Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Op het boerderijtje aan de overkant is een groentetuin en achter het huis worden in een schuur duiven en konijnen gehouden . Ergens verderop worden in een weitje pinken gehouden . Kennelijk zorgt grootmoeder voor alle beesten en jonge mensjes , overdag . Een jonge hond , die telkens probeert weg te glippen wordt hardhandig teruggewezen. Oma heeft het niet makkelijk bij deze hitte en dat jonge grut! Om 18.00 uur komt het eerste manspersoon bij huis . Je ziet een regenhoedje een grote zwarte baard , een spijkerbroek en laarzen en daartussen een vette bast . Uit de baard komt herrie voor twee en iedereen en alles gaat direct op de plaats rust ! Zijn echtgenote , van gewicht , arriveert niet veel later met opa in een oud mercedes vrachtwagentje . Hun prive kroeg gaat open en het wordt gezellig .
Toen was geluk heel gewoon , oma is er maar druk mee! Op de foto de oververhitte schipper met op de achtergrond het boerderijtje.
DSC00975.jpg
DSC00975.jpg (485.28 KiB) 6505 keer bekeken
Na een rustige nacht vertrekken wij om 09.00 uur gaan onder pont de l'Huilerie door , passeren een kasteel en Garnat sur Engievre .
DSC00976.jpg
DSC00976.jpg (450.76 KiB) 6505 keer bekeken
In Garnat is na pont de Garnat een mooie aanlegplaats voor diegene die Garnat wil bezoeken of het negen km. verder gelegen kuuroord Bourbon-Lancy via de D 973 .
Wij zijn uitgekuurd en uitgerust en schutten in sluis Clos de May(2,5mtr). Sluis Beaulon(2,45mtr) schut ons vlot ,omdat hij al open staat als we aankomen . Voor deze sluis is ook weer een aanlegplaats om het volksmuseum van Beaulon te bezoeken , wij gaan verder. Na pont de Petrot en pont de Thiel houden wij middagpauze in het pand tussen km.paal 33 en 34 , waar een aanlegplaats is .
Om 13.00 uur varen we sluis Bessais(3,3mtr) binnen en worden direct geschut . Bessais is een goed onderhouden sluis , waar geen sluiswachter woont . Die heeft een abrie of hok naast de woning!

Terug kijkend zie je de hoge (saaie ) bomenrijen langs dit kanaal.
DSC00979.jpg
DSC00979.jpg (484.04 KiB) 6505 keer bekeken
We komen weer in "modern times" terecht gezien brug des Taillis en de daarop rijdende truck .
Er staan nu ook hier en daar fabrieken.
DSC00981.jpg
DSC00981.jpg (445.09 KiB) 6505 keer bekeken
We hebben een mooi uitzicht op de abdij Sept Fons die aan bakboord in de bocht ligt.
DSC00982.jpg
DSC00982.jpg (684.2 KiB) 6505 keer bekeken
Aan stuurboord passeren we een ijzergieterij van het PSA cocern , die gezien de herrie nog operationeel is . Er is een installatie om schepen te laden of lossen.
DSC00985.jpg
DSC00985.jpg (382.74 KiB) 6505 keer bekeken
Voor sluis Besbre moeten wij in een zwaaikom stuurboord uit om in het kanaal naar Dompierre te geraken. Intussen is het weer aardig gaan waaien . Het kanaal loopt hier evenwijdig aan het riviertje de Besbre en ziet er voorzichtig gezegd niet jofel uit . De kanten zijn ingestort en het kanaal vernauwt zich tot een goot van geringe diepgang en breedte . Mijn vrouw gaat als uitkijk op de bak staan en heeft er het volste vertrouwen in , ik niet ! Als er een tegenligger komt krijg ik deze tobbe nooit achterwaarts dit nauwe slootje uit . Aan alle kanten liggen stenen en de diepgang maakt slechts zeer langzaam vooruit mogelijk . Net voldoende om te kunnen sturen en op te sturen om voor de wind te compenseren. Als we onder de brug aan het einde van de vernauwing doorvaren is daar de brede haven van Dompierre sur Bresbe , het geluk was weer met ons. Nog een brug passeren en we meren aan bij de vingersteiger van Locaboat , hetgeen achterwaarts moet gebeuren en zonder boegschroef met verkeerde wind nog niet meevalt .
DSC00987.jpg
DSC00987.jpg (423.39 KiB) 6505 keer bekeken

thedutch
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door thedutch »

< We komen weer in "modern times" terecht gezien brug des Taillis en de daarop rijdende truck .>

En dat is nog een moderne "yank" ook. :-D

Mooi reisverslag !
Ik geniet :-)

Herman
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Herman ,
Het lijkt een Kenworth te zijn van Paccar USA , ik heb de oude types veel in Mexico(Merida) gezien bij een sojaindustrie , auto's met een machinekamer !!
cab.jpg
cab.jpg (38.31 KiB) 6443 keer bekeken
ceiling.jpg
ceiling.jpg (74.24 KiB) 6443 keer bekeken
T700%201.jpg
T700%201.jpg (45.72 KiB) 6443 keer bekeken
De foto's zijn van de website van Paccar USA!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

In Auxerre en Decize een drietal van dergelijke trucks tegengekomen. Ze trokken circuswagens en caravans. Soms twee aanhangers aan een truck. Volgens kenners zijn het rammelbakken. Maar het is natuurlijk wel lekker macho, vooral met veel chroom.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
thedutch
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door thedutch »

Hallo v+d,
Het is me niet mogelijk om zo te zien welk merk het is,want ze lijken allemaal erg op elkaar en soms wil
de koper eigen aanpassingen.:-)

En Bob,wat betreft het rammelen daar heb je gelijk in hoor!
Ik heb 2 1/2 jaar midden-oosten gereden,en dan mocht ik weleens van een collega in zo'n yank rijden,
en ik vind het 3x niks.Meestal rijden ze nog met een "kouwe bak" ook dus schakel je je eigen rot.
En ze zijn dubbel aangedreven dus even de achteras lichten ging niet,dus aanslag op je nieren.

Mvgr.

Herman
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Dompierre sur Besbre is een stad geworden in de 12 e eeuw met de komst van de abdij Sept - Fons waarmede begonnen werd in 1132 . Door de aanleg van het kanaal en de bouw van de eerste spoorlijn , in de 19 e eeuw , wordt Dompierre een belangrijke haven. Aan het begin van de twintigste eeuw is de abdij een belangrijk industrieel centrum met een brouwerij en ijzergieterij . Uit de laatste activiteit stamt de landbouwmachine fabriek Puzenat . Nu nog is er een grote ijzergieterij van het PSA concern waar ca. duizend mensen emplooi vinden . In de haven is nog een veevoederfabriek een cementfabriek en een vestiging van locaboat.

Bij Locaboat zijn boten tot 14 meter lengte zonder vaarbewijs te huur ! Je krijgt vaarinstrukties en mag daarna het nauwe kanaaltje uit de vrijheid tegemoet met een tijdelijk vaarbewijs voor dat traject .
Ik denk , dat menigeen het zweet op de kop had toen hij daarna de eerste sluis ook nog moest nemen !
Beter is eerst even thuis een dag of twee oefenen , dan heb je een relaxte vakantie en eindigt de eerste dag niet in drama's.
DSC00986.jpg
DSC00986.jpg (429.28 KiB) 6277 keer bekeken
In de loop van de middag komen er nog wat boten binnen en vertrekken er een paar .
Een frans gezin met een Tarpon , zoals wij hebben , parkeert zijn boot in de smurrie naast de haven en heeft een loopplank nodig om door de brandnetels aan de wal te komen . Zo spaar je wel tien euro uit .
De naam Tarpon , die altijd tot grapjes leidt bij hollanders , is de naam van een vissoort en nu dus een type boot . Niet mooi , maar makkelijk te varen en met veel ruimte.
De franse schipper vraagt of hij morgen met ons op kan varen , op verzoek van de sluiswachter . wij vinden het allemaal best , zijn zoon van een jaar of dertien kan dan sluisjes draaien.
We spreken af om 09.10 uur te starten , omdat ik om 09.30 bij de sluis zou zijn , die dan open staat.
Ik ga met Joep langs het kanaal ratten jagen en Marieke gaat wat boodschappen doen . Er is verder niet veel te beleven en na een rustige nacht starten wij om 09.10 uur richting sluis .
De fransen volgen direct maar moeten al gauw snelheid minderen , omdat ons schroefwater hen alle kanten van het kanaal laat zien . In de zwaaikolk maken wij een bocht naar stuurboord en varen de sluis in , de fransen volgen vijf minuten later , we schutten in sluis Besbre(2,3mtr).

