Vliegmachines
Re: Vliegmaschines
Hannes,
Het demo team van de Turkse Luchtmacht vliegt met de NF5s die ze van Nederland hebben overgenomen. Ze hebben in 2007 meegedaan aan de open dag op Volkel. Een hele mooie show was dat.
MVG Bep.
Het demo team van de Turkse Luchtmacht vliegt met de NF5s die ze van Nederland hebben overgenomen. Ze hebben in 2007 meegedaan aan de open dag op Volkel. Een hele mooie show was dat.
MVG Bep.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmaschines
Wat een ding, he die stelt. Ik weet eigenlijk niet of ik hem mooi of lekijk vind. Het lijkt niet op een vliegtuig, meer op een "modern" beeldhouw werk.
Groeten van Tenerife Gerard
Groeten van Tenerife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Vliegmaschines
van een pikheetje terug.....
- Bijlagen
-
- b17a.jpg (26.2 KiB) 4841 keer bekeken
-
- b24_1.jpg (34.11 KiB) 4841 keer bekeken
-
- b24_upper2.JPG (50.9 KiB) 4841 keer bekeken
-
- b-24_579_1.jpg (39.73 KiB) 4841 keer bekeken
-
- b_17_flying_fortress.jpg (76.06 KiB) 4841 keer bekeken
-
- b_29_superfortress.jpg (129.44 KiB) 4841 keer bekeken
-
- boeing_b_17g_superfortress_shoo_shoo_baby_usaf.jpg (90.79 KiB) 4841 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Vliegmaschines
Hallo Gerard e.a.
Die F-117 zou van mij geen "schoonheidsprijs" ontvangen, ik vind het een lelijk ding, maar toch wel een uniek vliegtuig.
Hoewel de kenning F (Fighter) is, is het geen Jachtvliegtuig.
Het is eerder een bommenwerper of een tactisch aanvalsvliegtuig zodat het eigenlijk de kenning B-117 (B = Bomber) of A-117 (A = Attack) zou moeten hebben.
Dit vliegtuig werd goed bewaakt, men kwam er niet al te dicht bij, maar als die soldaten zagen dat men een foto wilde nemen, gingen ze even uit de weg.
Hieronder nog een plaatje van de F-117 waar op de voorgrond het "Nato draad" te zien is. Af en toe stond er ook een Oldtimer zoals deze Supermarine Spitfire Mk. XIV. Gloster Meteor F.8 (TT) in de kleuren van de 1 Tactical Weapons Unit. De-Havilland Vampire T.11 in de kleuren van het No 603 Aux Air Sqn. Een Hawker Hunter van de Jordaanse Luchtmacht. Een Lockheed F-104 van de Italiaase Luchtmacht.
Helaas geen beste foto, die moest ik een beetje bewerken, was te duister.
Deze vliegtuigen zag men hier een paar jaar later nog tijdens Navo oefeningen vliegen.
Groeten, Hans.
Die F-117 zou van mij geen "schoonheidsprijs" ontvangen, ik vind het een lelijk ding, maar toch wel een uniek vliegtuig.
Hoewel de kenning F (Fighter) is, is het geen Jachtvliegtuig.
Het is eerder een bommenwerper of een tactisch aanvalsvliegtuig zodat het eigenlijk de kenning B-117 (B = Bomber) of A-117 (A = Attack) zou moeten hebben.
Dit vliegtuig werd goed bewaakt, men kwam er niet al te dicht bij, maar als die soldaten zagen dat men een foto wilde nemen, gingen ze even uit de weg.
Hieronder nog een plaatje van de F-117 waar op de voorgrond het "Nato draad" te zien is. Af en toe stond er ook een Oldtimer zoals deze Supermarine Spitfire Mk. XIV. Gloster Meteor F.8 (TT) in de kleuren van de 1 Tactical Weapons Unit. De-Havilland Vampire T.11 in de kleuren van het No 603 Aux Air Sqn. Een Hawker Hunter van de Jordaanse Luchtmacht. Een Lockheed F-104 van de Italiaase Luchtmacht.
Helaas geen beste foto, die moest ik een beetje bewerken, was te duister.
Deze vliegtuigen zag men hier een paar jaar later nog tijdens Navo oefeningen vliegen.
Groeten, Hans.
