Rederij Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Rederij Amsterdam, ook wel in de volksmond genaamd Reclassering Mij.
Hallo, ondanks het feit dat ik bovenstaande aanhaal, weet ik in feite niet OF dit ook ECHT zo was....ik heb er nooit gevaren. Wel kan ik bevestigend reageren op het feit dat "in mijn tijd" de verhalen die de ronde deden over de Rederij Amsterdam wel een beetje "die indruk gaven".........als je nergens meer terecht kon, DAN kon je altijd nog naar Rederij Amsterdam........

Ik heb ooit met een Sparks gevaren, ik moet zeggen een bijzonder ludiek figuur, die dus wel bij Rederij Amsterdam had gevaren, ik geloof zelfs meerdere reizen........ik herinner me een verhaal van hem dat ie met een schip van die klub met zware machine schade- ik meen krukas...misschien had die boot OOK een Doxford er in! - een hele tijd in de Aleouten had gelegen, voor ze de handel weer aan de praat hadden......maar ik dwaal af.
Ik kon goed met die Sparks opschieten en we hadden de gewoonte ontwikkeld dat ie na de lunch af en toe eventjes bij mij naar binnen schoot voor een borrel........nou moet ik direct stellen........voor ik verder ga over die sparks, dat ik toendertijd d'r zogezeid " niet direct in spuugde" :roll: maar vergeleken met die Sparks was ik een groentje.....DAT kan ik wel even vaststellen..........hij luste d'r zogezeid wel PAP van......... :mrgreen:
Z'n standaard gewoonte was om met een flitsende beweging het gordijn aan de kant te schuiven en dan "in eeeen vloeiende beweging" de meest voor de hand staande jeneverfles van het boekenplankie achter het latje weg te tillen, met de andere hand een glaassie en dat " met een bol koppie op het glaassie" VOL te hebben EN glad achter de knopen naar binnen te gieten een beetje met z'n lippen smakkende VOOOR hij zat en dan als een ietwat " mosterd na de maaltijd"...beleefdheidshalve te " stellen"....." Je hebt geen bezwaar Meester als ik mezelf een borrel van je inschenk" :lol:
Nou had ik d'r vanzelf niks op teugen, nam er zelf waarschijnlijk ook eentje, maar met de Sparks vergeleken liep ik zo'n beetje 1 op 5 of zo........ :roll: Onvoorstelbaar kon die gozer ze wegzetten :wink:

De reden dat me dit de rest van m'n leven bij is gebleven is zijn standaard uitleg........na een half flessie of zo :roll: .......( pilsjes hattie reeds lang achter zich gelaaten!!) dattie in feite " HELEMAAL niet van sterke drank hield!" :lol: ........maaar jaaaa..........toen ie bij Rederij Amsterdam voer kreeg ie een fles jenever in de week gratis en voor nop en DAT kon je niet laten schieten vondt ie.

Eeerst hattie geprobeerd om het puur te drinken.DAT was om te schudden en absoluut NIET te zuipen, toen met coke....ook niks..........later met sinaasappel schillen d'r in ( da's ook een gelazer Meester, die verrekte schillen door dat flessehalsie prutsen :lol: )......toen volgde er een periode dat ie het " amper door z'n keel kon krijgen" :lol: met de smaak van citroenschaafsel, van de citroenschil dus, er in..........maar jaa Meester..al dat gesodemieter met die schillen was ook maar niks, dus nou dronk ie "het" uiteindelijk dan van pure ellende maar puur........ :lol: Dus Meester bij Rederij Amsterdam heppik dat geleerd......en ondertussen was er een kwart flessie of zo weg!!

Met verlof was dat OOK altijd een hoop ge-eikel....aldus de sparks, hij was een groot voorstander van zoals die Aussies dat doen, je legt wat poen op de tap en die kroegbaas houdt je glaassie vol tot de poen op is, geen gelul, geen gezeur. Die gozer bij hem thuis in de dorpskroeg lag altijd te meieren van " of ie nog een borreltje wilde" :lol: ........daaar wordt je op d'n duur ook knap MOE van Meester!!! :mrgreen:

Ik hoop voor die Sparks dattie bijtijds " op de remmen is gaan staan"..........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, je kon destijds ook altijd op een Reus van Heusden terecht. :lol:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door gerard tenerife »

Ik heb van Mei 1955 tot April 1957 als lichtmatroos en o/g bij de rederij amsterdam gevaren, waarvan 2 maanden op de amstelbrug. Kan me van de amstelbrug eigenlijk weinig herinneren, behalve dat we voor eewig de motor moesten stoppen, om zuigers te trekken dacht ik, maar wist ik veel, ik kwam van een stoomschip en daar hadden we dat geklooi nooit
Reclaseering, mogelijk is me nooit opgevallen.Op de amstelpark hadden we eens een paar pooiers aan boord, die volgens zeggen of en toe eens moesten varen voor de belasting. Er was iemand die inderdaad in de bajes had gezeten en dan hadden we 3 "statenlozen" in de machinekamer. Het waren origeel Letten dacht ik die hun burgerschap gedurende of na de oorlog kwijt geraakst waren, ze mochten dus in de USA niet de wal op. maar uit 52 koppen is dat niet veel. Alcohol voor de bemanning stond op rantzoen, ik meen me te herinneren 2 borrels met middag maal en 2 s'avonds, bier weet ik niet meer. Maar wel dat een matroos (Rooie Piet uit Rotterdam) zijn bier op spaarde om dan later eens goed door te zakken. Voor hem een punthoofd en voor mij een grote wasteil met lege bierflessen om op te ruimen als lichtmatroos. Ik was te jong voor alcohol, daar zorgde mijn zeevader, oome Jan uit IJmuiden (toen 63) wel voor. Verder inderdaad veel mensen van de Nederland, maar of die daar weg geschopt waren, dacht het niet, maar het waren goede zeelui en prettige mensen om mee te varen.
De amstelpark was mijn eerste schip, en ik wist niet anders.
Groeten van Tenerife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

een paar pooiers aan boord
Dat zijn de beste stapmaten, Gerard.
Die weten de weg wel. :lol:
rob niezing (R.I.P.)

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Môgge,

Evert een heel mooie schilderij :!: :!: :-D

Gr. Rob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Reus van Heusden terecht.
D'r was maar EEN " Reus van Heusden" stuurman ( maar ze had 4 zusters :lol: ) en DAT was een werkbootje "als er ooit eentje was"......het was niet voor een ieder weggelegt om daar " uit de voeten te kunnen" en het verdiend vermeld dat eerste klas vakman en Hwtk. Piet van H.- die mijn memoriaal tekende in 1965!!- er behoorlijk aan bijdroeg om dit jacht "in de rit" te houden.
Verder is het typerend dat velen "uit die tijd" , nog steeds onder het mentorschap van Piet en z'n vrouw, nog steeds kontakt met elkaar hebben gehouden en af en toe elkaar ontmoeten om met veel genoegen terug te kijken " onder het genot van een koppie thee" :lol: naar die tijd toen " geluk nog heel gewoon was".

Ik persoonlijk kan slechts opmerken dat ik " met de wijsheid van achteraf!" erkentelijk ben voor de leerschool daar van mijn kollega's ontvangen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door gerard tenerife »

Evert schreef
Ik heb de Amstelbrug van de Rederij Amsterdam geschilderd.
Evert ik wil eerst even mijn verontschuldigingen aanbieden, :oops: nadat ik het schilderij bewonderd had begon ik het komentaar te lezen en werd zodoende op een zijspoor gerangeerd. Mooi stuk schilderwerk goed weergegeven.
De opbouw, ik ben er zeker van dat we een ruim 3 hadden tussen de brug en de opbouw,maar dacht dat het groter was, maar dat kleine ruim achter de opbouw, nee, volgens mij waren er maar 2 ruimen achter de opbouw. Opbouw verplaatst?????
moet moeilijk zijn, boven de machine kamer. maar ja het is ook 54 jaar geleden en ik heb er maar een reis op gemaakt, Rotterdam/Kaapstad/ Amsterdam. Hoe dan ook een mooi stukje schilderwerk.
Groeten van Tenerife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ach.....ook bij de marine werd eind 1957 de reclaseeringpot opengetrokken,aldus zo werd ons dat verteld,dit vanwege het grote verloop naar de wal industrie,heb er niets van gemerkt :|
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Evert Sikkema »

gerard tenerife schreef:Evert schreef
Ik heb de Amstelbrug van de Rederij Amsterdam geschilderd.
Evert ik wil eerst even mijn verontschuldigingen aanbieden.
Groeten van Tenerife Gerard
Gerard, wat mij betreft hoef jij je niet te verontschuldigen, ik vind het altijd weer mooi, of dat nou door een schilderij is of door een foto, dat er een discussie ontstaat, want daar is, volgens mij, een forum voor bedoeld.
De reden dat ik zo'n schip schilder is, dat ik het een mooi schip vind om te zien.
En of dan het schip dan tussen Bremen en Kaapstad (wat ik ergens gelezen heb) 21 keer "ligt te drijven" omdat er wat met de motor aan de hand is, maakt mij niks uit.
Maar voor de WTK's was dat natuurlijk niet zo'n lolletje.

groeten
Evert Sikkema
Willem Oldenburg

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Kombuizers en gasten

Hier een paar plaatjes van de "Amstelsluis":
Amstelsluis 1957 1e.jpg
Amstelsluis 1957 1e.jpg (110.42 KiB) 10192 keer bekeken
Boven en onder: de "Amstelsluis".

Afbeelding

Afbeelding

Gegevens:
Name: Amstelsluis
Imo: 5015402
Call sign: PCPV
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 8513 GT
Length: 150,04 m - Beam: 18,87 m - Draft: 8,04 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederlands
Build: 1957 als Amstelsluis (Rederij Amsterdam) - 1970 Amstelsluis (Holland Bulk Transport NV) - 1972 Java Sea - 1976 Yong Ming
Yard: NV Scheepswerf & Machinefabriek "De Biesbosch" - Dordrecht/NLD - Yard no: 363
Engine: Sulzer diesel, 8 cyl, 2-takt / Power: 5600 PS / Speed: 13 kn
Type: vrachtschip
Gesloopt: 1984 te Shanghai/China.

Afbeelding

Groetjes Willem


Plaats reactie