VNS
Re: VNS
In 1960 kregen de passagiersschepen en grijze rompkleur. Bij de vrachtschepen waren de TRIDENT-schepen (1970) de eerste, hoewel daarna de ALKMAAR en AMERSFOORT (als enige) weer een zwarte romp hadden. Voor de oorlog hadden de schepen van de WISM soms ook een grijze romp.
Dick Gorter
Dick Gorter
Re: VNS
Dick.
Bedankt, je hebt gelijk .Ik dacht aan de Willemstad (ex Socrates) en Oranjestad (ex Pericles) altijd een grijze romp hadden gehad, maar ik zie nu op mijn foto's dat dit niet zo was. In het boek van Aad Schol, zie ik wel o.a de Colombia, Costa Rica en EL Libertador met grijze rompkleur.
Grt.
Anne
Bedankt, je hebt gelijk .Ik dacht aan de Willemstad (ex Socrates) en Oranjestad (ex Pericles) altijd een grijze romp hadden gehad, maar ik zie nu op mijn foto's dat dit niet zo was. In het boek van Aad Schol, zie ik wel o.a de Colombia, Costa Rica en EL Libertador met grijze rompkleur.
Grt.
Anne
Re: VNS
Hoi VNS-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Kloosterkerk":
Gegevens:
Name: Kloosterkerk
Imo: 6412059
Call sign: PFKF
Owner: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Gross tonnage: 9891 Gt
Length: 164,95 m - Beam: 21,08 m - Draft: 8,97 m
Home port: 's-Gravenhage
Flag: Nederland
Build: 1964 als Kloosterkerk (VNS) - 1970 Kloosterkerk (Koninklijke Nedlloyd BV) - 1971 Straat Korea (KJCPL) - 1977 Nedlloyd Korea (Nedlloyd Lijnen BV - 1983 Saudi Yenbo
Yard: van der Giessen-de Noord - Krimpen a/d IJssel/NLD - Yard no: 817
Engine: Stork diesel, 6 cyl, 2 tew / Power: 14200 PS / Speed: 19 kn
Type: Vrachtschip - 37 bemanningsleden
Gesloopt: 09-06-1984 te Kaohsiung/Taiwan.
Boven: Als Straat Korea voor de KJCPL. Boven: Als Nedlloyd Korea voor de Nedlloyd Lijnen BV. Boven: Als Saudi Yenbo - Al Riyadh Navigation Co Ltd - Sharjah/Ver. Arabische Emiraten.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Kloosterkerk":
Gegevens:
Name: Kloosterkerk
Imo: 6412059
Call sign: PFKF
Owner: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Gross tonnage: 9891 Gt
Length: 164,95 m - Beam: 21,08 m - Draft: 8,97 m
Home port: 's-Gravenhage
Flag: Nederland
Build: 1964 als Kloosterkerk (VNS) - 1970 Kloosterkerk (Koninklijke Nedlloyd BV) - 1971 Straat Korea (KJCPL) - 1977 Nedlloyd Korea (Nedlloyd Lijnen BV - 1983 Saudi Yenbo
Yard: van der Giessen-de Noord - Krimpen a/d IJssel/NLD - Yard no: 817
Engine: Stork diesel, 6 cyl, 2 tew / Power: 14200 PS / Speed: 19 kn
Type: Vrachtschip - 37 bemanningsleden
Gesloopt: 09-06-1984 te Kaohsiung/Taiwan.
Boven: Als Straat Korea voor de KJCPL. Boven: Als Nedlloyd Korea voor de Nedlloyd Lijnen BV. Boven: Als Saudi Yenbo - Al Riyadh Navigation Co Ltd - Sharjah/Ver. Arabische Emiraten.
Groetjes Willem
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: VNS
De K-kerken waren - net als de S- en W-kerken - de mooiste vrachtschepen van de Nederlandse koopvaardij.
Re: VNS
Mooi compliment voor het fameuze KNSM Bouwbureau die alle schepen van VNS, KHL en HWAL heeft ontworpen. Echt de mooiste vrachtschepen van de Nederlandse koopvaardij waren volgens velen die van de ES-klasse van de KNSM maar zo heeft ieder zijn voorkeur. De K-kerken waren inderdaad prachtig.
Dick
Dick
Re: VNS
Ook even een duit in het zakje doen............
De M-Lloyd schepen bij de K.R.L., de K-dijken van de H.A.L. en de "Amstelland" van de Zuid zouden bij mij hoge ogen opgooien !.
m.v.g., Roy
De M-Lloyd schepen bij de K.R.L., de K-dijken van de H.A.L. en de "Amstelland" van de Zuid zouden bij mij hoge ogen opgooien !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
- Locatie: Naaldwijk
Re: VNS
En wat te denken van de Neder- schepen van de S m n ?
Prachtige jachten !
Prachtige jachten !
Re: VNS
Er waren heel veel mooie schepen in die tijd. Smaak is heel persoonlijk, maar ik vond de -es boten vam de KNSM, de G-dyken van de HAL ook mooi. Zelf vind ik van de KRL de S-Lloyd klasse en dan met name de Seine Lloyd ook fraaie schepen. Wat dacht u van de Hilversum (1959) en de Ittersum (1960) beide van Vinke-Oostzee. Enz, enz.
Grt.
Anne
Grt.
Anne
Re: VNS
Ik ben het helemaal met voorgaande sprekers eens hoor.
Tankers waren destijds crudebakken.
Ik herinner me een tweede stuurman op de Caltex Rotterdam, die had als kapitein op kalibootjes gevaren en vond de Caltex Rotterdam maar een "Grafjammer", een door een schroef aangedreven oliebak.
Er deugde echt helemaal niets op dit schip, in de PG was het veel te warm en ten noorden van Port said was het veel te koud.
Het eten deugde helemaal niet, maar gelukkig had hij zijn eigen voorraad sambal mee aan boord genomen zodat het toch nog een beetje te pruimen was.
Ik heb als leerling 6 weken wacht met hem gelopen en toch nog veel van hem geleerd, want hij verdomde het om het Thomson peiltoestel te gebruiken en peilde altijd "over het handje".
Zijn collega kapiteins van de kalibootjes werden kapitein of eerste stuurman op de supertankers dus als tweede stuurman had hij het niet echt naar zijn zin.
Aan tafel stoof hij regelmatig zoewaarrr beledigd van tafel en na de reis heeft hij de zak genomen.
Ik dwaal wel erg af van de mooie vrachtschepen van de VNS....
Op die tankers zagen we VNS-schepen zonder airco ergens in een PG haven liggen stinken en zes weken later lagen ze daar soms nog steeds.
Tankers waren destijds crudebakken.
Ik herinner me een tweede stuurman op de Caltex Rotterdam, die had als kapitein op kalibootjes gevaren en vond de Caltex Rotterdam maar een "Grafjammer", een door een schroef aangedreven oliebak.
Er deugde echt helemaal niets op dit schip, in de PG was het veel te warm en ten noorden van Port said was het veel te koud.
Het eten deugde helemaal niet, maar gelukkig had hij zijn eigen voorraad sambal mee aan boord genomen zodat het toch nog een beetje te pruimen was.
Ik heb als leerling 6 weken wacht met hem gelopen en toch nog veel van hem geleerd, want hij verdomde het om het Thomson peiltoestel te gebruiken en peilde altijd "over het handje".
Zijn collega kapiteins van de kalibootjes werden kapitein of eerste stuurman op de supertankers dus als tweede stuurman had hij het niet echt naar zijn zin.
Aan tafel stoof hij regelmatig zoewaarrr beledigd van tafel en na de reis heeft hij de zak genomen.
Ik dwaal wel erg af van de mooie vrachtschepen van de VNS....
Op die tankers zagen we VNS-schepen zonder airco ergens in een PG haven liggen stinken en zes weken later lagen ze daar soms nog steeds.