Gissen Buitenboord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja....ik heb maar een jaar of acht(van de veertig)op èchte grotevaart schepen gevaren,en hiermee bedoel ik schepen van 60.000 ton of meer,en allemaal buitenlandse,maar niemand haalde het in zijn hoofd om oranje geschilderde bierflessies over de zijt te pleuren,trouwens het blikjes tijdperk was toen reeds aangebroken, en wij liepen (de inneemers) allemaal met een rood cirkeltje op de gok,vanwege dat opentrekkertje,en ''tot de laatste drup'' willen legen. :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Jos Komen (R.I.P)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Johan,
Maar WIE gooide de flesjes?
Vrijwilligers zat, we hadden toen 43 man aan boord en het was zaak om het flesje buiten de boeggolf te gooien, want anders begon het flesje daar te dobberen. :)
En wat nauwkeurigheid aangaat, de Gulftankertjes waren 220 meter lang.
Ik kan me een keer herinneren dat ook de dolfijnen het een leuk spelletje vonden, die dartelden toen vrolijk mee. :-D
Helaas had ik toen geen camera. :(
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Toen ik in 1978 m'n eerste 2e hands zeilbootje kocht zat daar een analoge doppler log op. Uiteraard kijken/testen of dat ding nu "behoorlijk" aanwees. Dat bleek heel nauwkeurig te zijn dus ik dik tevreden. Test in N.H. kanaal waar om de 100 mtr een bordje langs de kant staat.

Kwam in 1980 op de proefvaart van de Casablanca weer zo'n dopler log tegen, dacht een SAGEM,de hele J.W. serie was ermee uitgerust.Daar alle techneuten ook aanwezig waren gelijk die van de Dopler log aangeschoten en gevraagt
waar en hoe je zo'n ding bij kon stellen indien hij afwijkingen begon te vertonen. Dat heeft die man mij haarfijn uit de doeken gedaan met alle does and don'ts.Hij verveelde zich toch rot dus was blij om wat om handen te hebben.
Hetzelfde uitgehaald bij die radiotelefonieman waarvan ik wilde weten waar de potmeters zaten waarmee je het max. en min. voltage mee in kon stellen waarmee de automatische acculader kon instellen. Die zat zich ook rot te vervelen dus alles lekker bekeken hoe je dat met een heel klein schroevendraaiertje voor elkaar "knutselde". Heb hier later veel plezier van gehad 8) .

Maar op die dopler log terug te komen,die "op mijn boot" deed het dus uitstekend en was die op de J.W. serie een ramp. Was daar toen nog niet helemaal achter toen we samen met de Rio Frio in Kaapstad lagen. Kwam er 's middags een derde stmn van die boot mij WAKKER maken... :roll: . Die had lef :shock: ,tja,bleken we samen op de Atl. Comet gezeten te hebben dus konnie wel een potje breken 8) . Moest mee om die HELE MOOIE GROTE boot
van hem te bekijken. Kwam er achter dat ze dezelfde dopler log hadden als wij en dat dat ding "Chinese uitslagen"
gaf waar ze verder niets mee konden. Hebbie een schroevedraaier? vroeg ik. Na vijf minuten prutsen deed hij weer
normaal en heb hem geleerd waar hij wel en niet aan mocht draaien :lol:

Toen ik jaren later op de Nayadic kwam stond daar ook zo'n hele mooie analoge dopler log op. Gaf prima aan.
Kan daar nog de nodige "grapjes" over vertellen doch laat het hier maar bij.

Mijn conclusie is dus wel,als je er een koopt zorg dat je een goed merk in handen krijgt,ook hier zit kaf onder het koren :? . Het pricipe van de dopler log is dus niets mis mee,de uitvoering laat soms wel eens te wensen over :? .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kwam in 1980 op de proefvaart van de Casablanca
KB, dat is waarschijnlijk dezelfde " Casablanca" die hier zo rond 1991 voor de kust in de hens vloog in de generator kamer? neem ik aan? Ik heb -samen met m'n reparatie team vanzelf-dat scheepie toen nog weer opgeknapt en o.a. er een paar nieuwe generator-karretjes ingepiekeld. Ze was toen onderweg naar Prince Edward Island om een vrachie eeerpels op te halen........mooi klussie.Was ene Jos Hendriks bij, ken je die??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door K.Brouwer »

Klopt Harry,dacht dat Jos toen net bij DvdH weg was toen ik in dienst kwam in '66.Heb later 2x met hem als
( uitzend) tech. inspecteur op de Nayadic te maken gehad,we konden prima met elkaar overweg. 8) Er waren toendertijd twee HEEL BEKENDE Jossies in dienst,de een als 2e wtk en de ander als stmn :shock: . Trouwens...Loek kent hem ook.

Die foto's heb je toendertijd ook op het net gezet,je vroeg of er interesse voor was en ik ziei ja...

Heb er van 2/91 t/m 15/8/91 als kapitein opgezeten doch de naam die je toen noemde heeft mij niet afgelost.

