Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Met het door bladeren van mijn mappen,
kwam ik weer een foto van Veronica tegen.
Ik wist niet dat ik er zoveel van in mijn bezit had.
Maar ik kan er geen één vinden van de keren dat wij bij de proefvaarten maakten ,
met toen de nieuwe slepers van Wijsmuller,
en sigaretten en drank overzetten , en als dank daar voor een plaatje kregen.
Ik zal het toen wel te druk gehad hebben, om toen foto,s te maken.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Veronica 008.jpg
Veronica 008.jpg (169.14 KiB) 4840 keer bekeken

Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier een radio schip onder de kust van Israël.
Radio Hof.
Gr Frans /Goofy
Bijlagen
Radio.jpg
Radio.jpg (88.22 KiB) 4764 keer bekeken
Radio schip Hof.jpg
Radio schip Hof.jpg (219.59 KiB) 4764 keer bekeken
zeehond

Re: Zendschepen

Bericht door zeehond »

lijkt verdacht veel op een oude fairplay boot weet iemand of dat zo is of welke sleepoot anders gr joop
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Ik heb nog iets gevonden van de King David.
Ankerketting gebroken bij windkracht 8-9
Het radiozendschip King David het schip van piratenzender Capitol Radio sloeg op 10 november 1970 van haar ankers en liep aan de grond op het strand van Noordwijk aan Zee, zo'n 50 meter uit de kust.
De Wijsmuller sleepboot Hector en de reddingboot Johanna Louisa uit IJmuiden reageerden direct op de noodseinen van de King David en waren snel terplaatsen. Ook de strandreddingboot van Noordwijk, de Kurt Carlssen kwam in actie. Tijdens windkracht 7 haalde de Noordwijker reddingboot 5 van de 7 bemanningsleden van boord. Later die dag keerde iedereen weer terug.
Een woordvoerder van Capitol Radio kwam met de mededeling dat de King David "zwaar bewapend was en dat de bemanning getraind was in wapengebruik". Dit alles omdat men bang was voor een bezetting van het zendschip, daar het toch een piratenzender betrof.
Later werd duidelijk dat er op het moment van breken van de ankerkettingen geen machinist aan boord van de King David was. Verder was er niemand geweest die de hoofdmotor had kunnen starten.
Pogingen om de King David dezelfde dag vlot te krijgen mislukten.
Op 13 november, om 14.41h, heeft de Hector de King David vlotgetrokken. De Wijsmuller bergers hadden na de eerste poging een geul gegraven met een bulldozer door de zandbank die het vlottrekken belemmerde.
De financiële afhandeling van de berging had nogal wat voeten in de aarde, maar dat is niets bijzonders.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
King David.jpg
King David.jpg (64.3 KiB) 4715 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier nog een Foto, van de Mebo.
Ge Frans / Goofy
Bijlagen
Ms Mebo 2 Van Radio Nordsee.jpg
Ms Mebo 2 Van Radio Nordsee.jpg (56.74 KiB) 4470 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Weer een stukje radio zeepiraat.
Geschiedenis van Radio Syd

Het station werd gestart door een jonge Zweed, Nils-Eric Svensson, die radio en televisie in de VS gestudeerd en heeft gewerkt voor een korte periode bij de Zweedse staat run omroep. "Radio Mercur Skånes" gehuurd zendtijd van de Deense piratenzender Radio Mercur, dat was begonnen uitzenden van een paar maanden eerder uit een Panama geregistreerd schip "Cheeta", verankerd in internationale wateren tussen Kopenhagen, Denemarken en Malmö, Zweden. De uitzendingen waren op de FM-band, en had slechts betrekking op het dichtbevolkte zuidwesten van Zweden, Skåne, met de steden Malmö, Landskrona en Helsingborg.

