Wrakken
Re: Wrakken
"De waterverplaatsing bedroeg 1892 BRT".
Dat klopt dus niet. BRT is een inhoudsmaat en waterverplaatsing wordt in (metrieke) tonnen uitgedrukt (gewicht).
Het schip is of 1892 BRT of.....de waterverplaatsing is 1892 ton.
Dit slaat dus op "meer info hier" hierboven.
Groeten,K.Brouwer
Dat klopt dus niet. BRT is een inhoudsmaat en waterverplaatsing wordt in (metrieke) tonnen uitgedrukt (gewicht).
Het schip is of 1892 BRT of.....de waterverplaatsing is 1892 ton.
Dit slaat dus op "meer info hier" hierboven.
Groeten,K.Brouwer
Re: Wrakken
het is dus dit schip (met dank aan http://www.photoship.co.uk )
Nou....zat ik met m'n geschatte ouderdom wel in de richting....gebaseerd op het model van de schroef....
Oost, west...ook best
Re: Wrakken
Hoi kombuizers en gasten
Hier het verhaaltje van de Fedra: Hier probeert de “Fedra” haar motor weer aan de praat te krijgen en is er sleepboot hulp onderweg (Foto: Maritime connector)
Gegevens:
Name: Fedra – Imo: 8208713
Call sign: A8JD9
Owner: Fedra Navigation SA – Piraeus/Greece
Ship manager: Dilek Transporting Inc – Piraeus/Greece
Gross tonnage: 35886 GT
Home port: Monrovia
Flag: Liberia
Length: 224,9 m / Beam: 32,3 m
Yard: B & W Skibsvaerft – Kopenhagen/Denmark
Yard nr: 913.
Gebouwd 1984 als: Marine Ranger / 2002 Tenacity / 2006 Fedra.
Op 10-10-2008 voer de “Fedra” onder ballast ter hoogte van Europa Point – Gibraltar, in een zware storm kracht 8 tot 9.
Toen haar hoofdmotor uit viel, ondanks verwoede pogingen van de WTK’s om de motor weer aan de praat te krijgen, raakte ze op drift richting rotsen van Europa Point.
De kapitein had onmiddellijk om sleepboot assistentie gevraagd en om het schip af te remmen beide ankers laten vallen.
Maar de ankers pakten niet op de rotsachtige bodem en begonnen te krabben, inmiddels waren er 3 sleepboten gearriveerd en konden er 2 een sleepverbinding maken. Hier zie je dat het einde nabij is voor de “Fedra” (Foto: Maritime connector)
Ondanks de pogingen van de sleepboten en uitstaande ankers, werd de “Fedra” al dichter naar Europa Point gestuwd door wind en golven.
Tot overmaat van ramp knapte één van haar ankerkettingen en de storm was opgelopen naar kracht 10.
Er was geen redden meer aan, ze werd eerst met haar achterschip en accommodatie tegen de rotsen gestuwd precies onder de vuurtoren.
Het geluid van het gebeuk van het schip tegen de rotsen en het geluid van verwrongen metaal, was in de weide omtrek te horen.
Toen ze met haar achterschip tegen de rotsen van Europa Point werd gemangeld, draaide ze door de kracht van de golven een kwartslag richting rotsen en toen lag ze in de volle lengte tegen de rotsen aan de beuken.
De sleepboten hadden inmiddels de sleepverbinding verbroken, om niet het zelfde lot te ondergaan.
De harde wind en zware zeeën drukte haar al hoger en dichter tegen de rotsen, dit ging gepaard met het gegil van verwrongen Hier zie je dat ze bezig is een kwartslag te draaien door het geweld van de zee, haar stuurboord anker heeft ze al verspeeld (Foto: Maritime connector) Hier gaat ze helemaal de hoek in tegen de rotsen (Foto: Maritime
connector)
staal en het geluid van omweer door de klappen van de zeeën die haar tegen de rotsen gooide.
Inmiddels probeerde men de 31 bemanningleden te redden met helikopters van de Spaanse Rescue team, ze konden om 22.30 uur 5 bemanningleden van boord hijsen, na eerst een Rescue zwemmer te hebben neer gelaten om de boel te coördineren. Hier zie je duidelijk, dat de “Fedra” aan het breken is (Foto: Maritime connector)
De reddingspogingen van de helikopters moesten gestaakt worden, omdat één van de helikopters bijna crashte en een noodlanding moest maken, door de harde wind.