Weet nog wel dat er bij mij ergens in de verte een bel ging rinkelen toen je de CO2 opnoemde i.v.m. die brand doch weet dat niet meer te plaatsen.

Die Deutz hulpmotoren waren in mijn ogen niet veel soeps,de eerste vier jaar hebben ze maar op max. 75% kunnen
draaien vanwege een verkeerd type voorgeschreven blower en hun hogedruk brandstofleidingen begaven het nogal eens. Van drie schepen weet ik dat, de L.C. ( men was er snel bij,weinig schade) de Maya waarbij alle vier de generatoren de geest hadden gegeven door brand doch men heeft er een weer a/d praat kunnen krijgen en, via inventief zijn de bevroren tonijnlading weten te redden, en de Casablanca.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die foto's heb je toendertijd ook op het net gezet,
OK KB, was al weer " kats vergeeet'n" mien jong!! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Koen schreef:Het principe van de doppler-log is dus niets mis mee,de uitvoering laat soms wel eens te wensen over.
Nee, met een doppler-log is niks mis en zolang je nu maar niet al te veel slingert en je niet op zulk diep water zit dat hij de bodem niet meer bereikt, zal hij je keurig je vaart over de grond geven. Maar daar heb je voor stroombepaling niets aan omdat je juist je vaart door het water wil vergelijken met de vaart over de grond en voor het bepalen van de vaart door het water is gissen buitenboord de enig betrouwbare methode. Vandaar mijn opmerking dat Doppler en satelliet daar nog steeds niets aan hebben veranderd. Die hebben het alleen maar makkelijker gemaakt; gissen buitenboord met daarbij je exacte vaart over de grond aan de hand van GPS of doppler geven direct de stroom.

Een doppler-log kan bij slingeringen van meer dan 25 graden een afwijking krijgen van ongeveer 4 procent en dat is ook de wereld niet. Het zal mij, als ik zwaar slinger, worst wezen of die boot nou 12,8 0f 12,3 loopt. Op de schepen waar ik doppler-logs tegenkwam waren die vooral van belang bij het manoeuvreren: weten hoe het schip bewoog, de dwarsscheepse beweging en wat voor- en achterschip deden, dus of er nog enige "draai" in zat of niet. En dat kun je dus zien terwijl je geen vaart meer maakt. Dat is belangrijk bij een massa van minstens 60.000 ton - dat is 30.000 ton schip plus 30.000 ton ballast - want dan komt 0,5 meter/seconde toch nog hard aan, hoor. Wie rekent er even uit hoeveel energie dat is? :shock:
En bij het ten anker komen, zeker weten dat hij geen enkele vaart over de voorsteven meer loopt als je uitgepompte anker de bodem raakt, want voor je er erg in hebt is het hele ankerspil naar de pieletjes. En die gegevens geeft een doppler je dus feilloos. Welk fabricaat die dopplers waren weet ik niet uit het blote hoofd. Ik zal het vast nog wel ergens in de aantekeningen hebben, maar dat is me te diep spitten. :?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Brazuca »

Theo, Het zal wel een Sperry Marine doppler log geweest zijn, of misschien een Krupp Atlas.

Afbeelding

Sperry Marine heeft veel doppler logs geplaatst op met name grotere schepen.
Dat soort dopplers logs 'kijken' 4 kanten op (fore~aft~starboard~port) in een zogenaamde janus configuratie.

Afbeelding

Koert, het ongecontroleerd aan potmeters draaien lijkt me niet echt verstandig, zeker als je geen referentie en meetapparatuur hebt (ijkpunt).
Voor je het weet ontregel je de hele boel, en heb je niks meer aan je mooie log of ander apparaat.

Een doppler log kan onnauwkeurig aangeven als bijvoorbeeld een sleepboot schroefwater met luchtbellen onder de transducer maalt.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Dick/Brazil,

Dat ongecontroleerd aan potmeters zitten draaien viel wel mee hoor, er waren er maar twee waarvan je er één
NOOIT mocht aanraken. Het was een simpel ding wat alleen vooruit of achteruit aan gaf.

En mensen met meetapparatuur kunnen ook de verkeerde conclusies trekken hoor. Twee keer op de Nayadic meegemaakt dat mijn aflosser meldde dat de dopler log niets meer aangaf,techneut erbij ( met meetkassies!)
en conclusie was...voeler kapot reparatie f 10.000,- . Na dat rapport nagelezen te hebben ben ik die kast ingedoken
en de aansluitcontacten schoongemaakt. Dopler log werkte weer prima. Hetzelfde gebeurde weer eens twee jaar later :shock: :shock: Mijn conclusie? Je moet wel weten waarmee je bezig bent.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Brazuca »

Koert, incompetentie kom je overal tegen... (helaas) dus het gebeurt wel dat techneuten een verkeerde beslissing nemen of tot een verkeerde conclusie komen, vaak met vergaande gevolgen $$$ voor de eigenaar van het apparaat.


Plaats reactie