SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Foto ontvangen met Chef-kok Portengen & olieman Piet Kalkman,
netjes aan de melk in het zeemanshuis van Mombassa.
De foto is gemaakt tijdens een reis met de Mississippi Lloyd in 1966.
Chef-kok Bert Portengen kwam van de KRL.
Chef-kok Bertus Portengen & olieman Piet Kalkman.jpg
Chef-kok Bertus Portengen & olieman Piet Kalkman.jpg (118.3 KiB) 1400 keer bekeken

Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Hallo Joop,Bob[Boots] en Rene,ben wat verlaat omdat ik terug ben gegaan tot pag.130 van de S.M.N.topic om foto's te zoeken met de helaas te vroeg [gaan de goeien niet eerst ?]de lange reis op gegane kok L.Portengen !!Heb er nog twee gevonden die dus ook geplaatst zijn door de Boots,de foto op deze pag.[Bovenaan deze topic] dus nog niet meegerekend. Op pag.186 van 18 nov.2010 om 16.49 is er een geplaatst enpag.194 van 13 dec.2010 om 19.25 zit ie in het midden aan de bar,ook van Boots.Op 186 is ie de derde van rechts met wit hemd en bakkebaarden. Verder heeft Rene op pag 180 een doop met ,,onze,, Koning Z.K.H.Neptunus die op 4 nov.2010 om 1746 geplaatst waarbij dHr Portengen mogelijk links vooraan staat,maar dat moet Rene dan bevestigen ? Vind het een heel mooi gebaar Joop dat jij je energie erin hebt gestoken en dat zijn weduwe gaat sturen met een verhaaltje erbij van ons .Heb maar een reis van +- 6 mnd met haar man gemaakt en vertel niets nieuws dat het 'n heel fijne man en dito kok was waar heel vaak de halve dekdienst in de kombuis hing omdat er een gezapig sfeertje hing en dat werd echt op waarde geschat door de crew !! Denk dat Boots dat kan beamen ,die heeft enkele reizen met 'm gemaakt zover ik weet .Topmens en Topkok dus,nooit een verkeerd woord gehoord gebezigd zeldzaam Heer,hoop dat hij nog mooie jaren met zijn vrouw heeft mogen genieten !! Met Vriendelijke Groet; Ger Aarts. Daar is tie nog jong ,Te Gek Joop Bedankt !!
Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Gerard; klop klop,jij ook bedankt voor je swift reactie, zat er dus wel bij, wat een klasse allemaal,als de wereld wat meer leek op dit forum ;It would be a better place !! M.V.G. Ger . p.s. Rene ,inderdaad Lloyd,alles is dan rond ,groetjes Ger.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Ger,
De man links op de doopfoto is chef hofmeester Dick Smit.
Ik denk dat we Portengen toch echt bij de Lloyd moeten zoeken.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gerard

Re: SMN

Bericht door Gerard »

Hallo Bud: Graag gedaan jongen :)
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor »

Hallo Bud

In 1959 heb ik op de Mataram met Bert Portengen gevaren
zie deze link http://home.tiscali.nl/corboer/lloyd1.htm
Hij staat daar bij de mataram met drie kleine foto's op.
Bert Portengen was toen koksmaat ik zelf jongen algemenedienst
Het toeval wilde dat hij ook bij mij in de klas op de lagere school
gezeten heeft in Vlaardingen i.v.m de watersnood ramp.

Cor Boer
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Allemaal.

Het klopt wat Ger zegt over de foto's die zijn alledrie volgens mij genomen op de Batjan of die aan de bar moet zijn genomen op de Main LLoyd maar ik weet niet zeker of ik met hem daarop heb gezeten ik heb twee reizen met hem gemaakt en net wat Ger zegt dat waren in ieder geval hele fijne reizen wat betreft het eten.En idd de kombuis was toen ook de place to be op zee.Bertus was een fijne vent om aan boord te hebben en je weet als het eten goed is dan is de sfeer aan boord ook meestal wel goed ik meen me ook te herinneren dat hij oorspronkelijk bij LLoyd vandaan kwam die foto's zijn van na de samensmelting want op die ene foto in de messroom zaten ook een paar die bij de VNS vandaan kwamen Frans v.d pas die ook matroos was a/b kwam weer bij de LLoyd vandaan en ik bij de SMN maar dat mocht de pret in ieder geval niet drukken heb er nog steeds fijne herinneringen aan.

