Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

uitverkoop
Geen denken aan stuurman Komen........maar als er iemand interesse heeft in een mooi kompleet Walker log Mk.III ( voor jachten!) ......."in een kissie"....dan valt er met mij te praten :lol: tegen een redelijke vergoeding doe ik er dan ook nog een "originele Grote vaart bronzen Walker Log sleepvin" ...ex " Forest Hill" 1964 bij.......met " officiele verklaring" :lol: voor het geval dat er iemand ergens "een museumpie op wil zetten" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

( voor jachten!)
Ja, zeg...
Hebbie ook al een speelgoedwinkel dan? :roll:
Ik heb ook alleen maar een logvin. Wel twee lege kisten van Walker.
Op alle tankers was iemand me telkens net een slag voor.
Zullen wel machinisten zijn geweest. Dieven zijn het, allemaal. 8)
Staat tegenover dat ik wel twee tijdmeters en twee barografen heb "gered".
Jan Dikker

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jan Dikker »

Ik voel me niet aangesproken!

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Je had zeker eerst gevraagd of dat spul uit zichzelf zou weggaan...

Groeten,


Jan
Johan de Vries

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Johan de Vries »

Theo Horsten schreef: Ik heb ook alleen maar een logvin. Wel twee lege kisten van Walker.
Natuurlijk verdween er wel eens een logvin,
niet voor niets zaten er twee in de kist!

De spartelende glimmende
logvin wordt immers gemakkelijk aangezien
voor een zeebewoner lager in de voedselketen;
Hap en de logvin is weg (ligt vast zwaar op de maag).

En niet ondenkbaar dat bij een flinke ruk
ook de logklok van dek verdwijnt.

En ja, dan zit je met een lege kist
met (misschien) nog maar één logvin.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nog een laatste keer terugkomend op de vraag waar ik mee begon:
Zouden die radiobakens eigenlijk nog werken? En zo ja, wie gebruikt die dan nog? Niet de luchtvaartbakens, maar gewoon Lister en Flamborough Head en Ameland en Blavandshuk en zo. Wordt dat nog steeds onderhouden en waarom dan wel?
Het antwoord was gewoon in Wikipedia te vinden...
Radio navigation beacons

A most basic aviation radio navigational aid is the NDB or Non-directional Beacon. NDBs are simple low frequency and medium frequency transmitters and they are used to locate airways intersections, airports and to conduct instrument approaches, with the use of a radio direction finder located on the aircraft. The aviation NDBs, especially the ones marking airways intersections, are gradually decommissioned, as they are replaced with other navigational aids based on newer technologies. Due to relatively low purchase, maintenance and calibration cost, they are still used to mark locations of smaller aerodromes and important helicopter landing sites.

There are also marine beacons, based on the same techonlogy and installed at coastal areas, for use by ships at sea.(1) Most of them, especially in the western world, are no longer in service, while some have been converted to telemetry transmitters for differential GPS. Chains of radio navigation beacons for marine use are still active around the Russian and Ukrainian coastline.
Ook dat is dus historie. The Times They Are a-Changin'
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door HarryW »

Hallo Theo,

Er zit nu vaak een Ais transponder op de bekende bakens zoals de Vlammenburg

Groeten Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Harry. Ja, dat schrijven ze daar ook al, dat een aantal omgebouwd zijn voor andere doeleinden.
Ik vroeg me alleen maar af of die oude, gegroepeerde bakens nog steeds werkten, maar we kunnen dus stellen dat dat verleden tijd is. En dan te bedenken dat je vroeger geintjes durfde te flikken zoals hieronder...

Afbeelding

Bestemd voor Saint-Malo in potdikke mist zonder radar tussen Cap de la Hague en Alderney door komen scharrelen, uitsluitend op de radiobakens. Stromen als de hel, magnetisch kompas en verder alleen maar een echolood, goede moed en veel zelfvertrouwen. Ik was Jersey al voorbij en bezig op eerbiedige afstand van de Minquiers te blijven toen het opklaarde alsof er een gordijn werd opengeschoven en er een stralend zonnige morgen met onbeperkt zicht achter dat gordijn tevoorschijn kwam.

En zo flikten we dat wel vaker. Op een paar plaatsen in de Oostzee had je van die gerichte radiobakens - als ik me goed herinner onder andere bij de aanloop van Karlshamn en Oxelosund. Zat je op de lijn, dan kreeg je alleen maar strepen, zat je aan bakboord dan kreeg je — • en aan stuurboord • — of zoiets, want exact weet ik het ook niet meer. In het hartstikke donker en dan met een koptelefoon op met speciaal daarvoor aangeschaft verlengsnoer voor het open stuurhuisraam in de mist staan te staren en intussen tussen de stenen doorvaren. Hoe dúrfde je, vraag ik me nu af.
Maar ja, je was jong en je wilde wat en je kon wat en je was niet zo benauwd. :shock:
Bidden, dat leerde je er ook van. :-D

Het is maar goed dat dat allemaal verleden tijd is en tegenwoordig aardig wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

goede moed en veel zelfvertrouwen.
Oftewel " Ignorance is bliss".......mijnheer vertaler....... :lol: en die massinist'n maar op die knakkers op de brug vertrouwen.....daar "ergens onder de waterlijn" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Brazuca »

Theo,

De 'oude' radio bakens zijn of wel verdwenen of hebben een andere functie gekregen zoals voor het DGPS netwerk (Differential GPS).
Afbeelding
ALRS STATION NAME F. Khz BIT RATE STATUS
0005 St Catherines Point 293.5 100 On Trial
0016 Lizard 284.0 100 On Trial
0026 Nash Point 299.0 100 On Trial
0034 Point Lynas 305.0 100 On Trial
0075 Butt of Lewis 294.0 100 On Trial
0086 Sumborough Head 304.0 100 On Trial
0097 Girdle Ness 311.0 100 On Trial
0119 Flamborough Head 302.5 100 On Trial
0141 North Foreland 310.5 100 On Trial
0178 Mizen Head 300.5 100 On Trial
0197 Tory Island 313.5 100 On Trial
0203 Loop Head 312.0 100 On Trial
0217 Oostende 311.5 100 On Trial
0231 Hoek van Holland 287.5 100 Operational
0247 Ameland 299.5 100 Operational
0278 Düne 313.0 200 On Trial
0299 Myggens 303.5 0 Planned
0310 Blåvandshuk 296.5 100 On Trial
0326 Skagen 298.5 100 On Trial
0395 Hammerodde 289.0 100 On Trial
0424 Wustrow 314.5 200 On Trial
0436 Dziwnów 288.0 100 Planned
0445 Rozewie 311.0 100 Planned
0459 Baltiysk 298.5 100 Planned
0467 Ventspils 308.5 0 Planned
0487 Ristna 307.0 200 On Trial
0521 Porkkala Pilot Station 285.0 200 Operational
0536 Latokari, Turku 304.0 200 Operational
0539 Mäntyluoto 298.0 200 Operational
0573 Bjuröklubb 303.5 200 Operational
0583 Järnäs 306.5 200 Operational
0599 Örskär 291.5 200 Operational
0612 Nynäshamn 289.5 200 On Trial
0625 Hoburg 302.0 200 Operational
0657 Kullen High 293.5 200 Operational
0701 Færder 288.0 100 On Trial
0709 Torungen 292.5 0 Planned
0721 Lista 301.0 100 On Trial
0743 Utsira 307.0 100 On Trial
0751 Utvær 300.0 100 On Trial
0757 Svinøy 293.5 100 On Trial
0769 Halten 313.5 100 On Trial
0775 Sklinna 288.5 100 On Trial
0787 Skomvær 300.0 100 On Trial
0796 Andenes 284.5 100 On Trial
0801 Torsvåg 291.5 100 On Trial
0803 Fruholmen 309.5 100 On Trial
0809 Vardø 307.0 100 On Trial
0846 Pointe de Barfleur 297.5 100 On Trial
0859 Pointe St Mathieu 291.5 100 Planned
0883 Les Baleines 299.5 100 On Trial
0895 Cap Ferrat 287.0 100 Planned
0931 Cabo Finisterre 289.0 100 Planned
1007 Cabo Gata 298.5 100 Planned
1031 Punta de Cala Figuera 286.0 100 Planned
1043 Cap Béar 304.5 100 Planned
1053 Poquerolles 314.5 100 Planned
1432 Great Pass Low, Alex. 304.0 0 On Trial
4524 Kapp Martin, Bellsun 292.5 50 Planned
4530 Raufarhöfn 301.5 100 On Trial
4538 Djúpivogur 296.0 100 On Trial
4544 Skardhsfjara 313.0 100 On Trial
4548 Reykjanes 292.5 100 On Trial
4560 Bjargtangar 289.0 100 On Trial
4576 Skagatá 304.5 100 On Trial

Een volledige lijst is hier te vinden:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Dick. Ook dit was niet meer dan een belangstellende vraag, zoals ik zei: doordat ik die oude "Radio Signals" vond. Uietraard werken die gewone bakens niet meer.
Harry schreef:n die massinist'n maar op die knakkers op de brug vertrouwen.....daar "ergens onder de waterlijn"
Oh, maar daar kon je ook op vertrouwen, Harry. Maar je moest in die tijd toch wat met de beperkte hulpmiddelen die je had. Voor mij was dat wel reden om dan ook zo goed mogelijk met die beperkte hulpmiddelen om te gaan. Dat wilde zeggen: de deviatie van je magnetische kompassen zeer, zeer zorgvuldig bijhouden, dus als het maar even kon op een nieuwe koers die je lang vol moest houden een azimut nemen en ook telkens bij zonsopkomst en/of -ondergang. De radiorichtingzoeker vaak checken met controlepeilingen. Zorgen dat het echolood goed aangaf. We hadden bij Wagenborg vrijwel uitsluitend Atlas echoloden en die kon ik op den duur net zo goed een servicebeurt geven als welke technicus dan ook. Op elk schip dat ik afloste deed ik dat en passant even; meestal waren ze sterk vervuild. Ik heb al die aantekeningen nog in mijn kleine boekjes.

Maar die dingen moest je wel doen, wilde je veilig varen en een beetje opschieten. Dat ik me dat kunstje daar vanaf Cap de la Hague naar Saint-Malo na al die jaren nog altijd herinner, zegt wel iets. Dat komt omdat we, nadat het zo plotseling opklaarde en we de wereld uitkeken, bijna alsnog met open ogen en volle kracht op de Minquiers waren verdaagd, maar dat is een verhaal apart. Een verhaal hoe je gevaar soms niet ziet, maar simpelweg vóélt. Hoe iemand een fout kan maken die bijna rampzalige gevolgen had, maar die, als het nog net goed afloopt, onmogelijk kan uitleggen hoe hij die fout dan wel heeft kunnen maken. Als het net goed gaat, kraait er geen haan naar. Gaat het fout, dan is de ellende niet te overzien en vraagt iedereen zich verbijsterd af hoe dat nu toch mogelijk was. Kom je in potdikke mist alleen op het gepiep uit die spreeuwenkist veilig langs en om alles heen en dan... :shock: :shock:

Afbeelding . Afbeelding

De Minquiers zijn berucht. Als je daar in werkelijk slecht weer omheen moet, dan is het om benauwd van te worden, zo'n zee en branding staat daar dan op, want de meeste troep zit vlak onder water. Maar toen was het prachtig weer en de boeien waren duidelijk te zien en tóch waren we bijna met een daverende klap en het akelige geluid van staal op stenen omhoog gelopen. Om nooit te vergeten en dat klopt dus. :roll:

Toen kon zoiets gebeuren; nu kan de meest simpele GPS van een paar honderd euro een ramp voorkomen... en nóg lopen ze omhoog. :o


Gesloten