Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Nou ik toch bezig ben :
Hier de trafo en de machineschakelaar.:
mach trafo.JPG
mach trafo.JPG (89.69 KiB) 2776 keer bekeken
mach trafo b.JPG
mach trafo b.JPG (83.75 KiB) 2776 keer bekeken
mach.schak.JPG
mach.schak.JPG (82.87 KiB) 2776 keer bekeken
Dit is trouwens -op de kabelfoto's na- allemaal van de 'ouwe' EC20....
Dit is de electrische voedingwaterpomp. 8000kW......da's bijna 11000 pk !
elec voedw pomp 1.JPG
elec voedw pomp 1.JPG (80.89 KiB) 2776 keer bekeken
elec voedw pomp 2 10728.18pk.JPG
elec voedw pomp 2 10728.18pk.JPG (69.71 KiB) 2776 keer bekeken
De stoomvoedingpomp is een kleine 20000 pk !
stoom voedw pomp 1.JPG
stoom voedw pomp 1.JPG (90.45 KiB) 2776 keer bekeken
stoom voedw pomp 2.JPG
stoom voedw pomp 2.JPG (88.8 KiB) 2776 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Hoi Jan ,

Je laat wel weer wat moois zien en doet me ook weer denken aan de Centrale op Galileistraat waar een eenheid van 165 MW stond en altijd problemen met de blinde zuiger,zodat de e-voedingpompen meer bijstonden op een gegeven moment ,dan de stoompomp.
Was een Bensondoorpompketel 180 bar en ooit een lekke pijp meegemaakt, stroomde hele ketelhuis met stoom.

Stonden ook nog 4 Storkturbines van 57 MW met 2 kolengestookte Storkketels,welke weg moesten vanwege Irene Vorrink,(pvda)ivm met het milieu en je ziet, overal worden er weer kolenketels neergezet.

Groeten,

Jan
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Centrales

Bericht door ruudsijmons »

hallo allen centrale en stoom lovers

bij de kerncentrale Dodewaard hadden wij ook labyrith afdichtingen , maar die werden door ventilatoren afgezogen, en in een vertragingslijn afgevoerd naar buiten, dit vanwege de eventuele radioactiviteit in de buitenlucht.
die vertragings lijn was er voor on het door splijting onstane radioactieve waterstof veilig te kunnen afvoeren
de vertragingslijn was zodinig datdeze waterstof kon vervallen en dan niet meer actief was.
is wel een aparte installatie .

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Het zijn niet de stoomturbineschoepen die wat te lijden hebben
Als je IGV's (Inlet-Guide-Vanes, zeg maar lucht-inlaat-diafragma) afbreken, geeft dat ook een leuk resultaat.
Alleen zoek je je rot om de schoepen.....

Gelukkig al weer wat jaartjes geleden, maar het maakte een behoorlijke indruk, zoals je kunt zien...
(...enne...ja Harry, ik doe nog steeds m'n best, maar zoveul wordt niet meer bewaard....)
C~000016.JPG
C~000016.JPG (41.27 KiB) 2639 keer bekeken
C~000018.JPG
C~000018.JPG (32.15 KiB) 2639 keer bekeken
C~000024.JPG
C~000024.JPG (43.59 KiB) 2639 keer bekeken
...en zó ziet dan je huis eruit....
DSC00001.JPG
DSC00001.JPG (89.92 KiB) 2639 keer bekeken
DSC00003.JPG
DSC00003.JPG (98.73 KiB) 2639 keer bekeken
...en zó het compressorgedeelte van je rotor....
DSC00005.JPG
DSC00005.JPG (123.72 KiB) 2639 keer bekeken
DSC00006.JPG
DSC00006.JPG (114.97 KiB) 2639 keer bekeken
Oost, west...ook best
Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs »

Eén zin: Wát een puinhoop! Wat is daar doorheen gespoeld; een kudde stenen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Wanneer de 'ouwe' Eemscentrale af staat, kun je de schoorsteen in....
125m hoog, en als je dan behalve mooi weer, ook nog wat minder heiig zicht had(zoals toevallig toen....), kan je mooie plaatjes maken....
deze schoorsteen (door velen van ons vanaf de zeekant vaker gezien, nu vanaf de walkant....)
PICT0047small.JPG
PICT0047small.JPG (53.69 KiB) 2474 keer bekeken
dan krijg je een leuk plaatje van onze inlaathaven...en HAD je op de horizon Borkum kunnen zien...
PICT0003small.JPG
PICT0003small.JPG (72.93 KiB) 2474 keer bekeken
rechtsonder de machinehal van de 'ouwe', en links de kantoren van de 'nieuwe', en bovenin, waar die plassen liggen, bouwt RWE nu een nieuwe centrale...
PICT0005small.JPG
PICT0005small.JPG (105.63 KiB) 2474 keer bekeken
...met achter dat nieuwbouwterrein de Eemshaven....(als je héél goed tuurt, zou je linksboven bijna Jos z'n huisje kunnen zien... :mrgreen: )
PICT0017small.JPG
PICT0017small.JPG (93.38 KiB) 2474 keer bekeken
....en hier de "Bocht van Watum" en HAD je bij helder weer Delfzijl linksboven kunnen zien....
PICT0019small.JPG
PICT0019small.JPG (42.72 KiB) 2474 keer bekeken
...maar heb je wél een leuk uitzicht op wat zoal langs komt varen van- of naar Delfzijl of Emden...
PICT0001small.JPG
PICT0001small.JPG (45.82 KiB) 2474 keer bekeken
...en als je dan een beetje inzoomt....
PICT0002small.JPG
PICT0002small.JPG (60.84 KiB) 2474 keer bekeken
Heb ik een wereldbaan, of niet !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jan............." Vol verwachting klopt ons hart, wie de roe krijgt of wie de gard" :lol:

