KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Affiche van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij[/b] naar een schilderij van Victor J. Trip.1948
Hoofdmotief is een groot passagiersschip van de KPM dat aan het laden of lossen is. Daaromheen inheemse Aziatische vaartuigen.
Bijlagen
KPM Schip.jpg
KPM Schip.jpg (49.31 KiB) 2942 keer bekeken

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KPM

Bericht door K.Brouwer »

Mooie tekening....alleen die meerboei waar die tros op staat....dat spoort niet helemaal :roll: .

Groeten,K.Brouwer.
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Vervlogen jaren

De drie WTK's van de Roggeveen in 1955 namelij 4de, 5de en LL wtk.(R.Beijk, W.van Nek, P.Bolijn)

Door wijlen 2de wtk Gieltjes die een goede sfeer en vriendschap kweekte vooral onder de jongeren belangrijk, ze werden voor een lange lange tijd uitgezonden.
In onze vrije tijd werden veel liedjes gezongen waabij second Gieltjes op de gitaar speelde. Een 2de WTK waar ik, maar ook mijn collega's nog met veel plezier aan terug denken.
Bijlagen
Roggeveen 1955 3 wtk.jpg
Roggeveen 1955 3 wtk.jpg (205.77 KiB) 2003 keer bekeken
Willem Oldenburg

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KPM-ers en gasten.

Hier een foto en het verhaaltje van de "Tasman" uit 1913:
Tasman 1913.jpg
Tasman 1913.jpg (350.55 KiB) 1940 keer bekeken
Gegevens:
Name: Tasman
Call sign: TJDF
Owner: NV Koninklijke Paketvaart Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 5023 Gt
Home port: Batavia
Flag: Nederland
Build: 1913 als Tasman (KPM) - 27-12-1913 in Straat Torres aan de grond gelopen, werd behouden binnen gesleept en gerepareerd - 20-03-1918 in Brisbane ingevolge het Droit 'd Angarie recht door de Britse Regering in beslag genomen en in beheer gegeven van de Federal Line.
Yard: Earles Shipbuilding & Enginering Co Ltd - Hull/Engeland - Yard no: 589
Engine: expansie stoommachine, 3 cil / Power: 3500 ipk / Speed: 13 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 85 eerste, 14 tweede klasse en 900 dekpassagiers
Op 16-seot-1918 sloeg het noodlot toe voor de "Tasman", ze werd op de Atlantische Oceaan 220 mijl ten Noordwesten van Kaap Vilano getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot "U-46" en zonk.
Bij de torpedering kwamen 14 opvarenden om het leven.

Groetjes Willem
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Reactie op Vervlogen jaren

Ik ben zeer geinteresseerd hoe het verder is gegaan met Willy van Nek en Piet Bolijn na de periode Roggeveen.

Piet Bolijn heb ik nog eenmaal ontmoet in Amsterdam na een bezoek aan het Scheepvaarthuis waarschijnlijk in 1958(?) maar verder zijn alle contacten verdwenen.
Bijlagen
Rien buro.jpg
Rien buro.jpg (260.19 KiB) 1857 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb niet kunnen ontdekken of dit filmpje hier al eens eerder genoemd is.
Het commentaar stopt plotseling na een poosje, maar voor de rest is het een aardig filmpje waarop veel verschillende schepen van de KPM te zien zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=L8KLZ373 ... re=related

groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Willem Oldenburg schreef:Hier een foto en het verhaaltje van de "Tasman" uit 1913
Kijk eens aan: eindelijk eens een mooie foto van de Tasman zoals ik hem heb gekend. Bedankt, Willem. Hij is in het archief opgenomen. De hele KPM is dan wel de slechtste herinnering en de beroerdste ervaring uit mijn 40+ jaren scheepvaart, maar het blijft er een onderdeel van en dus moet het archief volledig zijn. :wink:
Renirus schreef:In onze vrije tijd werden veel liedjes gezongen waabij second Gieltjes op de gitaar speelde.
Toch een andere tijd met andere schepen en andere mensen, vermoed ik. Wij kwamen echt niet verder dan lallen in de kroeg! :-D

Ja! Ik herinner me toch een groot KPM-zanger. We komen met de Lamongan de Indragiri af - het enige scheepje van de KPM waar ik goede herinneringen aan heb - en het is hartstikke donker en we komen bij de plaats waar je dan bijna op zee zat, maar waar ik de naam echt van vergeten ben, zoals ik ook niet meer weet waarom je daar dan moest afslacken, maar plotseling klinkt er een hoop gezang over het water, een zéér schunnig lied, niet geschikt voor uitvoering bij de gitaar op de zondagschool. Vanuit het duister schiet er een prauw langszij met daarin naast een paar inlanders de heer Eus (van Eugene) van Luyk.
Dat kón in die tijd helemaal niet: op die plek, bij nacht of late avond, zingend in een prauw op de Indragiri, maar Eus had op de radio gehoord dat we af kwamen zakken en moest en zou even een potje bier bij ons komen halen en dat ging door. Daar komt die uitdrukking mogelijk vandaan: "Nog even een afzakkertje halen." :-D

Eus zal mij zich niet herinneren, want we hebben elkaar maar een paar keer ontmoet - daar bij nacht op de Indragiri en later nog eens in die louche bar in Soerabaja, hoe heette die ook alweer, fonetisch iets van "Minsjoe", die tent met al die hoeren en alleen maar Black & White whisky in open flessen. Als je het glas aan de mond zette deden de dampen van die rommel pijn aan je ogen. Zo'n zaak waar je geen goed gesprek kunt voeren, dus dan leer je elkaar ook niet echt kennen. Maar Eus was een begrip bij de KPM. Hij woont nu in Thailand, zoals je kunt zien als je die link aanklikt. Holland zal hem later te benauwd zijn geweest, neem ik aan.

Maar de KPM en liedjes zingen bij de gitaar, dat zijn twee dingen die ik onmogelijk met elkaar kan verenigen.
Maar nogmaals: dat ligt aan mij, hoor. Ik heb nooit willen deugen. :-D
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Theo Horsten schreef: De hele KPM is dan wel de slechtste herinnering en de beroerdste ervaring uit mijn 40+ jaren scheepvaart, maar het blijft er een onderdeel van en dus moet het archief volledig zijn.
Maar Theo, ik meen dat je ook wel eens geschreven hebt dat dat niet zozeer lag aan de maatschappij, maar meer aan de situatie in Indonesië en aan de kapiteins, stuurlieden enz. die er geen "brood meer in zagen", omdat de KPM al "op één oor lag".

groeten
Evert Sikkema
Willem Oldenburg

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Theo

Geen dank, graag gedaan.

Groetjes
Willem
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Evert schreef:ik meen dat je ook wel eens geschreven hebt dat dat niet zozeer lag aan de maatschappij, maar meer aan de situatie in Indonesië
Oh, maar dat is ook zo, Evert. Het lag niet aan de KPM en die geef ik dan ook nergens de schuld van en ik neem ze niks kwalijk. Ik zou ze hoogstens kwalijk kunnen nemen dat er niet meer of geen betere voorlichting was over de werkelijke situatie in Indonesië in die laatste twee jaar, toen het op zijn eind liep. Daar werd je zo plompverloren in geparachuteerd en verder mocht je het uitzoeken.

Wat ik een paar mensen kwalijk zou kúnnen nemen, dat was dat krampachtig vasthouden aan stijl en regels uit een tijd die definitief voorbij was. Het was simpelweg een grote klerezooi daar in Indonesië, een gegeven dat de kapitein van het eerste schip dat ik een paar dagen na mijn blijde intocht bij de KPM kreeg, ook onmiddellijk onder mijn aandacht bracht. Dat hadden ze naar mijn bescheiden mening dus beter in het Scheepvaarthuis in Amsterdam kunnen doen, maar waarschijnlijk waren ze bang dat je je dan alsnog bedacht en liever ergens op de Geldersekade een ontzettend grote kouwe pils ging kopen dan hun contract te tekenen.
"U komt in een enorme rotzooi terecht," zei die beste man, kapitein Van Dijk. "Bedenkt u wel: wat u ook ziet en wat er ook gebeurt, er is maar één ding belangrijk en dat is uw eigen hachje."

Dat is dan een leuke binnenkomer, maar de man had wél gelijk. Prima kerel die heel goed met een schip kon omgaan, iets waar ik door mijn eerdere ervaringen toen al aardig kijk op had. Ik leerde een aantal dingen van hem waar ik later nog veel plezier van heb gehad en ik was blij dat ik hem - later - ook nog een kleinigheid kon leren. Zo'n man was dat; net als ik: als je iets kunt leren, moet je daar vooral gebruik van maken, maakt niet uit of het een grootadmiraal of de assistent-koksmaat is waar je iets van kunt leren. Maar ja, je zal de mensen de kost moeten geven die daar grote moeite mee hebben. :wink:

Mijn tijd op dat ouwe lijk van een "Tasman" was echt het dieptepunt van mijn varende bestaan. Niet doordat of omdat het een oud lijk was, want het was een prachtig oud schip dat een geheel eigen charme had, met die grote, zacht zuchtende triple.
Van brug naar machinekamer na vertrek en "Klaar met machine": "Hallo meneer, volle kracht graag."
"Volle kracht van zes ketels. Komt voor elkaar."
En daar ging ze dan, geruisloos, met telkens een duidelijk voelbare "duw" vooruit, veertien mijltjes per uur op haar oude sloffen.
Ja, daar had ik echt wel oog voor in die klerezooi.

Er is ellende waarin zich toch altijd gebeurtenissen voordoen die je - achteraf bezien - niet graag had willen missen. Dat geldt zélfs voor echtscheidingen en dus heel zeker voor de KPM. :?


Plaats reactie