Draadloos netwerk

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Draadloos netwerk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Na al die jaren computeren en internetten kan ik nog altijd niet overweg met het opzetten van een goed netwerk en dus kan ik ook geen oplossingen vinden voor problemen. Ook niet voor het volgende:

Het bereik van mijn draadloze router is veel te klein. Dat zou misschien op te lossen zijn door hem een betere plaats te geven, maar dat kan niet. Hij staat waar hij staat en daar blijft hij staan. Dat betekent echter wel dat hij een bereik van niks heeft; nog geen tien meter, terwijl ik graag verbinding door het hele huis zou hebben, maar vooral in de huiskamer die op dezelfde verdieping is als de plaats waar de router staat en daarvan gescheiden door een gewone muur, niet van gewapend beton.

Nu ben ik al bijna twee jaar in het bezit van een gloednieuw wireless access point, een Air Live WL-5460AP v2 en die ziet er zo uit...

Afbeelding . Afbeelding

... met rechts daarvan de achterkant van mijn router, een Thomson TG782.

Nou zou ik met mijn kleine verstand denken dat het mogelijk moet zijn om die Thomson met een kabel te verbinden met dat access point, want het is me geen moeite om een kabel naar waar dan ook te trekken; die kan ik keurig wegwerken. Maar voordat ik gaten in muren ga boren en kabels ga trekken, zou ik wel graag willen weten of dat inderdaad een mogelijkheid is. In de handleiding van die Air Live, noch van Thomson kan ik daar iets over vinden, althans niet iets dat ik begrijp. Volgens mij schrijven ze die dingen voor grote geleerden. Als ik op het internet zoek, dan ben ik niet de enige die met dit soort problemen worstelt, maar ook daar word ik nergens echt iets wijzer en dus probeer ik het hier. Het wemelt hier tenslotte van de de elektronische genieën, dus wie kan een eenvoudig potjesschipper helpen?

Het probleem van die slechte verbindingen doet zich pas echt voelen sinds ik - nu net een week - in het bezit ben van een iPad. De laptop vangt het signaal van de router aanmerkelijk beter op, maar ik wil juist die iPad overal kunnen gebruiken, zodoende.

Bedankt voor het lezen en ik wacht in spanning op een oplossing.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk

Bericht door Brazuca »

Theo,

Je kunt je wireless router wel degelijk op grotere afstand van je LAN-router zetten d.m.v. een ethernet kabel, en je wireless router op een betere locatie plaatsen. (centraal opgesteld en zo ver mogelijk van muren of stalen objecten.)
Maar misschien loont het de moeite om een betere wireless router aan te shaffen. Kijk ook of die router de laatste (snellere) wireless protocollen ondersteund, zodat je geen last krijgt bij 'streaming' audio / video.

De meeste fabrikanten hebben diverse types in hun leveringspakket, en vaak geven ze in de specificatie aan voor welke toepassing ze het meest geschikt zijn zoals bijvoorbeeld hieronder aagegegeven:

Afbeelding

Succes !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Draadloos netwerk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je kunt je wireless router wel degelijk op grotere afstand van je LAN-router zetten d.m.v. een ethernet kabel, en je wireless router op een betere locatie plaatsen.
Dat zei ik nu juist direct in het begin en daar gaat het om: die Thomson die door de provider is geleverd, moet blijven staan waar hij staat. Beetje moeilijk uit te leggen op deze afstand, dus je moet me maar geloven.Verplaatsen zou misschien wel mogelijk zijn, maar dat is gezien de aansluiting en de plaats geen simpele zaak. Dus het is óf een accesspoint installeren, of het blijft zoals het is en dan zal ik me er verder in moeten schikken.
Intussen vond ik dit...
Meerdere access points (bekabeld)
Een andere mogelijkheid is het inzetten van meerdere access points, maar in plaats van repeaten sluit u deze allen bekabeld aan op de router. Op deze manier heeft u geen snelheidsverlies op uw draadloze netwerk! U geeft alle access points hetzelfde SSID (draadloze netwerk naam), maar zet ze op een ander kanaal om storing te voorkomen. Gebruik kanalen die ver uit elkaar liggen, de kanalen 1, 6 en 11 zijn vaak geschikt. Wilt u meten welke kanalen in uw omgeving het meest geschikt zijn om te gebruiken? Gebruik dan een spectrum analyzer.
Wil dat zeggen dat ik simpelweg een van die ethernetpoorten van de router verbindt met dat access point? Als dat inderdaad zo simpel is, zou ik gelijk maar verdergaan met bekabelen en nog twee access points plaatsen die ook de tuin bestrijken.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk

Bericht door ferryvaneeuwen »

De AirLive lijkt met zeer geschikt om als repeater te gebruiken. Hij kan dit zowel draadloos als bedraad doen. Gezien het kleine bereik van de Thompson zou ik in ieder geval een kabel nemen, dat is altijd beter.

Om de instelling van de AirLive te bekijken kan deze het best rechtstreeks met een UTP/ethernetkabel aansluiting op de Thompson router worden aangesloten. Ik zou zelf op deze manier alles bij elkaar zetten. Werkt het eenmaal dan is het een kwestie van een losse kabel door het huis uitlopen om de gunstigste positie te bepalen.

Ik weet niet hoe de AirLive staat ingesteld. Over het algemeen kan het apparaat bereikt worden via de browser. Het IP adres is 192.168.100.252 Tik dit in in de adresbalk. DHCP moet bijvoorbeeld ingeschakeld staan dan wijst de AirLive namelijk een IP-adres toe aan de iPad. Ik zag dat deze af fabriek default is ingeschakeld. De kanalen waarop gezonden wordt is dan meestal ook te zien. Ik kan bij mijn FritzBox zelfs de kanalen wijzigen als er onderlinge storing is. Die opmerking van een spectrum ananalyzer is een goede, maar dat zijn dure dingen. Zelf heb ik het programma AirMagnet dat dit kan maar dat is voor de liefhebbers.

Het is noodzakelijk dat het genoemde IP-nummer valt in de serie waarmee de computer werkt. Dat moet dan iets zijn als 192.168.xxx.xxx Met de browser is dit te zien in AirLive, meestal onder IP-configuratie. Het kan zijn dat het noodzakelijk is om de AirLive van een vast IP adres te voorzien om het geheel te laten werken. Dat komt een andere keer aan de orde. Eerst maar zo proberen om het niet te ingewikkeld te maken.

Er wordt geadviseerd om dezelfde naam, SSID te geven aan de AirLive als die van de Thompson. Nodig is dit niet. De iPad moet inloggen op de naam van de AirLive en dan is dezelfde naam naar mij voorkomt zelfs verwarrend, welke is de goede? Tenzij de signaalsterkte van de twee signalen op de iPad te zien zijn. De sterkste is dan de goede.

De beveiliging van de iPad moet dan nog op de AirLive ingesteld worden, meestal WPA beveiliging. Het wachtwoord staat veelal op het etiket aan de onderkant van het apparaat.

Is de beste locatie voor de AirLive met een losse kabel eraan gevonden en werkt alles goed dan kan er geboord en gezaagd worden om de kabel weg te werken.

Denk erom, niets draait in één keer!


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Draadloos netwerk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting, Ferry. Ik had intussen - een dag of wat geleden - die Airlive al eens aan mijn router gehangen en een eind verderop gezet. Mijn iPad herkende hem onmiddellijk en maakte verbinding, dus dat werkt. Ik laat die Airlive gewoon zijn eigen naam houden; ik zie liever twee aparte netwerken, dan weet ik wie wie is en even inloggen is geen moeite. Volgende week ga ik verder en trek een kabel. Ik wacht nog even op een repeater...

AfbeeldingWiFi Wireless-N Repeater WP300N

... en ga dan aan het goochelen wie het beste waar kan komen en wat het beste werkt en hoe ik het hele huis kan bestrijken.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het werkt dus al! Zo'n iPad werkt verslavend, dus pas op..... Zelf heb ik de PC nog maar weinig aanstaan, behalve als er veel typewerk is, moet emailen of om te bankieren. Een beetje lang bericht intypen op een tablet is geen doen, althans voor mij niet, ik ben gewend om met tien vingers te typen.

Heb je nu ook nog een repeater nodig? De WP300N kan als repeater werken maar moet dan op de rand van het ontvangstgebied van de Thompson ingeplugd worden want hij moet een goede draadloze verbinding ermee hebben. Behalve als repeater kan het apparaat ook als Access Point werken en moet dan met een kabel verbonden worden met de Thompson. De AP mode is nodig als de repeater buiten het draadloze bereik komt van het signaal van de Thompson.

De AirLive heeft een simpele 'rubber duck'' antenna, eigenlijk geen goede antenne. Er zijn speciale high gain antennes die dmv een stuk coax-kabel ingeplugd kunnen worden in plaats van de rubber duck. Amateurs maken dergelijke antennes zelf en gebruiken hiervoor zelfs conservenblikjes. No mistake, dit zijn heel goed antennes maar wel met een richteffect.

De vroegere iPads, ik heb zelf een ander merk, schenen een eigenaardigheid te hebben dat de sterkte van het wifi signaal gekoppeld was aan de helderheid van het scherm, waarschijnlijk om energie te sparen. In dit YouTube filmpje staat hoe je de helderheid kunt aanpassen en dan zien of dit gevolgen heeft voor de signaalsterkte.

Via Google staat het trouwens bol van de klachten over de wifi ontvangst van de iPad, toch gek voor zo'n duur ding.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Draadloos netwerk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Misschien heb ik die repeater niet nodig, maar ik wil gewoon kijken wat voor mijn situatie het beste werkt. Moet ik wel eerst weer even tijd hebben om ermee aan de gang te gaan. Na woensdag moet dat lukken. Het wordt tijd dat ik met pensioen ga... krijg ik misschien wat meer tijd. :shock:
Het is inderdaad de ontvangst van de iPad, want met mijn laptop heb ik geen problemen, dat wil zeggen: niet op de plaatsen in huis waar ik hem wil gebruiken. Toch zou ik graag in het algemeen een beter wifi signaal in huis willen hebben.
Ik kom t.z.t. de resultaten hier wel melden.
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Draadloos netwerk

Bericht door pascal »

Ik heb zelf ook twee wireless routers.
Ik heb de tweede router een vast IP adres gegeven in de range van mijn netwerk,
en aangesloten op de rest van het netwerk middels de LAN poort.
Vervolgens heb ik het datakanaal, SID, beveiliging en de key exact hetzelfde ingesteld als de eerste router.
Zo heb ik altijd bereik in het hele huis, zonder dat ik opnieuw verbinding moet maken.
Mijn laptop pakt automatisch het sterkste signaal.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Draadloos netwerk

Bericht door Derk Gotink »

Deze kwam ik tegen bij de Aldi
Bijlagen
img534.jpg
img534.jpg (41.19 KiB) 6028 keer bekeken
Morse is uit !!
Mayday is in !!


Plaats reactie