In 1958, werd opgenomen muziek beperkt tot 60 minuten per dag door de Zweedse Radio en popmuziek werd vertegenwoordigd door twee of drie opnames. De nieuwe radiozender speelde alleen muziek, accentueren popmuziek, en was een onmiddellijk succes, het vastleggen van 70 - 80% van de luisteraars tijdens de uitzending beperkte uren.

Skånes Radio Mercur is gebouwd op enthousiasme, zonder financiële steun, en de start-up was moeilijk. Tot verbazing van Nils-Eric, zowel de kranten en de platenmaatschappijen boycotte de jonge station. De reclamebureaus werden ook langzaam op te vangen, meestal omdat ze waren niet toegerust om deze nieuwe media te behandelen. Vervolgens wordt de steun kwam van kleine adverteerders en kleine non-conformistische platenmaatschappijen, die geïnd in fraai.

Nils-Eric Svensson bleef bij zijn station voor drie jaar, tot het Zweedse parlement had ingevoerd wetten, die het onmogelijk maakte om het station verder zoals hij het zag. Hij verkocht het station in 1961 om een carrière in de VS, waar hij nu woont in Californië voort te zetten. Britt Wadner, die werkte in marketing op het station, nam het over. In 1962 Skaanes Radio Mercur kocht de transmissie schip Cheeta Mercur van Radio Mercur, en werd de naam veranderd in Radio Syd om het te onderscheiden van de andere Zweedse radio piraat, Radio Nord, dicht bij Stockholm.

Radio Syd blijven om uit te zenden nadat het Zweedse parlement had een wetsvoorstel tegen de piraten radio's in juni 1962. In 1964, het station kocht het grotere schip, Cheeta II van het voormalige Radio Mercur, dat de transmissies naar Denemarken hield in augustus 1962, als gevolg van een gelijkaardige wetsvoorstel door het Deense parlement. Radio Syd niet meer transmissies naar Zweden in 1966.

Het tweede schip de MV Cheeta 2 uitzending van de Britse zender Caroline South voor een paar weken na de MV Mi Amigo aan de grond liep bij Frinton. Na deze dienst hield, werd het schip verkocht en verplaatst naar de Gambia, waar ze uiteindelijk zonk. Mevrouw Wadner was ten minste een keer veroordeeld voor overtreding van de Zweedse omroep recht.

Radio Syd werd uiteindelijk opgericht in The Gambia net buiten de hoofdstad Banjul. Omroep naar Gambia en Senegal op de middengolf, het station niet meer zenden in 2001, toen de antennes stortte naar beneden.

In 1984 een korte comeback - nu op de kortegolf - maakte een groot succes. Het is MW-programma werd door de heruitzending GamTel, (ex-Cable & Wireless aan faciliteiten in Abuko), op de kortegolf het maken van meer dan 1500 luisteraars over de hele wereld gelukkig, idee van door een Zweedse Radio Club.


MV Cheeta.
Chip details: De Cheeta was een 107 BRT Duitse steen vissersboot geregistreerd in Panama en eigendom van het reclamebureau, die werd geregistreerd in Liechtenstein.

In de nacht van 17e/18e juli 1958 de Cheeta verloor haar anker, dreef richting de Zweedse kust, en liep aan de grond net buiten Malmö. Tijdens de storm verloor zij haar antenne mast en schade werd toegebracht aan de zendapparatuur. Panama te trekken registratie op 29 augustus 1958. In Juli 1961 werd de Cheeta vertrokken naar Kristiansand (Noorwegen) om reparaties ondergaan. Mike Leonard meldt dat het schip was verhuurd aan een Noorse rederij maar voor een paar maanden. Het gebruikt als een werkschip tot lading van schroot tussen de verschillende Scandinavische havens transport.

Tijdens een storm op 12 februari 1962 de Cheeta stak een noodoproep, en een sleepboot werd gestuurd om het schip te helpen de Langlinie Quay, Kopenhagen. Hier is de Cheeta werd voldaan door de politie en vastgehouden. De Cheeta had nog staatloos was, hoewel ze beweerde te zijn ingeschreven in Honduras. Het schip werd vervolgens verkocht aan mevrouw Britt Wadner.

Het schip werd op sleeptouw genomen door een sleepboot op 9 januari 1963, nadat vast zat in het pakijs in het noordoosten van het eiland Saltholm. De Cheeta kwam uiteindelijk veilig aan de Malmö Yacht Club haven, Limhamn.

Tijdens een storm op 17 september 1964 was de Cheeta ging op drift en gestrand nabij Malmö, zich schuil onder de waterlijn. Op de middag op 19 september van het schip werd weer gesleept en in Malmö voor reparaties. Tijdens de avond van 07 oktober 1964 de Cheeta zonk op Quay nr. 11 in Malmö haven. Dit werd gedaan met opzet, om wat geld te claimen verzekeringen. Maar alle waardevolle apparatuur, zoals generator en zender, werd het schip eerst. Ik heb een korte Super8 film toont deze activiteit. Terwijl het schip zonk in de haven, waar het water was niet erg diep, moest worden verwijderd. Ik herinner me dat er een te schrijven op de kade, voor vele jaren, dat de 'Cheeta hier zonk op xxx 1964 ". Na de berging werd genomen om Persöner in Ystad. Persöner was een bekende sloperij, waar veel schepen werden gesloopt - en zo was de Cheeta. [Informatie door Per Alarud]

Offshore radio station: Radio Mercur (voor Denemarken) van 11 juli 1958-12 februari 1962, Skånes Radio Mercur (voor Zweden) van 14 december 1958-05 maart 1962, Radio Syd vanaf 6 maart 1962-17 september 1964

Locatie: Internationale wateren in het noordelijk gebied tussen Kopenhagen en Landskrona, ten zuiden van Tycho Brahe's Island van de Ven, later op de zuidelijke ligging tussen Kopenhagen en Malmö. In de herfst van 1961 de Cheeta verankerd in de Stora Balt / Elefantgrunden tussen Fyns Hoved, Funen en Reerso, Zeeland (Denemarken). In november 1961 veranderde het schip weer naar een positie buiten Kopenhagen. In februari 1962 werd het anker Malmö (Zweden).


Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Radio Syd.jpg
Radio Syd.jpg (55.65 KiB) 4429 keer bekeken
cheeta.jpg
cheeta.jpg (111.81 KiB) 4429 keer bekeken
cheeta2.jpg
cheeta2.jpg (152.53 KiB) 4429 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier nog een foto, van de Borkumriff.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
borkumriff.jpg
borkumriff.jpg (37.17 KiB) 4387 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier weer en adviesje van RadioNoordzee.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
GR Radio Noordzee.jpg
GR Radio Noordzee.jpg (37.96 KiB) 4334 keer bekeken
martien
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2012 14:56

Re: Zendschepen

Bericht door martien »

Afbeelding

Dit schip de aegir waar ik vroeger geruime tijd op heb gevaren een zogenaamd
potje,zo noemden ze deze scheepjes ze waren ongeveer 250 tot 300 ton en er
stond meestal een deutz of een industrie of een hele oude kromhout in,ze waren
van dik voor de tweede wereldoorlog 1937 of 38 of nog eerder,ze voeren veel met hout op de oostzee of graan naar een haven in engeland en dan veel balen oudpapier mee
naar amsterdam.
Nu heb ik ergens gelezen dat de aegir ook als zendschip in de lucht is geweest maar
hoe en wat moet ik nog uitzoeken,hij is op een gegeven moment opgebracht in verband
met smokkelwaar.
Ik heb natuurlijk voor dit scheepje op de grote vaart gezeten de laatste jaren van mijn
vaartijd was op de kustvaart oa deze potjes van 1960 tot en met 1972.
groeten martien :roll:
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Gelukkig komen er weer wat meer foto's los.
Houden zo!,
ga zo door.
Want er moet nog zat zijn .
Gr Frans / Goofy


Plaats reactie