er ook nog een stuurman op de brug. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Ik heb nog een paar foto's van een gekke manoeuvre met de Saint Nazaire in Tonnay-Charente, inderdaad aan de Charente in Frankrijk. De rivier is daar ter plaatse niet zo breed en om te keren zonder slepers werd gebruik gemaakt van het drassige land op de linkeroever. Het schip werd met de boeg het land opgevaren en door hard stuurboord te geven was het de bedoeling dat de kont omzwaaide zodat het schip weer richting zee kwam te liggen. Deze keer dus niet. Door de vrij sterke stroming werd het schip met de stuurboordzijde diverse malen tegen de wal geduwd. Uiteindelijk is het toch nog gelukt. Dat deze manoeuvre regelmatig gebruikt werd was te zien aan de diepe v-vormige inhammen in het land. Zelfs nu zag ik via Google Maps dat er nog van deze inhammen aanwezig zijn.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Zwaaien op de Charente.
Bijlagen
SN5.jpg
SN5.jpg (489.95 KiB) 4204 keer bekeken
SN4.jpg
SN4.jpg (431.47 KiB) 4204 keer bekeken
SN7.jpg
SN7.jpg (750.76 KiB) 4204 keer bekeken
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

@Jos
Nee hoor Jos, je kon de Carchester ook manuel besturen maar dan wel onderin bij het roer en dat deet toen een leerling stuurman, die stond per telefoon in kontakt met de stuurhut en die leerling stond aan een stuurwiel te draaien op aanwijzingen van de brug.


@Hans
Prachtige foto's man, ik zal eens in men fotomappen gaan zoeken.


Gr Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
we hadden toen inderdaad nog een leerling stuurman aan boord, Duk heette hij.
Kwam eigenlijk alleen maar zijn vaartijd voor zijn derde rang volmaken, maar moest van die ouwe, die van de Blue Funnel kwam, toch dagelijks een memoriaal bijhouden. Sloeg helemaal nergens op, want hij was daar bij zijn vorige rederij al mee afgenokt.
Ook moest hij dagelijks nog 4 uur overtime maken ter leeringh ende vermaeck. :roll:

En het zijn wel hele mooie actiefoto's Hans!. :-D
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Maar jullie moeten niet vragen hoeveel moeite het me gekost heeft om er nog iets toonbaars van te maken. Ik maakte destijds halfkleinbeeld dia's (ik was niet zo'n fanatieke fotograaf) vandaar de grove korrel. Rond 1975 is de doos eens opengeschoten en lag de hele handel over straat. Alles vol met stof, zand en andere rotzooi. Ik heb er vervolgens zo'n 35 jaar niet meer naar omgekeken tot ik ze vorig jaar toch maar eens heb laten digitaliseren. En toen kon ik aan de slag met retoucheren. Met sommige plaatjes was ik een uur of langer bezig om er nog iets van te maken.
Bijgevoegd twee foto's van de ss Nieuw Amsterdam op een van haar allerlaatste reizen. Locatie: de Atlantic ter hoogte van en richting Gibraltar. Gemaakt vanaf de Hamburg in 1972/73.

Groet,

Hans
Bijlagen
H21.jpg
H21.jpg (293.58 KiB) 4548 keer bekeken
H23.jpg
H23.jpg (346.45 KiB) 4548 keer bekeken
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Amsterdam voer ik met een kapitein die daarvoor op een van die piratenzendschepen had gezeten.
"Ik werd wakker, we lagen opeens scheef en wiebelden niet meer.
Ik keek uit mijn poort en zag allemaal mensen om die boot heenlopen.". :)

Was een hele gezellige ouwe, kon mooie verhalen vertellen. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hans,
hebben we blijkbaar toch twee keer samen op een Tradaxbootje gevaren, zowel op de Carchester als op de Hamburg.
Je foto en je naam komen me heel bekend voor, blijkbaar een gatje in mijn geheugen.
tradax1.jpg
tradax1.jpg (76.04 KiB) 4485 keer bekeken
All the best
Jos
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

@Jos

Klopt helemaal die leerling was veel verder, maar werd behandelt als een leerling schandalig gewoon.

Die reis naar Toledo daar zat toen die strenge kaptein op, die ging dwars door een dikke laag ijs heen, rond 2300uur ik zat een biertje te drinken met Jan en plots klabam we schrokken ons rot, maar het ging goed.

Was dat toen niet kaptein Kruit, tijdens een firedril op zee schreeuwde hij mij toe vanaf de brug, HEEE gaasbeek je staat op de verkeerde plaats je moet in de sloep bij de motor zitten, ik schreeuwde terug, echt niet ik heb een ander plek toegewezen en stil was ti.

Trouwens heeft Els soms Hyve's ik ben wel erg benieuwd hoe die eruit ziet nu.

Hoeveel Costers had Tradax, ik ben ff inval geweest op 1 maar weet niet welke, zou dat graag willen weten.


@Hans

Pracht foto's


Gr Jaap


Plaats reactie