SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

In het SMN-nieuws van februari 1967 vond ik een publicatie van het NEVAS contact waarvan wij een geluidsopname hebben ontvangen van een oud-leraar van de Daniel Goedkoopschool. Op het bandje vertellen een paar bemanningsleden wat over het werk aan boord van de NEDER EEMS. Nu weten we weer wat namen want de bemanningslijst is nog niet boven water. In het artikel staan de namen van Kapitein A.M.G. Lanz, 4e Wtk J. Pronk, 5e Wtk's S.C. Slooten en B. Zevenbergen. De foto's zijn genomen door de 1e stuurman C.J.P. van Maaswaal
NEDER EEMS 1966.jpg
NEDER EEMS 1966.jpg (515.47 KiB) 1878 keer bekeken

Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Mister Cherjoks Holmes,zat met een vraag mijnerzeids;je hebt zovaak in de rondte gespit,heb je ooit geprobeert om te achterhalen of de Heer Portengen [C.] ? nog onder ons verkeert ?. Weet niet of jij ooit met hem gewerkt hebt [vermoed van niet] ? ,daar je anders wel iets in zijn richting zou hebben ,,gedaan,,.Nu heb ik maar eens het genoegen gehad om ,,proefkonijn,,te zijn van zijn kookkunsten,wat me overigens zeer is bevallen en zal ie mij niet herinneren,doch weet dat hij een zeer aimabel mens was die louter alleen als een fijne man in ieders herinnering rondwaart,dus misschien dat er wat mensen zijn die zich net als ik zich afvragen hoe het hem is ge[ver]gaan ? Als je er iets in ziet evt. mijn dank is groot hoe dan ook ;Met vriendelijke groet ,Ger.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Ger.

Bedoelde je deze heer Portengen,één van de beste koks waar ik mee heb gevaren.
Bijlagen
IMG_0008.jpg
IMG_0008.jpg (32.73 KiB) 2344 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Ja Boots,That's the one,U had er al eens eerder met mij over hem gehad.Er zijn meerdere foto's op Kombuispraat van de goede man,doch vroeg me af hoe het 'm vergaan is [de goede kanenbraaier,zoals u hem al eens noemde],hij zal zo rond de 75 jaar zijn denk ik dus het zou leuk zijn 'm,, erbij,, te hebben zal ik maar zeggen !!Als hij dat zou willen natuurlijk !! Mooie foto indeed ! M.V.Gr. Ger. p.s Toen kon je nog op elkaar leunen,zoals je ziet !!
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Ger.

Ja je kon toen de tijd idd nog op elkaar leunen ik had toen volgens mij net m'n peilrondje gedaan en ging daarna altijd even een bakje bij hem doen.Ik denk ook dat hij nu in de zeventig moet zijn maar zeker weten doe ik het niet.Ik heb zelf één foto van hem geplaatst staan er nog meer op van hem?? Ik bedoel nu natuurlijk twee foto's.
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Ja Boots,ergens op S.M.N.topic heb je er een waar hij aan een bar zit,waarbij ik z'n naam noem [die was verwisseld met een ander]en toen gaf u me gelijk.[had ie nog wilde haren,niet oneerbiedig bedoeld !]en nog een foto waar ie opstaat op een Lloydboot[dacht ik ?].Ik zat met hem op de s.s Overijssel met,, Debbie,, ook op dit forum.Ga vanavond thuis zoeken naar de foto's,ben nu aan het oppassen op 2 kleindochters en heb m'n handen vol,zijn 3 en 1 jaar jong,dan weet je wel wat ik bedoel en ben alleen !! HEB NET EEN LUIER VERSCHOOND EN TEGELIJK EEN VOLGEKOTST HAHA !! M.V.Gr. Ger.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo Ger en Bob,
Jullie oproep gelezen maar op de naam Portengen, voorletter C?, Leo?, voormalig chef-kok en mogelijk 70 tot 75 jaar krijg ik geen resultaat. Hij komt niet voor op een bemanningslijst SMN anders zou ik met een paar voorletters wel iets verder komen. Voor welke maatschappij(en) hij heeft gevaren en waar hij vandaan kwam, kortom 'more details please'.
Groetjes Joop
Gerard

Re: SMN

Bericht door Gerard »

http://www.detelefoongids.nl/tg/-/w-por ... esidential

Ruim honderd resultaten, goed voor een avondje zoeken.... :-D
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Ger vertelde mij op blz. 186 dat het LEO Portengen is. Op de foto die op die blz. is geplaatst staan meer mensen, waarvan ik er één zou kunnen kennen van de Neder Linge. De vermenging van de toko's was toen nog niet in volle gang, dus zou het een SMN foto kunnen zijn.
Maar als ik dan in het midden een strikje op een overhemd zie, komt de SMN niet meer in het plaatje voor maar eerder de VNS. Ger geeft als bijschrift dat ook op de foto staan: Koot, Solleveld en Asberg. Wie volgt?
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Zojuist heb ik de weduwe van chef-kok Bert (Lambertus) Portengen aan de telefoon gehad.
Bert is 4 jaar geleden overleden. Zij vertelde dat hij o.a. op de Willem Ruys had gevaren en
na zijn vaartijd in het restaurantwezen is gaan werken. Foto's uit zijn vaartijd zijn heel erg
welkom. Wie hier een verhaaltje over Bert kan schrijven wil ik die samen met de twee foto's
die zijn geplaatst op een kaartje zetten en naar haar toesturen. Bellen mag natuurlijk ook.
Portengen Leo telnr.jpg
Portengen Leo telnr.jpg (5.47 KiB) 1270 keer bekeken
Groetjes Joop


Plaats reactie