Onder pont de Ternat door , onder pont des Prats en pont de Saligny door , bij deze brug kan aangelegd worden voor een bezoek aan Diou waar een restaurant is .
Na pont de Diou is het geven van een hoornsignaal verplicht i.v.m. de onoverzichtelijke en smalle bocht waar passeren niet mogelijk is . Als ik een hoornsignal geef , antwoorden alleen de automobilisten , dat schiet lekker op ! De uitkijk op de bak zegt dat ik op kan varen , dus schutten we niet veel later in sluis Putay(2,3mtr) gaan onder pont du Thiel door en schutten in sluis Thiel(2,5mtr).
De junoir fransman helpt sluizen draaien en heeft er schik in. Als ik hem een van onze fietsen aanbied , opdat hij naar de volgende sluis kan fietsen , vindt zijn vader dat niet goed .De jongen is hevig teleurgesteld maar pa vindt het onveilig . In onze jeugd gingen gasten van veertien jaar met een logger mee , je kan ook te voorzichtig zijn ! Voor pont Pierrefitte is een zwaaikom waar ook aangelegd kan worden . Wij varen door onder pont des Oddins door en schutten in sluis Oddes(2,6mtr) waarna we de rivier L'Odde kruisen . Voor de lunch leggen we aan bij de wal van Coulanges waar een paar bolders in het gras staan .
DSC00994.jpg
DSC00994.jpg (430.65 KiB) 6277 keer bekeken
Het bruggetje waar we voor liggen is duidelijk voor verkeer tot acht ton totaal gewicht , dus als er een grote vrachtwagen de oprit op komt zeulen , haal ik snel de camera en wacht op de dingen die gaan komen. De chauffeur bedenkt zich als hij de bocht inzet en gaat achteruit terug , het blijft een rustige saaie dag!
DSC00995.jpg
DSC00995.jpg (368.8 KiB) 6277 keer bekeken
Joep ziet opeens een hond aan de overkant en onderneemt een poging om over de muur te springen , ook daar wordt ingegerepen. Jammer vooral als je graag herrie trapt en knokken leuk vindt.
DSC00997.jpg
DSC00997.jpg (438.73 KiB) 6277 keer bekeken
Als we verder varen zien we een sloperij met een Landrover en een BMC tractor erg niet frans.
DSC00998.jpg
DSC00998.jpg (668.41 KiB) 6277 keer bekeken
Na pont de Coulanges schutten we in sluis Thaleine(2,5mtr) waar junior weer de sluis helpt draaien , daarna krijgen we veel bomen langs de kant . We zijn op tien km. van het eindpunt en hopen nog op een paar mooie uitzichten op de Loirevallei anders slaat de verveling toe vrees ik !
DSC00999.jpg
DSC00999.jpg (480.29 KiB) 6277 keer bekeken
DSC01000.jpg
DSC01000.jpg (440.87 KiB) 6277 keer bekeken
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Derk Gotink »

Prachtig....prachtig !
Ik heb de reis visueel meegemaakt, nog ff en we kunnen voor het laatst afmeren denk ik.... helaas.
Morse is uit !!
Mayday is in !!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Na sluis Thaleine passeren we een boerderijtje , zoals er veel zijn in de omgeving van het kanaal .
De kippen lopen los en kunnen scharrelen , terwijl de vos hier niet hard hoeft te werken voor een boutje !
DSC01002.jpg
DSC01002.jpg (448.13 KiB) 6195 keer bekeken
Als we onder pont de la Micaudiere door varen komt de Loire weer in zicht en wordt het uitzicht weer wat aangenamer.
DSC01003.jpg
DSC01003.jpg (413.55 KiB) 6195 keer bekeken
We passeren de pont du Péage (geen tolpoort te zien) en het aquaductje van de rivier la Vouzance .
Bij Moulinet , net voor de pont de Donjon , kan aangelegd worden . Na La Verne is er een kleine versmalling in het kanaal , direct na pont de Chassenard is aan stuurboord de ingang van het kanaal naar Roanne . Het is hier goed overzichtelijk , maar kijk toch even uit naar kruisent verkeer en haal de vaart er even uit. Vanaf Roanne komen er nog wel eens grotere schepen en naar Roanne gaan in September de overwinteraars . Er is dus tijden geen boot te zien maar soms zijn er opeens twee of drie door de sluis gekomen !

Sluis Digoin is met 4 meter verval de hoogste sluis op dit kanaal en wordt electrisch-hydraulisch bediend .
Omdat Digoin veel door toeristen bezocht wordt is er altijd volk op de sluis , dat zich vermaakt met de capriolen van de hobbyschippers . Ik doe dat zelf ook als ik op de camping sta en heb veel geleerd van ondermans pech hier !
De sluis is dicht en met de wind op de kont lijkt het mij veiliger aan te leggen aan de bolders voor het miniatuur steigertje , inplaats van aan dat steigertje . Je weet tenslotte nooit wat er uit de sluis komt en ik heb ze hier al dwars uit de sluis zien komen , waarbij onder een hoop geschreeuw en getier , de schipper volledig de koers kwijt raakte . De oorzaak is waarschijnlijk , dat mensen boten huren en de instructie wel geloven ,zo moeilijk kan dat toch niet zijn! Dan blijkt er opeens geen rem op te zitten en boven op het aquaduct moet je toch een minimale snelheid lopen om te kunnen sturen ! Heb je dat voor elkaar , dan kom je terecht in de diepe sluis en als je er uit komt moet je tussen de wachtende bootjes door laveren .Het recept voor lekker stressen!!

Als we vast liggen gaat de sluis direct open om een narrow boat en een groter schip uit te laten varen . De narrowboat schipper is ervaren en heeft alles onder controle , mevrouw vult zelfs een puzzeltje in en kijkt niet op of om. Wij varen binnen met de fransen in ons kielzog .
DSC01006.jpg
DSC01006.jpg (470.1 KiB) 6195 keer bekeken
Om hier de lijnen om de bolders te krijgen moet je of het trapje beklimmen (glad en vuil) of je lijnen netjes op de sluishaak aan de sluiswachter aan bieden , wij doen het laatste . De sluiswachter staat er op , dat voor en achter een lijn om de bolder gaat. Als later het water ingelaten wordt horen en voelen we , dat dat verstandig is .
DSC01009.jpg
DSC01009.jpg (409.77 KiB) 6195 keer bekeken
De sluiswachter heeft het makkelijk hier , met zijn afstandsbediening in de deuropening !
Als ik later met de fiets ga kijken zie ik in z,n hut een grote hydro-unit staan , die een berg lawaai produceert ,'" alle voordeel hep ze nadeel " zei die voetballer ooit!

Na het schutten varen we de pont canal de Digoin op , iets wat ik al heel lang eens wilde doen . En het is prachtig!! Onder de breede ondiepe snel stromende Loire en boven een plastic bootje in een gemetselde bak , die overigens een sterk staaltje bouwkunst is . De mannen die dit gebouwd hebben destijd hadden geen hoogte vrees !
DSC01012.jpg
DSC01012.jpg (489.22 KiB) 6195 keer bekeken
Het is redelijk weer en het loopt vol met wandelaars , iedereen is vriendelijk en roept wat of zwaait !
Dat is nog eens leuk aankomen .
DSC01024.jpg
DSC01024.jpg (503.34 KiB) 6195 keer bekeken
Na twee bruggen ligt , direct na de tweede brug , de vestiging van les Canalous .
Het is hier druk en ik moet even een plek zoeken en mij orienteren . De fransen zijn hier kennelijk vaker geweest en draaien achteruit in de enige vrije plek tegen de kade . In de andere plaats ligt een oud roeibootje . Iemand van Canalous gebaart , dat ik daar wel af kan meren . Het lijkt mij slecht voor zijn bootje , maar goed het is zijn haven en waarschijnlijk, hopelijk , zijn bootje . We draaien achterwaarts in maar dan zien ze , dat het niet past en gebaren eerst het bootje te willen weghalen! Ik vind alles best en geef een klapje vooruit , waardoor ik twee meter in de vaargeul kom te liggen .
Als ik naar bakboord kijk waar het rondvaartbootje aan het afmeren begint zie ik onder de brug , vanaf het kanaal du Centre , de boeg van een luxemotor snel dichterbij komen!
@#$%* , Ik zie de schipper niet , alleen de hoge boeg met geusje en een groot zilverkleurig anker .
Ik weet ook wel wie dit gaat verliezen en geef volle kracht achteruit , dan maar een sloepje kraken .
Het sloepje glipt aan een lijntje keurig langs ons heen en blijft ergens hangen , de luxemotor stuift voorbij en door de waterbeweging , de wind en de veerkracht van de fenders rammen we de naast ons liggende Tarpon ! Wordt het toch nog spannend !

Er zijn opeens zoveel helpende handen met franse oren , dat ik even de regie totaal kwijt ben .
Ik zet de motor af en we laten ons op handkracht afmeren , wat een luxe !
De schipper van de luxemotor ,die ook een schipper aan de overkant de schrik van z'n leven gaf , is zelf ook geschrokken en haalt de vaart uit z'n schip om even verderop stil te gaan liggen .
Het was een strakke aktie , maar als je door een haven vaart met een hoogliggend schip hoor je toch minstens lanzaam te varen en een uitkijk op de bak te hebben .