Ondertussen was er op de wal een ploeg van Titan Salvage team gearriveerd om de toestand in ogenschouw te nemen.
De Rescue zwemmer, die de redding aan boord coördineerde had de rest van de bemanning naar het voorschip begeleid ter hoogte van ruim 2.
Toen de bemanningsleden daar aan bakboordzijde zo goed mogelijk probeerde te schuilen voor het geweld van de natuur achter het luikhoofd, brak het schip ter hoogte van ruim 6 in tweeën.
Er werd besloten door het Titan Salvage team om de resterende bemanningsleden en de Rescue zwemmer m.b.v een mobiele kraan boven op de rotsen opgesteld ter hoogte van de boeg van het afgebroken voorschip, te proberen te redden, deden ze niets dan waren ze hopeloos verloren. Hier nadert het achterschip van de “Fedra” de rotsen van Europa Point (Foto: Mark Galliano)
De hele nacht waren de mensen van Titan Salvage bezig met inzet van eigen leven om de bemanning van boord te hijsen m.b.v.
een man basket, dit gelukte onder zéér moeilijke omstandigheden tot de storm uitschieters kreeg tot windkracht 12.
De reddingsoperatie moest worden gestopt, er waren nog 11 bemanningsleden op het voorschip bij ruim 2 in erbarmelijke toestand.
s’Morgens om 07.00 uur zakte de wind iets in, er werd besloten nu of nooit, een laatste poging te proberen.
Er werd afgesproken met de Rescue zwemmer om iedereen in één keer omhoog te hijsen als de man basket op het dek kwam.
Als een wonder is dit gelukt, de bemanning bestond hoofdzakelijk uit Filippijnen, die helemaal verdwaasd en bevangen door de kou en nattigheid naar een ziekenhuis werden afgevoerd.
Wordt vervolgd
Groetjes Willem
Hier het verhaaltje van de Fedra: Hier probeert de “Fedra” haar motor weer aan de praat te krijgen en is er sleepboot hulp onderweg (Foto: Maritime connector)
Gegevens:
Name: Fedra – Imo: 8208713
Call sign: A8JD9
Owner: Fedra Navigation SA – Piraeus/Greece
Ship manager: Dilek Transporting Inc – Piraeus/Greece
Gross tonnage: 35886 GT
Home port: Monrovia
Flag: Liberia
Length: 224,9 m / Beam: 32,3 m
Yard: B & W Skibsvaerft – Kopenhagen/Denmark
Yard nr: 913.
Gebouwd 1984 als: Marine Ranger / 2002 Tenacity / 2006 Fedra.
Op 10-10-2008 voer de “Fedra” onder ballast ter hoogte van Europa Point – Gibraltar, in een zware storm kracht 8 tot 9.
Toen haar hoofdmotor uit viel, ondanks verwoede pogingen van de WTK’s om de motor weer aan de praat te krijgen, raakte ze op drift richting rotsen van Europa Point.
De kapitein had onmiddellijk om sleepboot assistentie gevraagd en om het schip af te remmen beide ankers laten vallen.
Maar de ankers pakten niet op de rotsachtige bodem en begonnen te krabben, inmiddels waren er 3 sleepboten gearriveerd en konden er 2 een sleepverbinding maken. Hier zie je dat het einde nabij is voor de “Fedra” (Foto: Maritime connector)
Ondanks de pogingen van de sleepboten en uitstaande ankers, werd de “Fedra” al dichter naar Europa Point gestuwd door wind en golven.
Tot overmaat van ramp knapte één van haar ankerkettingen en de storm was opgelopen naar kracht 10.
Er was geen redden meer aan, ze werd eerst met haar achterschip en accommodatie tegen de rotsen gestuwd precies onder de vuurtoren.
Het geluid van het gebeuk van het schip tegen de rotsen en het geluid van verwrongen metaal, was in de weide omtrek te horen.
Toen ze met haar achterschip tegen de rotsen van Europa Point werd gemangeld, draaide ze door de kracht van de golven een kwartslag richting rotsen en toen lag ze in de volle lengte tegen de rotsen aan de beuken.
De sleepboten hadden inmiddels de sleepverbinding verbroken, om niet het zelfde lot te ondergaan.
De harde wind en zware zeeën drukte haar al hoger en dichter tegen de rotsen, dit ging gepaard met het gegil van verwrongen Hier zie je dat ze bezig is een kwartslag te draaien door het geweld van de zee, haar stuurboord anker heeft ze al verspeeld (Foto: Maritime connector) Hier gaat ze helemaal de hoek in tegen de rotsen (Foto: Maritime
connector)
staal en het geluid van omweer door de klappen van de zeeën die haar tegen de rotsen gooide.