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Aan de hand van deze bemanningslijst wist ik zeker dat ik moest gaan zoeken op de L
anders is het een speld in een hooiberg en je kan geen 100 mensen gaan bellen.
De lijst staat op pagina 37 van het topic Bemanningslijsten - IMG380 nov 71 en is
geplaatst door René Speur. Misschien weet Bob aan de hand van deze lijst wie die
anderen zijn op de foto?
Pagina 37 - IMG380 nov 71 Bemanningslijst BATJAN  5-okt-1971.jpg
Pagina 37 - IMG380 nov 71 Bemanningslijst BATJAN 5-okt-1971.jpg (42.72 KiB) 1402 keer bekeken
en Cor Boer bedankt voor de drie foto's van Bert als koksjongen. Mooi site van je!
Als je die drie foto's in groter formaat kan scannen zal de vrouw van Bert dat erg op
prijs stellen.

Groetjes Joop
Bud

Re: SMN

Bericht door Bud »

Joop en Heer Boer,Zag dat je er een latertje van maakt Joop, en ben meteen benieuwd of de naam boven dHr Portengen op deze lijst die van dHr.Cor Boer is die ook nog op school heeft gezeten met L[Bert]Portengen en op de Mataram met hem,waarvan 3 foto's akte geven !!,op zijn site van dHr. Boer.Zou dat geen pracht geschenk zijn voor zijn vrouw,die moet hem geweldig missen en zou hier veel troost van genieten ,toch ?.Meestal heb jezelf andere foto's of minder. Als U [Heer Cor ]nog een anecdote heeft van school of van jullie gezamelijke reizen en dat kan verwoordden,zou U zo goed willen zijn dat te vermelden ,dan kan Joop dat voegen voor zijn [L.Portengen] weduwvrouw ! Mochten er kosten zijn Joop,laat me dat dan in 'n P.B.weten die draag ik dan graag .Verder allen bedankt voor Uw spontane reacties ,ook al is dat op dit forum gewoon !! M.Vr. Gr. Ger .p.s. Cor U heeft ook een interresante site zag ik en die C.de Boer boven hem op die lijst is een ander zie ik !! Groetjes .Hoezo Toeval !!
Gebruikersavatar
Ruud Elbertse
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jan 2010 14:13

Re: SMN

Bericht door Ruud Elbertse »

Hoi Joks,

Dank, voor het plaatsen van het artikel, onderaan pagina http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=3472, uit het SMN-nieuws van februari 1967, waardoor ik mijn vrouw heb kunnen interesseren voor al wat leeft en beweegt onder de kombuizers.

Als oud-leerling van de Daniël Goedkoopschool herinnert zij zich nog heel goed de interactie tussen de school en de ‘Neder Eems’. Naar aanleiding van het geslaagde ‘kerstpakketjesproject’ vond er, bij thuiskomst van de ‘Neder Eems’ in Amsterdam, een bezoek plaats, van een delegatie (waaronder mijn vrouw) van de school, aan het schip. Bij gelegenheid waarvan, namens de school, een glasmozaïek met daarop een wereldbol mocht worden aangeboden aan de kapitein. De visite aan de ‘Neder Eems’ maakte destijds diepe indruk op de leerlingengroep.

Op de foto rechtsonder, uiterst rechts, herkent zij haar helaas zeer jong overleden klasseleraar, de heer J. Baas. Het mozaïek werd onder leiding van tekenleraar de heer Van Dam, vervaardigd.

Groet, Ruud


Plaats reactie