Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Cursusboek klein vaarbewijs van de ANWB en studieboek vaarbewijs 1 en 2 van Ben Ros en de online cursus van vaarschool Albatros. Het boek van Ben Ros is de beste. Je merkt dat de schijver uit het onderwijs komt.

wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Ik heb net contact gehad met de schrijver van het studieboek Vaarbewijs. Hij vertelde dat twee weken geleden een cursist protest heeft aangetekend en heeft gelijk gekregen en is alsnog geslaagd. Ik denk dat de Stichting Vamex die de examens maakt eens hun vragen moeten gaan nakijken of die aansluiten op de opleidingen.

De schrijver gaf aan dat ook bedoeld kon worden op hoeveel graden je het witte licht ziet vanaf de berekende positie na het twee uur afdrijven.
Je mag niet op het examen de vraag overschrijven en meenemen. Dus ik kan het niet meer precies herinneren hoe de vraag exact was.
Ook krijg je niet te horen welke vragen fout zijn gemaakt. Alleen de categorie met aantal behaalde punten.
Bij 1 vraag heb ik getwijfeld. Had ik die toch maar veranderd. Dan was ik geslaagd. Welk reglement geldt op de Eems. Ik had geantwoord dat Scheepsvaartregelement Eems-Dollard aanvulling is op BVA. Dit is wel zo, maar antwoord is zo simpel op de Eems geldt Scheepsvaartregelement Eems-Dollard. Dit had ik gewoon moeten weten. Dit heb je met multiple choice antwoorden, dan ga je toch twijfelen.
Een groot binnenvaartschip sleept ander groot binnenvaartschip. Lengte word niet opgegeven. Wat moet je voeren 2 of 3 witte toplichten. Sleep 200 meter of meer moet het 3 toplichten zijn. Maar in de vraag wordt de lengte niet opgegeven. Ik heb gegokt op 3 toplichten omdat het wel langer dan 200 meter zal zijn.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

wil51 schreef:Ik denk dat de Stichting Vamex die de examens maakt eens hun vragen moeten gaan nakijken of die aansluiten op de opleidingen.
Ik denk dat het andersom is. Stg. VAMEX stelt de eindtermen (examen-eisen) vast, en de opleiders moeten zorgen dat hun opleidingen en lesmateriaal daaraan voldoen.

8)
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Vamex heeft dus inderdaad de examens aangepast. Dit is de conclusie van veel kandidaten en opleiders.
Vamex geeft aan dat de vernieuwde examens nog steeds binnen de afbakening vallen van de de exameneisen. Maar er zijn wel degelijk nieuwe vragen die niet behandeld worden in de huidige opleidingen en niet in de exameneisen staan.
De vraagstelling is veranderd, daarom lijken de vragen niet meer op de vragen in de proefexamens van de opleidingen. Het is dus een kwestie van extra zorgvuldig de vraag lezen op het examen.

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/11921 ... ker__.html
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Vandaag wel geslaagd. :-D
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Proficiat! Viel het mee?

8)
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Het viel niet mee. In het inleidingspraatje gaven ze nu wel aan dat de vragen anders zijn dan we gewend zijn op oefenexamens. Ook nu weer veel mensen gezakt. En weer een vraag die niet was behandeld in de cursus. Deze keer waar een GPS aan moet voldoen. Met logisch denken kom je daar wel uit. Maar gelukkig nu wel voldoende punten gehaald.
Nu eens kijken of het marifoon examen gaat lukken. :wink:
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Marifoon bedieningscertificaat ook gehaald. Maar dat stelt niets voor. Alle vragen goed beantwoord.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Nogmaals proficiat.

8)


Plaats reactie