Inmiddels probeerde men de 31 bemanningleden te redden met helikopters van de Spaanse Rescue team, ze konden om 22.30 uur 5 bemanningleden van boord hijsen, na eerst een Rescue zwemmer te hebben neer gelaten om de boel te coördineren. Hier zie je duidelijk, dat de “Fedra” aan het breken is (Foto: Maritime connector)
De reddingspogingen van de helikopters moesten gestaakt worden, omdat één van de helikopters bijna crashte en een noodlanding moest maken, door de harde wind.
Ondertussen was er op de wal een ploeg van Titan Salvage team gearriveerd om de toestand in ogenschouw te nemen.
De Rescue zwemmer, die de redding aan boord coördineerde had de rest van de bemanning naar het voorschip begeleid ter hoogte van ruim 2.
Toen de bemanningsleden daar aan bakboordzijde zo goed mogelijk probeerde te schuilen voor het geweld van de natuur achter het luikhoofd, brak het schip ter hoogte van ruim 6 in tweeën.
Er werd besloten door het Titan Salvage team om de resterende bemanningsleden en de Rescue zwemmer m.b.v een mobiele kraan boven op de rotsen opgesteld ter hoogte van de boeg van het afgebroken voorschip, te proberen te redden, deden ze niets dan waren ze hopeloos verloren. Hier nadert het achterschip van de “Fedra” de rotsen van Europa Point (Foto: Mark Galliano)
De hele nacht waren de mensen van Titan Salvage bezig met inzet van eigen leven om de bemanning van boord te hijsen m.b.v.
een man basket, dit gelukte onder zéér moeilijke omstandigheden tot de storm uitschieters kreeg tot windkracht 12.
De reddingsoperatie moest worden gestopt, er waren nog 11 bemanningsleden op het voorschip bij ruim 2 in erbarmelijke toestand.
s’Morgens om 07.00 uur zakte de wind iets in, er werd besloten nu of nooit, een laatste poging te proberen.
Er werd afgesproken met de Rescue zwemmer om iedereen in één keer omhoog te hijsen als de man basket op het dek kwam.
Als een wonder is dit gelukt, de bemanning bestond hoofdzakelijk uit Filippijnen, die helemaal verdwaasd en bevangen door de kou en nattigheid naar een ziekenhuis werden afgevoerd.
Wordt vervolgd
Groetjes Willem
Re: Wrakken
Hoi mannen het vervolg:
Het schip was Total loss en door het breken kwam er van de 300 ton brandstof de helft in zee terecht en vervuilde de westkust van Gibraltar – Rosia Bay en Camp Bay.
Het voorschip werd vlotgetrokken en geborgen op 15-02-2009 en naar de haven van Gibraltar gesleept en afgemeerd langs de South Mole.
De accommodatie werd in ze geheel los gesneden van het dek en m.b.v een drijvende bok, de “Taklift 6” naar de haven van Gibraltar vervoerd. De “Taklift 6” heeft hier de gehele accommodatie in de stroppen hangen. (Foto: Daniel Ferro)
Groetjes Willem
Zo zag het er een paar dagen later uit nadat de storm was geluwd (Foto: Batilla)
Het afgebroken achterschip van de “Fedra” (Foto: Batilla)Het schip was Total loss en door het breken kwam er van de 300 ton brandstof de helft in zee terecht en vervuilde de westkust van Gibraltar – Rosia Bay en Camp Bay.
Het voorschip werd vlotgetrokken en geborgen op 15-02-2009 en naar de haven van Gibraltar gesleept en afgemeerd langs de South Mole.
De accommodatie werd in ze geheel los gesneden van het dek en m.b.v een drijvende bok, de “Taklift 6” naar de haven van Gibraltar vervoerd. De “Taklift 6” heeft hier de gehele accommodatie in de stroppen hangen. (Foto: Daniel Ferro)
Groetjes Willem
Re: Wrakken
Hoi Kombuizers en gasten
Hier het verhaaltje van de Cerro Alegre: Boven en onder: De “ Cerro Alegre” gestrand in de haven van Valparaise (foto’s: Juan Carlos C.) Gegevens:
Name: Cerro Alegre – Imo 7524299
Gross tonnage: 2079 GT
Length: 88,8 m / Beam: 12,8 m
Home port: Valparaiso
Flag: Chili
Yard: Oltenita SN – Oltenita/Roemenia
Yard nr: 489.