Re: Vliegmaschines
Een paar vliegtuigen van de Franse Luchtmacht.Dassault Mirage F1 CT van de Franse Luchtmacht (Eskader Normandie Niemen)
Dassault mirage 2000D Van de Franse Luchtmacht (2.GC III/3 "Ardennes"). Dassault Mirage 2000N Van de Franse Luchtmacht ( EC 2/4 "La Fayette") Dassault Super Etendard van de Franse Marine En een Vought A-7K Corsair II van de Griekse Luchtmacht.
Groeten, Hans.- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmaschines
Prachtig Hans, wat een nostalgie. In de jaren dat ik op de M.U.L.O. zat, (1952-54) schreven wij naar elke mogelijke vliegtuig fabrikanten in de wereld, het was dus een sport om fotos, info van onbekende tiepes te krijgen. In meeste gevallen kreeg je dus ook antwoord. Ik herinner me nog een mooi ingebonden boek van Rolls Royce, met vliegtuig en scheeps motoren. En fotos van de Tunderjet (Korea)
In die tijd waren er ook zo'n 50 Gloster Meteor's gestationeerd op Soesterberg, trainers en fighters, een trainer storte er neer tussen Amersfoort en Hamersveld toen we net uit school kwamen, wij er rap naar toe. Met mijn broers overlijden,(2007) vonden we in zijn spulletjes nog een half verbrande land kaart en een stuk alluminium van dat vliegtuig. Mijn interesse in vliegen nam toen wat af. Schietstoelen waren toen nog niet veel in gebruik.
Groeten van Tenerife, ga maar door. Gerard
In die tijd waren er ook zo'n 50 Gloster Meteor's gestationeerd op Soesterberg, trainers en fighters, een trainer storte er neer tussen Amersfoort en Hamersveld toen we net uit school kwamen, wij er rap naar toe. Met mijn broers overlijden,(2007) vonden we in zijn spulletjes nog een half verbrande land kaart en een stuk alluminium van dat vliegtuig. Mijn interesse in vliegen nam toen wat af. Schietstoelen waren toen nog niet veel in gebruik.
Groeten van Tenerife, ga maar door. Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Vliegmaschines
Hallo Gerard,
Geen zorgen ik heb nog een paar foto's.
Fairford is de grootste Militaire vliegshow ter wereld, daar komen enorm veel vliegtuigen bij elkaar.
Ik heb helaas niet alle vliegtuigen en helicopters kunnen fotograferen dat was enorm veel loopwerk, eigenlijk had men een fiets moeten hebben.
Wij mochten al tijdens het "Fly Inn" op het vliegveld, toen was het nog niet zo druk en kon men rustig diverse vliegtuigen fotograferen zonder dat er iemand plotseling in het beeld sprong.
De volgende dag was het anders, er liepen tienduizenden mensen rond, ongeloofelijk, toen werd het wat moeilijker.
De derde dag hadden mijn kameraad in ik het bekeken, toen hebben wij in alle rust Oxford even bekeken.
In april 1983 zijn bij Noordscheschut twee F-16's neergestort.
De beide Piloten zijn daarbij om het leven gekomen, ze konden ondanks de schietstoelen hun toestellen niet verlaten
Ik werkte toen in Hoogeveen en zat die week in de nachtploeg.
Om 21.00 u hadden wij een half uurtje pauze, dus even naar buiten en een luchtje scheppen.
Toen ik buiten kwam hoorde ik brandweerwagens, ziekenauto's, het leek wel alsof heel Hoogeveen leegstroomde.
Het was de tijd dat net die 27MC zendertjes vrijgegeven waren, dus veel mensen bezaten zon'n ding.
Een collega had er een in de auto zodat wij het e.e.a. een tijdje live via de zender volgen konden.
Een paar dagen later stond er een oproep in de krant, of de mensen hun "souveniers" even naar het Politiebureau wilden brengen.
Tja, het vliegtuig is niet zo mijn favoriete vervoermiddel.
Wij hebben hier in Noord Duitsland de spreuk: "Das Wasser hat keine Balken und die Luft schon gar nicht".
Nu heb ik met het water geen problemen, maar boven de wolken voel ik mij toch niet zo op mijn gemak.
Hieronder een Saab JA 37 Viggen van de Zweedse Luchtmacht.
Dit vliegtuig type schijnt inmiddels ook al tot het verleden te behoren. Dassault/Dornier Alphajet van de Portugese Luchtmacht.
Dit vliegtuig werd door Franrijk en Duitsland ontwikkeld als lesvliegtuig, of licht aanvalsvliegtuig. McDonnell Douglas AV-8A van het US Marine Corps.
Eigenlijk een Hawker Harrier die in Amerika in licentie gebouwd is. Er kwam nog een "lelijke Stealth", een Northrop B-2 Spirit, aanvliegen.
Ook dit vindt ik eigenlijk wel een uniek vliegtuig. Op onderstaande foto is te zien dat men het vliegtuig wat verder weg "parkeerde".
Het werd ook zeer goed bewaakt, men had blijkbaar een hekel aan "te nieuwsgierige blikken".
Groeten, Hans.
Geen zorgen ik heb nog een paar foto's.
Fairford is de grootste Militaire vliegshow ter wereld, daar komen enorm veel vliegtuigen bij elkaar.
Ik heb helaas niet alle vliegtuigen en helicopters kunnen fotograferen dat was enorm veel loopwerk, eigenlijk had men een fiets moeten hebben.
Wij mochten al tijdens het "Fly Inn" op het vliegveld, toen was het nog niet zo druk en kon men rustig diverse vliegtuigen fotograferen zonder dat er iemand plotseling in het beeld sprong.
De volgende dag was het anders, er liepen tienduizenden mensen rond, ongeloofelijk, toen werd het wat moeilijker.
De derde dag hadden mijn kameraad in ik het bekeken, toen hebben wij in alle rust Oxford even bekeken.
In april 1983 zijn bij Noordscheschut twee F-16's neergestort.
De beide Piloten zijn daarbij om het leven gekomen, ze konden ondanks de schietstoelen hun toestellen niet verlaten
Ik werkte toen in Hoogeveen en zat die week in de nachtploeg.
Om 21.00 u hadden wij een half uurtje pauze, dus even naar buiten en een luchtje scheppen.
Toen ik buiten kwam hoorde ik brandweerwagens, ziekenauto's, het leek wel alsof heel Hoogeveen leegstroomde.
Het was de tijd dat net die 27MC zendertjes vrijgegeven waren, dus veel mensen bezaten zon'n ding.
Een collega had er een in de auto zodat wij het e.e.a. een tijdje live via de zender volgen konden.
Een paar dagen later stond er een oproep in de krant, of de mensen hun "souveniers" even naar het Politiebureau wilden brengen.
Tja, het vliegtuig is niet zo mijn favoriete vervoermiddel.
Wij hebben hier in Noord Duitsland de spreuk: "Das Wasser hat keine Balken und die Luft schon gar nicht".
Nu heb ik met het water geen problemen, maar boven de wolken voel ik mij toch niet zo op mijn gemak.
Hieronder een Saab JA 37 Viggen van de Zweedse Luchtmacht.
Dit vliegtuig type schijnt inmiddels ook al tot het verleden te behoren. Dassault/Dornier Alphajet van de Portugese Luchtmacht.
Dit vliegtuig werd door Franrijk en Duitsland ontwikkeld als lesvliegtuig, of licht aanvalsvliegtuig. McDonnell Douglas AV-8A van het US Marine Corps.
Eigenlijk een Hawker Harrier die in Amerika in licentie gebouwd is. Er kwam nog een "lelijke Stealth", een Northrop B-2 Spirit, aanvliegen.
Ook dit vindt ik eigenlijk wel een uniek vliegtuig. Op onderstaande foto is te zien dat men het vliegtuig wat verder weg "parkeerde".
Het werd ook zeer goed bewaakt, men had blijkbaar een hekel aan "te nieuwsgierige blikken".
Groeten, Hans.
Re: Vliegmaschines
Er Waren ook een paar "zware jongens" vertegenwoordigd.
Fairford heeft een start-landingsbaan van 3000 m, dus die hadden daar geen moeilijkheden.
Deze vliegbasis is (was) eveneens een uitwijkplaats voor de Spaceshuttle in geval van nood.
Hieronder een paar bommenwerpers van het type Boeing B-52H Stratofortress.
Door de bemanningen kregen ze de bijnaam "BUFF" (Big Ugly Fat Fellow)
De eerste B-52H's werden in 1960 gebouwd, het lijkt er op dat ze nog een paar jaar in dienst blijven.
Boeing B-52H, vermoedelijk van de 917th Wing, 93d Bomb Squadron, Barksdale AFB, Louisiana. Boeing B-52H van de 5th Bomb Wing, 23d Bomb Squadron, Minot AFB, North Dakota. Rockwell B-1B Lancer van de 28th Bomb Wing, 77th Bomb Squadron "War Eagles, Ellsworth AFB, South Dakota. Deze is niet zo zwaar, een English Electric Canberra PR.9. van het No. 39 (1 PRU) Squadron RAF.
Oorspronkelijk gebouwd als bommenwerper, later gebruikt als verkenningsvliegtuig. Deze stond een beetje ongelukkig opgesteld, dus kon ik geen goede foto maken.
Het geeft een beetje een beeld van de drukte die daar heerste.
Een Boeing E-3D Sentry AEW.1 van het No. 23 Squadron RAF. Groeten, Hans.
Fairford heeft een start-landingsbaan van 3000 m, dus die hadden daar geen moeilijkheden.
Deze vliegbasis is (was) eveneens een uitwijkplaats voor de Spaceshuttle in geval van nood.
Hieronder een paar bommenwerpers van het type Boeing B-52H Stratofortress.
Door de bemanningen kregen ze de bijnaam "BUFF" (Big Ugly Fat Fellow)
De eerste B-52H's werden in 1960 gebouwd, het lijkt er op dat ze nog een paar jaar in dienst blijven.
Boeing B-52H, vermoedelijk van de 917th Wing, 93d Bomb Squadron, Barksdale AFB, Louisiana. Boeing B-52H van de 5th Bomb Wing, 23d Bomb Squadron, Minot AFB, North Dakota. Rockwell B-1B Lancer van de 28th Bomb Wing, 77th Bomb Squadron "War Eagles, Ellsworth AFB, South Dakota. Deze is niet zo zwaar, een English Electric Canberra PR.9. van het No. 39 (1 PRU) Squadron RAF.
Oorspronkelijk gebouwd als bommenwerper, later gebruikt als verkenningsvliegtuig. Deze stond een beetje ongelukkig opgesteld, dus kon ik geen goede foto maken.
Het geeft een beetje een beeld van de drukte die daar heerste.
Een Boeing E-3D Sentry AEW.1 van het No. 23 Squadron RAF. Groeten, Hans.
Re: Vliegmaschines
Lockheed U-2 Dragon Lady Van de 9th Reconnaissance Wing, Beale AFB, California.
Deze vliegtuigen opereren op een hoogte van 20 000 m en meer, zo waren ze een tijd lang onberijkbaar voor luchtdoelgeschut en jachtvliegtuigen. Een paar onderzeebootbestrijdings/verkennings vliegtuigen.
Hawker Siddeley Nimrod MR.2 van het No 201 Squadron. Lockheed P-3C Orion van de Marine Luctvaart Dienst.
Dit vliegtuig vliegt nu in Duitse kleuren met de kenning 60+04. Lockheed P-3C Orion van het VP-45 Pelicans, NAS Jacksonville, Florida. De Canadese versie een Lockheed CP-140 Aurora. Groeten, Hans.
Deze vliegtuigen opereren op een hoogte van 20 000 m en meer, zo waren ze een tijd lang onberijkbaar voor luchtdoelgeschut en jachtvliegtuigen. Een paar onderzeebootbestrijdings/verkennings vliegtuigen.
Hawker Siddeley Nimrod MR.2 van het No 201 Squadron. Lockheed P-3C Orion van de Marine Luctvaart Dienst.
Dit vliegtuig vliegt nu in Duitse kleuren met de kenning 60+04. Lockheed P-3C Orion van het VP-45 Pelicans, NAS Jacksonville, Florida. De Canadese versie een Lockheed CP-140 Aurora. Groeten, Hans.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmaschines
Hallo Hans, was dit het vliegtuig,wat volgens de verhalen indertijd, de Sweedse piloten mee naar huis namen?Saab JA 37 Viggen van de Zweedse Luchtmacht
Sweden, zo'n groot uitgestrekt land met een betrekkelijk kleine bevolking en dicht bij Rusland, was bang dat als Rusland aanviel de luchtmacht direct uitgeschakeld zou worden. Daarom ontwierpen ze een vliegtuig ( zoals de Harier)wat geen of heel kleine startbaan nodig had wat overal in het land kon zijn.
Er werd ook beweerd dat de USA het onwerp gestolen heeft om zelf dit type te ontwikkelen.
Dit werd ook wel eens beweerd van de "Fokker Promotor" wat toen de "Lockheed Lighting" werd.
Dit zijn zo wat verhalen die rondgingen zo'n 50/60 jaar geleden, of ze waar zijn geen iedee.
Groeten Gerard, ga maar door.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.