Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Jan ,

In Ferragudo stond wel een zuiltje met mooie tafreeltjes.
Op speciaal verzoek hier dan maar. Ik zit heel weinig op bankjes dat komt nog wel!
Torntoe op zondag het gaat op werken lijken :wink: .
DSC03022.jpg
DSC03022.jpg (445.41 KiB) 3580 keer bekeken
DSC03018.jpg
DSC03018.jpg (535.2 KiB) 3580 keer bekeken
DSC03019.jpg
DSC03019.jpg (450.83 KiB) 3580 keer bekeken
DSC03020.jpg
DSC03020.jpg (442.53 KiB) 3580 keer bekeken
DSC03021.jpg
DSC03021.jpg (553.05 KiB) 3580 keer bekeken
Nou,ik loop al jaren geen hondenwacht meer,salamat tidoer!

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door dita »

Jan,
Mooie plaatjes. Prachtig.Hieraan kan je goed zien dat Portugal een grootmacht geweest is.
gr.Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Jan wil graag "azulejos"zien zoals die blauwe tegeltjes heten.
Dat kan, we gaan vandaag naar Almancil langs de n-125, op een heuveltje,staat een kerkje boordenvol met portugees blauw.
Eenmaal van de weg af is het er,nu,heerlijk rustig in de omgeving van"Capela Sao Lourenco dos Matos".
De blauwe tableaux zijn van Oliviera Bernardes een achtiende eeuwse kunstenaar en dat was ie.
Het koor is verguld en ook de lambrizeringen zijn verguld,het altaar is van marmer met albasten steunen maar verder is alles blauw.
Naast de kerk is een galerie met theetuin en ook aan de overkant is een galerie.
DSC02949.jpg
DSC02949.jpg (446.7 KiB) 3524 keer bekeken
Dit tafreel stelt Sao Lourenco voor,hij is door de romeinen op een stalen hekwerk geroosterd omdat hij god verkoos te vereren i.p.v. de romeinse keizer.
Een soort vroege barbecue party van de romeinen zeg maar.
Toen Lourenco vond dat hij aan een zijde gaar genoeg was vroeg hij, de romeinen ,hem om te draaien opdat de andere zijde ook gaar kon worden.
Gedurende deze marteling zond god een engel die zich over zijn ziel ontfermde en Lourenco gaf glimlachend de geest.
Rare jongens die romeinen,we zagen het al eerder!

Lourenco werd geboren in Husca(Aragon)Spanje en stierf op 10 Augustus 258.
Sinds we ondekt hebben dat Willem van Oranje echt gezwegen heeft, moeten we het Lachen van Lourenco ook maar met een korreltje zeezout nemen.
Als je op een warm rooster ligt tussen dronken Romeinen vertrekt je gezicht mischien wel eens.
DSC02938.jpg
DSC02938.jpg (457.8 KiB) 3524 keer bekeken
Het haantje op de toren draagt levenslang een kruis of elk huisje heeft zijn kruisje.
DSC02939.jpg
DSC02939.jpg (292.04 KiB) 3524 keer bekeken
De naast de kerk gelegen pastorie heeft de in Algarve zo bekende moorse schoorstenen.
DSC02941.jpg
DSC02941.jpg (474.54 KiB) 3524 keer bekeken
De klokken worden bediend door middel van een nestenschijf en ketting
DSC02943.jpg
DSC02943.jpg (366.89 KiB) 3524 keer bekeken
Indrukwekkend goed bewaard gebleven en niet kapot gerestaureerd.
DSC02945.jpg
DSC02945.jpg (395.39 KiB) 3524 keer bekeken
Op het kerkplein staan wat wachtenden tot de kerk los gaat(14.00 uur),het is 14.15 uur en er beweegt niets.
We kletsen wat met vlamingen ,altijd leuk omdat we elkaar wel verstaan maar vaak niet begrijpen.
Een ongeduldige engelsman voelt eens aan een zijdeur en die is los,we kunnen naar binnen.
Achter een soort toonbank zit een kleine dame die even lang als breed is ze heeft een snorretje en beweegt en praat als een legeraanvoerder.
Eigen initiatief en tegenspraak wordt niet geduld.
De engelsen mogen zonder meer naar binnen.
De vlamingen en hollanders worden van top tot teen opgenomen en dan krijgen we een preek over niet fotograferen en nog wat.(in het duits).
De vlaming die naast mij loopt zegt:'had ik op school beter opgelet had ik het verstaan'
Z'n maat zegt : 'Ik versta het wel maar begrijp het niet '.
Mijn vrouw die weet hoe zo iets afloopt neemt het fototoestel in bewaring en we gaan de kerk in.
Ik vraag het fototoestel terug en de belg haalt het zijne tevoorschijn.
De kerk is binnen werkelijk schitterend en vakwerk van de tegelzetters,zelfs in de bogen klopt alles.
De vlaming en ik maken ons klein op de achterste bank en zetten de camera's op scherp.
Sao Lourenco knipoogt met beide ogen en verlicht het interieur in een onderdeel van een seconde,foto's gelukt.

