Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

"HONDERDEN APOTHEKEN MET SLUITING BEDREIGD",
kopt de krant vandaag.
Wat een ellende nou weer, denk je dan al gauw. Waar moet dat heen met dit land?
Even verder lezen...

In Attika - dat is de regio waarin Athene ligt en waar krap 4 miljoen van de Grieken wonen - staan meer dan 1000 apotheken op de rand van een faillissement terwijl vele apotheken de deuren al hebben gesloten omdat ze het niet langer redden doordat de grote zorgverzekeraars hun schulden aan diezelfde apotheken niet betalen. In Attika is bij zeker 100 apotheken al beslag gelegd op de bezittingen van die arme apothekers. Sinds begin van dit jaar is de omzet van de apotheken teruggelopen van 120 miljoen per maand tot 95 miljoen per maand. Let wel: dat is alleen in datzelfde Attika met zijn 4 miljoen mensen.

Dat is weer zo'n bericht waar dan eigenlijk een klein stukje aan zou moeten worden toegevoegd zoals bijvoorbeeld:
    • Apotheker is in Griekenland een beschermd beroep, een gesloten beroep dat van Europa lang geleden al opengebroken had moeten worden - een van de voorwaarden van de noodhulp aan Griekenland - maar waar de apothekers zich fel tegen verzetten. En met succes.
      Apothekers zijn door diezelfde bescherming van hun beroep in feite in dienst van de staat, ambtenaren met een gegarandeerd - hoog - inkomen.
      Er zijn veel en veel te veel apotheken in Griekenland. Ik woon in een dorp van 500 mensen, kerkhof meegeteld, maar we hebben sinds kort wel onze eigen apotheek. Voordien konden we alleen medicijnen krijgen in het vier kilometer verderop gelegen plaatsje waar krap 5000 mensen wonen.
      Ik heb zojuist snel even vanuit mijn herinnering geteld en ik kom in datzelfde plaatsje van 5000 mensen aan 10 apotheken en ik zal er vast wel een paar over het hoofd hebben gezien in delen van de "stad" waar ik nooit kom.

      De apotheek waar wij sinds jaar en dag onze medicijnen halen, is piepklein, je kunt je de kont er nauwelijks keren. De man en vrouw die de zaak runnen, zijn beiden apotheker. Hem zie je nooit; hij heeft het te druk met de politiek hoewel hij nog nooit kans heeft gezien om ergens voor te worden gekozen. Bij elke verkiezing - lokaal, regionaal of landelijk, dat maakt hem geen reet uit, het gaat hem puur om de macht en de bijbehorende centen - opent hij weer ergens een kantoortje en voert van daaruit kampanje. Zonder succes. Intussen vermaakt hij zich met zijn Mercedes Coupé en zijn Porsche Cayenne. Zijn vrouw is soms in de apotheek, maar meestal niet. De zaak wordt gerund door een ingehuurde apotheker en drie meisjes. Allemaal in dat kleine winkeltje. Als het druk is, verdringen die vier medewerkers zich achter de toonbank. De zaak genereert klaarblijkelijk voldoende inkomen om dat allemaal te kunnen betalen en ondanks de concurrentie van nog tien apotheken.
Vandaar dat ik eigenlijk weinig medelijden kan voelen met al die arme apothekers die nu op het punt staan om op de fles te gaan. Als er hier van de minstens tien apotheken zes de deur moeten sluiten en in Attika nog eens honderden eenzelfde lot treft, zal me dat eerlijk gezegd een zorg zijn. Het lijkt me eerder een prima sanering van de bedrijfstak.

Zo heeft alles een meestal onbekende keerzijde.

pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

Woon ik dan toch op een eiland met verstandige apotheker

Vathi 13.000 Inwoner 4 Apoth
Karlovassi 11.000 in woner 4 apoth
Kokari 3.300 in woner 1 apoth
Mythilimni 6.000 inwoner 1 apoth
Pythagorion 3.000 inwoner 1 apoth
Marathokampos ,Ormos Marathokampos en Kampos Marathokampos
4.000 inwoner 1 Apoth
Bovendien zijn in deze plaatsen in de zomer (normaal) zeer veel toeristen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Wat me eigenlijk een beetje verbaast is het feit dat er zoveel mensen staan te dringen om in dit soort slechte tijden toch nog een regering te willen vormen; hun naam zal altijd verbonden blijven met zo'n crisis...(was dat laatste woordje niet van Griekse oorsprong ?)
Een 'echte vetpot' zal dat toch ook niet voor ze zijn......

Immers, om het met een mooi Amerikaans gezegde te vergelijken:

"When big bad Black Bart rides into town....
.....nobody wants to be the Sherrif..."
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat me eigenlijk een beetje verbaast is het feit dat er zoveel mensen staan te dringen om in dit soort slechte tijden toch nog een regering te willen vormen;
Dat verbaast me niets. Veel- zo niet alle- politici zijn tot alles bereid om aan de macht te komen. Want dat is hun enige drijfveer: zucht naar macht. Er is er niet één, in Griekenland, noch in Nederland of waar dan ook, die het landsbelang voor ogen heeft, het verlangen iets te mogen betekenen voor het land of de medemens. Men wil macht. Dat is mijn persoonlijke opvatting waar niemand het mee eens hoeft te zijn.

Samaras zowel als zijn opponent van PASOK, Venizelos, smachten er beiden al jaren naar om premier te mogen worden. Al is het maar éven. Liever in goede tijden waarin het geld met bakken wordt binnengebracht en men behalve macht ook nog eens de gelegenheid heeft om de zakken - niet alleen de broekzakken, maar ook de binnenzakken, de kontzakken, de borstzakken en de vestzakken - te vullen, maar als de gelegenheid om aan de macht te komen zich toevallig in zeer slechte tijden voordoet, dan is dat geen reden om voor de eer te bedanken. Men wil MACHT en verder niks.

Vandaar dat er ook zoveel onbekwame mensen op hoge bestuurlijke posten zitten. Omdat het helemaal niet om bekwaamheid, om vaardigheden of om kennis van zaken gaat. Ik kan hem nu even niet terugvinden maar een dag of twee geleden las ik van iemand die vanwege de Griekse ellende in Brusselse kringen verkeerde en zich daar verbaasde over het feit dat mensen uit de verschillende regeringen van de EU niet meer van de Griekse situatie wisten dan datgene wat ze in de kranten hadden gelezen. Ik heb het al vaker gezegd: bij verschillende gelegenheden heb ik met stijgende verbazing zitten kijken en luisteren naar Nederlandse parlementariërs die over Griekenland spraken. Dan dacht ik ook: Mijn god, ze hebben geen flauwe notie van Griekenland, de Grieken, de Griekse economie, de Griekse aard en al helemaal niet van de Griekse geschiedenis. Niet sinds 1981 en ook niet sinds 1829, toen het moderne Griekenland als onafhankelijk staat ontstond en al helemaal niet sinds 1893, toen Griekenland ook al eens bankroet ging.

Je hoeft toch echt geen groot geleerde te zijn om te kunnen weten en te kunnen begrijpen dat Griekenland binnen de euro een hopeloze zaak is. Dat Griekenland in deze situatie, onder deze omstandigheden, nooit en te nimmer weer op eigen benen zal komen te staan. Dat kán niet. Griekenland kan alleen binnen de euro blijven als de rest van de lidstaten bereid is om een doorlopend geldtransport naar Athene te organiseren en te garanderen.
Zelfs als de rest van de wereld Griekenland vandaag nog al zijn schulden kwijtscheldt en ze ook nog eens een herstartkapitaal van pakweg 100 miljard meegeeft, dan is dat nog steeds geen oplossing. Dan zien de Grieken nog altijd geen kans om voor, zeg, 2015 een sluitende begroting te maken en binnen die begroting te blijven leven. Dat zitten ze binnen de kortste keren weer tot over de oren in de schulden.
Griekenland is niet productief en al helemaal niet concurrerend.

Griekenland heeft ook vóór de euro altijd van crisis naar crisis geleefd, maar toen lukte het toch telkens weer. Toen brachten toerisme, scheepvaart en dat beetje export van landbouwproducten net voldoende op om de import te dekken. Toen ging het nu eens wat beter, dan weer wat slechter, maar ze redden het toch telkens weer, vooral omdat Grieken scharrelaars zijn en buitengewoon flexibel. Men past zich gemakkelijk aan en bovendien zijn de Grieken geboren optimisten. Dat zijn eigenschappen waar je heel ver mee kunt komen. Ook met heel weinig centen en vooral in een land met veel zon, lekkere wijn, goeie vis en heel wat betere tomaten dan in Nederland. Gooi een visje op de grill en schenk de glazen nog eens vol, want het leven is zo slecht nog niet.

Maar dat past niet binnen de euro en dus heeft Europa de Grieken bepaald geen dienst bewezen toen ze het land tot de eurozone toelieten. Dat kon alleen maar gebeuren omdat de Noordwest-Europeanen - en dan bedoel ik de politici, de "deskundigen" en de "beleidsmakers" - helemaal niets van de Grieken wisten en ook niet van hun geschiedenis etc. etc. zie hierboven. Onkunde. Ignorance. Unwissenheit. Onbekwaamheid. Als ik zo eens kijk en luister, is daar sinds 1981 weinig of geen verbetering in gekomen.

Ik begrijp het niet. Ik begrijp het écht niet. Ik ben helemaal niemand, maar toch riep ik in 1983, toen ik voor het eerst na vele jaren weer eens in Griekenland kwam, uiteindelijk bleef hangen en goed rond begon te kijken waar ik terecht was gekomen: "Maar dit kán helemaal niet met Griekenland binnen de EU!"
Ik heb helemaal gelijk gekregen. Helaas. En ik krijg straks weer gelijk: het gaat niet werken. Van geen kanten.
Dat is heel erg, vooral voor de Grieken, want die hadden dit niet verdiend en dat "Eigen schuld!" is maar zeer ten dele waar.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Veel- zo niet alle- politici zijn tot alles bereid om aan de macht te komen.
Nou da's toch ook toevallig Theo...laat ik dat nou helemaal met je eens zijn........ALS de stemmers DAT nou eens zouden begrijpen......... :mrgreen:
Een 'echte vetpot' zal dat toch ook niet voor ze zijn.....
.

Ik denk dat je "dat" verkeerd ziet Jan.........ZIJ gaan er gegarandeerd geen snee brood minder om eten........

Een paar jaar terug kreeg hier in Nova Scotia........na lange tijd aan de politieke zijlijn te hebben gestaan...de NDP ( links...soortement PVDA kluppie) voldoende stemmen om een regering te vormen. Met hun politieke en "sociaal voelende idee-en" zou je dan denken dat ze " een goed voorbeeld zouden gaan geven".........jammer....
Binnen de kortste keren was er een groot " onkosten rekening schandaal".....van de diverse politici...aangevoerd door de premier met dure fototoestellen, draagbare komputers, nieuwe koffers, due lidmaatschap kosten van dure kluppies...en gaat zo nog maar een poossie door.

Hij was/is een advokaat....maaar " hij had de onkosten regeling niet goed begrepen" :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

Er is gekozen

Laat de nieuwe regering proberen hun werk te doen
wees er zeker van dat er door deze nieuwe regering
hard gewerkt zal en moet worden
Bovendien zal de kontrolle op deze mensen groot zijn

En als de Euro in Europa niet overleeft dan kunnen we altijd noch naar de Drachmen terug

Ik persoonlijk vindt Blau een mooie Kleur
Bijlagen
gr}nd.gif
gr}nd.gif (5.3 KiB) 1339 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Pythagoras schreef:Laat de nieuwe regering proberen hun werk te doen
Ja, uiteraard moet de nieuwe regering een kans krijgen. Al was het alleen maar om te laten zien wat Samaras nu wérkelijk wil. Tijdens het begin van de ellende en de regering van George Papandreou, was hij tegen het "memorandum" zoals dat hier wordt genoemd: de deal met Brussel voor noodhulp. Toen de eerste coalitie werd gevormd met PASOK, was Samaras plotseling vóór het memorandum - dat moest ook wel, anders had hij geen deel kunnen uitmaken van die regering en dat wilde hij, als eerste stap naar een mogelijk premierschap. Nu heeft hij het dan eindelijk voor elkaar en nu is hij niet voor en niet tegen, maar is hij voor "mits". Wel voor, maar alleen als de voorwaarden gewijzigd worden. Zoek het maar uit.

Dat zijn niet de enige bochten waarin Samaras zich in de loop der jaren heeft gewrongen om zijn eigen doelstellingen te bereiken. Die hebben niets met het landsbelang te maken. Hij verliet ND en stichtte zijn eigen partij, maar keerde terug toen hij de kans schoon zag om leider van ND te worden.

Maar het begin lijkt goed: weinig of geen oude namen en partijkopstukken, maar mensen die bekwaam (zouden moeten) zijn. Wetenschappers en technocraten.
"We zullen zien," zei de blinde.
Ik hoop van harte dat mijn pessimisme volledig ongegrond zal blijken te zijn. En ook geldt nog altijd...
    • Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist.

      David Ben-Gurion (1886-1973)
      - in 1948 de eerste premier van Israël
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er scharrelt hier op Kombuispraat een kollega rond die het altijd over :
"Een pessimist is een optimist met veel ervaring" hep :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Als de wet van Archimedes,ook een griek ,nog steeds geldt is er nog hoop!
Immers hoe dieper iets zinkt,hoe groter de opwaartse kracht.
Als alle ratten nu van boord gaan,eventueel met hun zware geldbuidels,dan kunnen de griekse jannen met petten het spulletje weer gaan opbouwen vanaf de waterlijn.
Het tourisme moet weer opgepept worden,dat moet in zo'n mooi land en met zo'n klimaat toch kunnen.
Ik geloof dat het niet zo belangrijk is wie het spul leidt,het volk moet zelf in actie komen anders raken ze dat visje en die tomaten ook nog kwijt!
pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

Ik Moet vaststellen dat de nieuwe regering alles probeert om te schlagen

Samaras laat zich aan zijn ogen opereren om beter vooruit te kijken

De finanz minister laat zich, na een zwakte aanval door over vermoeid heid ,
een service beurt geven in het Ziekenhuis

De grieken hebben Duitsland laten winnen :lol: om Merkel te bedanken voor haar steun

Dus ja ik geloof in wonderen :lol: :roll:


Plaats reactie