Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nog drie dagen, dan heb ik mijn vertaling klaar en dan heb ik weer tijd om verder te gaan met dit topic. Intussen gaat het hier allemaal gewoon in hetzelfde tempo bergafwaarts: echte maatregelen die de situatie structureel zouden moeten verbeteren, zijn nog steeds niet genomen, de verkoop van staatseigendommen en de sanering van het ambtenarenapparaat komen niet van de grond, de werkeloosheid stijgt met de dag en de mensen worden steeds hopelozer. De troika maakt zich weer gereed voor een nieuwe ronde inspecties en besprekingen met de Griekse regering, maar intussen heeft het IMF zijn vertrouwen in Griekenland maar vast opgezegd. Ik heb net weer 700 liter stookolie bijgebunkerd tegen 95 cent de liter. Dat is voor de meeste mensen nu al veel te duur - voor de crisis betaalden we zo rond de 55 cent per liter - maar nu al is aangekondigd dat er volgend seizoen, dat begint in oktober, minstens 40 cent bij zal komen. Voor de rest gaat alles hier uitstekend.

Over het weer hebben we ook niet te klagen. Er kan nog veel komen voordat het april is, maar tot op heden heb ik de sneeuwkettingen nog niet nodig gehad. We kregen wel een staartje mee van die depressie die in Nederland zoveel wind gaf.

Afbeelding

Zo'n daling van 30 mb in 24 uur heb ik hier nog niet eerder gezien. Er kwam aardig wat regen en wind uit en veel sneeuw in de bergen, maar hier beneden hadden we daar geen last van.
Nog even doorzetten met mijn vertaling en dan is het weer gebeurd. Dan nog een week corrigeren, misschien zelfs tien dagen, maar daartussendoor kan ik andere dingen doen, zoals verdergaan met dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

heeft het IMF zijn vertrouwen in Griekenland maar vast opgezegd
Tjaaa, "achteraf" :mrgreen: ......."wij" en " de Grieken" hadden er veel meer aan gehad als die "slimme financiele" jongens eens wat eerder aan de bel hadden getrokken :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Wij zijn pikheet houden in de Algarve, met de camper en door Belgie,Frankrijk,Spanje en Portugal gereden.
Het is onderweg angstig rustig en het kost geen moeite de zaak tussen de lijntjes te houden.
In Spanje was de diesel het goedkoopst euro 1,36/liter. In de Algarve is het erg rustig weinig engelsen,maar nu opeens veel belgen.
Ik zal deze week eens kijken wat alles hier kost,in ieder geval is het prachtig mooi weer en dat scheelt in ieder geval stookkosten.
Voor een plaats met 16Amp en water en afvoer betaal ik euro 19,= per dag inklusief plek voor de aanhanger en de fiat 500.
De hollanders hebben nog centen want die zijn er hier veel in hotels,appartementen en op de campings(veel 65+).
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De hollanders hebben nog centen
Hallo V+D, Met de NAdruk op "nog" :mrgreen: .......ben erg benieuwd naar het kostenplaatje en "verdere observaties" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

v+d schreef:De hollanders hebben nog centen want die zijn er hier veel in hotels,appartementen en op de campings(veel 65+).
Toch maken de Hollanders zich grote zorgen over het vooruitzicht dat er, ondanks het feit dat we het beste pensioenstelsel ter wereld hebben en daarmee ook het rijkste pensienfonds ter wereld - zo rijk dat ze de hele Griekse staatsschuld wel twee keer zouden kunnen betalen en dan toch nog een mooie cent overhouden – er misschien in 2013 vijf tot zeven procent op de pensioenen gekort zal moeten worden. De Nederlandse economie zal in 2012 met 0,5 procent krimpen, wat, als je de berichten moet geloven, bijna een nationale ramp is. Ik wil daar niets aan afdoen of proberen dat te bagatelliseren want een krimpende economie is nooit goed en als je een pensioen hebt van 1200 euro per maand en daar moet 60 of misschien wel 75 euro per maand vanaf, dan is dat niet leuk. Maar armoe? Ik denk het toch niet.

Ter vergelijking voor hen die daarvan houden en het aardig vinden om cijfers te duiden een samenvatting van een bericht uit de Griekse kwaliteitskrant Kathimerini van vanmorgen…
  • De Griekse economie zal in 2012 naar verwachting met 7 procent krimpen. Alleen Sudan doet het in de wereld slechter met een krimp van 9 procent, wat wordt veroorzaakt door de afscheiding van Zuid-Sudan waar de oliereserves zitten.
  • Het IMF voorzag in haar meest pessimistische berekeningen een krimp van hoogstens 3 procent voor 2012. Bovendien was de verwachting dat het Griekse BBP (Bruto Binnenlands Product) over 2011 niet meer dan 5,5 procent zou zijn gedaald – wat nog steeds erg hoog is – maar nu wordt een aanmerkelijk hoger percentage verwacht. Hoe hoog precies, dat blijft nog even een verrassing.
  • De inkomsten van de overheid – uit belastingen, heffingen, noem maar op waar de overheid zijn centen vandaan moet zien te halen – lagen over 2011 maar liefst 1,3 miljard euro lager dan was begroot. Dat betekent dat er - alleen om dit alsnog goed te maken – over 2012 minstens 2 miljard meer opgehaald moet worden dan in 2011. Hoe dat moet, met een alsmaar stijgende werkeloosheid, steeds meer bedrijven die moeten sluiten, wat dan weer minder belastinginkomsten en hogere overheidsuitgaven aan uitkering en dergelijke tot gevolg heeft, weet niemand. Je hoeft wederom geen groot geleerde te zijn om te begrijpen dat dat dus helemaal niet kán en dat de tekorten in 2012 alleen maar zullen oplopen en je die 2 miljard extra dus snel moet vergeten.
    Toch waren de inkomsten van de overheid over de maand december 2011 met 6,1 miljard in stukken hoger dan ze in jaren waren geweest! Dat hebben ze klaar gekregen door de Grieken de duimschroeven steeds verder aan te draaien, de citroen steeds verder uit te persen. Maar daar komt natuurlijk een eind aan.
  • Hoe hoog de belastinginkomsten over het hele jaar 2011 zullen zijn, weet niemand en daar durft zelfs niemand naar te raden. Wel is er over 2011 intussen dik 5 miljard aan belastingbetalers en bedrijven terugbetaald en de verwachting is dat daar in februari nog eens een half miljard bij zal komen, met als gevolg dat het BBP (zie boven) verder zal dalen dan verwacht en dat die daling de 10 procent waarschijnlijk zal benaderen.
Het gevaar van burgerlijke onrust is levensgroot.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door Brazuca »