We gaan de boot inleveren en morgen het laatste verslag maken!
Bijlagen
DSC01017.jpg
DSC01017.jpg (416.23 KiB) 6195 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij maken schoonschip en ik ga eens kijken of ik de boot vandaag al in kan leveren i.p.v. morgen .
De dame van de receptie is erg druk , omdat nu boten vertrekken voor het weekeinde . Ik help haar een stel belgen te overtuigen en die gaan met een reservering de deur uit . Op mijn beurt vraag ik of ik nu de boot kan afgeven , ze rommelt wat in een stapel papier en zegt , "morgen 09.00 uur ". Ik zeg , dat we graag op onze rustige camping willen slapen en liever niet hier in het onrustige centrum naast de brug . Ze twijfelt en moppert wat , maar op mijn leeftijd kan je soms doen of je iets niet hoort ! Als ik haar verwachtingsvol aan blijf kijken , denk ze ik moet van die vent af en trekt het borgstellingsformulier uit Chatillon en Bazois voor gaats . Ze vraagt of ik schade heb . Als ik zeg , dat alleen mijn ego beschadigd is bij het afmeren net , lacht ze en geeft mij het fomulier ter vernietiging .
Als ik beloof morgen om 09.00 uur terug te komen , vraagt ze mij de walstroom aan te sluiten , alle deuren en ramen te sluiten en de sleutel op een bepaalde plek te deponeren . Ze belt ook nog onze portugees met z'n taxi voor ons ,kortom geweldige service !

De taxi is er binnen tien minuten en helpt alle rommel inladen en van boord halen . Joep mag pontificaal met mand en al op de achterbank zitten , dat gebeurt ook niet overal .

Digoin heeft naar schatting 10.000 inwoners en ligt op 250-300 meter hoogte tussen de Loire , l'Arroux en het kanaal . Er is aardewerk industrie , een scheepswerf met droogdok , wijnhandel en de boten van les Canalous worden er gebouwd . Er zijn vele (kleine ) speciaal winkels en een paar grote supermarkten . De camping ligt prachtig aan de oever van de Loire met een groot zwembad voor de deur en een speciaal basin waarin bootwedstrijden worden gehouden . De campingbeheerder brengt je graag met kano en auto wat stroomopwaarts , zodat je op je gemak weer af kunt zakken naar de camping. Ook is er mooi te vissen in de altijd stromende en schone Loire .
Er is een prachtige wandeling te maken , vanaf de camping naar de stad langs de Loire( met de stroom mee) , naar boven over de pont du canal en dan weer naar beneden langs de Loire (stroomopwaarts) Je moet dan te voet terug over de brug van de N79 om weer bij de camping te komen . Tijdens de wandeling is er voortdurend een prachtig uit zicht op de loire , de stad en de pont du canal .
Bij de pont du canal is een museum en een observatorium , de moeite van het bekijken waard !

Voor het plannen van de reis gebruikten wij de door de verhuurder verstrekte "guide fluvial no 02 Loire Nivernais van éditions du Breil en de door de huurder ,in de boot , verstrekte boordatlas . De foto,s zijn door ons gemaakt op een kleine camera , die na de reis de geest gaf . De boot was een Tarpon 37 duo Prestige ( het is maar een naam ! ) van Les Canalous gereserveerd bij Frans van vakantieboot .nl te Noorwijkerhout . Frans regelde ook voor ons de camping en wel meer zaken die wij in het Frans niet voorelkaar dachten te krijgen .

De gebeurtenissen zijn weergegeven zoals wij die ons kunnen en konden herinneren aan de hand van foto 's en aantekeningen , indien iemand zich stoort aan de weergave is dat spijtig of hij verward ons met anderen . Het is niet de bedoeling anderen te kwetsen , wij lachen dikwijls om ons zelf en de stommiteiten die wij uithalen , ook deze reis hebben wij weer veel geleerd !

Onze joep heeft na terugkeer uit Portugal waar hij fijn van het mooie weer heeft genoten en de camping nog onveilig heeft gemaakt , besloten op 25 februari 2011 een reis naar de eeuwige jachtvelden te maken . Een mooi eindje voor een vijftienjarige druiloor .
DSC00625.jpg
DSC00625.jpg (480.05 KiB) 6156 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

V+D Ik heb van het verhaal genoten en vind het jammer dat het voorbij is, wanneer ga je weer? :lol: Ik heb een gevoel dat ik zo een heel stuk van Frankrijk heb leren kennen op een makkelijke manier, jij had de "stress" :oops:
Sterkte met het verlies van Joep ze zijn een deel van je leven.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie