Nieuwe scheepvaartboeken

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
enst

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door enst »

Hallo Jos,
Ja, tegenwoordig is zelfs de sextant wat minder bekend (lijkt het).
Ik heb gevaren bij Nigoco (vnl. Z-Amerika), en de KM. Vooral bij de laatste werd al gauw overgegaan op satellietnavigatie, toen Navstar operationeel werd.
Ik hoop dat TNT wat sympathiek doet met dat boekje.
Groet,
George

Jos Komen (R.I.P)

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo George,
het boekje is in goede staat aangekomen, bedankt! :)
Ziet er netjes uit, heb het even doorgebladerd en een paar leuke verhaaltjes en anecdotes gelezen.
De layout doet me een beetje aan een website in frontpage denken met de fotootjes en de soms rode letters in de tekst.
Zodra ik het boekje uit heb ga ik er verder op in. :)
All the best
Jos
enst

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door enst »

Hallo Jos,
Mooi dat het goed is aangekomen.
Een aantal mensen heeft het al gelezen, met veel plezier. Maar dat waren wel lezers van de doelgroep: "Zij die nooit gevaren hebben.....".
Ik realiseer me dat jij niet van die doelgroep bent, maar van de groep "Zij die wel gevaren hebben....". En die groep kijkt misschien anders tegen zoiets aan.
Ik hoor het wel van je.
Groet,
George
Jos Komen (R.I.P)

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

George, ik lees dagelijks 2 van je vermakelijke verhaaltjes, anders krijg ik meteen een overdosis :-D
Deze verhaaltjes moet je namelijk 'mondjesmaat' lezen, dan heb je er langer plezier van.
Uiteraard komt het mijnerzijds door de herkenbaarheid ervan, ik zie de situaties op de brug en de bemanningsleden helemaal voor me. :)
All the best
Jos
enst

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door enst »

Hallo Jos,

Leuk dat je dingen herkent.
Ben blij dat je het niet meteen onder in je la gelegd hebt.

Groet,
George
Henk Top

Operatie Demon

Bericht door Henk Top »

Operatie Demon

De rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica

Op 25 en 27 april is het 70 jaar geleden dat tijdens een grootscheepse evacuatie van geallieerde militairen in Griekse wateren, drie Nederlandse passagiersschepen tot zinken werden gebracht.
Deze operatie droeg de codenaam Demon. De ondergang van het passagiersschip Slamat van de Rotterdamse Lloyd , waarbij 200 bemanningsleden omkwamen, was tevens de grootste scheepsramp uit de geschiedenis van de Nederlandse koopvaardij. Mede naar aanleiding hiervan verschijnt bij Uitgeverij Polanen te Woerden het boek Operatie Demon, de rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica.
De auteur reconstrueerde de toedracht van deze ‘vergeten’ geschiedenis aan de hand van documentatie en literatuur uit Britse, Australische, Duitse en Nederlandse archieven.

Het passagiersschip Slamat van de Rotterdamse Lloyd werd op 27 april 1941 door Duitse duikbommenwerpers tot zinken gebracht. De Britse torpedobootjagers HMS Diamond en HMS Wryneck, die te hulp schoten, werden eveneens tot zinken gebracht. Bij dit drama kwamen 925 Britse, Australische, Nieuw-Zeelandse en Nederlandse opvarenden om het leven.
Ook de passagiersschepen Pennland van de Holland-Amerika Lijn en de Costa Rica van de KNSM namen deel aan deze operatie en werden eveneens door de Luftwaffe tot zinken gebracht. Vier bemanningsleden van de Pennland verloren daarbij het leven. Alle opvarenden van de Costa Rica konden worden gered.
De leiding van de Britse Marine hield de gezagvoerder van de Slamat verantwoordelijk voor de ondergang van zijn eigen schip en de ondergang van de twee Britse oorlogsbodems. De reden was volgens hen dat de Nederlandse gezagvoerder zich niet aan zijn orders gehouden zou hebben.
In de geschiedschrijving van Groot-Brittannië, Australië en Nieuw-Zeeland over de Tweede Wereldoorlog heeft dit onderwerp de nodige aandacht gekregen. De Britse premier Churchill haalde de ondergang van de Slamat aan in zijn grote werk over de Tweede Wereldoorlog.
Uit deze reconstructie blijkt dat de feiten aanzienlijk genuanceerder liggen en dat andere factoren een grotere rol hebben gespeeld bij de ondergang van de Slamat.

Henk Top, Operatie Demon, de rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica , Uitgeverij Polanen, geïllustreerd in zwart-wit, gebonden, ISBN 978.94.91202.01.8,
prijs € 19,95 – 176 pagina's.
http://www.uitgeverijpolanen.nl

Ahoy Henk,
Ik heb het door jouw nieuw geopende topic,waarin jij jouw boek aanprijst,naar een bestaand topic verplaatst,nlm. "Nieuwe scheepvaartboeken",zo blijft het forum leesbaar en overzichtelijk,niet dat wij jou geen nieuw topic gunnen, waarin jij je verhaal kwijt kunt, maar dit zijn z'n beetje de "huisregels", als toegift hier de voorzijde van het boek, en sans rancune!
Operatie Demon.jpg
Operatie Demon.jpg (27.58 KiB) 7922 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ernst,

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik jouw boek enkele dagen geleden door de brievenbus.Had het eerlijk gezegt al een poosje geleden "opgegeven". Reden was dat toen ik het maanden geleden via internet probeerde te bestellen dit domweg niet lukte. Via de boekhandel geprobeert doch ging ook niet. Toen ten einde raad het maar via een kolom "opmerkingen" o.i.d. maar m'n bestelling + naam/adres ingetypt
met de hoop dat iemand het zou lezen...Dus na maanden lag het in de bus. :-D .