Gebouwd 1975 als: Valya Kurakina / 1992 Turaida / 1995 Triptolemos / 1995 Sunmar / 1996 Kenata / 1997 Prams Kunti / 2002 Orlando II / 2010 Cerro Alegre. De “Cerro Alegre” een dag na de storm (foto: Juan Carlos C.)
Op 06-07-2010 tijdens een zware storm met veel regen, werd de “Cerro Alegre” op de stenen van de boulevard van Valparaiso ter hoogte van de Avenida Errázuriz gezet.
Ze lag in de baai van Valparaiso voor anker, dat de storm los barste. Er waren maar 4 bemanningsleden aan boord, door de hoge golven begonnen haar ankers te krabben en was het snel met haar gebeurd, er was geen houden aan, vooral omdat ze leeg was ving ze véél wind en die stond precies op de wal.
De 4 bemanningsleden werden gered door personeel van de Chileense marine. De “Cerro Alegre” hoog en droog (foto: Juan Carlos C.)
Het schip was Total loss en is ter plekke gesloopt.
Groetjes Willem
Hier het verhaaltje van de Cerro Alegre: Boven en onder: De “ Cerro Alegre” gestrand in de haven van Valparaise (foto’s: Juan Carlos C.) Gegevens:
Name: Cerro Alegre – Imo 7524299
Gross tonnage: 2079 GT
Length: 88,8 m / Beam: 12,8 m
Home port: Valparaiso
Flag: Chili
Yard: Oltenita SN – Oltenita/Roemenia
Yard nr: 489.
Gebouwd 1975 als: Valya Kurakina / 1992 Turaida / 1995 Triptolemos / 1995 Sunmar / 1996 Kenata / 1997 Prams Kunti / 2002 Orlando II / 2010 Cerro Alegre. De “Cerro Alegre” een dag na de storm (foto: Juan Carlos C.)
Op 06-07-2010 tijdens een zware storm met veel regen, werd de “Cerro Alegre” op de stenen van de boulevard van Valparaiso ter hoogte van de Avenida Errázuriz gezet.
Ze lag in de baai van Valparaiso voor anker, dat de storm los barste. Er waren maar 4 bemanningsleden aan boord, door de hoge golven begonnen haar ankers te krabben en was het snel met haar gebeurd, er was geen houden aan, vooral omdat ze leeg was ving ze véél wind en die stond precies op de wal.
De 4 bemanningsleden werden gered door personeel van de Chileense marine. De “Cerro Alegre” hoog en droog (foto: Juan Carlos C.)
Het schip was Total loss en is ter plekke gesloopt.
Groetjes Willem
Re: Wrakken
Op pagina 10 van dit topic heeft WOlde op 14 januari al een stukje geplaatst over de stranding van de "Sea Bright", maar toen was ik al onderweg naar Turkije voor een rondreis en wist er nog niets van.
Op 18 januari was ik zelf in Antalya. Er was tijdens onze rondreis ook een uurtje varen voor de kust aldaar geregeld om de door het toerisme uit zijn voegen groeiende stad vanaf het water te bekijken. Pas op de terugweg naar de haven zag ik het wrak liggen en kon er een aantal plaatjes van schieten.
Het bemanning en het schip hebben echt vette pech gehad, de zuidkust van zowat de hele baai bestaat uit strand alwaar aan de grond lopen in een gierende storm natuurlijk ook geen pretje is. Helaas ze zijn precies op het stukje rotskust terecht gekomen, met desastreuze gevolgen.
Ze ligt slecht een paar honderd meter vanaf de oude haven van Antalya die door recreatie en charterschepen wordt gebruikt. Een praatje met een kapitein van zo,n houten gulet maakte duidelijk dat het echt beestachtig was die dag. Bijna alle boten vertoonden beschadigingen en zelfs scheuren in het hout als gevolg van het tegen elkaar gesmeten worden door de recht naar binnen rollende golven. En nu houden ze hun hart vast voor de evt volgende storm want er zit nog steeds zware stookolie in de bunkertanks van het wrak wat zo de haven in kan drijven.
Groetjes, Willem
Op 18 januari was ik zelf in Antalya. Er was tijdens onze rondreis ook een uurtje varen voor de kust aldaar geregeld om de door het toerisme uit zijn voegen groeiende stad vanaf het water te bekijken. Pas op de terugweg naar de haven zag ik het wrak liggen en kon er een aantal plaatjes van schieten.
Het bemanning en het schip hebben echt vette pech gehad, de zuidkust van zowat de hele baai bestaat uit strand alwaar aan de grond lopen in een gierende storm natuurlijk ook geen pretje is. Helaas ze zijn precies op het stukje rotskust terecht gekomen, met desastreuze gevolgen.
Ze ligt slecht een paar honderd meter vanaf de oude haven van Antalya die door recreatie en charterschepen wordt gebruikt. Een praatje met een kapitein van zo,n houten gulet maakte duidelijk dat het echt beestachtig was die dag. Bijna alle boten vertoonden beschadigingen en zelfs scheuren in het hout als gevolg van het tegen elkaar gesmeten worden door de recht naar binnen rollende golven. En nu houden ze hun hart vast voor de evt volgende storm want er zit nog steeds zware stookolie in de bunkertanks van het wrak wat zo de haven in kan drijven.
Groetjes, Willem
Re: Wrakken
In het Algemeen Dagblad vandaag 13-02-2011
HONOLULU - Onderzoekers hebben op de bodem van de zee het wrak gevonden van het schip De twee broers, een walvisvaarder uit Nantucket die in 1823 ten onder ging nadat het twee keer getroffen was door de bliksem.
De kapitein van het schip was George Pollard, die eerder al het schip Essex verloor na een aanvaring met een walvis. De belevenissen van Pollard vormden de basis voor het wereldbekende boek Moby Dick van Herman Melville.
De vondst is bijzonder omdat van de hele Amerikaanse walvisvloot uit de 19e eeuw slechts een schip bewaard is gebleven. Het is voor het eerst dat een gezonken walvisvaarder is aangetroffen. De twee broers geeft de wetenschappers de mogelijkheid om meer te weten te komen over de tijd waarin de walvisvaarders leefden.
Potten walvisvet
Het schip ligt ongeveer 1000 kilometer ten noordwesten van Honolulu op een rif in een beschermd natuurgebied. Rond het schip liggen twee ankers, driepoten die gebruikt werden om met walvisvet gevulde potten aan op te hangen, harpoenpunten, speren, kookspullen en tuigage van het schip.
Melville publiceerde Moby Dick in 1851. Het verhaal gaat over een mythische, agressieve walvis die veel scheepsrampen veroorzaakt. Hoofdpersoon in het boek is de eenbenige kapitein Ahab. Schrijver Nathaniel Philbrick liet zich voor zijn boek In het hart van de zee eveneens inspireren door de ervaringen van kapitein Pollard. (ANP)
HONOLULU - Onderzoekers hebben op de bodem van de zee het wrak gevonden van het schip De twee broers, een walvisvaarder uit Nantucket die in 1823 ten onder ging nadat het twee keer getroffen was door de bliksem.
De kapitein van het schip was George Pollard, die eerder al het schip Essex verloor na een aanvaring met een walvis. De belevenissen van Pollard vormden de basis voor het wereldbekende boek Moby Dick van Herman Melville.
De vondst is bijzonder omdat van de hele Amerikaanse walvisvloot uit de 19e eeuw slechts een schip bewaard is gebleven. Het is voor het eerst dat een gezonken walvisvaarder is aangetroffen. De twee broers geeft de wetenschappers de mogelijkheid om meer te weten te komen over de tijd waarin de walvisvaarders leefden.
Potten walvisvet
Het schip ligt ongeveer 1000 kilometer ten noordwesten van Honolulu op een rif in een beschermd natuurgebied. Rond het schip liggen twee ankers, driepoten die gebruikt werden om met walvisvet gevulde potten aan op te hangen, harpoenpunten, speren, kookspullen en tuigage van het schip.
Melville publiceerde Moby Dick in 1851. Het verhaal gaat over een mythische, agressieve walvis die veel scheepsrampen veroorzaakt. Hoofdpersoon in het boek is de eenbenige kapitein Ahab. Schrijver Nathaniel Philbrick liet zich voor zijn boek In het hart van de zee eveneens inspireren door de ervaringen van kapitein Pollard. (ANP)
- Bijlagen
-
- Moby Dick.jpg (18.74 KiB) 7228 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Wrakken
Hoi Kombuizers en gasten
Hier het verhaaltje van de Rhea:
Gegevens:
Name: Rhea – Imo 8403894
Call sign: 3EEE7
Owner: Aliente Trading Corp – Athens/Greece
Ship manager: Blue Ocean Maritime Inc – Athens/Greece
Gross tonnage: 4041 GT
Length: 105 m / Beam: 16,8 m
Home port: Panama
Flag: Panama
Yard: Murakami Hide – Hakata/Japan. Yard nr: 227.
