Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Slepers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jan.....gelijk FF Apeldoorn gebeld neem ik aan............70 ton rotor en een 60 ton kraan...zag ik die nummertjes allemaal goed in een flits???
Ik neem aan dat dit voor een kleine vertraging zorgde van de "Overhaal periode" :lol:

Kan jij niet zo'n gebogen turbine schoepie voor me ritselen, voor m'n prive museumpie :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Slepers

Bericht door jdbvos »

Hallo Harry
De kraan bestaat uit 2 gedeeltes: 1 van 70T, en 1 van 180T, askmenievergis....
Maar beide getallen staan op de kraan. je bent de eerste die dat opvalt ! Scherp, hoor ! Had ik zelf ook niet gezien....
En over de schoepen: ik ga m'n best doen voor je, maar de gasturbine-rotors gaan meestal meteen per schip/vliegtuig rechtstreeks naar GE. Alleen kwam deze nét nieuw daarvandaan.....

ik heb ook maar ff een filmpje op joetjoep gezet wat ik ooit maakte op de Hunze-centrale in Groningen. Die bestaat allang niet meer; op de fundamenten hebben ze het voetbalstadion "Euroborg" gebouwd.
Dat ventje in dat blauwe uniform ben ik, 20+ jaar geleden :shock:
Nét een klein jaartje van de vaart af (als hwtk bij Seatrade), en zó weer 'in de stoom' (maar 1x op een stoomschip gevaren, de Abel Tasman --NL's 1e containerboot)
't Is wél een lange zit, hoor !
http://www.youtube.com/watch?v=O_GOib5VXCA
GELUKT !! Wel een videootje van 30 minuten teruggebracht tot >15min.......
Dus niet op het verspringen letten aub.....

PS
Hunzecentrale, 5 x 125 MW. Toen een reus, tegenwoordig een héél kleintje
Hier nog een foto vanaf m'n opa z'n werf, toen alleen de Hunze 1 er nog maar stond; de eenheden werden 1-voor-1 gebouwd, terwijl de voorgaande eenheden al draaiden....
Hunze-eenheid 1 met Scheepswerf J.Vos&zn.jpg
Hunze-eenheid 1 met Scheepswerf J.Vos&zn.jpg (104.93 KiB) 11027 keer bekeken
Oost, west...ook best
Ruud (R.I.P.)

CENTRALES

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Op verzoek van jdbvos, een nieuw topic geopend waar alle ex-wtk's,die nu in Centrales verblijven hun zegje kunnen doen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: CENTRALES

Bericht door Harry G. Hogeboom »

waar alle ex-wtk's,die nu in Centrales verblijven hun zegje kunnen doen
Da's een heel goed idee, want het IS een technisch zeer interessant onderwerp...........maar ik vraag me af " IS dit nu een vorm van Censuur???..........en moeten ex-Swtk's die NIET op Centrales " op de loonlijst staan/hebben gestaan........want werken doen ze er niet!!! :lol: " nu hun mondje dicht houden, Meneer Chef Ruud met het Slagersmes :lol:

Jan, heb nog weer even gekeken maar zie toch 60.000 kg op dat bordje staan...........ik "neem aan" het bordje van de kraan...............

Die jongens zullen toch niet een 70 ton rotor in een 60 ton kraan-sektie hangen ( DAT zou je d'r NET af kunnen stropen met een beetje mazzel, en dan daar dan nog al "rijkelijk mee gaan klickedieklickedieklicken" als je begrijpt wat ik bedoel :oops: :roll:
HOE kan zoiets nu gebeuren in zo'n perfect georganiseerde wereld waar je zelfs weet met "welke telefoon" je de maten voor de lekkende pakking van het schijthuispompie moet bellen :oops: als het nou op een bewegend schip was met een stel " Massisnist'n" die net de avond ervoor zwaar hadden gestapt :roll: ..........maar deze jongens doen DAT niet , die liggen keurig voor anker achter Kaap Kont :shock:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ruud (R.I.P.)