Vond de verhalen heel herkenbaar en om het hoofdstuk Telegram en De Lulpijp heb ik echt zitten grinneken 8) .

Groeten,K.Brouwer.
enst

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door enst »

Hallo K.
Ik kreeg jouw bestelling door van de uitgever, via een bestelformuliertje.
Het was het laatste exemplaar. Ik ben uitverkocht.
Blij dat je het leuk vond.
Groet,
George
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door DickG »

ZOJUIST VERSCHENEN

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 11 en 12
Dick Gorter

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre tien delen en wel over Wilde vaart (2), Lijnvaart (3), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2). Een dezer dagen worden de delen 11 en 12 uitgebracht. Deel 12 is een eerste rederij-‘special’, geheel gewijd aan de VNS en omvat 168 pagina’s in plaats van de gebruikelijke 120.

Deel 11 Kleine Handelsvaart (3)
In de delen 5 en 7 van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ werd aandacht besteed aan een aantal grotere reders(families) uit de Groninger en Friese scheepvaart. Dit deel, het tweede dat aan uit de provincie Groningen afkomstige ondernemers is gewijd, brengt opnieuw de naoorlogse schepen van enkele bekende families voor het voetlicht. Het grootste deel van het boekje is gewijd aan de familie Beck en de oprichters/eigenaren van het Scheepvaartkantoor Groningen, Schuur en Tammes. Heden ten dage zijn hun namen niet meer persoonlijk verbonden met nog varende schepen, hoewel het door leden van de families Schuur en Tammes opgerichte scheepvaartbedrijf, thans onder de naam Seatrade, wereldmarktleider in de koel-/vriesvaart is. De koelschepen van Seatrade zullen in een toekomstige uitgave in beeld worden gebracht. Ook twee namen uit de Delfzijlster scheepvaart, De Boer en Engelsman, waren verbonden met de turfvaart en later de kustvaart. Hun naoorlogse coasters zijn eveneens opgenomen.

Deel 12 VNS
Centraal in deze speciale uitgave, gewijd aan de lijnvaart vanuit Europa naar Afrika, Australië en Azië staat de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, in april 1920 ontstaan als een uniek samenwerkingsverband van de acht grootste Nederlandse rederijen. Mede door het uitgestrekte vaargebied en de snelle ontwikkeling van vele landen, zoals die aan de Perzische Golf, groeide de VNS uit tot een rederij met (in 1960) meer dan 70 grote vracht- en vracht-/passagiersschepen in exploitatie, waarvan 45 in eigendom. Daarmee behoorde zij tot de grootste Europese lijnscheepvaartbedrijven.
Evenals de KNSM heeft de VNS in de loop der jaren veel Nederlandse schepen in timecharter gehad, met name van haar aandeelhouders, die in de periode 1949-1970 schepen op Participatiebasis, meestal voor langere tijd, ter beschikking stelden. Van een groot aantal is in dit boekje een foto met VNS-schoorsteenkleuren opgenomen.
De schepen van de Holland West-Afrika Lijn, een samenwerkingsverband van VNS en Hollandsche Stoomboot Maatschappij (vanaf 1964 Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’) komen in beeld in een toekomstige uitgave in deze serie.

Daarnaast leverbaar:
Deel 3 Passagiersvaart
Deel 4 Tankvaart (o.a. Shell, VCK, Vroon, HBT)
Deel 5 Kleine Handelsvaart (Wijnne & Barends, Pot, Davids, Damhof)
Deel 6 Lijnvaart (2) (SMN, KRL, Oceaan)
Deel 7 Koelvaart
Deel 8 Kleine Handelsvaart (2) (Holwerda, Van der Schoot, Kuhlman)
Deel 9 Lijnvaart (3) (Korte Lijnvaart, o.a. Wm.H. Müller, KNSM, P.A. van Es, H&V)
Deel 10 Wilde vaart (2) (o.a. Reederij ‘Amsterdam’, HBT, Vroon, Invotra)
FritsKoek

Re: Nieuwe scheepvaartboeken

Bericht door FritsKoek »

"Hij die nooit gevaren heeft weet niet hoe een zeeman leeft", een prachtige bundel korte verhaaltjes van George Venendaal. Ik heb dan weliswaar alleen op tankers gevaren, maar desondanks is alles zeer herkenbaar. Ook de referenties aan de meteo (het KNMI en Bureau Maritieme Zaken) zijn mij uit het hart gegrepen. Deze "Eerste Klap" van George is meer dan een daalder waard :wink:

Frits


Plaats reactie