Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jan.is dat de nieuwe elec op z'n Zaterdagse lampenrondje...NA pikheet :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

...het is pikzwart, en hangt aan een bruin- en zwart draadje.....rara wat is dat ?



een Belgische electricien...




Twickler.gif
Twickler.gif (39.64 KiB) 1375 keer bekeken
Oost, west...ook best
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Centrales

Bericht door ruudsijmons »

hi wat betreft nucleaire centrales is het feit dat deze het best draiien bij vollast zoals de meeste installaties.
op deellast draaien gaat wel, maar geeft andere problemen met bedrijfsvoering zoals Xenonvergiftiging.
en ff afzetten en opstarten is ook een geen optie opstarten duurt ca 1 a 2 dagen
dus laat maar vollast draaien , wij in dodewaard haddeen een beschikbaarheidspercentagen van ruim 92% hier in zal ook de jaarlijkse revisie periode.
de meeste problemen gaf de turbineinstallatie, met die natte stoom, was een echt waterwiel met al die aftappen en watreafscheiders
groet ruud sijmons
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Centrales

Bericht door ruudsijmons »

hey all

ik wil wel een voorzet geven op de centrales die nu in de problemen zitten in japan

hun grote probleem was voorzover ik het kan inschatten op eem veilige afstand zaten ze na de aardbeving en die tsunami op een totale station blackout.
misschien eerst wat noodstroom maar ik denk dat de nood diesels zijn weggepoeld of iets dergelijks en dan kom je in de prblmen met nakoeling.
bij ons in
dodewaard hadden we een zogn nood consensor die kon 4% varmogen aan , dat is de restenergie die in eerste instantie over blijft na een snelle afschakeling ( scram).
die noodcondensor is een gewone grote bakwater met een spiraal erin die aangesloten is op het reactorvat ( zijn 2 x 4% bundels ) in de condensor.
het is een grote bak die boven het reactor vat geplaatst is en dan ontstaat een natuurlijke circulatie
als de noodcondensor uit gedampt is gewoon bij suppleren desnoods met een brandweer slang , was mogelijk.

voro het opslag bassin is een ander verhaal in dodewaard was na ca 2 weken zover uitgedampt dat de elementen droog kwamen maar er stond minder rest vermogen in dan in die van japan.
en als je geen prik hebt kan je ook niet kopelen je had nl drie circuits
1e de bassin koeling
2e de geslotemn koelwater sys vergelijkbaar met zoetwater kopeling aan boord
3e buitenboordswater
dus 3 x pompen

vragen ???


ik hoop dat ik mijn visie op fukosuma overgebracht heb

ze hebben mij niet gebeld haha

maar de mannen in de centrale hebben een hell of a job

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Centrales

Bericht door K.Brouwer »

Het is mij nu in ieder geval duidelijk waarom de brandweer "zomaar" die centrale in stond te spuiten.
Ze stonden a.h.w. koelwater bij te suppleren.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Da's natuurlijk een bijzonder rampzalig onderwerp, ik bedoel dus de huidige toestand met die atoom-reactors in Japan en "wie ben ik" om daar zelfs maar "iets" van te zeggen.

Betreffende " piep op het bord"..........NOOD koelwater voorzieningen en " black out's" is er natuurlijk toch wel enige kennis en ervaring aanwezig onder de diverse massinissies en " van uit dat oogpunt gezien" sta ik toch wel een beetje te stuiteren dat ze dat in Japan niet beter voor elkaar hadden........uiteindelijk was het een bekend feit toen die reactoren daar zijn gebouwd dat ze " BOVEN op" een aardbevingscentrum zaten EN het verschijnsel " tsunami" was OOK wel bekend. ( Toen ik in 1964 met de " Hill" in Niiagata was lag de hele stad PLAT naa een ontiegelijke aardbeving, da's net zo'n beetje aan de Westkant van dat eiland waar NU de handel plat ligt.....ik bedoel maar........)
Als ik het goed begrijp stonden de " nooddiesels" ergens achter een muur en werden door die Tsunami rappido buiten bedrijf gesteld.........

Het is natuurlijk al een mooi poossie geleden dat ze in Friesland " de kerk boven op een terp" zetten, HOE ze dat in Japan ZO konden onderschatten, met nota bene een heel sprotje van die atoom reactors op een kluitje, DAT geeft me toch wel een beetje "de bibbers"....ALS DAT de " standaard van nadenken" is in de " atoom centrale bisnis"

Er schoof hier vandaag een beriggie over de TV waarin werd opgemerkt dat er " soortgelijke back up problemen" zijn met 9 van de 10 atoom reactoren in de Joe naait me steeds........maximaal 4 uur batterij back up in geval van Black out enz. enz. DAT klinkt mij niet erg "doooordacht" in de oren. Ik hoorde iemand zeggen " Op papier lijkt het heel wat, maar in werkelijkheid is het niks"...of woorden van die strekking.

Zo te horen zouden ze er goed aan doen om " betreffende de koelwater noodvoorzieningen" maar eens een ouwe scheeps massinist in dienst te nemen...........OF een ouwe baggerboer met een stel " boosterpompen" waar ze " en passant" 4 kuub water per seconde door de pijp jassen :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

...er staat mij iets bij dat ze juist in Japan bij de eerste kerncentrale(s) daar héél erg goed over hadden nagedacht...Die hadden toch een noodkoelings-bassin ergens in de bergen, met een aparte flexibele 'stortgoot' voor de noodkoeling.....
Wat is er nou toch met dat idee gebeurd ???

...en toch: er zijn honderden nukes gebouwd, en we kennen alleen de echte problemen van een 3-mile-island, Harrisburg, Sellafields, Tsjernobil, en nu dan in Japan..... En alleen die in Japan komt 'buitensporig' natuurgeweld bij voor, de andere waren "foutjes'.....

Maar zoals Harry al zei: Japan had toch beter moeten -en kunnen- weten.....Tsunami is zelfs een Japans woord voor dat soort vloedgolven (= havengolf, of zoiets). En omgaan met aardbevingen wordt met de paplepel ingegeven.........

Maar je zal er maar werken, of juist nu moeten werken.....
....moet er niet aan denken.... :roll:


Je zus ! Wat een ramp !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Ja, ik dacht ook dat ze er goed over nagedacht hadden,maar een vloedgolf van zo'n 14 mtr.is waarschijnlijk niets tegen te doen, als je gedacht heb dat het max 7 mtr.wordt met een aardbeving van 9,8 op de schaal van Richter.

Ik kan me herinneren dat op de Maasvlakte de noodstroomdiesels ook op de begane grond,5+,
stonden en de eigenbedrijfstrafo's op het zelfde nivo.Dus ook daar is er geen rekening gehouden met buitensporrige vloedgolven.
Maar bij mijnenvegers is het zo dat de motoren op rubber staat of op bandjes ivm trillingen enzo.
Misschien moeten ze daar wel de noodstroom ophangen,maar welk nivo is dan juist.
Al met al geeft het aardig wat problemen, welke nog niet opgelost zijn en er nog steeds radioactiviteit vrijkomt met alle gevolgen van dien.

Groeten,

Jan
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Centrales

Bericht door ruudsijmons »

hey

zoals ik al vertel het grootste probleem is in deze toestand de nakoeling.
bij een gewone conventionele installatie die zet je "gewoon af', maar een nucleaire zit je met het fenomeen nakoeling.
een kernreactor heeft ongeveer na afschakeling ca 4% - 6% restvermogen die wel in de loop van de tijd afneemt de eerste week zal het dalen naar ca 1-2% en daarna verder .
wat in het opslagbassin staat staat al een tijdje na te koelen, hangt ervan af hoe lang ze al in het bassin staan.

wat betreft het vermoedelijk onklaar raken van die noodsystemen ik vermeod dat ze wel een stel diesels hebben staan ( ik dacht dat ze in Doel Belgie 4 zogn dieseltrains hebben staan).
maar meestal hebbben ze ook prik van het landelijke net als nood stroom.

wat betreft die waterstofvorming daar is het op TMC (Three Miles IslanD) goed afgelopen, aan de hand daarvan hebben ze bij ons in Dodewaard een zogn Recombiner gebouwd om het waterstofgas gecontroleerd te kunnen neutraliseren, maar als je geen stroom hebt kan je weinig doen.

weer gespreksstof

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,
We zullen t.z.t. best het e.e.a. over deze hele affaire te lezen krijgen, inklusief een al of niet objectieve analyse van "wat er fout is gegaan"...........EN "waarom"

Het hele gebeuren doet mij persoonlijk sterk denken aan " de Stewardess" die voor een vlucht over de Oceaan " VERPLICHT door de Luchtvaartautoriteiten" moet uitleggen aan de 200+ passagiers "HOE" een zwemvessie werkt.........voor het " HEEL onwaarschijnlijke geval" we een landing op het water maken.........EN vervolgens komt er dat plastic zakkie voor d'n dag etc. etc. etc........EN " NIET opblazen VOOR je in het reddingsvlot zit met een bakkie slappe thee " kompliements van de LuchtvaartMij." :oops:

10 KM hoog, midden in de nacht, midden van de Oceaan, stikke donker..........zwemvessie????? :cry: :cry: .........was het een Air France kist uit Brazilie?????........zwemvessies????? :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie