Pikheet in Noorwegen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Vandaag gaan we van Oysanden via de E6 tot Ulsberg waar we de 3 nemen helemaal langs de rivier Glama met stroomversnellingen,stuwdammen en waterkrachtcentrales.
De rivier wordt naar beneden toe steeds breder en er zijn veel riviertjes die er op uitkomen.
De hoger gelegen meren vangen het water op van grote oppervlaktes , door de hoogte kan de waterkracht meerdere malen gebruikt worden voor krachtcentrales.
Schone energie die,als de infrastructuur eenmaal aangelegd is, nog wel veel onderhoud vraagt.
Het water komt hier van 1600-1000 meter hoog en dat gaat met veel geweld,water is niet geduldig met obstakels.

Bij een dam langs de 3 staat een verklarend bord,zodat e.a. duidelijk wordt.
Als we staan te kijken komt een vliegtuig wel erg laag over,gevolgd door eenzelfde in militaire uitmonstering.
De dam en omgeving is goed afgegrendeld en dus niet bereikbaar, we moeten het hiermee doen.

Waar de 3 en 29 elkaar tegenkomen gaan we overnachten, langs de oever van de snelstromende Folla die ook in de Glama uitmondt.
De camping is een verhaal apart,geen mens te zien,in de deuren van de hutten steken sleutels en ook het receptie gebouw is open.
Er hangen schriftelijke aanwijzingen in het engels,duits en noors.
O.a. dat s'avonds iemand komt om af te rekenen en dat de chemische toiletten in een tweede gebouwtje geleegd kunnen worden.
Als de hut staat ga ik eens kijken of alles werkt,het tweede gebouwtje is met een landvast hermetisch dichtgeknoopt .
Achter het gebouw staat een overvolle pot in z'n eentje vies te zijn, het plankenkot dat er omheen zat ligt verderop op een hoopje.
Alle kranen staan open maar water komt er niet uit.
Nadat ik met tien putsjes water, uit de pantry, de ergste rommel weggespoeld heb loopt de boel weer door.

Als de beheerster zich meldt om af te rekenen,vraag ik toch maar even waarom er geen water bij de pot is, want zo wordt het telkens een bende.
Ze haalt haar schouders op en zegt, iedereen kan toch een emmertje uit de keuken halen en doorspoelen.
Wat zijn we thuis en in b.v. Portugal en Spanje toch lekker verwend,hier doen ze niet moeilijk je redt je maar!

Omdat ik wil pinnen om af te rekenen moet ik mee naar de kassa op kantoor,ze trekt een overjarig of antiek pinapparaat uit de kast .
Het ding wordt aangesloten en doet niets.
Jongen zegt ze, je moet geduld hebben het ding moet eerst warmdraaien,ja hoor na enige minuten is de betaling geaccepteerd.
Trollevrouw gaat de duitsers, die na ons kwamen, nog wat geld afhandig maken en verdwijnt dan weer in de dikke regen.

Aan de andere oever is een kleine supermarkt voor vers brood en andere zaken,we lopen een stuk langs de rivier waar het water deze winter veel beschadigd heeft .
Morgen nemen we de 3 tot Elverum en daarna proberen we ergens bij Kongsvinger te overnachten,de tomtom heb ik inmiddels weer op de fabrieksinstellingen gezet en de schade lijkt mee te vallen.
We kunnen dus weer zonder kaart rijden,wel zo rustig.
weg 3,bijna zonder verkeer
weg 3,bijna zonder verkeer
DSC00545.JPG (403.84 KiB) 4431 keer bekeken
de Glama hier nog rustig
de Glama hier nog rustig
DSC00548.JPG (691.74 KiB) 4431 keer bekeken
het orkla waterkrachtsysteem
het orkla waterkrachtsysteem
DSC00555.JPG (446.08 KiB) 4431 keer bekeken
het bord bij de dam
het bord bij de dam
DSC00557.JPG (324.48 KiB) 4431 keer bekeken
de Storfossdam
de Storfossdam
DSC00558.JPG (670.73 KiB) 4431 keer bekeken
stuwmeer
stuwmeer
DSC00559.JPG (520.05 KiB) 4431 keer bekeken
DSC00560.JPG
DSC00560.JPG (218.65 KiB) 4431 keer bekeken
het camper sanitairservicestation
het camper sanitairservicestation
DSC00566.JPG (453.79 KiB) 4431 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Weg 3 naar beneden is een mooie weg,weinig verkeer, maar smalletjes en met veel reparatiestukken.
Na vijf minuten ligt alles weer zeevast en wordt de herrie minder,er is ook hier veel schade door de hoge waterstanden.
De Glama ligt soms aan bakboord en soms aan stuurboord en er ligt steeds rails naast maar een trein zien we niet.
Van smal en snel stromend verandert de Glama gaandeweg in een brede rivier met veel eilandjes en stroomversnellingen.
Bij Skjefstadfossen is een mooie p-plaats bij een stuwdam kompleet met waterkrachtcentrale.
We parkeren de hut en gaan eerst aan de oever van de glama ,na de stuw, kijken.
Dat is niet zo'n goed idee het blijkt dat de schuiven, zonder waarschuwing, automatisch geopend kunnen worden,wij gaan hoger op wel zo veilig.
De centrale is aan de overzijde aan het einde van de dam ,er loopt een weg over de dam met voetpad.
Een diep gebrom geeft aan dat het ding in bedrijf is,niemand te zien en alles zit dicht.

De schuiven houden het water automatisch op het gewenste niveau voor het maximum rendement en op niveau voor het stroomopwaarts gelegen gebied.
Er kunnen meerdere schuiven open of dicht,nu wij er zijn is er overstort over een schuif, de rest van het water gaat door de turbine.
De schuiven werken d.m.v. hydraulische cylinders en kunnen in de hoogste stand geborgd worden(t.b.v.reparatie)
Aan de andere zijde van de stuwdam is een mooie vistrap gemaakt,de vissen zijn er even niet.
Om al het drijfhout(komplete bomen) weg te halen bij de inlaat is er een kraantje op de wal,zelfs met een cabine.
Bij de uitlaat komt het water met donderend geweld naar buiten door een vrij nauwe goot.

Er ligt een turbinewiel in de tuin,zodat we toch kunnen zien hoe zoiets gemaakt is.
Mij valt het tamelijk grote balanceergewicht in de rand op,voor zo'n nauwkeurig gemaakt wiel.
Tenslotte vinden we nog een bordje met een schema van de werking.
We rijden verder en nemen bij Elverum de 20 naar Kongsvinger en daarna even buiten Kongsvinger aan de 2 zoeken we de camping op.
Morgen via de 2 en de 21 naar Halden waar we Noorwegen weer uitrijden.
stuw
stuw
DSC00569.JPG (395.69 KiB) 4371 keer bekeken
vistrap
vistrap
DSC00572.JPG (494.65 KiB) 4371 keer bekeken
schuifbediening
schuifbediening
DSC00574.JPG (349.34 KiB) 4371 keer bekeken
reiniging
reiniging
DSC00575.JPG (370.79 KiB) 4371 keer bekeken
inlaat
inlaat
DSC00576.JPG (510.08 KiB) 4371 keer bekeken
uitlaat
uitlaat
DSC00577.JPG (450.5 KiB) 4371 keer bekeken
turbinewiel
turbinewiel
DSC00580.JPG (419.8 KiB) 4371 keer bekeken
schema
schema
DSC00581.JPG (381.06 KiB) 4371 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Over de camping bij Kongsvinger is niets te melden, anders dan rustig en goed verzorgd.
De eenden hebben hier kuikens en die kunnen al bedelen.
Een meeuw die een poging doet een kuiken te stelen wordt door vijf of zes kramsvogels met geweld van het terrein afgejaagd,moeder kijkt niet op of om.
Een paar noren, bij ons in de buurt, vervelen zich stierlijk en zeuren en bakkeleien net zo lang tot pa met ze in de auto stapt,op naar spannender oorden.
De andere campinggasten hebben van hun caravans complete nederzettingen gemaakt met aanbouwsels en waranda's.
Wij zijn duidelijk weer in de bewoonde wereld met lawaai en alles wat er verder bij hoort.

Na een rustige nacht, waarin het nog steeds niet donker wordt,vertrekken we om naar Halden te rijden.
De tomtom heeft er zin in en stuurt ons via een z.g.n korte route over een onverharde weg,het wegdek is goed maar aan breedte komen we duidelijk te kort.
Op een erfje kunnen we met veel gedoe keren en hopen dat tegenliggers nog even weg blijven.
We spreken de tomtom nog maar eens toe en geven weer de maten van de camper in en ook weer dat we geen onverharde wegen willen.
Tenslotte raken we bij Skotterund op de weg 21 en dat was ook de bedoeling.
Een mooie slingerweg, steeds langs het water,met als verrassing p-plaatsen direct na scherpe bochten,fietsers,wandelaars en skielers.
De noren gaan, onder het aangeven van koerswijziging, met een wijde boog om alles heen.
Omdat een middenstreep ontbreekt vraagt het hier wel enige aandacht en is snel rijden hier niet mogelijk.
Over grote delen is de max.toegestane snelheid 70 km/uur en dat is al snel genoeg.
Het wegdek is op sommige plaatsen aan vernieuwing toe wat als voordeel heeft dat alles zeevast rammelt.
Na een paar keer stevig remmen ligt alles hier of daar in elkaar geschoven en wordt het binnen rustiger.
Buitenlandse toeristen komen we hier niet tegen,wel veel noorse campers die allen groeten.

Als we in Halden aankomen is alles bij het oude gebleven,geen mens te zien,tegen de avond komt daar verandering in.
Morgen willen we via de 22 langs het Idefjorden en de Enningsdalselva bij Vassbotten de grens naar Zweden over.
Veel noren gaan hier de grens over, terug naar Noorwegen, omdat hier geen geregelde douanecontrole is,een soort roulette dus zoals vroeger met de zwarte bende.
losse bomen in de rivier
losse bomen in de rivier
DSC00573.JPG (384.29 KiB) 4336 keer bekeken
mooie uitzichten
mooie uitzichten
DSC00586.JPG (266.74 KiB) 4336 keer bekeken
idem
idem
DSC00587.JPG (271.9 KiB) 4336 keer bekeken
skieler
skieler
DSC00588.JPG (470.08 KiB) 4336 keer bekeken
verkeersregelclown
verkeersregelclown
DSC03487.JPG (603.01 KiB) 4336 keer bekeken
terug in Halden
terug in Halden
DSC00098.JPG (388.58 KiB) 4336 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Uit Halden vertrekken we onder laag hangende bewolking met hier en daar een fikse bui, het is dan maandagochtend 11 Juni.
{Terwijl ik dit op Kombuispraat zet is het maandag 16 Juli en ik heb niet het idee, dat er wat weer betreft veel veranderd is,de houtkachel brandt en de kat heeft zich verstopt!}
Bij Vassbotten is inderdaad geen douane te zien,een ongezellige kroeg maar die is niet open.
De weg heet in Zweden 165 is smal,met veel slechte stukken erin.
Bij Hallevadsholm, bij de kruising, is een p-plaats voor de slager, hij is direct vol als ik de camper noodgedwongen dwars neer zet.
Door de regen ziet alles er treurig uit en afscheid nemen van Noorwegen is altijd verdrietig, dus gaan we wat lekkers voor bij de koffie halen.
We haden niet door de regen hoeven gaan,op het gebak gaat de lepel krom het is vast van vorige week en uitgehard.
Bij Dingle pikken we de E6 op die na Munkedal een echte snelweg wordt,toerentalregelaar ingepikt en op 2500 toeren en op ons gemak zuidwaarts.

We vervelen ons al snel op dit parcours,weinig afwisseling in het landschap,rechte weg,weinig verkeer en veel regen.
Bij Torpa gaan we de E6 af om een toeristische route langs de kust te nemen tot aan de camping in Varberg.
Veel spannender wordt het helaas niet,ondanks de mooie groene streep op de kaart.
Op de een of andere manier zien we kans in een drukke winkelstraat van Varberg terecht te komen waar twee brandweerauto's een binnnebrandje aan het blussen zijn.
We wringen ons door de opstopping en nemen uit weinig alternatieven de verkeerde en moeten dus een stuk over een totaal opgebroken weg.
De camper protesteert maar blijft niet steken,dat valt alweer mee.

Varberg is een oude vesting,ontstaan in twaalfhonderd nog wat toen een ongehoorzame edelman zich tegen de (deense) koning wilde beschermen.
De noren hebben hem geheel belangeloos met het bouwen van de vesting geholpen destijds en natuurlijk was het gebied daarna nog lang in noorse handen!
De vesting is nu een vriendelijke enclave in een kaal landschap ,er wonen kunstenaars,kunstenmakers en burgers.
Een gedeelte is ingericht als museum,je kan gratis door de vesting fietsen of lopen.

Vanaf de camping richting vesting kom je langs een strandje met hoge schuttingen afgezet,dit is slechts toegangkelijk voor zweedse nimpfen.
Wij dachten altijd dat de zweden zeer vooruitstrevend waren,vrouwen achter schuttingen bewaren is toch een beetje uit de tijd.
In de haven liggen altijd wel een paar mooie bootjes,morgen en overmorgen gaan we in Kopenhagen struinen en dan naar huis .
Varberg haven
Varberg haven
DSC01594.JPG (447.1 KiB) 4279 keer bekeken
oud drijvend hout
oud drijvend hout
DSC01596.JPG (536.11 KiB) 4279 keer bekeken
het is geen moskee
het is geen moskee
DSC01598.JPG (429.47 KiB) 4279 keer bekeken
de vesting
de vesting
DSC01599.JPG (396.24 KiB) 4279 keer bekeken
jachthaven
jachthaven
DSC01601.JPG (516.89 KiB) 4279 keer bekeken
vanuit de vesting gezien
vanuit de vesting gezien
DSC01607.JPG (400.25 KiB) 4279 keer bekeken
bewoning in de vesting
bewoning in de vesting
DSC01609.JPG (470.77 KiB) 4279 keer bekeken
de onvermijdelike kanonnen
de onvermijdelike kanonnen
DSC01616.JPG (519.32 KiB) 4279 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door gerardk »

Hallo v+d

Het is elke keer weer genieten van je verslag, de vele foto's en je humoristische beschrijving van je belevenissen. Prachtig hoeveel je van het mooie landschap kan zien met de camper in vergelijking met een zeereis, zelfs met de postboot.
Hartelijk bedankt hiervoor en ga vooral door met je verslagen.
Noorwegen is voor mij een toppie.

Groet Gerard
l
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Uit Varberg vertrekken we onder een waterig zonnetje,in ieder geval is het droog.
De poolse klusjesmannen,die alles kunnen en nergens bang voor zijn,hebben de zweedse markt ook al ontdekt.
Bij de hotels en appartementen staat en groot aantal oudere auto's met poolse kentekens,bij bouwwerken zie je hetzelfde.
De E6 is snel gevonden en blijft een goede autoweg tot aan Malmo,waar we de E20 nemen om Malmo heen, naar de brug over de Oresund.
Voor koffie kiezen we de tent uit direkt na de brug,de uitstraling is van een "american diner",we taaien af en halen koffie in onze eigen camper.
De crisis is hier ook al doorgedrongen,er stopt een grote toeristenbus,de meute wordt ontscheept en de leider doet een greep in een van de onderluiken.
Tassen met frisdrank en eetwerk komen te voorschijn en het feest begint,staande receptie.
Ze krijgen een kwartier voor laden bij de bus en lossen in de american diner.
Er loopt een heel klein kereltje bij,een krielhaantje, zo gedraagt hij zich.
We speculeren een beetje over wat hij doet binnen het gezelschap, anders dan de boel in toom houden.
Na inscheping stapt hij als laatste in,verdwijnt achter het grote stuur en wordt bijna onzichtbaar.
Hij draait de bus komt langs ons en grijnst,je ziet hem denken ,de mijne is toch groter.

We toetsen het adres van de camping in op tommetje; H.C.Andersenboulevard.
Dat adres alleen al had alle alarmbellen moeten doen rinkelen,maar helaas het kwartje valt niet.
In Kopenhagen stuurt tommetje ons steeds verder richting centrum,we twijfelen ernstig maar op de brede straat staat aan beide zijden de juiste naam.
Inmiddels is het 16.00 uur en vollop spitsuur,busbanen,trambanen,taxies,enorme aantallen fietsers,voetgangers en een orgie aan verkeerslichten.
Aan bakboord zie ik opeens het pretpark van Tivoli,het kwartje valt hier moeten wij niet zijn!
Het bakbeest kan ik nergens kwijt om ons opnieuw te orienteren,dus rijden we de hele boulevard af totdat het iets rustiger wordt en we op een stoep kunnen parkeren.
Voor het eerst deze reis is tommetje gehoorzaam en toont ons een camping op negen kilometer van waar we geparkeerd staan,richting stad uit.
Dan maar niet met de fiets naar het centrum,deze camping bereiken we zonder problemen.
Bij controle,achteraf,heb ik het kantooradres van de camping ingetoetst,navigeren is niets voor mij!

We zitten op een mooie camping vlak bij een station in een regenboogwijk met de bijhorende winkels, ook leuk .
Als eerste gaan we naar de zeemeermin,die door de genietroepen van een vlonder en trap voorzien wordt,makkelijker voor de bronsverzamelaars?
Amerikanen doen Kopenhagen per Segway,sommigen hebben zelfs een videocamera op hun kop gemonteerd.
Als je zo'n filmpje afdraait wordt je geheid zeeziek.
Van de meermin lopen we via een route van de toeristenkaart naar Nyhavn, waar de rondvaartboten liggen.
staatsjacht
staatsjacht
DSC00601.JPG (292.41 KiB) 4199 keer bekeken
beleg van de zeemeermin
beleg van de zeemeermin
DSC03519.JPG (535.1 KiB) 4199 keer bekeken
United Segways of America
United Segways of America
DSC03517.JPG (615 KiB) 4199 keer bekeken
Nyhavn
Nyhavn
DSC03528.JPG (533.53 KiB) 4199 keer bekeken
Nyhavn
Nyhavn
DSC03530.JPG (462.08 KiB) 4199 keer bekeken
en toen was er licht
en toen was er licht
DSC03529.JPG (555.82 KiB) 4199 keer bekeken
pier voor cruiseschepen
pier voor cruiseschepen
DSC00604.JPG (323.04 KiB) 4199 keer bekeken
een zeemijn voor het verzetsmuseum
een zeemijn voor het verzetsmuseum
DSC00612.JPG (510.39 KiB) 4199 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Lopend geraken we op het plein voor het paleis waar net de wacht wordt gewisseld.
Leuk om te zien,twee jonge dames proberen de paleiswacht uit z'n rol te laten vallen.
Hij beheerst zich geruime tijd,maar als ze de vesten om hun hoofd wikkelen en hem na gaan doen ,blaft ie dat ze weg moeten gaan.
Bij het verzetsmuseum staat een gepanserde AA-Ford buiten,een heel gewicht op de oorspronkelijke vering lijkt mij.

Aan de kade ligt een afgedankt lichtschip als museum stuk,niet echt goed geconserveerd,we kunnen er niet op.
Jammer ik had graag de machinekamer gezien. Een bordje vertelt de geschiedenis,met zo'n ding weken op zee,het moet je hobby zijn.
Op de schoorsteen of pijp is een mooie scheepshoorn gemonteerd met(ooit) een lijntje naar de brug.
Op Nyhavn zie je nog prachtige oorspronkelijke gebouwen met mooie deurpartijen,maar ook hier wordt driftig vernieuwd en verbouwd.
Er staan langs het water een paar van die moderne glazen huizen en er komen er meer.

We lunchen buiten op een terras op Nyhavn waar de kwaliteit en de prijs goed is.
Het wordt druk en ook hier spelen muzikanten maar die zijn niet opdringerig.
Er komt een frans stel naast ons zitten,zo uit het vliegtuig naar Nyhavn(voor werk).
We kletsen wat over voor of tegen Europa en de Euro en ook in Frankrijk wordt het leven niet makkelijker.
De man komt uit Bretagne en hij vindt alle schaalvergroting maar niets,de kleine vissers komen niet meer aan de bak.

Pensionado zijn is dus toch een goede bezigheid in deze tijd lijkt mij.
Tijdens de rondvaart zetten we alles wat drijft en half gezonken is op de plaat en er ligt heel wat in de grachten.
Voor de liefhebbers plaats ik, na dit bericht, wat foto's van de binnenvaart van Kopenhagen.
Van al die mooie gebouwen vindt je foto's in elk reisboekje of- programma,denk ik.
Ford AA
Ford AA
DSC00613.JPG (364.48 KiB) 4157 keer bekeken
hoe krijgen we hem kwaad?
hoe krijgen we hem kwaad?
DSC00618.JPG (352.35 KiB) 4157 keer bekeken
vers blik wachters open getrokken
vers blik wachters open getrokken
DSC00621.JPG (481.64 KiB) 4157 keer bekeken
lichtschip in Nyhavn
lichtschip in Nyhavn
DSC00643.JPG (545.03 KiB) 4157 keer bekeken
korte geschiedenis van het schip
korte geschiedenis van het schip
DSC00642.JPG (671.89 KiB) 4157 keer bekeken
mooi oud geworden
mooi oud geworden
DSC00632.JPG (877.88 KiB) 4157 keer bekeken
DSC00745.JPG
DSC00745.JPG (463.41 KiB) 4157 keer bekeken
scheepshoorn
scheepshoorn
DSC00641.JPG (323.29 KiB) 4157 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, dit vind ik nu weer een prijswinnende foto!
Zonder meer.
Mijn complimenten.

Ik reageer dan wel niet elke keer, maar ik lees je verslag met meer dan gewone belangstelling.
Gedser Rev vuurschip... Hoe vaak zal ik het gepasseerd zijn?
Memories.
Bijlagen
FOTOVD300.jpg
FOTOVD300.jpg (58.35 KiB) 4137 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door v+d »

Theo,ik vond het twee dappere meisjes,het gebeurde allemaal zonder woorden en maar weinig mensen hebben het gezien.
Iedereen was druk met het wisselen van de wacht,waarbij politieagenten de burgers aan de kant dirigeren.
Ik kijk liever naar de kleine dingen,bedankt voor het compliment.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pikheet in Noorwegen

Bericht door rspeur »

En jawel, lekker doorgaan zo.
Niet alleen de meiden, ook bijvoorbeeld de deur is zeer de moeite waard. Ik geniet van je fotoverslag. Niets van Jan bij het beeld, Miep bij het beeld, voorbijganger vragen een foto van Jan en Miep samen bij het beeld te maken.... maar gelukkig zijn er naast jou nog veel meer kombuizers die mooie platen maken.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie