Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hallo Gerard,

Het was inderdaad een zeer goede vliegshow, ook druk bezocht zodat het steeds moeilijker werd om fatsoenlijke foto' te maken.
In 1967 bezochten wij tijdens een schoolreisje het vliegveld Eelde.
Daar stonden we toen een Fokker F.27 Friendship van de toenmalige Luchtvaart Maatschappij NLM te bewonderen, zo'n groot vliegtuig hadden wij nog nooit gezien.
De Fokker F.27 werd ontworpen om de Dakota op te volgen.

Helaas ben ik nu aan het einde van mijn plaatjes gekomen.
Maar ik heb nog ergens foto's van het Royal International Air Tattoo in Fairford uit 1999 liggen, die zal ik tussendoor eens inscannen en hier plaatsen.

Hawker Sea Fury FB-10 in de kleuren van de Australische Marine.
Hawker Sea Fury.jpg
Hawker Sea Fury.jpg (269.26 KiB) 18398 keer bekeken
Beech 18
Beech 18.jpg
Beech 18.jpg (189.69 KiB) 18398 keer bekeken
Beech 18 met een North American Harvard
Beech 18a.jpg
Beech 18a.jpg (118.72 KiB) 18398 keer bekeken
Een Antonov An-2 (Navo Codenaam "Colt").
De grootste eenmotorige dubbeldekker ter wereld.
Het vliegtuig benodigd een start-landingsbaan van slechts zo'n 150m.
Hier vliegt het vliegtuig met een snelheid van een (volgens de omroeper) 50 km/h voorbij en ligt nog stevig in de lucht.
An2AA.jpg
An2AA.jpg (136.7 KiB) 18398 keer bekeken
Tenslotte nog een Mustang tijdens de vlucht.
Mustang.jpg
Mustang.jpg (128.24 KiB) 18398 keer bekeken
Groeten, Hans

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Royal International Air Tattoo in Fairford
Laat maar komen Hannes, word gewaardeerd hier. Heb verschillende malen met een Fokker Friendship en ook Fellowship gevlogen, maar niet achter in zitten dan kon je je pooten niet kwijt.
Groeten van Tenerife Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Omdat het regelmatig regend, kan ik tussendoor even met de scanner en de nieuwe computer oefenen.

In Juli 1999 heb ik eens een bezoek aan het Royal International Air Tattoo in Fairford gemaakt.
Deze vliegshow is elk jaar, toen vierde men het 50 jarige bestaan van de NAVO.
Dit was een uitstekende vliegshow, helaas had ik toen nog een oud fototoestel zodat ik weinig foto's van het vliegen gemaakt heb, die toestellen waren te snel.
Maar er stonden genoeg vliegtuigen op de grond, vaak kleine kunstwerken wat het schilderwerk betreft.

Ik begin maar eens met een paar vliegtuigen van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht, De General Dynamics F-16 Fighting Falcon.
F-16 Klu.jpg
F-16 Klu.jpg (209.78 KiB) 18347 keer bekeken
1F-16 Klu.jpg
1F-16 Klu.jpg (192.78 KiB) 18347 keer bekeken
2F-16 Klu.jpg
2F-16 Klu.jpg (225.16 KiB) 18347 keer bekeken
In een hoekje had zich nog een F-16 van de Belgische Luchtmacht verstopt.
Belg F-16.jpg
Belg F-16.jpg (271.46 KiB) 18347 keer bekeken

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Omdat het regelmatig regend,
"Every cloud has a silver lining" . mooi schiderwerk Hannes.
groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Op school leerden we dat als men naar Engeland gaat dat men een paraplu mee moet nemen omdat het daar vaak regent.
Ik ben meerdere malen in Engeland geweest, maar heb daar niet veel van gemerkt, in de regel goed weer, af en toe een buitje.
Misschien heb ik altijd geluk gehad.
De zomer van 1999 was een lange droge zomer, in september vaak nog 30 graden.
We zaten in Oxford in een hotel.
Op een morgen voor het ontbijt had ik mijn pet ergens op een kapstok opgehangen.
Toen wij later naar de bus gingen kon ik mijn pet zo gauw niet weer vinden, dus maar zonder pet op pad.
Nu ben ik heel wat gewend, aan de kust loop ik in mijn blote bast in de brandende zon met geteerde palen op de schouder op de dijk, dat maakt mij niets uit.
Maar in Engeland had ik 's avonds mooi mijn kop verbrand.
's Avonds toen wij terug kwamen hing die pet keurig eenzaam en aleen aan de kapstok, waarschijnlijk had ik de avond er voor te veel pinten en whisky's genuttigd.

Nu maar verder met de plaatjes.
Niet alle vliegtuigen zagen er zo kleurrijk uit.
Hier een paar getatoeerde F-16 van de Amerikaanse luchtmacht.
f-16 usaf.jpg
f-16 usaf.jpg (227.42 KiB) 18292 keer bekeken
1f-16 usaf.jpg
1f-16 usaf.jpg (213.1 KiB) 18292 keer bekeken
2f-16 usaf.jpg
2f-16 usaf.jpg (216.42 KiB) 18292 keer bekeken
De F-16 van de Koninklijke Deense Luchtmacht waren ook niet al te kleurrijk.
f-16 dk.jpg
f-16 dk.jpg (240.44 KiB) 18292 keer bekeken
2f-16 dk.jpg
2f-16 dk.jpg (252.26 KiB) 18292 keer bekeken

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Hannes op 16 en 17 July is hij er weer, kijk even op www.airtattoo.com
Volgens het BBC news zal mogelijk de laatst overgebleven Vulcan aanwezig zijn, als ze haar op tijd gerestaureerd hebben.
Zag deze op Soesterberg overvliegen toen ik nog op school zat, kon er toen niet landen, later wel toen Soesterberg, US Airforce New Amsterdam werd en de landings baan verlengd werd tot over de snelweg.
Heb een goede 40 jaar in Engeland gewoond, in the Midlands, het weer is daar niet zoveel anders dan in Nederland.
Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Bep Roodenburg

Re: Vliegmaschines

Bericht door Bep Roodenburg »

Mooie plaatjes van de F-16 Hannes. De kist van 313 is van Twenthe net voor de sluiting en 313 naar Volkel is gegaan, kun je zien aan het Twentspaard op de staart. De Amerikaanse kisten komen van Aviano (italie) en Spandahlen (Duitsland). Overigens de kisten van Leeuwarden hebben een band met "pompe bladeren"en die van Volkel roodwit Brabantsbont op de staart.

MVG Bep
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

@Gerard,

Wij hebben toen ook het vliegveld Duxford bezocht, daar stond een Vulcan, ik heb daar helaas geen plaatje van.
Dat ding stond in een hal, omdat ik geen flits had, heb ik daar geen foto van gemaakt.
Duxford is een prachtig museum, waar ook regelmatig vliegshow's worden gehouden.
Daar wordt ook geweldig gerestaureerd, uit een hoopje schroot maakt men een compleet vliegtuig.
Daar stonden dubbeldekkers uit de eerste wereldoorlog opgesteld die er uitzagen alsof ze net uit de fabriek kwamen, echter stonden ze allemaal binnen.

In 1999 waren de Vulcan's al buiten dienst gesteld en waren in Fairford ook niet aanwezig.
Er kwam de formatie van de BoB Flight langs vliegen, een Lancaster met een Spitfire en een Hurricane.
Er kwam ook een formatie Jaguars laag over vliegen en liet op het vliegveld een serie oefenbommen vallen met explosies en veel rook, echt spectaculair.
Ook de Russen waren er niet, die boycotteerden toen de Airshow i.v.m. de oorlog in Joegoslavie.

Ik woon hier in een "Tieffluggebiet" waar vroeger tijdens oefeningen zeer laag gevlogen werd en ook schijnluchtgevechten gehouden werden.
Als er Navo oefeningen waren kon men hier vliegtuigen uit geheel Europa spotten, wij hadden hier een soort "prive Airshow".
Hier vloog alles, van Fiat G.91 tot Boeing B-52, of Rockwell B-1 Bommenwerpers, ik kan mij zelfs nog aan een Convair B-58 Hustler herinneren, moet ongeveer in 1964 geweest zijn, dat ding maakte een hels kabaal.
Nadat het ijzeren gordijn verdwenen was werd het nog bonter, toen vlogen hier veel Russische vliegtuigen uit de voormalige DDR, Polen, enz. Diverse Mig's, Suchoi, Mil Helikopters, enz.
Als ik mij goed herinner werden deze vliegtuigen o.a. in Wittmund getest.
De laatste jaren ziet men vrijwel geen militair vliegtuig meer.
Overigens, op 5 Mei dit jaar vloog de Lancaster van de BoB Flight hier over, richting Wilhelmshaven, af en toe ziet men toch nog wel eens een uniek vliegtuig.

@Bep

Bedankt voor de aanvullende informatie, daar ben ik erg blij mee.
Op 16 september is open dag op de vliegbasis Leeuwarden.
Als er niets tussen komt en ik een voertuig kan bemachtigen, ga ik daar even naar toe.
Vliegvelden sluiten kunnen ze hier ook prima.
Jever, Oldenburg, Alhorn hier in de buurt zijn de laatste jaren gesloten.
Het is hier erg stil geworden in de lucht.
Het enigste wat men nog wel eens ziet vliegen zijn de Phantom's van het "Richthofen Geschwader" uit Wittmund, een paar F-16's, een verdwaalde Tornado of een paar laag vliegende Transall C-160.


Hieronder een paar vliegtuigen van het type Panavia MRCA (Multi Role Combat Aircraft) Tornado.

Een Tornado van de RAF, vermoedelijk een Tornado ADV (Air Defence Variant).
Torn ADV.jpg
Torn ADV.jpg (238.59 KiB) 5163 keer bekeken
Een Tornado IDS (Interdiction Strike) van het Jagdbombergeschwader 38 „Friesland“.
Het JaBo geschwader 38 werd in 2005 opgeheven en het vliegveld Jever gesloten.
In de 70 er jaren werd de Tornado ontwikkeld en door Engeland, Italie en Duitsland in diverse uitvoeringen gebouwd.
Tegenwoordig worden 2 of 3 Tornado's gesloopt om een in de lucht te houden.
Torn IDS1.jpg
Torn IDS1.jpg (169.24 KiB) 5163 keer bekeken
Tornado IDS van het Marinefliegergeschwader 2 uit Eggebek, eveneens in 2005 opgeheven.
Torn IDS2.jpg
Torn IDS2.jpg (212.8 KiB) 5163 keer bekeken
Een Tornado Recce (Reconnaissance) van het Aufklärungsgeschwader 51 „Immelmann“ uit Jagel in Feestelijke kleuren ter gelegenheid van het 40 jarige bestaan van dit Eskader.
Torn recce.jpg
Torn recce.jpg (224.1 KiB) 5163 keer bekeken
Een Tornado Recce in van het "Immelmann Geschwader" in camouflage kleuren.
Torn recce1.jpg
Torn recce1.jpg (211.09 KiB) 5163 keer bekeken

Groeten, Hans,
Bep Roodenburg

Re: Vliegmaschines

Bericht door Bep Roodenburg »

Hannes,

Alles over de f-16 staaat op deze site http://www.f-16.net/ ,. Je kunt het zo gek niet opnoemen of je kunt het vinden, tot de piloten die de meeste vlieguren er op hebben toe.

MVG Bep
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hallo Bep,

Bedankt voor de link, zeer interessant, meteen bij de favorieten geplaatst.
Ik zag daar ook nog een paar "bekenden" uit Fairford.

Een McDonnell F-4E Phantom II van de Turkse Luchtmacht.
Het vliegtuig bezit nog het Amerikaanse serienummer en is in 1987 naar Turkije gegaan.
F-4E.jpg
F-4E.jpg (233.18 KiB) 5110 keer bekeken
McDonnell F-4F Phantom II van het Jagdgeschwader 74 in Neuburg a. d. Donau.
Intussen is dit Eskader met de nieuwe EF-2000 Typhoon uitgerust.
f-4f.jpg
f-4f.jpg (218.35 KiB) 5110 keer bekeken
Northrop F-5A/B Freedom Fighter van de Noorse Luchtmacht.
f-5.jpg
f-5.jpg (217.53 KiB) 5110 keer bekeken
Mig-29 Fulcrum van de Slowaakse Luchtmacht.
mig-29.jpg
mig-29.jpg (211.15 KiB) 5110 keer bekeken
Lockheed F-117 Nighthawk van de Amerikaanse luchtmacht.
f-117.jpg
f-117.jpg (238.97 KiB) 5110 keer bekeken
Groeten, Hans.


Plaats reactie