Een goed idee...

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een goed idee...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Gisteren kwam een hollandse kennis van mij aankloppen met een fantasties boek , nl Hollands Glorie van Jan de Hartog ,14e druk 1941,dus dat drukken ging gewoon door tijdens de bezetting.Had het nog nooit gelezen ,maar ben er nu erg blij mee.Zal wel hier in zuid brazielie verdaagd zijn via een emigranten familie,ben er net aan begonnen en volg Jan Wandelaar op zijn belevenissen uit een andere tijd.De kaft wat vastgezet met plakband ,want die hing er los bij, zo word Martje cultureel nog bijgespijkerd op zijn ouwe dag. :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het boek kwam in 1940 uit, Mart en jij hebt al een 14de druk uit 1941.
In 2008 verscheen de 48ste druk.
Kijk, dat is tenminste nog eens verkopen: 48 drukken in 70 jaar.

Afbeelding

Hier de nieuwste recensie van Biblion, de dienst die boeken voor de bibliotheken recenseert:

Herdruk van DE roman over de Nederlandse zeesleepvaart. Jan de Wandelaar, die het schopt van matroos tot eigenaar/kapitein van een zeesleper, staat model voor de Hollandse zeeman met zijn liefde voor de zee, vakmanschap, wilskracht en romantische gevoelens. Het verhaal, gepubliceerd in de bezettingsjaren, over de carriere van de 'Schipper naast God' is een aaneenschakeling van triomfen, tegenslagen, noodlot en voorspoed. Menselijke emoties worden treffend getekend in de bekende sappige stijl van de volksverteller. Nog steeds niet gedateerd en leesbaar voor een groot publiek dat houdt van wat breedsprakige, maar levendige zeeverhalen vol heroiek. Af en toe wat 'grof' taalgebruik. Samen met 'Schipper naast God'* het bekendste werk van de Nederlands-Amerikaanse schrijver (1914-2002). Vrij kleine druk, volle bladspiegel.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

@ Mart,
leuk dat je Hollands Glorie gekregen hebt.
Hier is het inderdaad moeilijk om aan Nederlandstalige boeken te komen, vandaar dat ik meestal de engelstalige pockets koop.
Ik heb al eens geprobeerd rechtstreeks uit Nederland te bestellen, maar dat kost meer aan porto dan het boek kost.

Je kunt "Hollands Glorie" ook eventueel rechtstreeks op het internet lezen, zoals vele andere Nederlandstalige boeken waarvan de rechten zijn vervallen (50 jaar na overlijden auteur ???)

zie deze link
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een goed idee...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja Dirk,dat leest wèl zo makkelijk op het internet....alleen méèr gemekker van het gezag,want het is moeilijk om met dat boek te stoppen,ha :(
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De rechten van Hollands Glorie zijn nog lag niet vervallen.
Dan moet je wachten tot 2072, zeventig jaar na de dood van Jan de Hartog. :shock:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

@Theo,
Hoe komt het dan dat deze teksten gewoon on-line staan en zonder enige registratie of betaling te lezen zijn ?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Geen idee, Dick. Als dat legaal is, moet iemand ze hebben vrijgegeven.
Het werk van Jan de Hartog wordt nu door Atlas uitgegeven en ik kan me moeilijk voorstellen dat die de rechten zomaar opgeven.
De erven van Jan de Hartog ontvangen nog tot 2072 royalty's dus die zullen daar toch ook wel een oogje op houden, zou ik denken.


Plaats reactie