E-boeken of e-books of digitale boeken.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

OK, dan weet ik dat het linkje werkt !
Elke keer als ik erop klikte, kwam ik 'ingelogd op naam' binnen, en dan werkt alles uiteraard perfekt...

Bedankt voor de terugkoppeling, Derk !
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb het ook gedownload, Jan. Leuk boekje.

Een ding is jammer: heb jij op je scannersoftware niet de mogelijkheid om dergelijk drukwerk als "Magazine" te scannen?
Normaal begint een scanner op "foto" waarna je dan ook nog als "document" kunt scannen, maar meestal zit er toch ook een stand op voor drukwerk zoals een krant of een tijdschrift.
Zie hieronder.
Afbeelding

Hieronder een goed voorbeeld uit een gedenkboek van de Rotterdamsche Lloyd waarvan ik uit ervaring weet dat ik die foto's als drukwerk, dus in de mode "Magazine" moet scannen. En dan gewoon op 300 dpi want hoge resolutie heeft bij drukwerk geen enkele zin.

Afbeelding.Afbeelding

Links gescand als "Photo" en rechts gescand als "Magazine".
Bij jouw scans is dat raster op bijna alle foto's een beetje storend en dat is jammer, want scannen is een hoop werk, terwijl het ook anders kan.

Het is maar een idee, hoor.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

Geweldige tip, Theo !
Dat kannie idd ! Alleen heet dat bij mij een 'kleurendocument'
Iedere bldz is dan nog steeds 3MB, maar die storende drukstipjes zijn vervaagd.

Tja, dat krijg je als je zelf -zelfs als wtk- niet volgens de RTFM-methode werkt..... :oops:


(Idd: Read The F**kin' Manual )
Oost, west...ook best
aardbewoner
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2011 17:14
Locatie: Diemen

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door aardbewoner »

Heerlijk om in een verloren uurtje wat te lezen :)
Enige wat mij stopt om een e boek te kopen in die stomme drm !
Niets wat die stomme adobe gebruikt want dat werkt niet eens op mijn computer.
Gebruik calibre om div. Kranten te lezen gewoon GEWELDIG .


Groet jan
Water is Nat !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Is er onder ons al iemand die eboeken leest op zijn iPad? En dan bedoel ik met behulp van een speciale app zoals de Bluefire Reader.

Afbeelding.Afbeelding

Ik moet eigenlijk zelf aan een iPad, al heb ik daar hier dan ook niet direct gebruik voor. Alleen zit ik nu weer te twijfelen: een iPad 2 kopen of gelijk een dure iPad 3. Maar ik ben dus erg benieuwd hoe dat bevalt op de iPad met een speciale app. Ik ben vast van plan om van mijn volgende boek - verhalenbundel - naast de papieren versie ook meteen een ebook uit te brengen.
In dat verband nog een vraag: kun je, als je een ebook leest, tegelijk ook een stukkie muziek afspelen op diezelfde iPad?
Ik weet het: ik zou dat zelf allemaal moeten onderzoeken en als ik in Holland woonde, deed ik dat ook, maar hier is het allemaal wat minder eenvoudig. Als je een half jaar geleden bij een computerboer vroeg waarom hij geen iPads verkocht, dan moest je eerst uitleggen wat dat was en dan pas zei hij: "Oh, die dingen... Nee, die wil hier niemand hebben."
Daar is nu enige verandering in gekomen, maar niet veel.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb het gevoel dat er een enorm verschil zit tussen het lezen van een e-boek of een echt boek. Het begint al met het snuffelen in winkels, boekwinkels of tweede hands zaken. Je pakt het boek, bekijkt het omslag, leest de achterflap, (altijd een schitterende recensie), je voelt, je snuffelt aan het boek en legt het weer terug. Volgende boek.
Gisteren kwamen we thuis na een bezoek aan een 2ehands zaak, met een stapel boeken waaronder een paar prachtige gedenkboeken, fotoboeken, o.a. over de PTT, de Hoogovens en een modeketen hier uit de buurt. Ik denk niet dat dit soort boeken op E-boek komt.
Ik vond daar ook het boek van Robert Kurson "Schaduwduikers". Het waar gebeurde avontuur van de duikers die Hitlers verdwenen U-boot vonden. Zo staat het op de omslag.
Het betreft de U869, gezonken voor New Jersey wat men niet wist dat daar een onderzeeër lag. Men dacht dat de U-869 bij Gibraltar was gezonken.

Theo je staat nog steeds niet op de 2e hands plank. Dat zou hier niet zo erg zijn, het zijn boeken die door particuliere weg gedaan worden. Zolang je maar niet bij de Slechte staat.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je hebt helemaal gelijk: er gaat voor veel mensen niets boven een écht boek, een papieren boek. Boeken worden een mens dierbaar; je kent ze; het zijn vrienden geworden. Ik kijk met veel genoegen naar mijn sinds twee weken keurig opgeruimde, gesorteerde en eindelijk eens góéd gecatalogiseerde boekenkasten. En precies wat je zegt: dat tweedehandscircuit, dat gaat op den duur verdwijnen en dat is dan een groot verlies. Maar dat geldt niet alleen voor boeken. Wat zou je denken van geschreven brieven? Wie doet het nog? Maar dat betekent wel dat de zo interessante briefwisselingen tussen mensen die iets te vertellen hebben, verloren gaan.
Anderzijds moet je, als je iets met boeken wilt doen, oog hebben voor de realiteit. Als mensen liever e-boeken lezen dan papieren boeken, dan moet je je schrijfsels (ook) als e-boek aanbieden.

Waar het me nu vooral om gaat, is het lezen van e-boeken op een iPad. De "readers" zijn intussen gemeengoed geworden en die zijn prachtig, maar toch denk ik dat die het op den duur weer gaan afleggen tegen het lezen van ebooks op de iPad en dus ga ik daar rekening mee houden. Ik vraag speciaal naar die Bluefire Reader omdat ik nog geen jaar geleden aan het begin van dit topic over de Goodreader schreef. Als je dat nu bekijkt, dan zie je wat er in minder dan een jaar alweer veranderd – verbeterd – is.

Als ik dan verder zie wat ik zelf, met goede software, kan doen, dat ik een e-book kan produceren dat in geen enkel opzicht onderdoet voor een professioneel product, dan moet je toch wel even gaan nadenken. Intussen weet ik dat het ook betrekkelijk eenvoudig is om een e-book te maken met audio en video en dat geeft – althans voor mij – ongekende mogelijkheden. In veel van mijn schrijfsels speelt muziek een belangrijke rol, wat voor mij reden was om op de cd-rom met de digitale versie van mijn verhalenbundeltje "Vroeger had je lol", die ik tevens heb gebruikt als promotiemateriaal voor mijn twee andere boeken, de muziek in te sluiten die een belangrijke rol speelt in "De Prijs".
    • Afbeelding

      Afbeelding

      Afbeelding
Nog mooier zou zijn als je de muziek die in een boek of een kort verhaal een rol speelt, kunt laten horen op het moment dat de lezer op de pagina komt waar die muziek in het verhaal voorkomt. Let wel: uitsluitend als hij of zij dat zelf ook wil. Dat kan nu, heb ik gezien en dus ga ik me daar verder in verdiepen. Dat is verdraaid leuk werk. Ik zie echt wel wat in e-boeken.
Bob schreef:Zolang je maar niet bij de Slegte staat.
Dat zeg je nu wel, Bob, maar je moet niet vergeten dat wie bij De Slegte ligt, al een heel circuit heeft afgelegd. Die heeft in elk geval een boek geschreven waar een reguliere uitgever iets in zag en dat verschenen is. Dat gebeurt niet met boeken van een internetuitgever. Ik ben bij De Alk terechtgekomen en die verkopen hun restanten nóóit aan De Slegte; die gaan naar het oud papier en nergens anders heen. Vooral omdat ze zoveel fotoboeken en naslagwerken uitgeven, willen ze voorkomen dat mensen rustig wachten met kopen tot een boek bij De Slegte terechtkomt.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Bob R.I.P. »

Alles wat geschreven is, raar eigenlijk we praten nog steeds over schrijven terwijl er geen pen of potlood meer aan te pas komt. Alleen nog om het contract met de uitgever te ondertekenen. Maar dit terzijde. Wat ik eigenlijk naar toe wil is dat het sec lezen vanaf papier je fantasie prikkelt. Je hebt een bepaalde voorstelling van wat je leest. Daar hoeft m.i. geen extra's bij in de vorm van foto's en geluiden (muziek). Zie je later een film gebaseerd op het boek dan kan het heel anders zijn. Maar dat vind ik nu weer het leuke hoe een ander iets interpreteert.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door hrobbers »

Het kan ook zo met een I Pat

http://www.youtube.com/watch?v=fChTTf4Ogp4

:lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, zo kan het ook! Hartstikke mooi. :-D
Wat ik eigenlijk naar toe wil is dat het sec lezen vanaf papier je fantasie prikkelt.
Daar heb je helemaal gelijk in en zo hoort dat ook te zijn. Ik durf te beweren dat ik beeldend kan schrijven, dat ik personen en ook de omgeving waarin ik ze plaats zo kan beschrijven dat de lezer het voor zich ziet. Maar hoe doe ik dat met muziek? Vooral als het een - bij de Nederlandse lezer - minder bekende muzieksoort is zoals bijvoorbeeld DIT.

Hoe kan ik op de lezer overbrengen wat ik hoorde? In die speciale situatie? Hoe kan ik het zo beschrijven dat hij of zo de situatie niet alleen voor zich ziet, maar het ook hóórt? Als ik het in een e-book zachtjes op de achtergrond zou kunnen afspelen, zou dat naar mijn mening iets toe kunnen voegen. Maar alleen als optie; nooit zomaar, ongevraagd.


Plaats reactie