Gebouwd 1984 als: Kakuho Maru / 1992 Crane Hope / 2000 New Hope / 2006 Georgina P. / 2006 Aimi / 2007 Rhea. De “ Rhea” gestrand op Rinconcillo beach - Algeciras /Spain (foto: José Carlos C.)
Op dinsdagmiddag 26-01-2010 arriveerde de “Rhea” uit Ceuta – Noord Afrika en ging voor anker buiten de haven van Algeciras.
Ze was ongeladen en wilde drinkwater bunkeren, tegen de avond begon het te stormen en de nacht van woensdag 27-01-2010 begonnen haar ankers te krabben.
Er werd hulp aangeboden door een sleepboot uit de haven van Algeciras, maar de kapitein van de Rhea weigerde hulp, hierdoor raakte het schip op drift en strandde op het strand van Rinconcillo beach.
Pogingen om een sleepverbinding te maken door sleepboten mislukte door het slechte weer.
Het kustwacht vaartuig “Luz de Mar” bleef stand-by op wacht liggen en wachtte tot het weer kalmer zou worden.
De eigenaren van het schip waren niet bereikbaar voor commentaar.
De stranding gebeurde 2 dagen nadat Spanje en Engeland (Gibraltar) afspraken hadden gemaakt om strengere regels in te voeren op het scheepvaart verkeer en de schepen in de regio, omdat er vrij regelmatig aanvaringen en strandingen gebeurde met alle gevolgen van dien (b.v. schepen als: New Flame – Fedra)
Dit had weer tot gevolg dat er een borg werd geëist van de eigenaren van het schip de “Rhea” van 200.000 euro voor met de berging werd begonnen.
Het schip werd de zelfde week nog vlot getrokken met hoog tij en vaart nog steeds rond.
Groetjes Willem
Hier het verhaaltje van de Rhea:
Gegevens:
Name: Rhea – Imo 8403894
Call sign: 3EEE7
Owner: Aliente Trading Corp – Athens/Greece
Ship manager: Blue Ocean Maritime Inc – Athens/Greece
Gross tonnage: 4041 GT
Length: 105 m / Beam: 16,8 m
Home port: Panama
Flag: Panama
Yard: Murakami Hide – Hakata/Japan. Yard nr: 227.
Gebouwd 1984 als: Kakuho Maru / 1992 Crane Hope / 2000 New Hope / 2006 Georgina P. / 2006 Aimi / 2007 Rhea. De “ Rhea” gestrand op Rinconcillo beach - Algeciras /Spain (foto: José Carlos C.)
Op dinsdagmiddag 26-01-2010 arriveerde de “Rhea” uit Ceuta – Noord Afrika en ging voor anker buiten de haven van Algeciras.
Ze was ongeladen en wilde drinkwater bunkeren, tegen de avond begon het te stormen en de nacht van woensdag 27-01-2010 begonnen haar ankers te krabben.
Er werd hulp aangeboden door een sleepboot uit de haven van Algeciras, maar de kapitein van de Rhea weigerde hulp, hierdoor raakte het schip op drift en strandde op het strand van Rinconcillo beach.
Pogingen om een sleepverbinding te maken door sleepboten mislukte door het slechte weer.
Het kustwacht vaartuig “Luz de Mar” bleef stand-by op wacht liggen en wachtte tot het weer kalmer zou worden.
De eigenaren van het schip waren niet bereikbaar voor commentaar.
De stranding gebeurde 2 dagen nadat Spanje en Engeland (Gibraltar) afspraken hadden gemaakt om strengere regels in te voeren op het scheepvaart verkeer en de schepen in de regio, omdat er vrij regelmatig aanvaringen en strandingen gebeurde met alle gevolgen van dien (b.v. schepen als: New Flame – Fedra)
Dit had weer tot gevolg dat er een borg werd geëist van de eigenaren van het schip de “Rhea” van 200.000 euro voor met de berging werd begonnen.
Het schip werd de zelfde week nog vlot getrokken met hoog tij en vaart nog steeds rond.
Groetjes Willem
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.