IJslandvaarders
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: IJslandvaarders
Schoeners werden vroegaah " op het oog gebouwd" door een Meester bouwer die slechts een halfmodel had om z'n maten van te nemen.Ik ben de gelukkige bezitter van enkele originele halfmodellen....d.w.z. waar echte schepen van zijn gebouwd, alsmede enkele "sier-halfmodellen"...waar een goede scheepsbouwer overigens achter mekaar een schip van kan bouwen.
Mochten er liefhebbers zijn..........
Anthony, een ware kunstenaar en bouwer van genoemde siermodellen, houdt hier een halfmodel van de " Blue Nose" op , door hem gemaakt, welke ook op de andere plaatjes staat. Het kleinere model is ooook een " Blue Nose" maar dan een kleinere zeilboot, overigens ook ontworpen door de ontwerper van haar grote broer.
PS.je.. door het aanpassen van de foto's komen de modellen niet helemaal uit zo slank als ze echt zijn.
Mochten er liefhebbers zijn..........
Anthony, een ware kunstenaar en bouwer van genoemde siermodellen, houdt hier een halfmodel van de " Blue Nose" op , door hem gemaakt, welke ook op de andere plaatjes staat. Het kleinere model is ooook een " Blue Nose" maar dan een kleinere zeilboot, overigens ook ontworpen door de ontwerper van haar grote broer.
PS.je.. door het aanpassen van de foto's komen de modellen niet helemaal uit zo slank als ze echt zijn.
- Bijlagen
-
- Blue-Nose-Halfmodel-Anthony.JPG (107.07 KiB) 4602 keer bekeken
-
- Blue-Nose-Halfmodel (1).JPG (67.55 KiB) 4602 keer bekeken
-
- Blue-Nose-Halfmodel (2).JPG (67.17 KiB) 4602 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: IJslandvaarders
Prachtige foto's. Wat een schepen. Harry, jij volgt die nieuwbouw van die Bluenose vast wel of je hebt je er waarschijnlijk wel in verdiept. Vandaar de volgende vraag: Wordt zo'n nieuwe Bluenose helemaal traditioneel gebouwd of worden ze aangepast aan moderne technieken en materialen? Wat mij bij het zien van deze foto interesseert...
... is hoe die huidgangen op de inhouten en de wegers worden vastgemaakt. Hoe dat vroeger ging, haal ik uit Mossel's boek van 1859: Handleiding tot de kennis van Het Schip. Die gaat daar in Hoofdstuk 8 "De Buitenhuid" vrij diep op in. Hij beschrijft hoe de huidgangen van verschillende dikten zijn en waarom. Hij zegt om te beginnen...
Hij gaat dan verder met een uitgebreide beschrijving van de zandstrookgang en gaat dan in § 165 verder met...
En verder: wordt zo'n nieuwe Bluenose onder klasse gebouwd en zijn de voorschriften van de klasse dan ook aangepast aan de tegenwoordige tijd? En nog iets: hebben de classificatiebureaus daar nog voldoende expertise voor? En dan bedoel ik eigenlijk: je kunt de mooiste regels op papier zetten, maar hebben ze ook mensen die er bij de bouw met de neus bovenop staan, mensen die over voldoende kennis en ervaring beschikken om de scheepsbouwers eventueel terecht te wijzen? Om op hetzelfde niveau met ze te praten. Nou ja, je weet vast wel wat en hoe ik dat bedoel.
... is hoe die huidgangen op de inhouten en de wegers worden vastgemaakt. Hoe dat vroeger ging, haal ik uit Mossel's boek van 1859: Handleiding tot de kennis van Het Schip. Die gaat daar in Hoofdstuk 8 "De Buitenhuid" vrij diep op in. Hij beschrijft hoe de huidgangen van verschillende dikten zijn en waarom. Hij zegt om te beginnen...
- § 163. Dewijl het berghout aanzienlijk veel zwaarder is dan de gewone gangen der buitenhuid, en men den plotselingen overgang daarvan vermijden wil, worden eenige gangen onder het berghout langzamerhand in dikte verminderd, zoodat bijvoorbeeld pas de 10de of 12de plank de gewone dikte van de huid heeft. Deze gangen onder het berghout dragen den naam van verminderingsgangen.
