Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kayani is dus de ex-Saint Nazaire. bedankt Ruud!. :)
Ik heb van 8/11/1972 tot 18/12/1972 op dit schip gevaren.
19/12/1972 werd ik overgeplaatst op de Hamburg, eveneens zo'n minibulkcarrier.
Ook de Ghent is nog in de vaart, omgebouwd tot cementcarrier.
naftocement-VII.jpg
naftocement-VII.jpg (47.57 KiB) 5177 keer bekeken
Foto shipspotting.com
IDNo: 7106188 Year: 1971
Name: GHENT
Type: Cargo ship Flag: LBR
Tons: 2963
DWT: 5647 Yard No: 132
Length overall: 85.8
LPP: 79.3 Country of build: JPN
Beam: 15.2 Builder: Tohoku SB Co
Location of yard: Shiogama
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
Subsequent History:
[ca1987 cv to cement carrier] - 85 BARONGA - 87 KIMOLOS II - 04 NAFTOCEMENT VII

Ruud (R.I.P.)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Jos,
Hier jouw SAINT NAZAIRE met Liverpool op h'r kont,zat jij toen a/b :?:
SAINT NAZAIRE-©Bob Scott (Large).jpg
SAINT NAZAIRE-©Bob Scott (Large).jpg (86.57 KiB) 5145 keer bekeken
©Bob Scott
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt Ruud! :)
Nee dit was na mijn tijd, ik heb er alleen met een Liberiaans vlaggetje op gevaren.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Op internet vond ik net nog wat recente foto's van de Kayan 1.
Zie: http://www.seanews.com.tr/article/ACCID ... Collision/

Groet,

Hans
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

En om het verhaal compleet te maken:

General cargo vessel Kayan 1 intentionally grounded
Friday, January 20, 2012 - 8:21:00 PM - More articles in Accidents Discuss 0 posts Printable View

In the midday Jan 20 Turkish rescuers evacuated the 13 crew of Kayan 1 and intentionally grounded the vessel to avoid sinking, reported Seanews Turkey. By the time of evacuation list was 20 degrees starboard, with a stern tilt. As of morning Jan 21 AIS shows vessel actually is in Marmara sea, in position 40 58.32N 28 53.15E (1.5 cable from coastline in Zeytinburnu area), two tugs are standing by.

Previous news:
General cargo vessel Kayan 1 sinking in Istanbul
Friday, January 20, 2012
General cargo vessel Kayan 1 allided with two other vessels, general cargo Slochterdiep and general cargo Adria Blu, in Ahirkapi B7 area, Istanbul, at around 0520 LT Jan 20. Kayan 1 was proceeding to a berth, presumably collision was caused by strong wind. Slochterdiep and Adria Blu were slightly damaged, Kayan 1 was holed in engine room and one of the holds areas, with resulting water ingress. Vessel Traffic Center dispatched salvage tug and boats. Kayan 1 developed 15 degrees starboard list, salvage team boarded the vessel, water is pumped out, but risk of sinking still remains. Photos from Turkish Salvage site, and from media. General cargo vessel Kayan 1 IMO 7106176, dwt 5644, built 1971, flag Sierra Leone, manager SYRIAN SHIPMANAGEMENT CO, Syria. General cargo Slochterdiep IMO 9194036, dwt 4625, built 1999, flag Netherlands. General cargo Adria Blu IMO 7510860, dwt 3844, built 1976, flag Tanzania.


Bron: http://www.odin.tc/news/read.asp?articleID=487

Groet,

Hans
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uit de collectie van Ruud de good old Carchester. :)
Carchester.jpg
Carchester.jpg (110.6 KiB) 4916 keer bekeken
CARCHESTER-1.jpg
CARCHESTER-1.jpg (100.83 KiB) 4916 keer bekeken
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Jos en Ruud, leuk die ouwe foto's van de Carchester.
Vorig jaar vond ik 'ergens' op internet nog een foto van de Captain W.D. Cargill vóórdat die zijplaten aan de accomodatie geplaatst waren. Naar verluid om het trillen van de opbouw tegen te gaan.

Groet,

Hans
Bijlagen
CWDC101.jpg
CWDC101.jpg (55.44 KiB) 4738 keer bekeken
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

OBO's van Tradax uit de collectie van Ruud. :wink:
CARCAPE-©PhilEnglish.jpg
CARCAPE-©PhilEnglish.jpg (97.05 KiB) 4669 keer bekeken
CARLANTIC-©Michael Neidig.jpg
CARLANTIC-©Michael Neidig.jpg (193.24 KiB) 4669 keer bekeken
Carcape-Carbay-Seneca-©Alan Richardson.jpg
Carcape-Carbay-Seneca-©Alan Richardson.jpg (55.39 KiB) 4669 keer bekeken
IDNo: 7314644 Year: 1973
Name: CARCAPE
Type: Bulker/tanker
Flag: LBR
Tons: 39300
DWT: 78235 Length overall: 233.2
LPP: 222.5 Country of build: YUG
Beam: 32.4 Builder: Brodosplit
Location of yard: Split
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
End: 1994
Subsequent History:
84 SUNSET PEAK - 88 TRADE QUEST
Disposal Data:
BU Huangpu 17.2.94
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kreeg zojuist deze foto van Peter van Nieijenhuis van de Kayan-I, de ex-Saint Nazaire.
Deze foto is genomen Rota Port (Turkije) 15-12-2010
Kayan I-2.JPG
Kayan I-2.JPG (170.24 KiB) 4558 keer bekeken
Deze foto zat op de harde schijf van de Flinterstream, die bevindt zich momenteel bij Skagen onderweg naar Tripoli. :)
Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Hello iedereen,
Kwam een poosje geleden deze site tegen en heb met belangstelling de verhalen over Tradax gelezen.
Was 1e stuurman op ms.Tamara toen dat schip in oktober 1972 naar Wallem Hong Kong verhuisde.
In de ww dus. Een nieuwe baan als 1e stuurman kon je wel vergeten. Ik heb het zelfs nog geprobeerd als 3e stuurman bij de Caltex, maar daar vertelde men mij dat ik voor 3e stuurman met mijn 1e rang te oud was.
Ben op 1 maart 1973 bij Tradax begonnen 1ste stuurman op de Ghent met kapitein Meyer en hwtk Igor Brncic.
Moest wel even wennen.
De reis duurde niet lang. 1 maand en 13 dagen. Men had op de obo's mensen met tanker ervaring nodig en ik werd overgeplaatst naar de Carbay. Dat schip lag in Megara, Griekenland. Ik vloog daar met superintendant Jonker naar toe.
Daar voer ik eerst met kapitein Jansen en later met kapitein Kraamer.
Kapitein Kraamer kwam ook bij Muller Amsterdam vandaan. Vanwege zijn nogal harde stem had hij daar de bijnaam "Brullende Bertus.
Hij vond het zelf wel leuk en vertelde mij dat ze hem bij Stanvac "whispering mate" noemden.
Hij is in 2011 overleden.
Heb op diverse schepen met hem gevaren. Carbay en Carlantic vanaf de werf in Hamburg waar ze werd verbouwd en verlengd werd en ook Carisle vanaf de werf in Split.
De 1ste reis van de Carlantic, na de verbouwing was niet bepaald leuk. We waren in ballast op weg naar Baie Comeau (shrijf ik dat goed?) en hadden verschrikkelijk slecht weer tijdens de oversteek.
Klaarblijkelijk had het schip qua sterkte wat verloren. Ik vond meer dan 80 scheurtjes in het hoofddek en aan stuurboord ter hoogte van luik 2 was er een crack van 2 meter lang en je keek zo in de topside tank.
Halverwege de reis begaf de stuurmachine het en moest er gestuurd worden met de nood stuurmachine.
Noodhaven Halifax aangelopen en daar kwamen deverse mensen aan boord met onder anderen oud hwtk Wolf.
Enfin de stuurmachine werd gerepareerd en we gingen graan laden in Baie Comeau.
Ik houd er voor deze keer mee op anders wordt het epistel te lang.
Maar wil dit nog even kwijt.
Met Wolf was het wel lachen. Niet dat hij zo humoristisch was, maar er gebeurde altijd wat met hem.
In Halifax kwam hij bij Kraamer met de vraag of hij ondergoed voor hem wilde bestellen want:"ik heb in mijn broek gesch...."
Later, toen hij naar huis ging zou hij de olie samples van de machine meenemen naar Amsterdam voor een analyse.
Enfin het vliegtuid zou vertrekken, maar dat werd uitgesteld omdat er olie onder het vliegtuig lag. Die olie scheen uit het bagageruim te komen.
Hij had waarschijnlijk de flessen niet goed dichtgedraaid.
Groeten.
André Bassa


Plaats reactie