Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

:oops: Harry:ik HAD zo'n topje (want alleen de topjes gingen eraf; kostte 1/2 % rendement!) thuisliggen, maar je weet hoe dat gaat: na een paar jaar ligt-ie iets teveel in de weg..... :shock:
....en is intussen gerecycled.....
Maar wij doen ons best, en gaan op zoek, meester !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

na een paar jaar ligt-ie iets teveel in de weg..... :shock:
Mien God wat mot t'r van die lui tereg kommuh :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Prachtige verhalen en foto's van die centrales,ook ik ben er terecht gekomen en kan me wel vinden in de verhalen,maar toen ik in 2000 met Fut ging ,moest ik ook daar voor wel een werkpak aan en konden bij EON niet meer zo makkelijk op je reet blijven zitten.
Nu heeft men een warmtewacht waar je vroeger van droomde en zit je met je werkpak achter de bedieningspanelen op de Maasvlakte, met eerst drie aparte bedieningsruimten en nu alles bij elkaar ,scheelt toezicht en bediening.
Bijlagen
Maasvlakte 1.JPG
Maasvlakte 1.JPG (44.48 KiB) 2514 keer bekeken
Maasvlakte 2.JPG
Maasvlakte 2.JPG (56.6 KiB) 2514 keer bekeken
de nieuwe warmtewacht op de Maavlakte.JPG
de nieuwe warmtewacht op de Maavlakte.JPG (63.02 KiB) 2514 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Mooi, ook, daar bij jullie ! Maar wát een volk loopt daar nog rond !
Als wij zoveel mensen in de wacht hebben, is het een rondleiding :P
De zus van mijn zwager is getrouwd met (ja, nou moet je even nadenken, zeker...) ene Jan de Beer.
Die komt eveneens van de vaart, en zat ook op een centrale op de Maasvlakte.
Aardige vent, maar heeft het verder geschopt dan ik: chef produktie, geloof ik, en daarvoor chef vd wacht.
Logisch ook: die had z'n C , en dat heppik niet... :oops:
Tsja....eigen schuld, dikke bult.... :mrgreen:
Mijn baas bouwt daar in de buurt toch ook teenoftander ?
Ze zijn bij ons wat aan het werven geweest, maar niemand wil daarheen.....
(als je Jos z'n foto's bekijkt bij Topic "Wonen in Warfum", weet je meteen waarom :-D )
De Eemshaven is niet het einde van de wereld........maar dat kun je daarvandaan wél zien !
Ruiuiuiuimte, meneertje.....!!!! 8)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Jan ,

Die foto's heb ik ook gemaakt bij een open dag en vond het wel mooi om dat te zien.
Foto's van de vorige warmtewachten heb ik niet,nooit bij nagedacht dat het hier op kombuis zou komen.
Die foto van de Hunzecentrale leken er wel op.
Maar Jan de Beer nooit van gehoord,ben toch al 10 jaar daar weg,maar vind het toch wel interessant om te kijken hoe het veranderd.

Groeten,

Jan
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Centrales

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik meen dat in Zweden het probleem van verliezen door electro-magnetische velden is opgelost door de opgewekte wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. De gelijkspanning gaat de lijnen op en voeroorzaakt geen wisselend elecytro-magnetisch veld, wat weer allerlei verliezen oplevert. (Trafo effect). In de steden wordt het dan weer omgezet naar wisselspanning. Klopt dit?

Voor de nostalgiejongens. Tussen Delft en Rotterdam heeft ooit een flinke ondergrondse kabel gelegen. Deze kabel moest gekoeld worden met olie. Onderweg stonden pompstations voor de olie. Langs de A13 staat aan de zuidkant nog een zo'n huisje. Of de pomp er nog in zit weet ik niet. Zal ome agent je geloven als je daar stilstaat en zegt dat je wilt kijken of de pomt er nog is?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Hallo Jan
Nee, ik had ook niet gedacht dat er bij kombuispraat een "markt" voor zou zijn....
Maar jij en ik weten wél, dat het op centrales stikte van de ex zeelui (wtk'n), sommige met meer-, andere met minder vaartijd.
Ik was, met m'n 19 jaar vaartijd waarachtig al een soort 'senior' !
Maar de foto's, de filmpjes en de verhalen daar: ongelooflijk ! En schitterend, trouwens !
Daar ligt echt nog een grote bron van niet-vertoonde foto's, filmpjes en verhalen. En dat zoeken we hier wel!
Veel oud-collegae zitten nog steeds "in de stoom": bij de STAR stoomtrein, op stoommolen 'De Wachter' in Zuidlaren (Bouke Bakker, en tot zijn plotselinge dood, Henk Huizen), en nog heel veel meer stoomgebeuren
Dus: hoort, en zegt het voort !
De techniek is héél vergelijkbaar voor stoomwtk'n, dus daar ligt het niet aan....
Stuurlui kom je daar weer wat minder tegen, maar bij die kolencentrales heb je wél weer havenmeesters, en logistieke mensen voor het kolengebeuren, heb ik me laten vertellen...Dus wie weet ???
Vergeet niet -zoals het credo van een deelnemer op dit forum- zegt:
Old sailors never die.....


....they just smell that way ! :mrgreen:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Hallo Bob
het sterke magnetische veld wordt nou juist bij gelijkspanning opgewekt; de kurketrekkerbeweging, weet je nog ?
Veel mensen gingen er nou juist van uit dat bij hoogspanningsmasten die velden (van wisselspanning) elkaar zouden opheffen, maar dat is niet zo....Vraag me niet naar het waarom: gaat ook mijn petje te boven :oops:
Maar bij ons op de Eemshaven, vlak naast de centrale, komt ook de 700MW vanuit Noorwegen aan. En dat zal worden uitgebreid naar 1400MW (heb ik me laten vertellen).
Dit is ook gelijkstroom, en heeft dus ook het bijbehorende magnetische veld....
Nou navigeren heel veel vissen, net als heel veel vogels (en net als wij mensen :wink: ) op het magnetisch veld van de aardkloot...
En die kabel loopt door één van de kraamkamers van het noordelijk halfrond....
Zou dat nou effekt hebben op die vissen, en zou zoiets ook onderzocht worden ?

Die (ondergrondse) hoogspanningskabels zijn kunsstukjes op zich....
Er staan bij ons een paar stukjes in de 'display', nog van de opening....
Ik zal er asap wat fotootjes van maken.......Ze zijn óók oliegevuld/gekoeld, dus dat wordt nog steeds toegepast !
Maar als je ziet hoe klein de isolatie is..... :shock: !!
Oost, west...ook best
dickwfm

Re: Centrales

Bericht door dickwfm »

Gaat het stroom van jullie ook niet een klein stukje ondergronds ?

groet Dick
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Centrales

Bericht door Lemans »

jdbvos schreef:Hallo Bob
het sterke magnetische veld wordt nou juist bij gelijkspanning opgewekt; de kurketrekkerbeweging, weet je nog ?dat klopt maar de retourstroom gaat over hetzelfde traject en de beide magneetvelden heffen elkaar op
maar de verschillen tussen wissel en gelijkstroom bepalen danook direct hun inzet en transport
wisselstroom is gemakkelijk "borstelloos" op te wekken, te transformeren naar hogere en lagere spanningen met enkel de transformatorverliezen, makkelijker aan en uit te schakelen (schakelaars kunnen lichter gebouwd worden) maar heeft wel zijn beperkingen in de maximale transportafstand.

wil je maximaal transporteren dan is gelijkstroom de uitkomst, alleen ohmse verliezen en als je de stroom I voldoende klein kiest (spanning V voldoende hoog) valt dat allemaal best wel mee. wel even omzetten naar wisselspanning bij de gebruiker maar daar zijn ook allemaal handige oplossingen voor.


Plaats reactie