Wat betreft "Waarom Zoelly" ( al of niet met een voorgeschakelde Curtis)............er staat mij vaag bij dat dit uiteindelijk met de "axiale balancering heeft te maken" als een resultaat van de Asymetrische Parson schoepen............ :roll:
Ik hoopte dat ik het terug kon vinden in m'n ouwe Turbine diktaten, maar toen ik die vanavond even doorbladerde ben ik ZOOO ontiegelijk geschrokken van al die formules.....( waar ik NU geen ene moer van af weet.............ik zit met stijgende verbazing ( het IS mijn handschrift!!! :lol: ) die notities te lezen en vraag me af " OF ik vroeger nou werkelijk zo'n slimme vogel was"...........

In en uitrede hoeken berekenen.........oeverloos geouwehoer over rendementen en schoephoogtes en WAT Dies meer zei!!:lol:

Er staat me trouwens bij dat we eerder hier ergens een boom hebben opgezet over o.a Pametrada Turbines, maar ik weet niet meer of dit aspect hier toen ook ter sprake is gekomen, hoe dan ook het is een bijzonder interessant onderwerp, al zal het alleen maar zijn om mezelf ervan te overtuigen DAT ........." IK hier ooit, heeeel lang geleden :cry: - op papier- verstand van had"

Kijk als die Stuurlieden dit nou OOK eens moesten weten, DAN begrepen ze vanzelf OOk beter " ALS er ROET moet worden geblaaaaaz'n jaaaa, DAN mot er word'n geblaaaaaz'n" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mogge Harry :-D Als je dagelijks niet meer met het een en ander van doen hebt, vergeet je dat gewoon..... heb ik ook. Maakt niks uit :mrgreen:
Maar over die axiale belasting mag je van mij gerust uitwijden hoor!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Nou Ton, in 'de mannenpraatgroep' werd dat ook al be-discussieerd....
Als je -zoals bij een Parsons- een expansie hebt over de loopschoepen (dus de druk vóór de loopschoepen is groter dan de druk ná diezelfde loopschoepen) wordt dat loop(schoep)wiel dus zijdelings weggedrukt in asrichting, en dus axiaal.
Als je dat nou weer over alle loopwielen optelt, krijg je echt een behoorlijke axiale kracht, wat je op eoa wijze moet opvangen. Dat kan mbv een lagerblok met axiaallager, met een 'evenwichtszuiger' (weet je nog ? ) of dmv de 'diabolo-opstelling' (zoals bij LD-turbines alom wordt toegepast)
Ook een nadeel van dat drukverschil is, dat de stoom 'de gemakkelijkste weg' wil bewandelen: boven over de schoepen heen. Dus daar moet je in dit geval een labyrinth-afdichting realiseren, nét als over de leidschoepen/straalbuisschoepen. Alleen bij die laatsten gaat dat over de asdiameter, en valt dat constructief, én uitzettingsgewijs, wel mee. Bij de loopwielen is die diameter (en dus ook spleetoppervlak van het labyrinth) héél veel groter, en heb je dus een behoorlijk 'topverlies'.
Ik denk ook, dat dát het euvel van de Parsons was, en door de schaalvergroting die een E-centrale met zich meebrengt, die verliezen gewoonweg te groot werden....
Maar je ziet: zelfs zo'n bekneisde stoomwtk als Harry, moet heel diep graven, en dat moesten we hier ook.... :lol:
Ook weer zo'n typisch geval van "...de melk hebben horen klotsen, maar nét niet weten waar de tepel hangt..."
Maar gezamenlijk komen we er wel uit ! 't Is weer nét als in de machinekamer: je kunt niet alles weten, maar met z'n allen kom je een héél eind.... 8)

Hier kunnen we nog weer veel info en/of kennis terughalen....http://www.stoomturbine.nl/com.html
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Centrales

Bericht door Bob R.I.P. »

jdbvos schreef:die verrekte uitvinding van Dr Alzheimer ook.... :twisted:
Hallo Jan,

Noem het een seniorenmomentje.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie