Britse trawlers
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
Jan
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- GY58-Everton_800x600.jpg (58.79 KiB) 14919 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
Nogmaals een schilderij van de GY48 Arsenal.
Jan
Jan
- Bijlagen
-
- GY48 Arsenal
- GY48-Arsenal_800x600.jpg (316.81 KiB) 14854 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY58 Everton
Nogmaals de GY58 Everton maar deze keer in volle zee.
Jan
Nogmaals de GY58 Everton maar deze keer in volle zee.
Jan
- Bijlagen
-
- GY58 Everton
- GY58-Everton_2_800x600.jpg (324.74 KiB) 14788 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H253 Calydon
De stoomtrawler H253 Calydon werd als H159 Northella onder bouwnr 838 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 11 januari 1951 te water gelaten.
Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 188,5 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel. De stoommachine was geleverd door C.D. Holmes en leverde een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
In 1956 is het schip verkocht aan P/f Sjǿrnan Westermanhavn Faeroe Islands en hernoemd in Gullberg. Daar heeft het tot 1965 gevaren en is toen overgegaan naar de rederij Hendriksen & Co Ltd uit Hull en kreeg toen de naam H253 Calydon.
In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De stoomtrawler H253 Calydon werd als H159 Northella onder bouwnr 838 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 11 januari 1951 te water gelaten.
Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 188,5 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel. De stoommachine was geleverd door C.D. Holmes en leverde een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
In 1956 is het schip verkocht aan P/f Sjǿrnan Westermanhavn Faeroe Islands en hernoemd in Gullberg. Daar heeft het tot 1965 gevaren en is toen overgegaan naar de rederij Hendriksen & Co Ltd uit Hull en kreeg toen de naam H253 Calydon.
In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H253 Calydon
- H253-Calydon_800x600.jpg (294.76 KiB) 14732 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY648 Vivaria
De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.
Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.
Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- GY648 Vivaria
- GY648-Vivaria_2_800x600.jpg (333.74 KiB) 14679 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY48 Arsenal
De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.
De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.
- Bijlagen
-
- GY48 Arsenal (60x50cm)
- GY48-Arsenal_2.jpg (359.21 KiB) 14542 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY29 Velinda
De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.
Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.
Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.
Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
Jan
De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.
Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.
Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.
Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- GY29 Velinda 50x40 cm
- GY29-Velinda_2_800x600.jpg (321.5 KiB) 7207 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Britse trawlers
weer een moi bootje joj....
netjes gedaan hoor, Schevelinger!
netjes gedaan hoor, Schevelinger!
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
GY 648 Vivaria
De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.
Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.
Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
- Bijlagen
-
- GY648 Vivaria 50x40cm
- GY648-Vivaria_3_800x600.jpg (319.58 KiB) 7160 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Scottish Trawler REBECCA FR,143
Modern Scots twin rig trawler, targeting prawns and whitefish. Commissioned by her owner Adam Tait , Fraserburgh, Original drawing.A3 size. Coloured pendrawing on heavy Artpaper.
- Bijlagen
-
- REBECCA FR.143 Resized.jpg (124.48 KiB) 7160 keer bekeken