Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Morgen wordt de metallock weer hersteld; is die ijzerwinkel er tenminste uit. M.a.w. Het gaat de goede kant op.

Even een reactie op de inbreng van Co.

Bij Stanvac waren alle T1-ers voorzien van Nordberg motoren.

De beide hulpdiesels waren van het fabrikaat Baldwin. Baldwin was gespecialiseerd in het vervaardigen van aandrijvingen voor dieseltreinen en dat kon je ook goed zien. Ik vermoed dat ze als geheel, dus motor en generator als een geheel in het schip zijn geplaatst.

Ik zal een volgende keer nog wel iets schrijven over de Baldwins bij Stanvac.

Groeten


Jan

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het gaat de goede kant op.
Mooi Zo Jan.........Goud goan!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door jdbvos »

gevonden....(StS)
Stanvac_Calcutta_3-4-1957.jpeg
Stanvac_Calcutta_3-4-1957.jpeg (106.02 KiB) 4825 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stanvac

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Procyon, ex-Stanvac Benakat. :)
Procyon.jpg
Procyon.jpg (75.89 KiB) 4734 keer bekeken
IDNo: 5615819 Year: 1945
Name: TARTARY
Type: Tanker
Flag: USA
Tons: 3235
DWT: 4205
Length overall: 99.1 Ship Design: T1-M-BT2
LPP: 94.2 Country of build: USA
Beam: 14.6 Builder: Todd-Houston
Location of yard: Houston
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
End: 1980
Subsequent History:
45 SEGNO - 47 STANVAC BENAKAT - 63 PROCYON - 76 ESSO PROCYON - 78 SEA SAPPHIRE
Disposal Data:
BU Kaohsiung 28.4.80
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Jos,

Na een (veel te) lange tijd weer eens een inbreng.
Het herstel verloopt veel te langzaam (naar mijn zin).
Maar de belangstelling is er weer en elke dag wordt de praat gelezen.

Nu ter zake.

Wat me bij bovenstaande foto van de Benakat opviel was het jaar waarin her schip gesloopt is: Disposal date 1980.
Ik ben toen even bij Auke Visser op bezoek gegaan.
Daar viel me iets op.
De Tankhavens zijn allemaal veel later gesloopt. Heeft van Uden daar iets mee te maken?
De Tankhaven 1: onbekend, de II in 1988 en de III zelfs in 1997.
De III was toen 52 jaren oud, en dat voor een schip dat in zeer korte tijd in elkaar gezet was.
De "echte" SVTM-ers als de Benakat, Djirak, Talang Akar en Pendopo zijn allemaal tussen 1973 en 1980 gesloopt. En die leeftijd is trouwens nog respectabel als je bedenkt dat ze allemaal in 1945 van stapel liepen.

Het pleit voor de schepen in het algemeen.

Wat echter misschien ook een verklaring is waarom het zo prettig varen was op deze schepen. Een goed ontwerp met als plus de ruime accommodatie omdat er geen geschutsbemanning meer aan boord was en toch ook, zeker voor de massiefsten, kwalitatief goede werktuigen.

Groeten uut Schore

Jan
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Ik heb het min of meer aangekondigd: een stukkie over de energievoorziening op de T1-ers.

De hulpmotoren.

Toen ik op de Talang Akar aan boord stapte en voor het eerst in de machinekamer kwam, werd ik verrast. Niet door die Nordberg, die een beetje overeenkwam met de Sulzers van de Ka- en de Si-boten van de KPM. Nee, het waren de beide hulpmotoren!

Ze waren groter als de hoofdmotor van de Sitsen coasters! En het bleek dan ook dat de Amerikaanse bouwers een andere kijk op het benodigde hulpvermogen aan boord van schepen hadden dan de Nederlanders. Hier werd niet op een Pekaatje, of liever een Hapeetje, gekeken .En het gevraagde vermogen van de drie elektrisch gedreven ladingpompen was in zekere zin vergelijkbaar met dat spul aan dek voor laden en lossen. Op die kalibootjes dus geen extra motor tijdens aankomst en vertrek of tijdens lossen. Die ene deed alles. Als ik me goed herinner draaiden ze met driehonderd toeren per minuut en leverden vierhonderdenvijftig pk.

Afbeelding

De hulpmotoren waren van het fabrikaat Baldwin. Lange tijd was Baldwin Locomotive Works de grootste fabrikant van locomotieven in de Verenigde Staten. Voor hen die er meer over willen weten: op http://nl.wikipedia.org/wiki/Baldwin_Locomotive_Works kun je een beknopte samenvatting van het nu niet meer bestaande bedrijf aantreffen en op http://www.bing.com/search?q=Baldwin+Lo ... FORM=IE8SR een heel uitgebreide beschrijving met foto’s.

Ik heb altijd het idee gehad dat deze aggregaten als een standaard product voor de treinen waren geproduceerd en in een schip geplaatst. Hoe dan ook, ze lieten ons bijna nooit in de steek. Ik weet van een van de motoren dat de gelaste cilinderbalk gescheurd was. In geval van nood kon hij bijgezet worden, maar liep er hier een daar wel een straaltje koelwater uit. Volgens mij heeft het ding tot de volgende dokbeurt, dus een jaar, stil gestaan en heeft de SB motor de honneurs waargenomen. Daar waren wel een paar handigheden voor nodig, want ook bij Baldwin motoren moest er wel eens een verstuiver gewisseld worden. Maar daarvoor hoefde je niet te stoppen: gewoon alles losmaken en het ding in een jute zak opvangen. En de vervanger er met een beetje spierkracht in een omwikkelde arm weer terug zien te zetten. Ging we, maar is niet aan te raden en er werden wel een paar krachttermen gebruikt.
De motoren waren uitgerust met zero lashes: hydraulische werkende onderdelen tussen klepstoter en hefboom. Ik heb nooit ervaren dat deze een wezenlijke verbetering betekenden. Op sommige scheppen waren ze afgeslepen en hadden daarmee hun werking verloren.
Voor de nieuwsgierigen onder ons: http://www.ehow.com/how_7862324_set-hyd ... -lash.html

De dynamo leverde 220 volt gelijkstroom en voor de energievoorziening naar de accommodatie stonden twee omvormers opgesteld om in 110 Volt gelijkstroom te voorzien.

Afbeelding

Tot zover weer een beetje informatie over de Stanvac.

Groeten

Jan
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Puntenel »

Stanvac Forum Op pagina 6..... van Jan Dikker
"Hier is de grote chef aan boord: Rudy Heasner, als ik het goed spel. Met baas van Essen.

Hallo Stanvacers,

Het is zo akelig stil op het Stanvac Forum en toen ik weer eens naar één van Jan Dikker zijn verhalen keek (met fotos) waarin de grote baas uit de VS aan boord was
schoot dit in mijn gedachten. Een verhaal dat een andere ouwe "redneck" uit de VS, die op de "Stanvac Djirak" als pasagier meevoer vertelde.

Deze "toolpusher" vertelde over het leven in de kampen bij de boortorens in de VS en hoe het vroeger allemaal ging.
Net als wij aan boord hadden zij ook Chinese koks en bedienden. Een van de Chinese koks, Charlie, werd altijd door iedereen in de maling genomen en op een Kerstdag (waarschijnlijk wel na de nodige versnaperingen waarvan de Kerstvierders melancholiek werden) werd er belsoten om Charlie voortaan niet meer te pesten.

De Chief riep Charlie in de messroom en zei:
"Charlie, you are a good man and from now on we will no longer make a fool of you".

Waarop Charlie antwoorde: "Tank you vely muchee, now me no more piss in your coffee"

FF lachen mannen!

Met groet,

John Papenhuyzen
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo John,

Leuk weer eens een reactie te ontvangen.

Inderdaad heb ik een hele tijd niets van me laten horen, althans net in dit onderwerp.
Soms heb ik het op mijn manier druk met andere bezigheden en dan komt het er een poosje niet van.
Ik heb nog een paar stukjes in de voorbereiding, dus wie weet komt er binnenkort iets onder de toetsen vandaan.

Op de Stanvac Talang zat als een van de vier quartermasters, (tevens roergangers), een tenger Chineesje. Zijn werkelijke doopnaam wist waarschijnlijk niemand, behalve de Ouwe via zijn zeemansboekje, maar hij stond bekend als “Jantje”. Van hem was ook bekend dat hij nooit bang was en bij riskante ondernemingen altijd vooraan stond.
Zo waren we hem eens kwijt. We vonden hem na een korte tijd zoeken wel weer terug. Was hij buiten boord onder het stuurboordanker aan het tjetten.

Ik kan me niet meer herinneren wat precies de aanleiding was, maar het resultaat was dat er een kerstboom, althans wat daarop leek in de achtermast bungelde. Nou is volgens mij ook de relatie tussen Kerstmis en een een Chinese bootsman niet zo innig dat hij zo’n karweitje even fikst, maar, ”als de drank is in de man….” En dus kon iedereen in Sungei Gerong versierde achtermast zien. En dan ook nog te bedenken dat onze bootsman gehandicapt was door een hele dikke vier focus bril!
Maar dat ding moest er ook weer uit. Maar zelfs Jantje zag er toch even op om het ding naar beneden te halen en hij volstond met het doorsnijden van de touwen waarmee het ding vastgemaakt was.

Tot een volgende keer

Jan
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Traditie Kerstboom in de mast.

Bericht door Vaerderij »

Jan Dikker schreef:Ik kan me niet meer herinneren wat precies de aanleiding was, maar het resultaat was dat er een kerstboom, althans wat daarop leek in de achtermast bungelde.
Jan is het mogelijk dat jullie een Groninger kapitein aan boord hadden?
Aan boord van de Groninger coasters had men de traditie een kerstboom in de mast te voeren
als de schepen voornemens waren om met de kerst in Groningen terug te zijn.
Dit was een teken voor andere schepen dat zij hun post voor thuis konden meegeven.
In de loop der jaren zag je ook schepen die met Kerst 'in den vreemde' bleven met een kerstboom
in de mast.
Anne
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Anne,

Jan is het mogelijk dat jullie een Groninger kapitein aan boord hadden?

Ik heb het nog even proberen na te gaan hoe de naam van de Ouwe luidde, maar ik kan de paraaf van hem in het toen nog Nederlandse monsterboekje niet vertalen naar een naam. In elk geval heeft de betreffende man nooit bekend gemaakt die ie een molleboun was.

In de loop der jaren zag je ook schepen die met Kerst 'in den vreemde' bleven met een kerstboom
in de mast.
Dat is wel juist! Het schip is nooit meer in de thuishaven ('s Gravenhage) en later Panama geweest!

De enigste aanleiding was Kerstmis en voor de betreffende bootsman was er helemaal geen godsdienstelijke aanleiding of het moest Bachus geweest zijn. Daar had hij tenminste ruim aan geofferd.

En Jantje moest het later maar weer oplossen...


Jan


Plaats reactie