Wat een heilige glimlachend toestaat wordt door zijn bewaakster luidkeels afgestraft,het is dat barbecuen van inwoners van de lage landen verboden is...
Ze zeilt krijgszuchtig de kerk binnen en geeft ons onder uit de zak.
Ik ben even terug op de verplichte zondagsschool in het dorpje waar ik geboren ben.
De dominee mepte mij zo hard op mijn kop, met de bijbel,dat de inhoud daarvan voorgoed aan mij is voorbij gegaan .
Zeventig jaar en nog steeds niet geleerd dat de mensen de regeltjes maken,de goden en heiligen houden zich daar niet mee bezig.
DSC02947.jpg
DSC02947.jpg (569.85 KiB) 3524 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Azulejos: ik blijf het verhaspelen :oops: :oops: :oops: .
Deze bankjes in Olhao in het parkje aan de promenade bedoel ik.
Afbeelding

Tonijnen jacht
Afbeelding

Maria als beschermvouwe van de vissers
Afbeelding

Opstand tegen de Franzozen, die tegenwoordig weer doen of de Algarve van hun is.
Afbeelding

Aankomst Bom Sucsesso in Rio de Janeiro
Afbeelding

Tonijnvissers
Het Praia do Barill herbergt een ankerkerkhof
Afbeelding

Honderden ankers liggen hier, vroeger door tonijnvissers gebruikt om de uitstaande netten aan vast te maken en op hun plaats te houden.
Tussen de ankers kan je nog weleens buitenaardse wezens ontmoeten zoals ET
Afbeelding

Sorry voor deze foto onderbreking mijnerzijds.
Blijf het verslag met veel belangstelling verder volgen
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Mij stoor je niet Jan,eerder een mooie aanvulling en mooie plaatjes.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Bootjes en water,we gaan naar Ponte da Piedade bij de vuurtoren waar bootjes zijn die je langs,in en door de grotten varen.
Via de onvermijdelijke n-125, waar het altijd lekker bedrijvig, is komen we in Lagos en vinden een richtingaanwijzer naar de klif.
Lagos geloven we wel,veel touristen en hoogbouw,we gaan er later wel eens kijken.
Langs de weg van Lagos naar de klif is er al prachtig uitzicht op de kustlijn,die hier erg bebouwd is.
We treffen het weinig wind en lage deining.
DSC02604.jpg
DSC02604.jpg (375.38 KiB) 3715 keer bekeken
Parkeren kan bij de vuurtoren waar een parkeerplaats is en een restaurant(je)
DSC02605.jpg
DSC02605.jpg (475.03 KiB) 3715 keer bekeken
Als je naar beneden loopt via een goed aangelegde trap met hoge optredes,staat er een man bootochtjes aan te prijzen.
Wij willen eerst het bootje en de schipper wel eens zien.
Hij haalt zijn schouders op en zegt dat we het ook met de schippers kunnen regelen.
De gaten in de rotsen zijn hier al duidelijk te zien en maken nieuwsgierig.
DSC02608.jpg
DSC02608.jpg (603.57 KiB) 3715 keer bekeken
Beneden ligt een bootje te wachten en een ander gaat juist met een vrachtje naar buiten.
DSC02612.jpg
DSC02612.jpg (540.67 KiB) 3715 keer bekeken
De schipper en zijn bootje zien er betrouwbaar uit en het karretje loopt perfect.
Door de in het gat lopende deinig kan hij niet aanmeren en voert de onderhandelingen uit terwijl ie zijn boot gaande houdt.
Als we mee willen vaart hij tot aan het trapje en we moeten op het stampende bootje stappen.
Hij deelt een paar antieke zwemvesten uit en heeft er zelf ook een om,safety first!
Ik heb niet de indruk dat je hier met een zwemvest ver komt,alles is hoog en steil.
DSC02635.jpg
DSC02635.jpg (453.87 KiB) 3715 keer bekeken
Hij werkt het bootje tussen een paar rotsen door naar buiten en varen kan hij.
Er komt geen buiswater binnen en hij koerst zo ,dat hij steeds schuin op de golven vaart waardoor het kojangen niet hinderlijk wordt.
DSC02636.jpg
DSC02636.jpg (595.39 KiB) 3715 keer bekeken
Door de rotsen heen en langs een pilaar waarvan, net als bij ijsbergen, het grootste deel onder water steekt.
Je moet hier goed bekend zijn om dat te doen en je niet laten afleiden.
DSC02648.jpg
DSC02648.jpg (507.82 KiB) 3715 keer bekeken
Omdat het opkomend tij is en de ruimte kleiner wordt dirigeert hij ons op de bodem,zelf kan hij nog net bij de motordediening.
We varen een gewelf binnen als een kerk zo groot,binnen kijken we naar boven en zien de blauwe hemel,prachtig.
DSC02621.jpg
DSC02621.jpg (435.57 KiB) 3715 keer bekeken
Hij neemt de tijd en geniet zelf ook van het mooie weer en onze verbazing.
Breed lachend vaart hij nog door een paar tunneltjes en doorgangen waarvan je het niet mogelijk acht dat het goed gaat.
Ervaring is alles,een nieuwe schipper voor de Costa cruises?
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Leuk Jan je reportage uit Lagos. Zelf wilden we ook al vaker zo'n tochtje maken, maar of het tij was niet goed op het momentr dat we daar waren of het stormde, enfin altijd wat.
Maar nu het ik toch gezien. Scheelt weer frustratie.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Onze schipper heeft de spelonken en grotten namen gegeven als;kathedraal,witte huis,sterrenhemel en meer van dat.
Sterrenhemel is nog wel toepasselijk omdat door alle gaten in de koepel fel licht in de donkere koepel schijnt.
De foto's spreken voor zich.
DSC02613.jpg
DSC02613.jpg (529.29 KiB) 3656 keer bekeken
DSC02614.jpg
DSC02614.jpg (488.06 KiB) 3656 keer bekeken
DSC02615.jpg
DSC02615.jpg (549.17 KiB) 3656 keer bekeken
Buiten kunnen we de kustlijn bij Luz en Praia da Luz zien.
DSC02618.jpg
DSC02618.jpg (463.19 KiB) 3656 keer bekeken
Sommige van die bruggetjes zien er onbetrouwbaar uit,als zoiets in je sloepje dondert helpt je zwemvest niet, vrees ik.
DSC02620.jpg
DSC02620.jpg (587.82 KiB) 3656 keer bekeken
In sommige tunnels is het aarde donker bij de uitgang is dan een lichtfeest aan de gang.
DSC02625.jpg
DSC02625.jpg (365.19 KiB) 3656 keer bekeken
Ook in zo'n gat weet hij zijn bootje zonder ook maar iets te raken binnen te brengen, een rondje te maken en weer naar buiten.
Alles gaat zonder motorgeweld en zeer beheerst.
DSC02626.jpg
DSC02626.jpg (460.82 KiB) 3656 keer bekeken
Vroeger zo'n vijftig jaar geleden in een Hwal dienstje lagen we vaak op rede achter de spijker,bomen laden of simpel ergens op wachten.
Met de sloep of de barkas varen was toen al een mooie bezigheid en ook met zo'n prauw mee naar het strand vond ik mooi werk.
Hier voelt het ook zo, rustige deining ,wind om je kop,je ruikt het zoute water en de lucht heeft meer zuurstof lijkt het wel.

Onze schipper brengt ons tot bij het steigertje.
De schipper krijgt wat ons betreft een tien met een griffel en een zoen van de juffrouw,helemaal klasse.
We springen aan wal en bedanken hem voor zijn mooie tochtje, dat wat tijd betreft behoorlijk uit de hand liep.
Tijd is hier iets relatiefs,als het naar je zin hebt.
We klimmen de trap op waarbij de luchtpomp en het karretje moeten werken,goed voor het luie zweet.
Opeens horen we een stoot op een luchthoorn,alsof een groot schip in het baaitje binnenkomt.
Verbaasd draaien wij ons om en zien de schipper die met een brede lach, als afscheid, nog een paar van die zware signalen uit een schelp weet te persen.
Geen idee hoe hij dat flikt.
DSC02653.jpg
DSC02653.jpg (601.44 KiB) 3656 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door K.Brouwer »

Schitterend stukkie en foto's! :wink:

Groeten,K.Brouwer.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

In de Algarve hebben sommige vissers een nieuwe handel ontdekt,dus wellicht is dat een verklaring voor die goed lopende karretjes :oops:
Er is in 2011 in totaal 10,4 ton cocaine buitgemaakt door de portugese douane in Olhao, volgens het algarfse sufferdje.
Die krant weet ook te melden dat de Karveel van Lagos te koop is.

Wel een mooi verhaal en ik heb getracht het zo kompleet mogelijk te vertalen,ter leering en vermaak!

Lagos heeft om in aanmerking te komen voor benoeming als Unesco World Heritage project alles uit de kast getrokken om dit te doen slagen.
Waaronder de aankoop van de Karveel "goede verwachting" voor een bedrag, in 2000, van omgerekend euro 75.000,=
Deze aankoop gebeurde met behulp van een EUROPEES FONDS!!
Het unesco project slaagde niet en men bleef met de karveel zitten.
Er konden niet voldoende investeerders aangetrokken worden om een Karveelproject op te zetten.
Antonio Pina zegt dat gebruik voor promotionele activiteiten alleen,het schip niet boven water zal houden.

Het onderhoud kost jaarlijks euro 100.000,= tot euro 150.000,=
De gemeente Lagos betaalde per jaar euro 100.000,= per vier jaar kontrakt,dat nu afgelopen is.
Lagos stelt nu euro 50.000,= ter beschikking,omdat het schip voor educatieve doeleinden ingezet wordt.

De kaptein van het schip Jose Gravota zegt dat hij per reis betaald wordt.
Er is al twee jaar niet gevaren dus heeft hij,al twee jaar, geen cent gezien!
Om het schip te varen zijn er twintig bemanningsleden nodig(zeilend).
De 180 p.k. motor heeft volgens hem niet voldoende pit om het 140 ton wegende schip snelheid te laten maken.
Volgens de kaptein zijn er vele beloftes gedaan maar slechts de gemeente Lagos is tot nu toe een betrouwbare partner gebleken.
De kaptein reist eenmaal per week van Faro naar Lagos om de boel gangbaar te houden,dat doet hij met vrijwilligers.

Het schip ligt nu te koop , een ondernemer heeft euro 50.000,= geboden en wil het gaan gebruiken voor varen met touristen.

Er wordt nagedacht hoe het nu verder moet.

Als je al dat geld ,dat hier ingepompt is, aan Marnix en zijn maten had gegeven was de Furie bekant van onder tot boven overhaald.
Hoe kan je geld makkelijk laten verdwijnen,het gebeurt echt niet alleen in Griekenland!
DSC02663.jpg
DSC02663.jpg (435.11 KiB) 3593 keer bekeken
DSC02664.jpg
DSC02664.jpg (443.02 KiB) 3593 keer bekeken
DSC02665.jpg
DSC02665.jpg (427.43 KiB) 3593 keer bekeken
Bijlagen
DSC02666.jpg
DSC02666.jpg (490.32 KiB) 3593 keer bekeken


Plaats reactie