HSM - Klompenlloyd
Re: HSM - Klompenlloyd
Hoi HSM-ers en gasten
Hier een paar foto's van de Angolakust: Boven en onder: varend op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Name: Angolakust
Imo: 5017694
Call sign: PCQV
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 3356 GT
Length: 118,43 m - Beam: 15,61 m - Draft: 6,34 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1955 als Angolakust (HSM) - 1964 Angolakust (SMN) - 1970 Angolakust (Koninklijke Nedlloyd Lijnen BV) - 1978 Akra Tenaron - 1978 tenaron
Yard: Howaldtsweke - Hamburg/Duitsland - Yard no: 726
Engine: Werkspoor diesel, 6 cyl, / Power: 3600 PS / Speed: 14,5 kn
Type: Vrachtschip met accommodatie voor 6 passagiers
Gesloopt: 10-11-1979 te Split/Joegoslavië. Boven: Angolakust op het Noordzeekanaal - Onder: als Akra Tenaron - Akra Shipping Co Ltd - Panama/Panama. Groetjes Willem
Hier een paar foto's van de Angolakust: Boven en onder: varend op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Name: Angolakust
Imo: 5017694
Call sign: PCQV
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 3356 GT
Length: 118,43 m - Beam: 15,61 m - Draft: 6,34 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1955 als Angolakust (HSM) - 1964 Angolakust (SMN) - 1970 Angolakust (Koninklijke Nedlloyd Lijnen BV) - 1978 Akra Tenaron - 1978 tenaron
Yard: Howaldtsweke - Hamburg/Duitsland - Yard no: 726
Engine: Werkspoor diesel, 6 cyl, / Power: 3600 PS / Speed: 14,5 kn
Type: Vrachtschip met accommodatie voor 6 passagiers
Gesloopt: 10-11-1979 te Split/Joegoslavië. Boven: Angolakust op het Noordzeekanaal - Onder: als Akra Tenaron - Akra Shipping Co Ltd - Panama/Panama. Groetjes Willem
Re: HSM - Klompenlloyd
De "Angolakust" heeft ook nog eens een charterreis voor de Harrison Line naar de West gemaakt. De schoorsteen heeft toen ook de kleuren van de Harrison Line gehad.
Dit was mogelijk in 1970. Zijn hier misschien nog foto's van ?. Ik heb het nimmer gezien, maar weet van een opvarende dat dit heeft plaats gevonden. Het kleurenschema werd in procenten aangegeven............
m.v.g. Roy
Dit was mogelijk in 1970. Zijn hier misschien nog foto's van ?. Ik heb het nimmer gezien, maar weet van een opvarende dat dit heeft plaats gevonden. Het kleurenschema werd in procenten aangegeven............
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: HSM - Klompenlloyd
Hoi HSM-ers en gasten
Hier een plaatje van de "Amstelstroom" uit 1950: Gegevens:
Name: Amstelstroom
Imo: 5015426
Call sign: PCPX
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 497 GT
Length: 66,70 m - Beam: 9,54 m - Draft: 5,45 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1950 als Amstelstroom (HSM) - 1965 Margot (Vroon - Rederij Margot - Breskens/NLD) - 1969 Hereford Express (Vroon - Breskens/NLD)
Yard: NV E.J. Smit & Zn Scheepswerven - Westerbroek/NLD - Yard no: 715
Engine: Sulzer diesel, 2-takt
Type: Vrachtschip
Op 29-10-1970 tijdens een reis van Londonderry naar Glasgow, strandde het schip op de Mull of Ketyre. Het schip werd vlot gebracht, raakte op drift en strandde weer, nu op SAnda Eiland.
De lading vee kwam om het leven. Het wrak werd ter plaatse gesloopt.
Groetjes Willem
Hier een plaatje van de "Amstelstroom" uit 1950: Gegevens:
Name: Amstelstroom
Imo: 5015426
Call sign: PCPX
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 497 GT
Length: 66,70 m - Beam: 9,54 m - Draft: 5,45 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1950 als Amstelstroom (HSM) - 1965 Margot (Vroon - Rederij Margot - Breskens/NLD) - 1969 Hereford Express (Vroon - Breskens/NLD)
Yard: NV E.J. Smit & Zn Scheepswerven - Westerbroek/NLD - Yard no: 715
Engine: Sulzer diesel, 2-takt
Type: Vrachtschip
Op 29-10-1970 tijdens een reis van Londonderry naar Glasgow, strandde het schip op de Mull of Ketyre. Het schip werd vlot gebracht, raakte op drift en strandde weer, nu op SAnda Eiland.
De lading vee kwam om het leven. Het wrak werd ter plaatse gesloopt.
Groetjes Willem
Re: HSM - Klompenlloyd
Hallo Willem,
Er stond een Sulzer 2 tact direkt omkeerbare hoofdmotor in,dus geen Stork.En die caravans zijn in Poole geladen .
Met windkracht 7 mocht men met die caravans niet meer vertrekken daar men anders in A'dam alleen met het gesjorde onderstel aankwam,de bovenkant was er onderweg wel ergens afgeblazen .
Groeten,K.Brouwer.
Er stond een Sulzer 2 tact direkt omkeerbare hoofdmotor in,dus geen Stork.En die caravans zijn in Poole geladen .
Met windkracht 7 mocht men met die caravans niet meer vertrekken daar men anders in A'dam alleen met het gesjorde onderstel aankwam,de bovenkant was er onderweg wel ergens afgeblazen .
Groeten,K.Brouwer.
Re: HSM - Klompenlloyd
Hoi Kees of Klaas
Ik heb het veranderd en nog bedankt.
Groetjes Willem
Ik heb het veranderd en nog bedankt.
Groetjes Willem
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: HSM - Klompenlloyd
Hallo allemaal.
Ik vond deze foto op old ship pictures en dacht laat ik hem hier eens naar toe plaatsen.
Want hier hoort hij thuis denk ik.
Groetjes Bob.V.
Ik vond deze foto op old ship pictures en dacht laat ik hem hier eens naar toe plaatsen.
Want hier hoort hij thuis denk ik.
Groetjes Bob.V.
- Bijlagen
-
- De Zaanstroom volgens Willem z'n lijstje uit 1952.
- Zaanstroom-04.jpg (47.62 KiB) 3637 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: HSM - Klompenlloyd
Heb de indruk dat hij op de kompaspaal rondjes ligt te draaien. Weet het niet zeker daar het
lijkt dat het zeildoek nog over het standaardkompas zit. Wellicht dat "Bert"wat later komt? Of dat hij al klaar is?
Groeten,K.Brouwer
lijkt dat het zeildoek nog over het standaardkompas zit. Wellicht dat "Bert"wat later komt? Of dat hij al klaar is?
Groeten,K.Brouwer
Kapitein Piet Dammer (HSM)
Beste zeevaarders en binnenwatervaarders,
Ik heb een vraag over Piet Dammer, jarenlang kapitein bij de HSM. Hij is in 1946 begonnen op de Grebbestroom , en heeft op vele 'Stromen' gevaren tot de HSM werd ondergebracht bij SMN. (Lingestroom, Berkelstroom, IJstroom, Congostroom, veel reizen op de Angolakust, Zaanstroom, Texelstroom, Spaarnestroom, Hontestroom), om er maar een paar te noemen.
Bij mijn weten heeft hij tot in ieder geval 1970 op deze schepen gevaren.
Heeft iemand met hem gevaren? Heeft u verhalen over hem of weet u iets over hem te vertellen? Ik lees het graag. Ongeveer 35 jaar geleden werd mij verteld dat hij een schip op de kade gevaren zou hebben, rond 1970/71. Ik weet geen haven, ik weet geen schip. Weet iemand hier iets vanaf of klopt het hele verhaal niet? Ik heb twijfels bij het verhaal en hopelijk kan iemand in de wereld hier antwoord op geven. Er is niets over te vinden. Hij is helaas in 1989, in Liverpool, overleden, veel te vroeg.
Het antwoord op deze vraag is belangrijk voor me.
Dank voor de moeite die u wilt nemen.
Voor nu, Liverpool
Ik heb een vraag over Piet Dammer, jarenlang kapitein bij de HSM. Hij is in 1946 begonnen op de Grebbestroom , en heeft op vele 'Stromen' gevaren tot de HSM werd ondergebracht bij SMN. (Lingestroom, Berkelstroom, IJstroom, Congostroom, veel reizen op de Angolakust, Zaanstroom, Texelstroom, Spaarnestroom, Hontestroom), om er maar een paar te noemen.
Bij mijn weten heeft hij tot in ieder geval 1970 op deze schepen gevaren.
Heeft iemand met hem gevaren? Heeft u verhalen over hem of weet u iets over hem te vertellen? Ik lees het graag. Ongeveer 35 jaar geleden werd mij verteld dat hij een schip op de kade gevaren zou hebben, rond 1970/71. Ik weet geen haven, ik weet geen schip. Weet iemand hier iets vanaf of klopt het hele verhaal niet? Ik heb twijfels bij het verhaal en hopelijk kan iemand in de wereld hier antwoord op geven. Er is niets over te vinden. Hij is helaas in 1989, in Liverpool, overleden, veel te vroeg.
Het antwoord op deze vraag is belangrijk voor me.
Dank voor de moeite die u wilt nemen.
Voor nu, Liverpool
Re: HSM - Klompenlloyd
Piet Dammer heeft ook nog een aflosreisje op de Amstelstroom in 1963 gemaakt.
Die reisjes waren maar 14 dagen en er waren geen bijzondere dingen gebeurd.
Jaap van Doorn
Die reisjes waren maar 14 dagen en er waren geen bijzondere dingen gebeurd.
Jaap van Doorn