Theo Horsten schreef:Het gevaar van burgerlijke onrust is levensgroot.
en dat is het..., maar dat ligt aan de volksaard en de snelheid waarmee zaken zich voltrekken.
Zeker geen eenvoudige materie en het lijkt me dat het gewoon doordrammen op een gegeven moment tegengesteld gaat werken, en meer onrust zal veroorzaken dan het iets op gaat lossen. Maar hoe nu verder ?

Wat is wijsheid ?
westeind

Re: Griekenland

Bericht door westeind »

Het lijkt me best een goed ideen om een linkje van dit topic naar Brussel en Den Haag te doen ,
voor mij word er een hoop duidelijk zo in ieder geval ,bedankt Theo :wink:

grt Bram
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat is wijsheid ?
Tjaaaa Dick......da's een Kardinale vraag......EN WIE ben ik EN " It's in the eye of the beholder".....oftewel " Ut is mah net hoe ai d'r tegenan kiekt" :lol:
M'n beste Vader was een hele wijze man.........( het duurde trouwens erg lang voor Ik dat begreep!!) en als IK een bakkie had...was z'n gezegde steevast:
" Ai de kontuh braand Harry, dan muij op de bloar'n zit'n" d'r helpt niks an

Nou klinkt DAT in eerste instantie een beetje meeelig....maar mede n.a.v. de samenvattingen van Theo leest......blijkt al ras dat het daar WEL op neer komt.....er IS stomweg GEEN pijnloze weg voor de Grieken uit deze "Valley of Sorrows"....waar ze overigens door voornamelijk "eigen kunstjes" in terecht zijn gekomen.
Nou niet dat ik het gesprek op Canada wil brengen......maar "als een colonie" stond Canada, ondanks een steeds toenemende afscheiding van Engeland, sterk onder de invloedssfeer van Engeland......in WW1 werd Canada " een volk een land een natie"...voornamelijk door de immense offers die de strijd in Europa vroeg in materiele EN menselijke offers.......Passchendeale en Vimy Ridge " vormden Canada"....als je de geschiedschrijvers mag geloven......( er zijn meerdere van DAT soort voorbeelden voor verschillende landen...maar ik hou me FF sjaakies!IK was er niet bij!!!in m'n eigen ervaring heb ik de beste herinneringen aan de schepen waar het hardste werd gebuffeld)

"ALS" de Grieken kans zien om zich " met z'n ALLEN ACHTER de kar op te stellen" en de goeie kant uit te drukken???....EN " de hand aan de ploeg te slaan"....DAN komen ze er "beter en sterker" uit als volk...als natie...als land.....EN hebben ze een toekomst

"ALS" ze blijven doorgaan met te denken" dat ze slimmer, vlugger, linker en listiger" zijn als " Jan Rap en z'n maat".....en doorgaan met hun ouwe gewoontes....met zichzelf en hun regering en iedereen te bedonderen, bedriegen en " gewoon TE glad af te zijn OF een rad voor de ogen te draaien".....DAN kon het best eens gebeuren dat ze verder afzakken in die " Valley of Sorrows"....en er NIET meer uitkomen " in ONZE tijd"......
Volgens Hawking moeten "we" in de ruimte gaan reizen....hij geeft "ons als mensheid" nog een duizend jaar hier op dit blauwe stippie...........wie weet staan de Grieken dan wel vooraan in de rij :mrgreen: ( persoonlijk denk ik wel eens dattie nog optimistisch is!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: Griekenland

Bericht door Jan Dikker »

Hallo mensen,

Afbeelding

Illustratie en aanvulling van Harry's verhaal

Jan
CompuAddict
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:21
Locatie: Apeldoorn

Re: Griekenland

Bericht door CompuAddict »

Ik lees met heel veel aandacht jouw artikel over Griekenland en de daarop volgende commentaren.
Volgens mij is er een hetze van diverse mensen/groepen tegen Griekenland. Tijl Uilenspiegel zei al, ik ben gehaat, maar ik heb het er naar gemaakt.
Ik heb jouw epistels doorgestuurd naar wat mensen die ik ken, en gevraagd of er belangstelling voor was voor meer, heb het e-mail in 2en gedaan, er waren er een paar die reageerden, dus was alles niet voor niets.
Goed Theo, dat is ons tranendal, ik heb diep meelij met jullie, JanPeter wist het weer beter, NL zal alles terugkrijgen en wij zouden geen last van de recessie hebben, helaas we weten wel beter. Versie aangepast.
Het is nooit te laat voor een mooie kindertijd.


Plaats reactie