Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hans,
er kwamen iedere reis altijd een of meerdere vertegenwoordigers van het zeemanshuis aan boord van de Carchester met het programma voor de komende week.
Dansen, Singsongs, dartgames en tombola of bingo, ze waren heel aktief om het de eenzame zeeman, Far Away From Home, naar de zin te maken. :)
Ik kan me nog een zekere Joan herinneren, bijgenaamd: Juffrouw Ooievaar. :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zeemanshuis...

Hallo allemaal,

Toen ik vroeger voer........."stierven we niet direct van de poen" :lol: ........maar vergeleken met wat walslurrupies verdienden" deden we het toch aardig".....als ik me dat goed herinner..ik heb nooit dorst gelden omdat ik geen poen had!!!! :lol: toen ik aan de wal ging in 1973 toen moest ik een beste partij poen inleveren :lol: :lol:
Waar ik naartoe wil, als ik hier naar het zeemanshuis in Halifax kijk--wat door lokale initiatieven financieel wordt gesponcord-- dan zie ik collega zeelieden uit veelal " de goedkopere landen" die dus "amper het zout in de pap verdienen"...oook nog een paar centen naar moeders thuis willen sturen ( OF de halve familie die van ze leeft??) die jongens staan volgens mij niet te trappelen om een even een fikse klauw met Euro's of Green backs OF gelijksoortig dure Canadese kromme jongens in een kroeg hier op tafel te leggen........niettan?? :roll:

Ik denk dat wat dat betreft de tijden toch wel zijn veranderd voor " Een Christelijke Zeeman op Den Langen Filipijnse of Indonesische Omvaart".........ook die jongens zitten een mooi en stief poossie met d'r platte gebitje aan boord............Als ik zo links en rechts rondkijk dan heb ik niet de indruyk dat Meneer Kwel en z'n Internationale familie van neven en nichten bepaald scheutiger is geworden.........OF ben ik in de war :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tradax Cargill

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry,

Bij de Filipijnen wordt ( Verplicht!) 80% van hun gage ingehouden en overgemaakt naar een door hun
aan te wijzen vrouw of familielid. De USD wisselkoers wordt door de Filipijnse bank bepaald dus kassa voor de bank. Die 20% en hun overwerk wordt meestal aan het eind van de maand a/b uitbetaald zodat ze geen onvoordelige wisselkoers hebben.

Over het algemeen gaan ze niet zo vaak de wal op,ze drinken niet zoveel alcohol meestal soft drinks.
Inderdaad is "stappen" voor hun meestal een dure aangelegenheid, maar dat was het b.v. voor ons in de USA ook. Maar tegenwoordig met de video en karaoke en dart en andere spelletje is het voor hun a/b best uit te houden.

Overigens......je hoeft echt geen medelijden met ze te hebben hoor,met menig stuurman gevaren welke
continue een dienstmeisje, chaffeur/tuinman en kinderoppas in dienst had :shock: . Tja...daar ben ik nu met m'n "filmsterrengage"nooit aan toegekomen 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

je hoeft echt geen medelijden met ze te hebben
DAT heb ik ook niet.....daaar kopen ze trouwens ook geen brood voor...........ik wilde slechts aangeven dat ze hun centjes "wel verdienen" en weinig ruimte hebben "om eens even te gaan stappen"
Dat ze in hun eigen land zogezeid " met kop en schouders" boven het inkomens maaiveld uitsteken, DAT was me al een pikheetje duidelijk.......maar daarvoor zijn ze dan ook 80% van hun hele leven WEG...foetsie..op een bootje... :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Tradax Cargill

Bericht door Mart Hoogedoorn »

docu0019.jpg
docu0019.jpg (28.44 KiB) 4823 keer bekeken
ff een vraagje ,in de70/80 ties kwamen de eerste filipinoos aanzetten,zo ook op de Brantpoint, mijn fijn ploegje creolen uit de caribien werd aan de kant gezet, en die waren ook niet te duur.Bleek dat de flips via een agent monsterden, die ook nog eens een part van hun karige gage in zijn zak stak.Reclameren niet bevordelijk ,anders kwamen ze nooit meer ''aan de bak''.Is dit nog zo??.Op de foto mijn oilers,en ik ,toffe knapen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

When I was young and "In my PRIME"............ :lol:

reken maar dat de "diverse piepende wieltjes" nog steeds gesmeerd moeten worden Martje... :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tradax Cargill

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Mart,

Kwam voor het eerst in '90 met ze te varen. Heb hier nooit wat van gehoord,wellicht is dat wat
verbeterd intussen daar er veel vraag naar ze was en ze zo van het ene Agentschap naar het andere konden overstappen.

Toendertijd hadden ze meer last van de douane als ze terug kwamen :shock: . Wordt je niet door de hond gebeten neemt de kat je wel te grazen moet je in die landen maar denken :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Peter van Niejenhuis kreeg ik zojuist dit mailtje.

Volgens mij 1 van je oude bakken, van Tradax, heb deze nog in Marlboropol (Oekieland) gezien.

Two cargo ships have collided in Istanbul's Bosphorus strait, but the busy waterway remains open to traffic, GAC shipping agency says.
The M/V Kayan-I, a 5,644 tonne Sierra Leone-flagged general-cargo vessel, was taking on water in its stern and had been towed to a secure position, after colliding with the M/V Adriablue in the southern part of the Bosphorus.
"Due to strong south wind M/V Kayan-I collided with M/V Adriablue while she was trying to anchor at Southern Bosphorus anchorage area," the shipping agency said in an email on Friday.
Tradax mini 200112.jpg
Tradax mini 200112.jpg (71.13 KiB) 5198 keer bekeken
Dat die bak na 38 jaar nog rondscharrelt! :)
Kostte destijds 4 miljoen gulden nieuw van de werf in Japan waar ze voorheen alleen maar vissersbootjes bouwden.
De naam kan ik niet vinden bij Miramar.
Onderstaande foto van Drentenier eerder op dit topic geplaatst.
tradax mini.jpg
tradax mini.jpg (201.24 KiB) 5198 keer bekeken
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kwam googelend deze foto tegen, maar ook de Kayani is niet terug te vinden op Miramar.
kayani.jpg
kayani.jpg (77.3 KiB) 5130 keer bekeken
Ruud (R.I.P.)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Jos,
't Is de KAYAN I,gebouwd als SAINT NAZAIRE in 1971,die in aanvaring kwam met de ADRIABLUE,ik meen ook dat de SLOCHTERDIEP hierbij betrokken was.

Vessel Identification

Name: Kayan 1
IMO: 7106176
Flag: Sierra Leone
MMSI: 667317000
Callsign: 9LD2096
Former name(s):
- Amir H. (Until 2011 Nov 04)
- Amina H. (Until 2003 Jan 14)
- Kaban (Until 2002 Oct 15)
- Kawan (Until 1997 Nov 11)
- Mirka (Until 1992 Oct 16)
- Mara (Until 1990 Sep 13)
- Mawan (Until 1987 Apr 05)
- Bohol (Until 1983 Jul 31)
- Saint Nazaire (Until 1981 Jul 28)


Plaats reactie