Copyright ja of nee

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Ger,

Natuurlijk wil een uitgever verdienen aan zijn boeken.

Waar het mij echter om gaat is dat zij copyright claimen op iets waar geen copyright meer op rust dan wel waarvan het copyright bij derden berust.

De samensteller van het boek heeft gewoon een hoeveelheid -veelal gebruikte- ansichtkaarten verzameld en in boekvorm uit laten geven.

Je ziet die advertenties wel eens in kranten rubrieken "te koop gevraagd oude (stads)ansichtkaarten; wij betalen tot 10 gulden voor Uw oude ansichtkaarten"

Stel dat ik zelf zo'n ansicht uit b.v. 1900 of daaromtrent zou bezitten dan denk ik toch dat ik vrij zou zijn om deze op het net te plaatsen als de uitgeverij niet meer bestaat. Maar het zou dan van de gekke zijn om daar dan bij te zetten dat het copyright bij MIJ berust.

Bert de Boer

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hallo Bert,

Als het gewoon aanzichtkaarten zijn die je in elke boekenwinkels en stalletjes kon kopen, kan je die volgens mij gewoon op het internet zetten.
Je eerste mooie oude foto gezien, deze kon ik nog niet.
gr. gerrit
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Er staat bij elke foto ook nog een grote hoeveelheid informatie (hoewel niet altijd helemaal correct) maar die tekst valt dus wèl onder copyright en daar blijf ik dus af.

Bert de Boer
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ik word wel erg nieuwsgierig naar die fotòs :wink:
grts jan.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zojuist de discussie gelezen,
ik heb weinig last van copyrightclaims gehad en als er iemand over begint, haal ik het er gewoon af.
Het is ook reclame voor het boek, het is een nogal schemerig gebied van reclame maken of foto's met copyright plaatsen.
De een komt er zelf mee, met de vraag het te plaatsen (promoten) De ander wilt dat je het meteen van de site verwijderd.
Dus ook nogal persoonsgebonden.
Ben benieuwd naar de andere foto's Bert!
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hoe het ook zij; Als ik eens op hun website kijk dan moet ik hier en daar wel even watertanden.
Ik zou er wel even kunnen shoppen

http://www.europesebibliotheek.com/

Bert de Boer
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

Bert, het is aan de inhoud van het boek en aan de buitenkant ervan niet te zien of de uitgever ten rechte of ten onrechte copyrights claimt. Dus als hij zegt dat het zonder zijn toestemming niet is toegestaan enzovoorts, dan is dat gewoon zo. Als je een copie maakt uit dat boek, en die op een site zet, dan moet je te voldoen aan zijn voorwaarden, welke dat ook zijn. Je hebt dan te maken met de copyright-gerechtigde van het boek; niet met die van de ansichtkaart. De uitgever van het boek heeft in dit geval wél te maken met de copyright-gerechtigde van die ansichtkaart.

Als jijzelf hetzelfde plaatje tegenkomt op een oude ansichtkaart op de rommelmarkt, dan heb jíj te maken met de copyright-gerechtigde van die ansichtkaart.

gr, Ger
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Als je het zo stelt dan denk ik dat je gelijk hebt Ger.

Bert de Boer
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Bert het eerste copyright ligt bij de maker van de foto, in dit geval de uitgever van de ansigtkaarten. In het tweede geval (van het boekje) ligt bij de uitgever van dat boekje. Is die nog bekend?
Heb je de orginele kaart, dan kan je die denk zonder meer op het forum zetten. Je zal dan als je het netjes wil doen het jaar van uitgifte van die kaart en uitgever kunnen vermelden.
Als je een scan maakt uit het boekje denk ik dat je wel moet vermelden waar de afbeeldingen uitkomen.
Als het niet goed is hoor je van zelf of dat mag. Mag het niet dan kunnen ze je dwingen om die afbeeldingen te verwijderen.

gr arij
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Zag het boekje voor 6,50 bij sidonius (=nautiek.nl)
Dus voor de liefhebber snel er bij zijn


http://www.nautiek.nl/Sidonius/default. ... euro_.html

Bert de Boer


Plaats reactie