Re: CENTRALES

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Harry,
Ach zolang ik dit
Gebruik-aanzetstaal-HSS.gif
Gebruik-aanzetstaal-HSS.gif (17.99 KiB) 10960 keer bekeken
niet hoef te gebruiken,zal het allemaal wel meevallen :lol:
Veel succes met het nieuw topic :!: :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: CENTRALES

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Goeiemorrrugguh Cheffie, ik zie dat ze d'r weer allemaal "scherp bijhangen" :lol: :lol:

WAT schaften we vandaag????( ik wordt NET uit m'n kantoor geroepen want de eitjes zijn gebak'n mien jong, DUS...ait vedan :lol: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CENTRALES

Bericht door jdbvos »

Ik heb de film van de Hunze weer wat aangepast, nu met het gratis programma Pinacle Videospin...
Werkt langzamer dan Windows Moviemaker, maar nu staat tenminste alles rechtop.... 8)
Hier nogmaals het filmpje...:
http://www.youtube.com/watch?v=O_GOib5VXCA


En bedankt, Ruud en Jos
door een stoelzittende-nietwerkende vetpriester....(je wordt bedankt, Harry ! :mrgreen: )

Dan eerst maar wat fotootjes van de goeie, ouwe Hunze.......
Hunze bord5.JPG
Hunze bord5.JPG (94.98 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze branderfront 2 vd 8.JPG
Hunze branderfront 2 vd 8.JPG (90.56 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze ketelfront.JPG
Hunze ketelfront.JPG (128.73 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze machine.JPG
Hunze machine.JPG (162.85 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze machinehal.JPG
Hunze machinehal.JPG (145.38 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze machinehal2.JPG
Hunze machinehal2.JPG (50.24 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze noodgenerator.JPG
Hunze noodgenerator.JPG (82.32 KiB) 2073 keer bekeken
Hunze vuurhaard met slakkenuitgang.JPG
Hunze vuurhaard met slakkenuitgang.JPG (88.14 KiB) 2073 keer bekeken
PS:
Er staat abusievelijk "noodgenerator" bij de voorlaatste foto. Dit moet zijn: "verbrandingsluchtventilator" (1 van de 2 per ketel)
Oost, west...ook best
Ruud (R.I.P.)

Re: CENTRALES

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Harry,
Even off-topic :wink:
We houden het eenvoudig vandaag,een[verse] Groentesoepje vooraf,daarna een Gegratineerde Macaroni Bolognese,en een[verse] Fruitsalade als dessert,dus zoals je ziet eenvoudig en makkelijk :!:en om dit goed te verwerken slurp ik er een eenvoudige Merlot/Cabernet-Sauvignon bij. :wink:
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: CENTRALES

Bericht door Douwe J. »

Dit gaat vast wel meerdere leuke dingen opleveren, foto's etc.
Ik zou best eens een kijkje willen nemen bij meester Vos in de Eemshaven, of komen er wel eens "open dagen"of zoiets. :wink:
Hierbij een foto van een grote centrale die in de jaren ± 1970 nog aan de Thames stond en volgens mij is het Barking Powerstation.
Is er iemand die dat kan bevestigen :?:
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaaaaa, DIE KrachtCentrale jongens :lol:

"Vroeger" liep ik tegen een studievriend aan die toendertijd bij de Harculo Centrale " op de loonlijst stond" :lol: en ik werd toen redelijk geinformeerd over " HOE dat er allemaal aan toe-ging".....EN ..het IS natuurlijk een heel ander bedrijf "dan een scheepsbedrijf".....hoe je het ook wend of keert.........wij wisselden dan ook regelmatig " over en weer speldeprikken uit".maar ik herinner me nog heel goed dat ie me een keer het volgende "onder m'n neus wreef" :lol:

" Ja DAT klopt allemaal wel, we doen vrijwel niks anders als " boekies lezen, een rondje lopen, misschien wat studeren enz. enz..............ONDERTUSSEN wel een oogie op de metertjes houdende.............EN via de statistieken weten we wel zo'n beetje.........HOEvaak of er "statistisch" iets fout gaat.........omdat er ergens een kabelmast omdonderd..........OF een andere centrale van het net pleurt...OF wat dan ook............hij zei toen: " EN mijn uitdaging is nou net om DAN...net op tijd met de klauwtjes aan de noodstop te hangen OF een andere juiste knop in te drukken en te VOORKOMEN dat de hele hap in de puin draait en DAN heb ik de kost weer verdiend voor het volgende jaar en kan weer een poosie gaan pitten" :lol:

Deze omschrijving is "denk ik" redelijk dicht bij de waarheid en geeft wel " het verschil" met het scheepsbedrijf aan.............het voorkwam dus duidelijk NIET dat ze een miljoenen rotor in het onderhuis flikkerden......... :lol: maar ja m'n ouwe maat Wim is al een mooi poossie met pensioen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie