naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Hallo Leo-shof,
Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft die datum. Ik meende het op het nieuws gehoord te hebben, dat het feest al achter de rug was. Maar even zoeken op internet geeft mij ook de datum van woensdag 11 juli. Ik las het onderstaande bericht op internet:

KONINGIN BEATRIX GEEFT WOENSDAG 11 JULI HET STARTSEIN VOOR DE AFSLUITING VAN DE ZEEWERING VAN MAASVLAKTE 2.
Hiermee veranderen definitief de contouren van Nederland. Het havengebied wordt 20 procent groter en de Nederlandse kustlijn komt ongeveer 3,5 kilometer verder in zee te liggen.
Bijna vier jaar geleden begonnen de Nederlandse waterbouwbedrijven Boskalis en Van Oord met de aanleg van de Maasvlakte 2. Ten noorden daarvan, langs de vaargeul naar de haven, is een zogeheten harde zeewering aangelegd met natuursteen en ongeveer 20.000 betonblokken van 40 ton per stuk.
Aan de zuidkant is echter een zachte zeewering gerealiseerd. Daar zijn strand en duinen gecreëerd . De totale lengte van de zeewering is 11 kilometer. De Maasvlakte 2 moet de Rotterdamse haven genoeg groei bieden voor de komende 25 jaar.

groeten,
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jan Sprong »

Mooie reportage van de MVL,ik heb er 25 jaar gewerkt en heb daar rondom de E-centrale allerlei bedrijven zien komen en net voor dat het erg druk werd met pensioen gegaan.

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jan Hendrik »

Hallo Anne,
Bedankt voor die mooie foto.
Het trammetje liep vanaf het Stieltjesplein in Rotterdam-Zuid (hoek Roosestraat) helemaal naar Ootsvoorne.
Vanaf 1950 werd de rit ingekort tot het centrum van Oostvoorne en ik ben nog verschillende keren mee gereden.
Het trammetje werd genoemd : De Moordenaar, dit omdat er zoveel dodelijke ongelukken gebeurden.
Alle Rotterdammers die ouder zijn dan pak weg 65 weten dit nog erg goed te herinneren.
Het reed over de toen zeer smalle brug van Spijkenisse en ook over een smal bruggetje nabij Geervliet.
En nog steeds heet dit de Groene Kruisweg.
Tot een paar jaar geleden lagen op Rotterdam-Zuid nog wat weg gepoetste rails.
Ik heb zelf niet meegemaakt dat het nog tot het strand door reed, dus je foto is van voor 1950!
Ik kan me het allemaal zeer goed herinneren, in 1965 is het trammetje afgeschaft.
Jan
Jaap de Roode (RIP)

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

Na de oorlog met het trammetje naar Oost-Voorne gebracht naar opvanghuis “Ons Genoegen” om aan te sterken na de hongerwinter. Het was toen echter nog een stoomtram.

Afbeelding

Afbeelding

Groet
Jaap
AnneKJ

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door AnneKJ »

Jan Hendrik en Jaap de Roode.

Het trammetje van de R.T.M., weten velen zich kennelijk nog te herinneren. Ik woonde tot 1968 aan de Rijksstraatweg in Numansdorp. Het trammetje reed nog net niet door onze tuin. Er waren lijnen naar de Hoekse Waard (Numansdorp, Strijen en Goudswaard), Voorne en Putten (Hellevoetsluis en Oostvoorne), Goeree-Overflakkee en Schouwen en Duiveland. De lijn naar de Hoekse-Waard is 10 oktober 1956 voor personen-vervoer stilgelegd. Op die dag ontspoorde een tram aan de Dordtsestraatweg. Vanwege slecht/achterstallig onderhoud, was een stuk rails losgekomen van de spoorbiels.
Naar Voorne & Putten hebben ze nog tot 23-9-1965 gereden. Ik weet dit nog. Ik zat toen op de machinistenschool op de Willem Buytenwegstraat. Na schooltijd stapte ik op de Rosenstraat op de bus naar Numansdorp. De trammetjes naar Hellevoetsluis en Oostvoorne reden toen nog. Wij hadden familie in Oostvoorne, die woonden aan de Donselaer. Dit was een halte voorbij het "hoofdstation" in Oostvoorne-dorp. In de zomermaanden reden een aantal trams door naar het strand. Vanwege geringe belangstelling is deze stranddienst op 30 augustus 1964 gestaakt. De foto van het dieseltje is genomen door de hr. A. van Ooij op 1 juni 1958.
Voor de liefhebbers, er is nogal wat materiaal bewaard gebleven (stoom en diesel). U vindt dit terug op de RTM-museum lijn bij Ouddorp.

www.rtm-ouddorp.nl/

Grt.

Anne
AnneKJ

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door AnneKJ »

Jan Hendrik en Jaap de Roode.

Het trammetje van de R.T.M., weten velen zich kennelijk nog te herinneren. Ik woonde tot 1968 aan de Rijksstraatweg in Numansdorp. Het trammetje reed nog net niet door onze tuin. Er waren lijnen naar de Hoekse Waard (Numansdorp, Strijen en Goudswaard), Voorne en Putten (Hellevoetsluis en Oostvoorne), Goeree-Overflakkee en Schouwen en Duiveland. De lijn naar de Hoekse-Waard is 10 oktober 1956 voor personen-vervoer stilgelegd. Op die dag ontspoorde een tram aan de Dordtsestraatweg. Vanwege slecht/achterstallig onderhoud, was een stuk rails losgekomen van de spoorbiels.
Naar Voorne & Putten hebben ze nog tot 23-9-1965 gereden. Ik weet dit nog. Ik zat toen op de machinistenschool op de Willem Buytenwegstraat. Na schooltijd stapte ik op de Rosenstraat op de bus naar Numansdorp. De trammetjes naar Hellevoetsluis en Oostvoorne reden toen nog. Wij hadden familie in Oostvoorne, die woonden aan de Donselaer. Dit was een halte voorbij het "hoofdstation" in Oostvoorne-dorp. In de zomermaanden reden een aantal trams door naar het strand. Vanwege geringe belangstelling is deze stranddienst op 30 augustus 1964 gestaakt. De foto van het dieseltje is genomen door de hr. A. van Ooij op 1 juni 1958.
Voor de liefhebbers, er is nogal wat materiaal bewaard gebleven (stoom en diesel). U vindt dit terug op de RTM-museum lijn bij Ouddorp.

www.rtm-ouddorp.nl/

Grt.

Anne
AnneKJ

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door AnneKJ »

Nog een aanvulling op mijn bericht hiervoor. Voor de liefhebber is er op Youtube e.d. genoeg materiaal over de RTM te vinden.

Grt.


Anne
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aia ai ai.......zo te zien heb ik "tot in Australie" :lol: :lol: roeiboten losgegooid met mijn trammetje!!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jan Hendrik »

Ja Harry, maar ik ben wel in Rotterdam opgegroeid en woonde zowel in het westen (noorden van de Maas) als in het zuiden.
Mijn schoonouders hadden een huisje in het Gors (Oostvoorne) en namen mijn huidige vrouw toen als kleuter al mee met het trammetje vanaf Stieltjesplein.

Ik dacht dat de laatste foto ook op die plek genomen is, nu staat daar de z.g. paperclip, een lang lelijk flat aan de Rosestraat. (Anne/Jaap?).
Jan
AnneKJ

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door AnneKJ »

Jan Hendrik.

Ik neem aan dat je ook mijn voorlaatste bericht met de data van de strandlijn gelezen hebt. Die "paperclip" staat op het terrein van de voormalige RTM. Het stationsgebouw staat er nog steeds en is nu wit geschilderd. Als je in Google-Maps, in het zoekvenster "Rosestraat, Rotterdam" invoerd en je gaat dan met streetview richting oude spoorbrug (de hef), dan zie aan de linkerkant het gebouw staan.

Grt.

Anne


Plaats reactie