Sportvissen en visserslatijn

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen

g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Nee Allen , dat ben ik niet :lol: ik heb het pas op latere leeftijd geleerd.

Maar de foto is desondanks leuk. :lol:

Vandaag had ik een wedstrijd , en ben 8 ste van de 27 geworden met 91 stuks.

Vr Gr Gerrit H Hagels. :-D
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Gisteren 05-06-2012 gingen Jos & ik, even kijken in de Eemshaven, en daarop aansluitend naar Delfzijl.
Het weer was prima, en als je dan toch bent dan zet je 'bijna' alles op de gevoelige plaat, althans ik. :lol:
Hier lag o.a. dit lieve scheepje,de EEMSHÖRN.
EEMSHÖRN-Large.jpg
EEMSHÖRN-Large.jpg (228.08 KiB) 4382 keer bekeken
M.s. de Eemshörn is een kleine snelle visboot die speciaal voor de sportvisserij gebouwd is.
De boot is van het type 'Offshore 105', en biedt met zijn lengte van 10,5 meter plaats aan 8 sportvissers.
De 380 pk sterke motor geeft de boot een kruissnelheid van 18 knts.
In het stuurhuis zijn 6 ruime zitplaatsen en er is een kleine keuken aanwezig.
Het toilet is direct vanaf het achterdek toegankelijk.
Op het achterdek is stromend water aanwezig om de gevangen vis schoon te maken.
De boot is zeer luxe uitgerust met diverse apparatuur, o.a.:
Elektronisch kaartplot systeem
Electronisch kompas
Kleuren fishfinder
Radar
2 keer DGPS
2 keer Marifoon
GMDSS
Bron: http://www.eemshorn.nl/
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door renirie »

Containerschip schept walvis
Uitgebracht op: 06 Juni 2012 - 14:00:10
Categorie: Binnenland Bron: ANP

ROTTERDAM (ANP) - In de haven van Rotterdam is een containerschip binnengevaren met een dode walvis gekleefd aan de boeg. Het dier was vast komen te zitten op een bolvormig uitsteeksel, de zogeheten bulb, aan de voorkant van het schip de Maersk Norwich.

De vrachtboot ligt afgemeerd in de Europahaven op de Maasvlakte. Medewerkers van het Havenbedrijf, die de walvis op het droge aan het takelen zijn, schatten de lengte van het dier op 12 meter.

Het is nog onbekend om welk soort walvis het gaat en waar het schip het dier heeft opgepikt.

Ik weet niet of we dit als visserslatijn moeten zien,maar zo groot heb ik ze nog nooit gevangen.
Het ANP noemt het een bolvormig uitsteeksel waar het arme dier zijn einde op gevonden heeft. :roll:
Bijlagen
walvis.jpg
walvis.jpg (74.49 KiB) 4365 keer bekeken
keep on ringing the bells
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Als je in Zoutkamp bent, dan zet je natuurlijk deze ZK4 op de plaat,liggend voor het Visserijmuseum.
Trouwens de paling smaakte verrukkelijk,van palingrokerij Gaele Postma aan de Reitdiepskade in Zoutkamp,een bezoek waard als je daar in de buurt bent :!:
ZK4-VISSERIJMUSEUM.jpg
ZK4-VISSERIJMUSEUM.jpg (211.96 KiB) 4324 keer bekeken
ZK 4

In de tijd dat het Lauwersmeer nog Lauwerzee was en eb en vloed nog tot de dijk van Zoutkamp kwam, voer een vloot van wel 40 schepen iedere dag uit om vis en garnalen te vangen. Van de vloot uit die tijd is de ZK4 als enige overgebleven…

Gebouwd als beurtscheepje overbodig geworden door de toename van het wegtransport komt het schip in 1948 in handen van de Zoutkamper visser Georgius Brian. Met registratienummer ZK4 op de boeg vist hij ermee tot de afsluiting van de Lauwerzee in 1969. Daarna gaat het schip naar Delfzijl waar schipper Harry Krol er tot 1997 mee vist. Na jaren van omzwervingen brengt een ploeg van vrijwilligers rond het Visserijmuseum in Zoutkamp het schip in 2002 terug naar huis. Met als doel een uniek stuk Zoutkamper geschiedenis voor het nageslacht te bewaren.

Het is mogelijk de ZK4 met schipper te huren voor bijvoorbeeld bedrijfsuitjes en familefeestjes. De ZK4 kan maximaal 12 gasten herbergen. Voor grotere groepen kunnen eventueel meerdere schepen ingehuurd worden. Bijvoorbeeld de Gebroeders Luden of de WL 19. Ook kunnen we als u dat wenst, in samenwerking met het Visserijmuseum een programma samenstellen. Wat dacht u van een vaartochtje waarbij u garnalen leert pellen? In overleg is er veel mogelijk in Zoutkamp.
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Vandaag aan het vissen geweest in Beerta , nogal wat wind
en koud , maar dat moet je er voor overhebben.

De vangst was 91 stuks met een gewicht van 10300 gram, een mooie
dag gehad dus. :)

Vr Gr Gerrit H Hagels. :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gefeliciteerd Gerrit! :-D
Ik las dat sportvissen nu een officiële sport geworden is, dus misschien kun je straks nog meedoen aan de Olympische Spelen. :lol:
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door lp »

:lol: Hier een stel toekomstige Olympiers vanmorgen in de Huizer havenkom.

Afbeelding
quo vadis
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Luit,

Een mooi stekkie om te vissen, het moest niet zover van mijn
huis zijn , dan ging ik het eens proberen daar. :(

Groetjes Gerrit H Hagels. :-D
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Compass »

Ach, wat let je Gerrit. Thermosfles met snert mee en gaan met die banaan.
(snert was weer prima :!: , morgen de andere helft :-D )

Grt
Bert de Boer


Plaats reactie