Hij gaat dan verder met een uitgebreide beschrijving van de zandstrookgang en gaat dan in § 165 verder met...
- De vastmaking van de buitenhuid onder het berghout, geschiedt hoofdzakelijk door de bouten, welke door de balk- en zetwegers heen komen, en waar deze niet gevonden worden slaat men nog om de drie of vier inhouten eenen bout er bij, die onder de lastlijn van koper en daarboven van ijzer genomen wordt. Verder slaat men onder water om het andere hout eenen koperen spijker, en in elk hout eenen houten nagel. Alle stuiken moeten in elk geval door bouten bevestigd worden, om het gevaar van losspringen der planken te vermijden.
En verder: wordt zo'n nieuwe Bluenose onder klasse gebouwd en zijn de voorschriften van de klasse dan ook aangepast aan de tegenwoordige tijd? En nog iets: hebben de classificatiebureaus daar nog voldoende expertise voor? En dan bedoel ik eigenlijk: je kunt de mooiste regels op papier zetten, maar hebben ze ook mensen die er bij de bouw met de neus bovenop staan, mensen die over voldoende kennis en ervaring beschikken om de scheepsbouwers eventueel terecht te wijzen? Om op hetzelfde niveau met ze te praten. Nou ja, je weet vast wel wat en hoe ik dat bedoel.
Re: IJslandvaarders
Ook geen verkeerd boekje van de hand van meneer Chapelle;
(wordt vervolgd)
(wordt vervolgd)
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: IJslandvaarders
Hallo Theo, Mariner et all,nieuwe Bluenose onder klasse gebouwd
Hier is een webcam om naar de nieuwe " Blue Nose te kijken....
http://www.novascotiawebcams.com/south- ... z1ABDaQZDl
Mooie boekies Mariner....het zijn prachtige schepen die schoeners.
Wat betreft de bouw Theo, ja het schip wordt onder ABS classe gebouwd en voor zover mij bekend worden er " mederne technieken" toegepast zoals:
1) gelamineerde spanten.
2) stalen en gegalvaniseerde knie-en en andere "hardware"
3) Tropische hardhouten. ( i.p.v. de lokale houtsoorten die vroegaah hier werden toegepast!)
Wat betreft de regels ben ik niet erg bekend met ABS, maar Lloyds heeft een scala van regelementen voor zowel houten schepen als ook voor komposiet gebouwde schepen ( vroegaah in de 1800's werden er een scala van grote zeilers gebouwd met stalen spanten en houten gangen!)
Ik heb hier nu in m'n handen de " Lloyds Rules for the building and classification of ships built of wood" uit 1885.......en " behoudens logische aanpassing/modernisering van sommige materialen"....als je die regels goed toepast dan komt er een mooi scheepie uitrollen.....dus ABS zal ook best zoiets hebben. Om een schip te classificeren bij nieuwbouw moeten hoe dan ook de bouwtekeningen worden goedgekeurd en moet er vervolgenstoezicht zijn bij de bouw om te verifieren dat alles volgens tekening gaat zoals je weet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: IJslandvaarders
Zeg Ouwe... je begint dat scannen en plaatjes fotograferen aardig door te krijgen, groet uit een bewolkt maar werm zuid brasil.Andere ouwe
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: IJslandvaarders
Prijs jezelf gelukkig Harry, dat zijn geen gemakkelijke jongens. Veel veeleisender dan de andere klasse-bureaus, in ieder geval hier.Harry G. Hogeboom schreef:Wat betreft de regels ben ik niet erg bekend met ABS
Re: IJslandvaarders
Nog een leuk boekje over visschoenertjes, uitgegeven in 1940 en herdrukt in 1961.
Om onze potjesschipper niet verder op kosten te jagen maar weer wat scannetjes van de inhoud gemaakt. De kwaliteit is uiterst matig, maar ik vond 't zonde om het hele boek te slopen. Je kan in ieder geval zien hoe een schoener gebouwd werd en wat voor soorten visserij men bedreef;
Om onze potjesschipper niet verder op kosten te jagen maar weer wat scannetjes van de inhoud gemaakt. De kwaliteit is uiterst matig, maar ik vond 't zonde om het hele boek te slopen. Je kan in ieder geval zien hoe een schoener gebouwd werd en wat voor soorten visserij men bedreef;