Loggers
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
SCH60 Jaap toegevoegd.
Jan de Reus
Jan de Reus
- Bijlagen
-
- SCH60 Jaap
Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1442 voor rekening van de Verre Visserij Mij. De tewaterlating vond plaats op 17 februrari 1960 en het schip kwam in de vaart op 27 mei van datzelfde jaar.
Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.
Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
;
; - SCH60-Jaap_1000x800.gif (414.06 KiB) 19607 keer bekeken
- SCH60 Jaap
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
VL80 Gesina
Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)
De afmetingen van het schip waren:
Bruto tonnage: 183 brt.
Lengte: 34.20 m
Breedte: 6.56 m
Holte: 3.39 m
De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.
In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.
Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend.
Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de
geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.
In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.
.
Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)
De afmetingen van het schip waren:
Bruto tonnage: 183 brt.
Lengte: 34.20 m
Breedte: 6.56 m
Holte: 3.39 m
De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.
In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.
Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend.
Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de
geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.
In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.
.
- Bijlagen
-
- VL80-Gesina_1000x800.jpg (481.9 KiB) 19418 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
IJM 9 Haarlem
De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.
bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.
Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
Jan
De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.
bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.
Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- IJM9-Haarlem_groot_800x600.jpg (316.62 KiB) 19335 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: loggers
Mooi, Jan
Knap stukje werk
Nou heb ik toch altijd in de veronderstelling geleefd dat een stoomtrawler een "fiets" werd genoemd, maar nu keek ik dat nog eens even na en nu wordt er beweerd dat een motorlogger ook wel "fiets" wordt genoemd. Zeg eens even wat juist is, wil je?
Knap stukje werk
Nou heb ik toch altijd in de veronderstelling geleefd dat een stoomtrawler een "fiets" werd genoemd, maar nu keek ik dat nog eens even na en nu wordt er beweerd dat een motorlogger ook wel "fiets" wordt genoemd. Zeg eens even wat juist is, wil je?
Re: loggers
een vlaardinger stoom logger werd fiets genoemd
kijk hier voor meer
http://www.scheepspraat.nl/fiets.htm
kijk hier voor meer
http://www.scheepspraat.nl/fiets.htm
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
SCH7 Pollux
Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.
Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.
In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.
In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.
Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.
Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.
In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.
In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.
- Bijlagen
-
- SCH7 Pollux
- SCH7-Pollux_800x600.jpg (315.09 KiB) 19197 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
SCH307 Margaretha
De Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
De Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
- Bijlagen
-
- SCH307 Margaretha
- SCH307-Margaretha_800x600.jpg (317.22 KiB) 8373 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: loggers
Mijn eerste varende marine plaatsing als stoker der 3e klasse,was H.M Jan van Brakel,ingezet als visserij inspectie schip in 1953.Dit inspecteren bestond voornamelijk met het begeleiden van de loggers,te beginnen in de zuidelijke noordzee en eindigend later in het seisoen ter hoogte van de shetlands.Ook het uit mekaar houden en de vrede bewaren tussen de hollanders en de fransen,sta me bij dat laatstgenoemden sleepnetten gebruikten en verdomden van koers te veranderen.Had respect voor die vissers ,als ik hun doorkliefde handen zag met zout doortrokken,tja de haring werd duur betaald Ik heb van al dat haring(uit de eerstehand) eten uiteraard een ontiegelijke dorst overgehouden,want wij werden goed bevoorraad '' Het gaat u goed haringvissers''.Helaas hier niet verkrijgbaar
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
SCH310 Voortvaren
Deze keer dan een echte logger de SCH310 Voortvaren. Deze motorlogger is in 1916 als SCH256 Alka gebouwd bij Fa. Boot te Leiden voor rekening van W. Hoogenraad & D. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 111,07 brt (na verlenging 153,59 brt)
Afmetingen: 25,42 (33,50) x 6,65 x 2,90 m
Motor: 2 cil. Industrie 80 pk, later vervangen door een 4 cil. Industrie 240pk
1915 SCH 256 Alka eig. W.Hoogenraad & D. v/d Zwan
1926 SCH 256 Alka eig. N.V. D. v/d Zwan & Zn.
1927 SCH 302 Willem van der Zwan eig. A. v/d Zwan & Zn.
1928 SCH 302 Willem van der Zwan motor ingezet
1938 SCH 302 Willem van der Zwan wijziging motor
1941 SCH 302 Willem van der Zwan gevorderd, VS 1428
1945 SCH 302 Willem van der Zwan vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 302 Willem van der Zwan eig. Fa. A. v/d Zwan & Zn. verlengt en hermeten
1954 SCH 302 Willem van der Zwan eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 302 Willem van der Zwan eig. W. v/d Zwan & Zn. B.V.
1962 KW 62 Willem van Beelen eig. Gebr. van Beelen, in huurkoop
1966 SCH 310 Voortvaren eig. B. v/d Toorn
1968 SCH 310 Voortvaren verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
Jan
Deze keer dan een echte logger de SCH310 Voortvaren. Deze motorlogger is in 1916 als SCH256 Alka gebouwd bij Fa. Boot te Leiden voor rekening van W. Hoogenraad & D. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 111,07 brt (na verlenging 153,59 brt)
Afmetingen: 25,42 (33,50) x 6,65 x 2,90 m
Motor: 2 cil. Industrie 80 pk, later vervangen door een 4 cil. Industrie 240pk
1915 SCH 256 Alka eig. W.Hoogenraad & D. v/d Zwan
1926 SCH 256 Alka eig. N.V. D. v/d Zwan & Zn.
1927 SCH 302 Willem van der Zwan eig. A. v/d Zwan & Zn.
1928 SCH 302 Willem van der Zwan motor ingezet
1938 SCH 302 Willem van der Zwan wijziging motor
1941 SCH 302 Willem van der Zwan gevorderd, VS 1428
1945 SCH 302 Willem van der Zwan vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 302 Willem van der Zwan eig. Fa. A. v/d Zwan & Zn. verlengt en hermeten
1954 SCH 302 Willem van der Zwan eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 302 Willem van der Zwan eig. W. v/d Zwan & Zn. B.V.
1962 KW 62 Willem van Beelen eig. Gebr. van Beelen, in huurkoop
1966 SCH 310 Voortvaren eig. B. v/d Toorn
1968 SCH 310 Voortvaren verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
Jan
- Bijlagen
-
- SCH310-Voortvaren_800x600.jpg (278.8 KiB) 8331 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: loggers
SCH89 Jo
Deze motorlogger is in 1915 als VL61 Jo gebouwd bij De Groot en Van Vliet te Slikkerveer voor rekening van rederij Van Toor Visserij Mij. te Vlaardingen.
Inhoud: 176,64 brt
Afmetingen: 34,51 x 6,56 x 2,74 m
Motor: 4 cil. Brons 240 pk
1915 VL 61 Jo Eig. van Toor Visserij MIJ
1925 VL 61 Jo Eig C van Toor
1931 GDY 61 Irena Eig Poolse MIJ
1934 VL 61 Jo Eig D van Heul
1957 VL 61 Jo Eig C van Toor
1958 SCH 89 Jo Eig. v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop aan de Brugse Sleepsloperij Zeebrugge
Jan
Deze motorlogger is in 1915 als VL61 Jo gebouwd bij De Groot en Van Vliet te Slikkerveer voor rekening van rederij Van Toor Visserij Mij. te Vlaardingen.
Inhoud: 176,64 brt
Afmetingen: 34,51 x 6,56 x 2,74 m
Motor: 4 cil. Brons 240 pk
1915 VL 61 Jo Eig. van Toor Visserij MIJ
1925 VL 61 Jo Eig C van Toor
1931 GDY 61 Irena Eig Poolse MIJ
1934 VL 61 Jo Eig D van Heul
1957 VL 61 Jo Eig C van Toor
1958 SCH 89 Jo Eig. v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop aan de Brugse Sleepsloperij Zeebrugge
Jan
- Bijlagen
-
- SCH89-Jo_800x600.jpg (351.2 KiB) 8295 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl